ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا همه چیز درباره تحصیل در آمریکا در مقاطع مختلف با آپدیت های 2021| ویزای تحصیلی آمریکا،ویزای دانشجویی آمریکا و زندگی در آمریکا با ویزای دانشجویی

ویزای تحصیلی آمریکا یکی از روش های جذاب برای مهاجرت به آمریکا می باشد. آمریکا به عنوان چهارمین کشور جهان از نظر وسعت و جمعیت و دارا بودن سیستم های آموزشی پیشرفته و متنوع، محبوب ترین کشور دنیا به منظور مهاجرت تحصیلی بوده است. با مطالعه کامل و دقیق این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه برای ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنم دست می یابید.

ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا یکی از روش های جذاب برای مهاجرت به آمریکا می باشد. آمریکا به عنوان چهارمین کشور جهان از نظر وسعت و جمعیت و دارا بودن سیستم های آموزشی پیشرفته و متنوع، محبوب ترین کشور دنیا به منظور مهاجرت تحصیلی بوده و سالانه میلیون ها نفر از سراسر جهان به منظور تحصیل در آمریکا برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا اقدام می کنند.با مطالعه کامل و دقیق این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه برای ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنم دست می یابید.

مقدمه

در این مطلب قصد داریم شما را با شرایط و روند اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و به تبع مهاجرت به آمریکا از این طریق آشنا سازیم. تحصیل در آمریکا مزایای زیادی دارد و همچنین کیفیت بسیار بالا و مطلوب سیستم آموزشی و قرار گرفتن دانشگاه های آمریکا در بین بهترین دانشگاه های جهان، توجه بسیاری از دانشجویان خارجی را به منظور مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای دانشجویی آمریکا جلب کرده است.

سیستم تحصیلی آمریکا در سه سطح فعالیت می کند: دوره دبستان  (elementary school) که از سن 5 تا 12 سالگی است و دوره تحصیلی مرتبط با آن از مهد کودک تا کلاس پنجم خواهد بود، دوره متوسطه (secondary school) که از سن 12 تا 18 سالگی بوده و از کلاس ششم تا دوازدهم را شامل می شود و دوره سوم که کالج یا دانشگاه است و برای افراد بالای 18 سال در نظر گرفته می شود.

هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا شامل شهریه دانشگاه و هزینه های مسکن و زندگی شخص دارنده ویزای تحصیلی و همراهان اوست مگر اینکه فرد بورسیه کامل یا محدود داشته باشد. اگر چه ایالات متحده یکی از محبوب ترین و پیشرفته ترین سیستم های آموزشی جهان را دارد اما همزمان یکی از پرهزینه ترین و گران ترین سیستم های آموزشی جهان را نیز داراست. در دوره ابتدایی، برای مدارس خصوصی به طور متوسط بایستی سالانه حدود 10000 دلار پرداخت اما هزینه دوره دبیرستان در مدارس خصوصی به طور متوسط 15000 دلار است. بطور کلی هزینه تحصیل در آمریکا برای دوران تحصیلی دبستان و دبیرستان در ایالت ها متفاوت است. شهریه و هزینه های زندگی برای یک دانش آموز خارجی در آمریکا به طور متوسط به شرح زیر است:

نوع هزینه جمع هزینه به ازای هر سال (دلار آمریکا)
شهریه دبستان یا دبیرستان 10000 تا 20000 دلار
هزینه های مربوط به آموزش 3000 تا 4000 دلار
بیمه 600 دلار
هزینه زندگی (مسکن، غذا، لباس و غیره) 10000 تا 12000 دلار

هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا در مقاطع مختلف به شرح زیر است. لازم به ذکر است که این هزینه ها میانگین در سطح کل کشور بوده و از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.

مقطع تحصیلی هزینه تحصیل
مراکز آموزش زبان انگلیسی 700 تا 2000 دلار (ماهانه)
کالج (دوره 2 ساله) 6000 تا 20000 دلار (سالانه)
لیسانس (دوره 4 ساله) 20000 تا 40000 دلار (سالانه)
فوق لیسانس (دوره 2 ساله) 20000 تا 45000 دلار (سالانه)
دکتری (دوره 4 ساله) 28000 تا 55000 دلار (سالانه)

میانگین هزینه های زندگی برای یک فرد بالغ به عنوان دانشجو در آمریکا به شرح زیر است:

هزینه های زندگی متوسط سالانه
کتاب و لوازم التحریر 500 تا 1000 دلار
سفر 500 تا 1200 دلار
غذا 2500 دلار
لباس و کفش 500 دلار
سایر هزینه ها 2000 دلار

کسانی که می خواهند ویزای دانشجویی آمریکا را دریافت کنند بایستی برای گرفتن پذیرش در یک مدرسه یا دانشگاه آمریکایی اقدام کرده و پس از اخذ پذیرش، مدارک لازم برای ارائه به سفارت، در فرآیند درخواست ویزای تحصیلی قرار خواهد گرفت. برای تحصیل در آمریکا به ویزای تحصیلی این کشور نیاز است و بر اساس دوره تحصیلی که قصد دارید در آن ثبت نام کنید، می توانید در سه دسته بندی ویزایی اقدام کنید. به طور کلی ویزای تحصیلی آمریکا در سه دسته بندی F ،M و  Jقرار می گیرد.

مقطع تحصیلی/نوع تحصیل در آمریکا نوع ویزای آمریکا
دانشگاه یا کالج

دبیرستان

مدرسه ابتدایی خصوصی

مدرسه مذهبی (علوم دینی)

مدارس مربوط به هنرهای زیبا (تئاتر، موسیقی، سینما و…)

سایر موسسه های آموزشی شامل برنامه های آموزش زبان

F
موسسه های شغلی و غیر آکادمیک شناخته شده، غیر از برنامه های آموزش زبان M
تبادل دانشجویی یا دانش آموزی J

آیا کسانی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند می توانند از طریق ویزای توریستی یا برنامه عدم نیاز به ویزا (Visa Waiver Program (VWP)) به تحصیل در این کشور بپردازند؟

اخذ ویزای تحصیلی آمریکا (M،F یا J) برای ادامه تحصیل در آمریکا ضروری است. شهروندان خارجی نمی توانند پس از اخذ ویزای توریستی آمریکا یا از طریق برنامه عدم نیاز به ویزا مشغول تحصیل در آمریکا شوند و تنها استثناء این مورد شرکت در دوره های علمی-تفریحی (بدون ارائه مدرک رسمی) در قالب ویزای توریستی است.

دوره های آموزشی که منجر به دریافت مدرک یا گواهینامه معتبر در ایالات متحده شود هیچگاه با استفاده از ویزای توریستی (ویزای نوع B) امکانپذیر نخواهد بود، حتی اگر برای دوره ای بسیار کوتاه مدت باشد. برای مثال، دانشجو یا دانش آموزی که در یک برنامه آموزشی از راه دور شرکت کرده و به دوره ای کوتاه حضور در یک موسسه آموزشی آمریکا نیاز دارد بایستی پیش از ورود به این کشور ویزای تحصیلی آمریکا از نوع M یا F  اخذ نماید.

ویزای F-1

ویزای F-1 معمول ترین ویزای تحصیلی آمریکا بوده چنانچه اگر قصد تحصیل در آمریکا در موسسات دولتی یا خصوصی این کشور را داشته باشید، باید برای دریافت آن اقدام نمائید. این نوع ویزا برای دوره های تحصیلی بیش از 6 ماه صادر می شود. این مراکز آموزشی شامل دانشگاه ها یا کالج های معتبر، دبیرستان های خصوصی یا موسسات معتبر و تائید شده آموزش زبان انگلیسی هستند. همچنین اگر طول دوره تحصیلی شما بیش از 18 ساعت در هفته باشد به ویزای نوع F-1 نیاز خواهید داشت. با این نوع ویزا فرد می تواند در سال اول تا 20 ساعت در هفته به شکل پاره وقت در محدوۀ دانشگاه و نه بیرون از آن کار کند. در سال دوم تحصیل، در صورت موافقت دانشگاه کار در خارج از دانشگاه نیز امکانپذیر می شود. همسر و فرزندان زیر 21 سال متقاضی اصلی ویزای F-1 نیز باید ویزای F-2 اخذ کرده و در صورت تمایل به ادامه تحصیل در آمریکا ویزای خود را به ویزای تحصیلی تغییر دهند. والدین دارنده ویزای تحصیلی آمریکا نمی توانند از زیر مجموعه های ویزای فرزند خود برای سفر به آمریکا استفاده کنند و باید ویزای توریستی آمریکا بگیرند. دانشجویان دارنده این ویزا امکان استفاده از دوره حداکثر 12 ماهه آموزش عملی اختیاری موسوم به OPT را نیز دارند. طول این دوره برای دانشجویان رشته های علوم پایه، علوم فنی و مهندسی و ریاضی ممکن است تا 29 ماه نیز قابل افزایش باشد.

نکته: برای ویزای تحصیلی کمتر از 6 ماه یا دوره های آموزشی کوتاه مدت باید از طریق ویزای B-1 اقدام کنید.

ویزای M-1

اگر قصد شرکت در یک دوره مطالعاتی یا آموزشی غیر آکادمیک یا شغلی یا آموزش در موسسات غیرتحصیلی آمریکایی را دارید به ویزای نوع M-1 نیاز دارید. به عبارت دیگر وجه تمایز این نوع ویزا با ویزای نوع F1  این است که بایستی برای دوره های خاص فنی و حرفه ای اخذ شود. کسانی که این ویزا را اخذ می کنند اجازه کار نخواهند داشت و به همسر و فرزندان آن ها ویزای M-2 داده شده که برای ادامه تحصیل در آمریکا باید آن را تغییر دهند. ویزای M-1 و زیر مجموعه های آن نیز تنها برای دارنده ویزای تحصیلی آمریکا و همسر و فرزندان (زیر 21 سال) او صادر شده و والدین دارنده ویزای تحصیلی امریکا، حق استفاده از زیر مجموعه های ویزای M برای دیدار با فرزند خود را ندارند و برای این منظور باید از طریق ویزای توریستی وارد خاک آمریکا شوند. متقاضیان ویزای دانشجویی آمریکا نوع M-1 باید مدارکی داشته باشند که نشان دهند از منابع مالی کافی برای مهاجرت تحصیلی، پرداخت شهریه و هزینه های زندگی در تمام مدت دوران حضورشان در آمریکا برخوردار هستند.

ویزای تحصیلی آمریکا،تحصیل در آمریکا

تحصیل در مدارس دولتی آمریکا

بر اساس قوانین آمریکا، امکان تحصیل دانش آموزان خارجی در مدارس ابتدایی دولتی و عمومی این کشور (از مهد کودک تا کلاس هشتم) یا برنامه های آموزش بزرگسالان که هزینه های آن توسط دولت تامین می شود وجود ندارد. از این رو برای تحصیل در چنین مراکزی امکان درخواست و ارائه ویزای F-1 وجود ندارد. ویزای تحصیلی آمریکا از نوع F-1 برای دانش آموزان خارجی تنها به منظور تحصیل در دبیرستان (کلاس نهم تا دوازدهم) صادر می شود اما هر دانش آموز نباید حداکثر بیشتر از 12 ماه در آن مرکز آموزشی تحصیل نماید. همچنین مدرسه ای که به شهروندان خارجی اجازه تحصیل در آمریکا را می دهد باید در فرم  I-20 خود تائید نماید که دانش آموز مورد نظر تمامی هزینه های تحصیل را پرداخته و همچنین هزینه های اضافی که دانش آموز پرداخت کرده را نیز در این فرم بگنجاند. دانش آموزان خارجی دوره دبیرستان باید تست تافل جونیور بدهند و نمره کسب شده در هر مدرسه ای می تواند متفاوت باشد. برای کلاس های پایین تر از کلاس 8 نیز نیازی به مدرک زبان نیست.

نکته: دارندگان ویزاهای A, E, F-2, G, H-4, J-2, L-2, M-2 یا دیگر انواع ویزاهای غیرمهاجرتی زیر مجموعه این ویزاها می توانند در مدارس ابتدایی و دبیرستان های دولتی آمریکا ثبت نام نمایند.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در دانشگاه و کالج

برای پذیرش در کالج ها و دانشگاه های آمریکا برای تحصیلات آکادمیک باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشید. طول دوره فوق دیپلم در آمریکا 2 سال و دوره لیسانس 4 ساله است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی، متقاضیان ویزای دانشجویی آمریکا باید حداقل نمره 6 در آزمون IELTS آکادمیک را داشته باشند. سابقه تحصیلی مناسب و معدل دیپلم خوب نیز نقش مهمی در پذیرش شما توسط دانشگاه های آمریکا دارند. در صورتی که مرکز آموزشی مورد نظر از شما مدرک زبان IELTS نخواهد، پس از ورود و مهاجرت تحصیلی به آمریکا باید در دوره های آموزش زبان انگلیسی که توسط خود مرکز آموزشی برگزار می شود شرکت نمائید.

پذیرش دانشجو/دانش آموز در قالب برنامه تبادل دانشجویی/دانش آموزی در قالب ویزای نوع J

این ویزا که با عنوان ویزای فرصت مطالعاتی شناخته می شود مناسب کسانی است که قصد مهاجرت به آمریکا برای تحقیق یا تدریس و یا در قالب برنامه تبادل دانشجو را دارند. مدت اعتبار این ویزا معمولاً حداکثر 2 سال است و برای تمدید این دوره، دارنده ویزای نوع J باید یک بار از آمریکا خارج شده و مجدد بازگردد.

کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی از طریق تبادل دانشجویی/دانش آموزی (SEVP) را دارند باید پیش از هر کاری به یکی از دانشگاه ها، موسسات آموزشی یا مدارس آمریکا که واجد این موضوع هستند درخواست خود را ارائه دهند. پس از اخذ پذیرش موسسه آموزشی، نام متقاضی در سیستم اطلاعاتی مهاجرت به آمریکا در قالب ویزای دانشجویی آمریکا و تبادلی (Student and Exchange Visitor Information System (SEVIS)) ثبت خواهد گردید و شخص متقاضی باید هزینه موسوم به SEVIS I-901 را بپردازد. مرکز آموزشی مربوطه که درخواست شما را پذیرفته فرم I-20 را برای شما صادر خواهد کرد. بعد از دریافت این فرم و ثبت نام در SEVIS، می توانید در یک کنسولگری یا سفارت آمریکا در خارج از این کشور برای ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنید. هنگام مراجعه به کنسولگری یا سفارت برای مصاحبه حضوری باید فرم I-20 را به همراه داشته باشید. اگر همسر و/یا فرزندان شما نیز قصد دارند در دوران تحصیل در آمریکا با شما زندگی کنند آن ها نیز باید در سیستم SEVIS ثبت نام کرده و فرم های جداگانه I-20 خود را از یک موسسه تائید شده توسط SEVP دریافت نمایند و برای دریافت ویزا اقدام کنند هر چند در مورد آن ها نیازی به پرداخت هزینه SEVIS نخواهد بود. کسانی که ویزای نوع J دارند امکان استخدام و کار کردن در طول دوره را خواهند داشت. در مورد ویزای کاری آمریکا نیز همین موضوع صدق می کند و وابستگان فرد دانشجو در آمریکا نمی توانند با ویزای تحصیلی مشغول به کار شوند و باید ویزای کاری مربوطه را اخذ نمایند.

نکته: فرزندان دارندگان ویزای تحصیلی آمریکا از نوع F و M در طول دوره حضور در آمریکا می توانند به تحصیل در آمریکا در دبستان های این کشور بپردازند.

دوره آموزشی عملی انتخابی (Optional Practical Training (OPT))

دارندگان ویزای تحصیلی آمریکا از نوع F-1 می توانند پس از اتمام تمامی دروس و فارغ التحصیلی (غیر از پایان نامه و تز یا معادل آن ها) یا تمام نیازمندی های تحصیلی از دوره آموزش عملی انتخابی که نوعی کارآموزی است استفاده کنند. دوره آموزشی عملی انتخابی یا همان OPT متفاوت از کار آکادمیک دارنده ویزای تحصیلی آمریکا بوده و مدت زمان این دوره جزئی از دوره تحصیلی به شمار نمی آید.

چگونه برای ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنم؟

برای این کار باید به وبسایت درخواست ویزای غیرمهاجرتی آمریکا مراجعه کرده و  فرم DS-160 را تکمیل نمائید. در ادامه باید یک تاریخ مصاحبه حضوری در یکی از سفارت های آمریکا در آنکارا (ترکیه)، ایروان (ارمنستان) یا کنسولگری مرکزی آمریکا در دبی (امارات متحده عربی) تعیین کنید. یک عکس رنگی با ابعاد 5 *5 سانتیمتر و با پس زمینه سفید را آپلود کرده ، فرم تکمیل شده را پرینت بگیرید و هزینه های مربوط به درخواست ویزای تحصیلی آمریکا را بپردازید. لازم به ذکر است که تمامی افراد 14 تا 79 ساله برای اخذ ویزای آمریکا (اعم از تحصیلی و غیرتحصیلی) به مصاحبه حضوری نیاز خواهند داشت. زمان انتظار برای مصاحبه حضوری بسته به ملیت شما، سفارتی که انتخاب کرده اید، فصل و دسته ویزایی، متفاوت خواهد بود به همین دلیل از قبل برای مهاجرت به آمریکا برنامه ریزی نمائید.

ویزای تحصیلی آمریکا،تحصیل در آمریکا

اسناد و مدارک لازم برای تقاضای ویزای تحصیلی آمریکا

متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا از نوع F ،M و  Jباید هزینه ای معادل 160 دلار برای ثبت درخواست ویزای تحصیلی خود پرداخته و مدارک، اسناد و فرم های زیر را نیز آماده نمایند:

  • فرم DS-160
  • رسید پرداخت هزینه 160 دلاری مربوط به درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر برای سفر به آمریکا که دستکم 6 ماه از تاریخ اعتبار آن باقی مانده باشد، مگر اینکه جزء کشورهایی باشید که بر اساس توافقات دو جانبه نیازی به اخذ ویزا برای ورود به آمریکا نداشته باشید. اگر بیش از یک نفر در ذیل پاسپورت شما قصد ورود به آمریکا را دارند هر فرد باید بصورت جداگانه درخواست ویزای خود را ثبت کند.
  • گواهی داشتن شرایط پذیرش دانش آموزی، دانشجویی یا آموزش غیرتحصیلی موسوم به فرم I-20 که باید نسخه اصل آن را ارائه دهید. این فرم توسط مدرسه، دانشگاه یا موسسه ای که شما در آن پذیرفته شده اید، پس از ثبت اطلاعات شما در پایگاه اطلاعاتی SEVIS  صادر کرده و برای شما ارسال خواهد کرد. شما و مقامات مرکز صادر کننده باید این فرم را امضا نمائید. تمامی کسانی که قصد اخذ ویزای تحصیلی آمریکا را دارند باید در سیستم SEVIS  ثبت نام نمایند. همسر و فرزندان زیر 21 سال نیز اگر قصد مهاجرت به آمریکا در کنار شما را دارند نیز باید فرم I-20 جداگانه خود را دریافت نمایند.
  • یک عکس 5 * 5 سانتیمتر که در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد.
  • اگر ویزای دانشجویی آمریکا برای شما صادر شد ممکن است هزینه های اضافی مانند بیمه ویزا، بسته به ملیت شما، اخذ شود.
  • سایر مدارکی که برای درخواست ویزای تحصیلی آمریکا باید آماده کنید تا در روز مصاحبه حضوری به همراه داشته باشید:
  • مدارک تحصیلی، از جمله:
  1. اصل و ترجمه ریز نمرات تحصیلی، مدارک تحصیلی، گواهی های تحصیلی، گواهینامه های تحصیلی که توسط مدارس و دانشگاه های محل زندگی تان صادر شده باشد.
  2. اصل و ترجمه رزومه کاری
  3. توصیه نامه اساتید
  4. نمرات تست های استاندارد زبان بر اساس استانداردهای مرکز آموزشی که در آمریکا شما را پذیرفته است.
  5. اصل و ترجمه مدارکی که نشان دهند پس از اتمام تحصیل در آمریکا، این کشور را ترک کرده و به کشور خود باز خواهید گشت.
  6. اصل اسنادی که نشان دهند از تمکن مالی کافی جهت تامین هزینه های تحصیل در آمریکا، زندگی و سفرتان در دوران مهاجرت تحصیلی. برخوردار هستید.
  7. انگیزه نامه متقاضی تحصیل در آمریکا که باید توسط خود وی نوشته شود.

اعتبار ویزای تحصیلی آمریکا پس از توقف در تحصیل

دانش آموزان و دانشجویانی که در آمریکا حضور داشته و برای بیش از 5 ماه ترک تحصیل نمایند برای ادامه تحصیل در آمریکا باید مجدداً درخواست ویزایF-1  یا  M-1ارائه نمایند. در این صورت، فرد پس از ترک آمریکا نمی تواند از ویزای تحصیلی قبلی خود برای ورود مجدد به این کشور استفاده نماید مگر اینکه اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا (USCIS) مجوز ورود وی با همان ویزای تحصیلی قبلی را تمدید کند. کسانی که در طول دوره تحصیل خود بیش از 5 ماه ترک تحصیل کرده و آمریکا را ترک کنند نیز ویزای تحصیلی خود را از دست داده مگر اینکه فعالیت های آنان در خارج از آمریکا در این دوره با تحصیلاتشان مرتبط باشد.

تمدید ویزای تحصیلی آمریکا

دانشجویان و دانش آموزان خارجی که با ویزای دانشجویی آمریکا نوع F وارد خاک این کشور شده اند، پس از اتمام دوران تحصیل در آمریکا باید حداکثر تا 60 روز پس از تاریخی که در فرم  I-20 ذکر شده آمریکا را ترک نمایند. در صورتی که قصد تمدید ویزای دانشجویی آمریکا یا ویزای دانش آموزی خود را دارید باید در وبسایت اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا درخواست تمدید ویزا کنید. در صورتیکه در این مدت خاک آمریکا را ترک نکنید ویزای تحصیلی شما از اعتبار ساقط خواهد شد و در آینده نیز در صورت ارائه درخواست ویزای ورود به آمریکا در هر دسته بندی، برای شما ویزا صادر نخواهد شد.

تغییر وضعیت ویزای تحصیلی آمریکا

اگر برنامه های شما در طول دوران حضور در آمریکا با ویزای تحصیلی تغییر کرد (برای مثال، با یک شهروند آمریکایی ازدواج کرده یا یک پیشنهاد کاری دریافت کردید) می توانید برای تغییر ویزای غیرمهاجرتی خود از ویزای تحصیلی به ویزایی دیگر اقدام نمائید. زمانی که در آمریکا حضور داشته باشید برای این کار نیازی به اقدام برای دریافت ویزای جدید نخواهید داشت و می توانید با مراجعه به اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا درخواست تغییر وضعیت ویزا دهید و در صورت موافقت با درخواست شما، ویزای شما به دسته مورد نظرتان تغییر خواهد کرد. بدین ترتیب برای تغییر وضعیت ویزا نیازی نیست خاک آمریکا را ترک نمائید. اما در صورتیکه از آمریکا خارج شده باشید باید همان مراحل درخواست ویزا در دسته مورد نظرتان را از ابتدا تا انتها انجام داده و برای مصاحبه حضوری به سفارت یا کنسولگری های آمریکا مراجعه کنید.

ویزای همراه تحصیلی (دانش آموزی و دانشجویی) آمریکا

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، دارندگان ویزای تحصیلی آمریکا، در رده های دبیرستان تا دکتری، می توانند خانواده درجه یک خود را با شرایطی به همراه داشته باشند. در مورد دانش آموزان خارجی باید بدانید که همراهان وی (پدر و مادر) فقط و فقط از طریق ویزای توریستی می توانند به طور موقت (در طول تحصیل فرزندشان) همراه آنها باشند و نمی توانند به طور کامل و تا پایان دوران تحصیل در آمریکا در کنار فرزندشان بمانند. بدین ترتیب کسانی که قصد همراهی فرزند خردسال خود در مهاجرت به آمریکا را دارند باید درخواست ویزای توریستی بدهند که مدت اعتبار آن حداکثر 6 ماه است. لازم به ذکر است که همراهان دانش آموز خارجی در مدت حضور خود در آمریکا اجازه کار یا تحصیل را نخواهند داشت و با هر بار اتمام اعتبار ویزای توریستی باید آمریکا را ترک نمایند. در مورد دانشجویان نیز در هر دسته بندی، دارندگان ویزای دانشجویی آمریکا می توانند همسر و فرزندان خود را با ویزای غیرمهاجرتی، ذیل دسته ویزایی خود، به آمریکا بیاورند. برخلاف همراهان دانش آموزان خارجی، همراهان دانشجویان خارجی می توانند تا زمان پایان تحصیلات دارنده ویزای دانشجوی آمریکایی در این کشور اقامت داشته و کنار او بمانند. همسر و فرزندان دارنده ویزای دانشجویی آمریکا در مدت حضور در آمریکا حق کار نخواهند داشت اما همسر وی می تواند با تغییر وضعیت ویزایی خود به ویزای تحصیلی یا کاری، به ادامه تحصیل در آمریکا یا کار در این کشور بپردازد. فرزندان زیر 18 سال دارنده ویزای دانشجویی آمریکا می توانند بدون نیاز به تغییر ویزا، به ادامه تحصیل درآمریکا بپردازند. فرآیند درخواست ویزای همراه غیرمهاجرتی (F-2  یا  M-2)  برای هر یک از همراهان بدین شرح است:

  • اقدام برای دریافت فرم I-20 از اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا توسط دارنده ویزای دانشجویی آمریکا مبنی بر داشتن همراه
  • تکمیل فرم آنلاین DS-160
  • پرداخت هزینه بررسی پرونده به مبلغ 160 دلار
  • تعیین وقت مصاحبه حضوری در سفارت

در هنگام حضور در مصاحبه حضوری نیز هر یک از همراهان نیز باید مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

  • پاسپورت معتبر برای سفر به آمریکا با اعتبار حداقل 6 ماه و یک کپی از صفحه اول آن
  • صفحه تائیدیه فرم DS-160
  • مدارک تمکن مالی
  • عکس رنگی با پس زمینه سفید و ابعاد 5 * 5 سانتیمتر
  • رسید پرداخت هزینه
  • اصل و کپی ویزای دانشجویی متقاضی اصلی و همچنین پاسپورت او
  • اسناد هویتی و اسناد نشان دهنده رابطه مانند شناسنامه و سند ازدواج

نکته: در صورتیکه دارنده ویزای دانشجویی آمریکا اقامت دائم این کشور را داشته باشد یا بعدها آن را اخذ نماید، همسر و فرزندان او نیز به صورت اتوماتیک شرایط اخذ گرین کارت آمریکا را دریافت خواهند کرد.

رنکینگ بهترین دانشگاه های آمریکا

دانشگاه رنکینگ در سطح جهان رنکینگ در آمریکا
موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) 1 1
دانشگاه استنفورد 2 2
دانشگاه هاروارد 3 3
موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) 4 4
دانشگاه شیکاگو 5 9
دانشگاه پرینستون 6 12
دانشگاه پنیسلوانیا 7 16
دانشگاه ییل 8 17
دانشگاه کورنل 9 18
دانشگاه کلمبیا 10 19
دانشگاه میشیگان- آن آبر 11 21
دانشگاه جانز هاپکینز 12 25
دانشگاه نورث وسترن 13 29
دانشگاه کالیفرنیا، برکلی 14 30
دانشگاه نیویورک 15 35
دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس 16 36
دانشگاه دوک 17 42
دانشگاه کارنگی ملون 18 51
دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو 19 54
دانشگاه براون 20 60

20 دانشگاه برتر آمریکا برای رشته های پزشکی

  1. دانشگاه هاروارد
  2. دانشگاه جانز هاپکینز
  3. دانشگاه پنسیلوانیا (کالج پرلمن)
  4. دانشگاه نیویورک (کالج گراسمن)
  5. دانشگاه استنفورد
  6. دانشگاه کلمبیا
  7. کلج پزشکی مایو (آلیکس)
  8. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس
  9. دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو
  10. دانشگاه واشنگتن (سنت لوییس)
  11. دانشگاه کورنل (کالج ویل)
  12. دانشگاه دوک
  13. دانشگاه واشنگتن
  14. دانشگاه پیتسبورگ
  15. دانشگاه میشیگان (کالج آن آربر)
  16. دانشگاه ییل
  17. دانشگاه شیکاگو (کالج پرایتزکر)
  18. دانشگاه نورث وسترن (کالج فینبرگ)
  19. دانشگاه وندربیلت
  20. کالج پزشکی ایکان در مونت سینای

ویزای تحصیلی آمریکا،تحصیل در آمریکا

20 دانشگاه برتر آمریکا برای رشته های مهندسی

  1. موسسه تکنولوژی ماساچوست
  2. دانشگاه استنفورد
  3. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
  4. موسسه تکنولوژی کالیفرنیا
  5. دانشگاه کارنگی ملون
  6. دانشگاه میشیگان، آن آربر
  7. دانشگاه پوردو
  8. موسسه تکنولوژی جورجیا
  9. دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو
  10. دانشگاه ایلینوی
  11. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  12. دانشگاه تگزاس، آستین
  13. دانشگاه کلمبیا
  14. دانشگاه جانز هاپکینز
  15. دانشگاه کرنل
  16. دانشگاه پنسیلوانیا
  17. دانشگاه نورث وسترن
  18. دانشگاه مریلند
  19. دانشگاه پوردو
  20. دانشگاه پرینستون

20 دانشگاه برتر آمریکا در رشته های علوم انسانی

  1. دانشگاه ییل
  2. کالج ولزلی
  3. دانشگاه هاروارد
  4. دانشگاه پرینستون
  5. دانشگاه شیکاگو
  6. دانشگاه واسار
  7. دانشگاه استنفورد
  8. کالج ویلیامز
  9. دانشگاه براون
  10. دانشگاه کلمبیا
  11. دانشگاه پنسیلوانیا
  12. کالج بارنارد
  13. کالج داتموث
  14. کالج کارلتون
  15. دانشگاه دوک
  16. دانشگاه نوتردام
  17. دانشگاه جرج تاون
  18. کالج لافایت
  19. دانشگاه وندربیلت
  20. دانشگاه پومونا

ویزای تحصیلی آمریکا،تحصیل در آمریکا

سوالات متداول

1- شرایط پذیرفته شدن در دوره آموزش عملی انتخابی (OPT) ویزای تحصیلی F-1 چیست؟

برای داشتن شرایط درخواست دوره آموزش عملی انتخابی باید:

  • برای دستکم یک سال تحصیلی گذشته مشغول تحصیل در آمریکا به شکل تمام وقت بوده باشید.
  • در هنگام درخواست ورود به دوره آموزش عملی انتخابی شرایط داشتن ویزای تحصیلی F-1 را داشته باشید.
  • بخواهید در پستی مستقیماً مرتبط با رشته تحصیلی یا مطالعاتی تان کار کنید.

2- چگونه می توانم ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنم؟

وقتی که شغل مناسبی در سال های پس از سال اول تحصیلی خود پیدا کردید یا کارفرمایی تعهد حمایت کاری از شما را داد می توانید ویزای تحصیلی F-1 خود را به ویزای کاری H1 تغییر داده و با استفاده از ویزای کاری H1B برای آن کارفرما کار کنید.

3- بهترین زمان برای ثبت درخواست ویزای دانشجویی آمریکا چه زمانی است؟

120 روز پیش از تاریخ شروع سال تحصیلی در مرکز آموزشی که پذیرش آن را گرفته اید، می توانید برای ویزای تحصیلی آمریکا درخواست دهید.

4– آیا پس از اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و ورود به این کشور می توانم محل تحصیل خود را تغییر دهم؟

وقتی که ویزای تحصیلی آمریکا را اخذ کرده و وارد این کشور شدید، باید قوانین اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا را رعایت کنید. بر اساس این قوانین شما نمی توانید پیش از اتمام یک سال تحصیلی، برای تغییر مدرسه یا دانشگاه خود اقدام کنید.

5- در صورتیکه توان مالی کافی برای تحصیل در آمریکا را نداشته باشم آیا می توانم از وام بانکی استفاده کنم؟

افسر مهاجرت در کنسولگری یا سفارت آمریکا باید به این اطمینان برسد که شما توان مالی پرداخت هزینه های تحصیل در آمریکا و زندگی خود پس از اخذ ویزای دانشجویی آمریکا را دارید. در صورتی که اعلام کنید وام بانکی گرفته اید باید به وی ثابت کنید که توان بازپرداخت این وام را دارید. اگر مقدار این وام بالا باشد گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا برایتان دشوار خواهد شد. به طور کلی داشتن منابع مالی کافی برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا و به تبع مهاجرت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت استفاده از وام بانکی باید این مبلغ بسیار کم باشد.

6- چطور می توانم ثابت کنم که توان پرداخت هزینه های خود پس از اخذ ویزای تحصیلی آمریکا را دارم؟

در فرم I-20 مقدار تمکن مالی که باید برای پرداخت هزینه های سال اول تحصیل در آمریکا داشته باشید ذکر شده است. این مبلغ به طور کلی شهریه دانشگاه یا مدرسه، هزینه زندگی، هزینه های مربوط به وابستگان و سایر هزینه ها را شامل می شود. باید ثابت کنید که منابع مالی در دسترس برای پرداخت این هزینه ها را دارید. اگر والدین تان از شما حمایت مالی می کنند، یک تعهدنامه حمایت مالی از آن ها می تواند به شما کمک کند.

7- آیا برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا به نمره آزمون TOFEL یا GRE نیاز دارم؟

در پذیرشی که از دانشگاه یا مدرسه حاضر در آمریکا گرفته اید به این موضوع اشاره شده است که باید بر اساس همان عمل کنید. با این وجود، سفارت های آمریکا شدیداً توصیه می کنند که متقاضیان ویزای تحصیلی آمریکا بهتر است در یکی از دو آزمون فوق نمره کافی داشته باشند.

8- آیا دانشجویانی که با ویزای دانشجویی آمریکا به این کشور سفر کرده اند از مالیات بر درآمد معاف هستند؟

افرادی که با ویزاهای تحصیلی F-1 یا  M-1 به آمریکا آمده اند اگر شامل شرایط زیر باشند باید مالیات بپردازند:

  • داشتن دستمزد مناسب، مگر اینکه درآمدی که کسب می کنند از هزینه های شخصی شان بیشتر نباشد.
  • کمک هزینه تحصیلی یا فاندی که مالیات بر آن تعلق گیرد.
  • درآمد از بورس
  • درآمد از قمار و بخت آزمایی
  • سایر درآمدهای غیردستمزدی

برای دارندگان ویزای تحصیلی آمریکا از نوع F-1 یا  M-1، برخی درآمدها در آمریکا نیازی به پرداخت مالیات ندارد، از جمله درآمدهای ناشی از:

  • منابع خارج از کشور
  • سود پول از بانک های آمریکا، پس انداز و وام، کارت های اعتباری وشرکت های بیمه
  • کمک هزینه تحصیلی یا فاندی که مالیات به آن تعلق نگیرد
  • انواع خاص سرمایه گذاری های معاف از مالیات

9- اگر در مدت ویزا نتوانستم تحصیل را تمام کنم، میتوانم مدت ویزا را تمدید کنم؟

اگر در مدت تعیین شده برای مهاجرت تحصیلی نتوانستید تحصیلات خود را به اتمام برسانید باید دستکم 90 روز قبل از اتمام تاریخ ویزایتان، نزد اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا درخواست تمدید ویزا دهید. در صورتی که با درخواست شما موافقت شود و به شرطی که با قوانین محل تحصیلتان مغایرت نداشته باشد اجازه ادامه تحصیل در آمریکا را خواهید داشت. لازم به ذکر است که باید علت تاخیر در اتمام تحصیل را ذکر کنید و شواهدی را ارائه دهید که نشان دهند این تاخیر به دلیل کم کاری یا سهل انگاری شما نبوده و به مسائلی مربوط است که در قدرت و کنترل شما نبوده است (مانند بیماری های شدید یا فجایع طبیعی). در صورتی که دلایل شما برای اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا قانع کننده باشد می تواند تا دو سال ویزای دانشجویی شما را تمدید نماید. در صورتی که دیر برای تمدید ویزا اقدام کرده و تاریخ اعتبار ویزای دانشجویی تان به پایان برسد باید سریعاً خاک آمریکا را ترک کنید. از این رو به شما توصیه می شود که پیش از اتمام اعتبار ویزای دانشجویی آمریکا برای تمدید آن اقدام نمائید، زیرا بررسی درخواست شما مدتی زمان خواهد برد.

10-پس از اتمام یک مقطع تحصیلی و ورود به مقطع بعدی باید ویزا را تمدید کرد؟

اگر دوران تحصیلتان به پایان رسیده و خواستید در مقطع بالاتر ادامه تحصیل بدهید، به شرطی که هنوز اعتبار ویزای تحصیلی شما به پایان نرسیده باشد، می توانید به اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا مراجعه کرده و با نشان دادن شواهد و مدارک (مانند پایان دوره تحصیلی و پذیرش از یک موسسه یا دانشگاه در مقطع بالاتر) نسبت به تمدید ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنید. تاکید می شود که این کار را باید پیش از اتمام اعتبار ویزای دانشجویی خود انجام دهید زیرا با اتمام این اعتبار ملزم به ترک خاک آمریکا بوده و باید دوباره از طریق کنسولگری یا سفارت آمریکا در محل زندگی خود برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا اقدام نمائید.

11-چگونه پس از تحصیل به اقامت دائم برسم؟

پس از پایان اعتبار ویزای دانشجویی آمریکا ، حداکثر 60 روز وقت خواهید داشت که خاک آمریکا را ترک کنید. اگر قصد ماندن در این کشور پس از پایان تحصیل را داشته باشید به تغییر وضعیت ویزا نیاز دارید. برای مثال اگر قبل از اتمام اعتبار ویزای دانشجویی، پیشنهاد کاری داشتید می توانید برای تغییر وضعیت ویزای خود اقدام کنید و در صورت موافقت اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا به اقامت خود در این کشور ادامه دهید. در مورد نحوه گرفتن اقامت دائم آمریکا یا همان گرین کارت آمریکا نیز باید بدانید که با پیدا کردن کار، ازدواج با شهروند آمریکایی، از طریق سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار می توانید حتی پس از پایان دوره تحصیل نیز در آمریکا مانده و اقامت دائم دریافت کنید. بدین ترتیب باید گفت که تنها با ویزای تحصیلی امکان دریافت اقامت دائم آمریکا را نخواهید داشت اما از طریق موارد گفته شده می تواند ویزای خود را تغییر داده و در ادامه اقامت دائم این کشور را اخذ نمود.

سخن پایانی

همراهان ارجمند، امیدواریم با مطالعه دقیق مطلب فوق به پاسخ سوالات خود در زمینه اخذ ویزای وبزای دانشجویی آمریکا، مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی دست یافته باشید. تیم وکلای موسسه حقوقی و بین المللی فراگامان مهام قصد داشتند که اطلاعات کاملی از مهاجرت به آمریکا و تحصیل در آمریکا از طریق ویزای تحصیلی آمریکا را بدون دخل و تصرف در اختیار شما عزیزان قرار دهند. تیم ما با داشتن سوابق و پرونده های موفق متعدد می تواند در زمینه اخذ انواع ویزای آمریکا شما عزیزان را همراهی نماید. همچنین خوانندگان محترم می توانند با مراجعه به این لینک از شرایط و توضیحات مربوط به سایر انواع ویزای آمریکا مطلع شوند.

۲ نظر

  1. ایرج دستگیری 7 آگوست 2021 در 06:14- پاسخ دادن

    با سلام،،برادرزاده من دو سال پیش در دانشگاه مالزی،در رشته ریاضی صنعتی فارغ التحصیل شد، و برای دکتری از دانشگاه نیوجرسی آمریکا، بورسیه آزاد گرفت ( غیر دولتی) برای انجام کارهاش دیماه سال قبل به ایران اومد، که اسیر کرونا شد و هنوز نتونسته از کشور خارج بشه، یکساله که بصورت اینترنتی داره با دانشگاه تحصیل میکنه، قرار بود بریم پاکستان ویزای، آمریکا بگیره، من بیمار شدم، آیا شما میتونید، براش ویزای دانشجویی معتبر با حضور خودش از یکی از کشور ها بگیرید و لطفا،، هزینه زحمت شما چقدر میشه،. باتشکر دستگیری. 091715826o4

    • مجتبی عاشوری 23 آگوست 2021 در 15:01

      با سلام
      همکاران تیم مشاوره با شما تماس خواهند گرفت

ثبت ديدگاه