تحصیل در اروپا ارزان تر است یا انگلستان؟

تحصیل در اروپا ارزان تر است یا انگلستان؟

تحصیل در اروپا ارزان تر است یا انگلستان؟ این سوالی است که ممکن است برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور به وجود بیاید و برای مشخص شدن هدف نهایی شان با توجه به شرایط موجود به دنبال پاسخی منطقی برای این سوال باشند. اگر می خواهید به پاسخ این سوال که تحصیل در اروپا ارزان تر است یا انگلستان دست یابید و در این دو راهی سخت قصد اتخاذ یک تصمیم درست را دارید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. هم انگلستان و هم اروپا مقاصد تحصیلی محبوبی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند که هرکدام تخصص های خود را در زمینه های مختلف دارند.

با طیف گسترده ای از دوره ها و دانشگاه های معتبر و مشهور جهان، واضح است که چرا انگلستان یک انتخاب محبوب برای تحصیلات تکمیلی است. اما آیا از فرصت های بالقوه ارزان تر در کشورهای اروپایی می توان غافل شد؟

در راستای مقایسه اینکه تحصیل در اروپا ارزان تر است یا انگلستان برای دانشجویان بین المللی، سه معیار وجود دارد:

  • هزینه های تحصیل
  • بورسیه ها و کمک های مالی
  • هزینه های کلی زندگی

مقایسه شهریه

به ندرت می توانید دانشگاه های انگلستان را پیدا کنید که تحصیل ۱۰۰٪ بدون شهریه را ارائه دهند. علاوه بر این متوسط هزینه ای که دانشجویان بین المللی باید برای مدرک کارشناسی ارشد انگلستان بپردازند، تقریبا دو برابر هزینه دانشجویان داخلی است. برای مقایسه، دانشجویان داخلی که برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد تمام وقت اقدام می کنند به طور متوسط 8407 پوند پرداخت میکنند در حالی که دانشجویان بین المللی بایستی 16082 پوند بپردازند.

در اروپا، دانشگاه های زیادی در کشور هایی مانند نروژ، ایسلند، آلمان و جمهوری چک رایگان هستند. با وجود اینکه این دانشگاه ها رایگان هستند، برخی ممکن است از شما بخواهند که هزینه های اداری یا هزینه اندکی را در صورت گذرنداندن دوره زبان انگلیسی بپردازید اما اگر دانشگاه خصوصی انتخاب کنید، ممکن است از شما شهریه نیز دریافت شود. به صورت کلی مدارس در اروپا را می توان به دو دسته مدارس دولتی و مدارس خصوصی دسته بندی کرد. تحصیل رایگان تنها در مدارس دولتی امکان پذیر است و افرادی که در مدارس دولتی اروپا تحصیل کنند، هزینه ای بابت تحصیل خود پرداخت نخواهند کرد. اما دانستن این موضوع لازم و ضروری است که فقط افرادی مجاز به تحصیل در مدارس دولتی کشورهای اروپایی هستند که اقامت آن کشور را داشته باشند و در آن کشور حضور داشته باشند.

نکته: جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در انگلستان می توانید به این لینک مراجعه نمائید.

دانشگاه های بریتانیا و اروپا کمک هزینه تحصیلی و بورسیه های مبتنی بر شایستگی را برای کمک به پوشش هزینه های شما به طور کامل یا جزئی ارائه می دهند. اگرچه دانشگاه های بریتانیا عمدتا بدون شهریه نیستند، اما برخی از آنها بورسیه های تحصیلی با بودجه کامل ارائه می کنند. جهت آشنایی با دانشگاه های انگلستان به این لینک مراجعه نمائید.

بورسیه های محبوب که ممکن است اسم آنها را شنیده باشید:

بورسیه CHEVENING و بورسیه تحصیلی  ERASMUS MUNDUS

برخی از بورسیه های تحصیلی با بودجه کامل برای مدرک کارشناسی ارشد در اروپا عبارتند از: بورسیه تحصیلی مشترک کارشناسی ارشد اراسموس موندوس، بورسیه ICP CONNECT و برنامه VLIR-UOS کارشناسی ارشد بورسیه تحصیلی عالی ایفل

هزینه های زندگی

با مقایسه هزینه های زندگی در لندن و کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، بریتانیا همچنان کشور گران تری است و فرانسه در رتبه دوم قرار دارد.

مقایسه هزینه های زندگی در هفت دسته انجام شد: مسکن، حمل و نقل، خدمات آب و برق، سوپر مارکت، سرگرمی، سالن بدنسازی و بهداشت و مراقبت های شخصی

نکته : جهت آشنایی بیشتر می توانید به صفحه اخذ ویزای انگلیس، وقت سفارت انگلیس و  هزینه زندگی دانشجویی در انگلستان مراجعه نمائید.