کشور جدید عضو شینگن

 

کشور جدید عضو شینگن

کشور جدید عضو شینگن؛ احتمالات زیادی در مورد پیوستن چند کشور به منطقه شینگن به تازگی مورد بحث قرار گرفته است. کشور جدید عضو شینگن به احتمال قوی کرواسی است اما ملاحظاتی در این خصوص وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم. منطقه شنگن شامل ۲۶ کشور است که کنترل مرزی بین آنها وجود ندارد. این کشورها عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس. این کشورها سیاست ویزای مشترک را برای ویزاهای کوتاه مدت اعمال می کنند به این معنا که با اخذ ویزای یکی از کشورهای عضو شینگن می توانید به راحتی و آزادانه به سایر کشورهای عضو محدودۀ شینگن سفر کنید. چهار کشور رومانی، بلغارستان، کرواسی و ایرلند جزو اتحادیه اروپا هستند اما عضو شنگن نیستند. سه کشور نروژ، سوئیس و ایسلند جزء منطقه شنگن هستند اما عضو اتحادیه اروپا نیستند .برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویزای شینگن می توانید به این لینک مراجعه نمائید.

ماه گذشته کمیسیون اروپا شرایط ۳ کشور کرواسی، بلغارستان و رومانی را برای پیوستن به منطقه شنگن مطابق استانداردهای فنی لازم تشخیص و نسبت به آن چراغ سبز نشان داده ‌بود. پارلمان اروپا نیز به عضویت آن‌ها رای مثبت داده است اما شرط ورود کشور جدید عضو شینگن، موافقت ۲۶ عضو فعلی منطقه شینگن برای پیوستن اعضای جدید می باشد و اکنون اتریش مدعی است بدلایل ملاحظات امنیتی شهروندان اروپایی، با اضافه‌شدن بلغارستان و رومانی به این منطقه مخالف است. نهایتاً در اواسط دسامبر 2022 کشور کرواسی پس از دریافت حمایت اتفاق آرا از اعضای اتحادیه اروپا طی رای گیری در بروکسل در روز پنجشنبه، از اوایل ژانویه 2023 به منطقه شنگن خواهد پیوست.

از سال 2023، بلغارستان، رومانی، قبرس و ایرلند تنها کشورهای اتحادیه اروپا خواهند بود که بخشی از منطقه شنگن نیستند و از پیوستن به منطقه شینگن محروم ماندند.