گرین کارت

گرین کارت آمریکا

گرین کارت گرین کارت آمریکا 2021| لاتاری آمریکا| آخرین آپدیت های اداره مهاجرت آمریکا در رابطه با اخذ گرین کارت آمریکا و دریافت اقامت دائم آمریکا را در این مطلب ببینید.

اخذ گرین کارت آمریکا -که از آن به عنوان کارت اقامت دائم آمریکا نیز یاد می کنند - و به تبع مزایای داشتن آن مانند کار و زندگی بصورت قانونی در آمریکا، موجب شده هر ساله بسیاری از مردم جهان در تلاش برای اخذ گرین کارت آمریکا باشند.

گرین کارت آمریکا

اخذ گرین کارت آمریکا -که از آن به عنوان کارت اقامت دائم آمریکا نیز یاد می کنند – و به تبع مزایای داشتن آن مانند کار و زندگی بصورت قانونی در آمریکا، موجب شده هر ساله بسیاری از مردم جهان در تلاش برای اخذ گرین کارت آمریکا باشند. با مطالعه این مطلب که مطابق آخرین آپدیت سال 2021 اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا تدوین شده است با سایر مزایای اخذ گرین کارت آمریکا و تفاوت آن با شهروندی آمریکا آشنا خواهید شد و به پاسخ سوالاتی مانند، چگونه اقامت دائم آمریکا بگیرم و یا شرایط اخذ گرین کارت آمریکا چیست؟ دست خواهید یافت.

مقدمه

گرین کارت آمریکا که با عنوان کارت اقامت دائم آمریکا (Permanent Resident Card) شناخته می شود کارتی است که با استفاده از آن می توانید به طور دائم در آمریکا سکونت داشته و در این کشور کار کنید. روش های مختلفی برای اخذ گرین کارت آمریکا وجود دارد که در ادامه بصورت تفصیلی به هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

واجدین شرایط اخذ گرین کارت آمریکا

برای ارائه درخواست گرین کارت آمریکا باید یکی از شرایط دسته بندی های زیر را داشته باشید:

1- اخذ گرین کارت آمریکا برای خانواده درجه اول فرد شهروند آمریکا

اگر از خانواده درجه اول یک شهروند آمریکایی هستید، می توانید به طور قانونی اقامت دائم آمریکا یا همان گرین کارت آمریکا را بسته به رابطه خانوادگی خود با فرد شهروند آمریکا بدست آورید، به شرطی که برخی معیارهای پذیرش زیر را داشته باشید:

منظور از خانواده درجه اول افراد زیر هستند:

  • همسر شهروند آمریکایی
  • فرزندان مجرد زیر 21 سال
  • والدین شهروند آمریکایی (در صورتی که وی 21 ساله یا بزرگ تر باشد)

اگر در حال حاضر در آمریکا اقامت دارید و خود را حائز شرایط اخذ اقامت دائم آمریکا از طریق یک شهروند آمریکایی می دانید، می توانید بدون ترک این کشور با تکمیل فرم I-485 که فرم تغییر وضعیت یا فرم ثبت اقامت دائم نام دارد برای اخذ گرین کارت آمریکا اقدام کنید. همچنین باید فرم I-130 یا فرم درخواست برای خانواده خارجی، برای دریافت گرین کارت را نیز تکمیل کرده و به اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا ارائه دهید. در صورتی که در خارج از این کشور به سر می برید، باید از کنسولگری یا سفارت آمریکا در کشور خودتان درخواست ویزای مهاجرتی کنید. ویزای مهاجرتی برای همسر و فرزندان یک شهروند آمریکایی نامحدود بوده و عموماً بدون مشکل و سریع صادر می شود. تنها بعد از سفر به آمریکا و اقامت در این کشور با ویزای مهاجرتی، می توانید برای گرفتن اقامت دائم و گرین کارت آمریکا اقدام کنید. به عبارت دیگر تا زمانی که خارج از آمریکا هستید نمی توانید به طور مستقیم برای گرین کارت درخواست دهید.

نکته: اگر همسر یا فرزند یکی از اعضای خانواده درجه یک شهروند آمریکایی هستید (برای مثال نوه یا همسر فرزند شهروند آمریکایی) باید به روشی دیگر شرایط اخذ گرین کارت آمریکا را داشته و درخواست خود را جداگانه ثبت کنید. در واقع، در صورتی که همسر یا فرزند یکی از اعضای خانواده درجه اول شهروند آمریکایی باشید نمی توانید به عنوان ذی نفع اشتقاقی و بر اساس درخواست اعضای درجه اول خانواده یک شهروند آمریکایی، شرایط اخذ گرین کارت را یافته و برای دریافت آن درخواست دهید.

2- دیگر بستگان شهروند آمریکایی یا دارنده اقامت دائم آمریکا بر اساس دسته بندی های اولویت خانوادگی

بر اساس قوانین مهاجرتی آمریکا، افراد خارجی که اعضای خانواده شهروندان آمریکا یا دارندگان اقامت دائم آمریکا هستند می توانند بر اساس روابط خانوادگی شان با فرد مورد نظر، برای دریافت گرین کارت آمریکا اقدام کنند.

  • اعضای خانواده شهروند آمریکا، یعنی در صورتیکه:
  1. پسر یا دختر مجرد یک شهروند آمریکایی بوده و 21 سال یا بیشتر سن دارید- اولویت اول (F1)
  2. دختر یا پسر متاهل یک شهروند آمریکایی هستید- اولویت سوم (F3))
  3. برادر یا خواهر یک شهروند آمریکایی و حداقل 21 ساله هستید- اولویت چهارم (F4)
  • اعضای خانواده فرد شهروند آمریکا یا دارنده اقامت دائم آمریکا، یعنی در صورتیکه:
  1. همسر شهروند آمریکا یا دارنده اقامت دائم آمریکا هستید- اولویت دوم (F2A)
  2. فرزند مجرد و کمتر از 21 سال یک دارنده اقامت دائم آمریکا هستید- اولویت دوم (F2A)
  3. پسر یا دختر مجرد یک دارنده اقامت دائم آمریکا بوده و بیشتر از 21 سال دارید- اولویت دوم (F2A)

3- نامزد یک شهروند آمریکایی یا فرزند نامزد

بر اساس قوانین مهاجرتی آمریکا، هر شهروند آمریکایی می تواند برای نامزد خارجی خود درخواست ویزای غیرمهاجرتی K-1 کرده و در طی 90 روز حضور در آمریکا با ویزای K-1، باید ازدواج صورت گرفته و پس از نهایی شدن ازدواج، می توان برای دریافت اقامت دائم آمریکا یا همان گرین کارت اقدام کرد.

  • افرادی که به عنوان نامزد خارجی یک شهروند آمریکایی و با ویزای غیرمهاجرتی K-1 به آمریکا آمده اند
  • افرادی که به عنوان فرزند نامزد خارجی یک شهروند آمریکایی با ویزای غیرمهاجرتی K-2 به آمریکا آمده اند

4- بیوه یک شهروند آمریکایی

بیوه یک شهروند آمریکا (اعم از زن یا مرد) در صورتی که در هنگام مرگ همسر شهروند با وی ازدواج کرده باشید. ازدواج باید دستکم 2 سال قبل از مرگ همسر شهروند آمریکایی صورت گرفته باشد. همچنین باید ثابت کنید که ازدواج شما با شهروند آمریکایی قانونی بوده و تنها از روی عشق و علاقه و نه برای مهاجرت به آمریکا با وی ازدواج کرده باشید.

5- گرین کارت برای متقاضیان مبتنی بر قانون فدرال خشونت علیه زنان (VAWA Self-Petitioner)

در صورتی که توسط افراد زیر قربانی تهدید یا خشونت خانوادگی شدید باشید، امکان درخواست گرین کارت آمریکا را خواهید داشت:

  • همسر سابق یا کنونی که شهروند آمریکا باشد
  • والدین دارای شهروندی آمریکا
  • پسر یا دختر دارای شهروندی آمریکا
  • همسر کنونی یا سابق دارنده اقامت دائم آمریکا
  • والدین دارنده اقامت دائم آمریکا

گرین کارت آمریکا

گرین کارت از طریق استخدام و ویزای کاری آمریکا

قانون مهاجرتی آمریکا به شهروندان خارجی امکان می دهد که از طریق راه های مختلف در دسته کاری و استخدامی، اقامت دائم آمریکا و گرین کارت این کشور را کسب کنند. اولویت بندی این دسته های مهاجرتی بر اساس استخدام (EB) شامل موارد زیر هستند:

  • اولویت اول (EB-1): کارگران اولویت دار

  1. کارگران خارجی که دارای توانایی های قابل توجه در زمینه علوم، هنر، آموزش، کسب و کار و یا ورزش داشته باشند.
  2. استادان برجسته دانشگاهی و محققان شناخته شده
  3. مدیران و مدیران اجرایی کسب و کارهای چند ملیتی

اشخاص دارای توانایی خارق العاده یا افرادی که عضو یک کسب و کار خاص بوده و دارای مدارک پیشرفته هستند، می توانند برای اخذ گرین کارت آمریکا اقدام کنند. برای افراد دارای شرایط اولویتی EB-2 گرفتن جاب آفر و اجازه کار، عموماً الزامی است. در صورتی که متقاضی ثابت کند استخدام وی در جهت منافع ملی آمریکا خواهد بود این نیازمندی ها دیگر الزامی نخواهند بود.

1- شغل هایی که دستکم به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارند

2- شغل هایی که دستکم به مدرک کارشناسی و حداقل 5 سال تجربه کاری مرتبط نیاز دارند

3- شغل هایی که در جهت منافع ملی آمریکا باشد

1- شغل های حرفه ای که دستکم نیاز به دو سال تجربه کاری یا آموزش داشته و فصلی و موقتی نباشند

2- شغل های غیرحرفه ای که موقت و فصلی نبوده و به دستکم دو سال آموزش یا تجربه کاری نیاز دارند

3- شغل های حرفه ای که دستکم نیاز به مدرک کارشناسی از یک دانشگاه یا کالج آمریکایی یا معادل آن از یک دانشگاه خارجی  دارند.

  • پزشک در برنامه منافع ملی آمریکا

پزشکی که بپذیرد به صورت تمام وقت در یک مرکز درمانی در مناطق کمتر برخوردار (مناطق محروم) برای مدت زمان معین کار کرده و دیگر نیازمندی های این دسته را داشته باشد.

معیارهای واجد شرایط شدن

  • باید موافقت کنید که به طور تمام وقت در یک مرکز درمانی کار کنید. به طور معمول طول این دوره دستکم 5 سال است
  • باید در بخش مراقبت های عمومی (پزشک عمومی، پزشک خانواده، انترن عمومی، متخصص اطفال، متخصص زنان یا روانشناس) فعالیت کرده یا یک پزشک متخصص باشید.
  • باید در مناطق کمبود نیروی بخش سلامت، مناطق بهداشت روانی، مناطق محروم از لحاظ بهداشت یا مراکز نگهداری از کهنه سربازان فعالیت کنید.
  • باید آژانس فدرال یا اداره ایالتی بهداشت، تائیدیه ای مبنی بر اینکه به عنوان یک پزشک واجد شرایط هستید برای شما صادر کند و اینکه اثبات نمائید کار شما در جهت منافع عمومی مردم آمریکاست.

مهاجران سرمایه گذار

در صورتی که افراد خارجی 1 میلیون دلار(یا 500000 دلار در مناطق با نرخ بیکاری بالا) از طریق یک کسب و کار جدید که به سود اقتصاد آمریکا باشد سرمایه گذاری کرده و دستکم 10 شغل تمام وقت برای شهروندان آمریکایی ایجاد کنند، شرایط اخذ اقامت دائم آمریکا و دریافت گرین کارت این کشور را خواهند داشت. این افراد از طریق ویزای EB-5 می توانند به آمریکا آمده که در واقع اولویت پنجم دسته ویزایی کاری هستند.

گرین کارت آمریکا

گرین کارت به عنوان یک مهاجر خاص

1- کارگر دینی

اگر به عنوان یک مروج دینی به آمریکا می آیید تا در یک سازمان مذهبی غیرانتقاعی مشغول به کار شوید، امکان دریافت اقامت دائم آمریکا را خواهید داشت. برای داشتن شرایط اخذ گرین کارت آمریکا در این دسته، باید موارد زیر در مورد شما صدق کند:

  • قبل از درخواست مهاجرت به آمریکا در دسته های خاص، دستکم دو سال عضو آن فرقه مذهبی بوده که دارای یک سازمان مذهبی غیرانتفاعی در آمریکا می باشد.
  • در دو سال گذشته به طور بی وقفه به عنوان یک مروج مذهبی، در یک شغل مذهبی بصورت حرفه ای یا غیرحرفه ای مشغول به کار بوده اید
  • تنها با هدف کار به عنوان یک مروج مذهبی یا کار در یک موسسه مذهبی غیرانتفاعی به آمریکا سفر کنید

2- گرین کارت بر اساس دسته بندی ویژه مهاجرتی مربوط به افراد زیر سن قانونی

دسته ویژه مهاجرتی افراد زیر سن قانونی ( (Special Immigrant Juvenile (SIJ) امکان تقاضای گرین کارت آمریکا برای کودکانی که بر اساس پرونده های ایالتی متحمل اذیت و آزار، بی توجهی، رها شدگی یا شرایط مشابهی بر اساس قانون فدرال شده باشند را فراهم می سازد.

3-شهروندان عراقی یا افغان

این افراد باید یکی از شرایط زیر را داشته باشند تا بتوانند پس از ورود به آمریکا درخواست گرین کارت آمریکا دهند:

  • مترجمان عراقی یا افغان دولت آمریکا
  • عراقی های که توسط دولت آمریکا در عراق بعد از 20 مارس 2003 به مدت دستکم یک سال استخدام شده باشند.
  • افغان هایی که توسط نیروهای کمک امنیتی بین المللی (ISAF) استخدام شده باشند.

4- مجریان و گزارشگران بین المللی

خارجی هایی ( همسر و فرزندان آن ها) که به عنوان گزارشگر و مجری برای آژانس خبری آمریکا در زمینه رسانه های بین المللی (USAGM) یا افراد دارای دعوت نامه از این سازمان می توانند بعد از ورود به آمریکا برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنند. مترجمان، نویسندگان، ویراستاران، تهیه کنندگان، مجریان، میزبانان برنامه های خبری، تحلیلگران خبری، تیم تحریریه و دیگر حرفه های مربوط به تولید محتوا و خبر در این دسته قرار می گیرند. این دسته شامل خارجی هایی که کارهای صرفاً تکنیکی یا خدمات حمایتی ارائه داده یا در زمینه سرگرمی فعالیت می کنند نخواهد شد. هر ساله  100 ویزا در این دسته داده شده و همسر و فرزندان پذیرفته شدگان شامل این محدودیت نخواهند شد.

5- کارمندان یک سازمان بین المللی و اعضای خانواده آن ها یا کارمندان ناتو و اعضای خانواده آن ها

بر اساس قوانین مهاجرتی آمریکا، کارمندان سازمان های بین المللی و اعضای واجد شرایط خانواده آن ها تا زمانی که سازمان محل کارشان برقرار باشد امکان ارائه درخواست برای دریافت اقامت دائم آمریکا یا به عبارتی گرین کارت آمریکا را دارند. برخی از این سازمان ها عبارتند از؛

  • سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)
  • بانک جهانی
  • (Organization of American States (OAS
  • (Inter-American Defense Board (IADB
  • (Inter-American Defense College (IADC
  • (International Monetary Fund (IMF
  • (International Telecommunications Satellite Organization (ITSO

گرین کارت آمریکا

گرین کارت به عنوان آواره یا پناهنده

1- پناهنده

قانون مهاجرتی آمریکا به پناهندگان اجازه می دهد بعد از دستکم یک سال حضور فیزیکی در آمریکا پس از قبول شدن پناهندگی، درخواست گرین کارت نمایند. در این مورد فرد متقاضی باید هنگام درخواست گرین کارت همچنان شرایط پناهنده را داشته و همسر و فرزند او نیز از طریق وی امکان اخذ اقامت دائم آمریکا را خواهند داشت. همچنین باید پس از پذیرفته شدن پناهندگی تان در آمریکا در هیچ کشور دیگری اقامت نداشته باشید.

2- آواره

کسانی که به دلیل جنگ یا مسائل دیگر آواره شده و توانسته اند در آمریکا ساکن شوند می توانند دستکم پس از یک سال حضور فیزیکی در این کشور درخواست گرین کارت نمایند.

گرین کارت برای قربانیان قاچاق انسان و جنایت

1- قربانیان قاچاق انسان (دارندگان ویزای غیرمهاجرتی T)

اگر ویزای غیرمهاجرتی نوع T داشته باشید شرایط دریافت اقامت دائم آمریکا را در صورت واجد شرایط بودن خواهید داشت. در واقع ویزای نوع T برای قربانیان خاص و به منظور کمک به تحقیقات دادگاهی در مورد پرونده های قاچاق انسان داده می شود. برای اخذ گرین کارت آمریکا در این مورد، باید هنگام درخواست همچنان شرایط ویزای غیرمهاجرتی T را حفظ کرده باشید. همچنین باید دستکم به مدت 3 سال متوالی بعد از اولین ورودتان به آمریکا با ویزای غیرمهاجرتی T در این کشور حضور فیزیکی داشته باشید یا دوره ای که توسط دادگاه برای شما در نظر گرفته شده از این مدت کمتر بوده و اکنون به پایان رسیده باشد. از دیگر شرایط دارندگان ویزای غیرمهاجرتی نوع T برای درخواست گرین کارت آمریکا این است که در صورت رفتن از آمریکا آسیب شدید و غیرمعمولی به شما برسد یا در هنگامی که قربانی قاچاق انسان بوده اید زیر 18 سال سن داشته اید. در صورت خروج از آمریکا به مدت بیش از 90 روز پیاپی یا 180 روز غیرمتوالی در دوران اعتبار ویزای مهاجرتی T باید ثابت کنید که این خروج برای کمک به بررسی های دادگاه یا به دستور آن بوده است.

2- قربانیان جنایت

بر اساس قوانین مهاجرتی آمریکا، کسانی که قربانی جنایت های خاص بوده و ویزای غیرمهاجرتی نوع U دریافت کرده اند می توانند برای اقامت دائم آمریکا درخواست دهند. برای ویزای غیرمهاجرتی U، باید در اثر جنایات خاص دچار صدمه روحی یا جسمی شدید شده و حضور شما در آمریکا برای رسیدگی به این جنایات حیاتی باشد. اعضای خانواده (همسر، فرزندان، والدین، برادر و خواهر) دارنده ویزای غیرمهاجرتی U نیز می توانند در ذیل این دسته ویزایی و در صورت داشتن شرایط لازم به آمریکا بیایند. بعد از آن در صورتی که دارنده این نوع ویزا قصد دریافت گرین کارت آمریکا را داشته باشد باید دستکم به مدت سه سال پس از دریافت ویزای U در آمریکا حضور داشته و تا پایان مراحل رسیدگی به درخواست همچنان در این کشور ساکن باشد. همچنین باید در رسیدگی دادگاه به پرونده جرم و جنایت صورت گرفته، مشارکت داشته و حضور شما در آمریکا بر اساس قوانین انسان دوستانه، برای حفظ کیان خانواده یا بر اساس منافع عمومی قابل توجیه باشد.

گرین کارت آمریکا

گرین کارت از طریق دسته های دیگر

1- عدالت مهاجرتی برای آوارگان لیبریایی

در صورتی که ملیت لیبریایی داشته و از 20 نوامبر 2014 در آمریکا حضور مداوم داشته اید یا همسر، فرزند زیر 21 سال یا فرزند مجرد بالای 21 سال یک لیبریایی ساکن آمریکا هستید.

2-برنامه ویزای مهاجرتی تنوع نژادی (لاتاری)

بر اساس برنامه ویزای مهاجرتی تنوع نژادی (The Diversity Immigrant Visa Program (DV Program) ) سالانه بیش از 50000 ویزای مهاجرتی به شکل تصادفی به کسانی که از کشورهای با سطح مهاجرت پایین به آمریکا درخواست داده اند، داده می شود. این برنامه توسط وزارت امور خارجه آمریکا مدیریت می شود. بسیاری از برندگان لاتاری آمریکا در خارج از این کشور اقامت داشته و از طریق بررسی کنسولی و صدور ویزای مهاجرتی به آمریکا می آیند. تعداد اندکی نیز در هنگام اعلام نامشان به عنوان برنده ویزای لاتاری، با ویزاهای غیرمهاجرتی یا از طرق دیگر بصورت قانونی، در آمریکا سکونت دارند.

3- شهروندان و دارندگان ملیت کوبایی

از سال 1966، شهروندان و دارندگان ملیت کوبایی و خانواده هایشان که در آمریکا زندگی می کنند، می توانند برای دریافت اقامت دائم آمریکا درخواست دهند.

4- همسر یا فرزند مورد سوء استفاده و اذیت و آزار قرار گرفته یک شهروند کوبایی

5- آوارگان هائیتی

آوارگان هائیتی که در آمریکا اقامت دارند می توانند برای گرین کارت این کشور اقدام کنند، به شرطی که از سال 1995 به طور مستمر در آمریکا حضور داشته و تنها همسر و فرزندان مجرد و بالای 21 سال متقاضی اصلی می توانند ذیل آن قرار بگیرند.

6- همسر یا فرزند مورد سوء استفاده و اذیت و آزار قرار گرفته یک شهروند هائیتی

7- افراد مشمول بند قانونی لوتنبرگ

اقلیت های مذهبی خاص کشورهای اتحاد جماهیر شوروی، استونی، لیتوانی و لتونی که درخواست پناهندگی آن ها رد شده و بر اساس ملاحظات بشر دوستانه امکان درخواست اقامت دائم آمریکا را دریافت کرده اند، به شرطی که دستکم یک سال گذشته به طور مستمر در آمریکا اقامت داشته باشند.

8- شهروندان هندوچینی که درخواست پناهندگی آن ها رد شده

شهروندان یا افراد دارای ملیت ویتنامی، کامبوجیایی یا لائوسی که درخواست پناهندگی در آمریکا را داده اند.

9- بومیان آمریکایی که در کانادا به دنیا آمده اند

کسانی که در کانادا به دنیا آمده اما دستکم 50 درصد از نژاد بومیان آمریکا را دارا بوده و بخواهند به صورت دائم در آمریکا اقامت داشته باشند.

10- فرزندان دیپلمات های خارجی که در آمریکا متولد شده باشند

فرزندان دیپلمات های خارجی به شرطی که در آمریکا متولد شده باشند می توانند هنگام تولد اقامت دائم آمریکا را دریافت کنند. فرزندان کارمندان و سفرای خارجی، مشاوران دولتی خارجی، دستیاران و رابطان سفارت ها و دیپلمات ها و اعضای کمیسیون های اروپایی اعزام شده به آمریکا در این دسته قرار خواهند گرفت. همچنین نمایندگان کشورهای خارجی در سازمان ملل یا کسانی که شرایط دیپلماتیک مشابهی داشته باشند نیز جزو این دسته  خواهند بود. فرزندان این افراد که در آمریکا متولد شده اند تنها به شرطی که از زمان تولد در آمریکا اقامت داشته و این کشور را، برای سکونت در کشور دیگری ترک نکرده اند می توانند گرین کارت آمریکا را دریافت کنند.

11- بخش 13 برای دیپلمات های مخلوع

در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید می توانید ذیل این دسته درخواست اقامت دائم آمریکا کنید:

  • از طریق یکی از ویزاهای غیرمهاجرتی A-1, A-2, G-1 یا G-2 وارد آمریکا شده باشید
  • نتوانسته اید شرایط حفظ ویزاهای غیرمهاجرتی A-1, A-2, G-1 یا G-2را تداوم ببخشید
  • وظایف و ماموریت شما دیپلماتیک یا نیمه دیپلماتیک بوده است
  • دلایلی قانع کننده و منطقی در مورد اینکه به دلیل از دست دادن شرایط دیپلماتیک، اعضای درجه یک خانواده شما امکان بازگشت به کشورتان را ندارند و یا اینکه دادن اقامت دائم به شما به سود منافع ملی آمریکا باشد
  • شخصیت اخلاقی قابل قبول و مثبتی دارید
  • شرایط عمومی دریافت اقامت دائم آمریکا را دارا هستید
  • پذیرش درخواست اقامت دائم شما با امنیت ملی آمریکا در تضاد نیست.

گرین کارت آمریکا

چگونه باید برای گرین کارت آمریکا درخواست داد؟

در دسته های مختلفی که در بالا به آن ها اشاره شد، هر کدام شرایط و فرآیند متفاوتی برای درخواست گرین کارت آمریکا را دارند اما پر کردن فرم درخواست اقامت دائم آمریکا (فرم I-485) برای همه دسته های فوق یکسان و مشترک است. به طور کلی فرآیند درخواست اقامت دائم آمریکا به دو دسته تقسیم می شود: برای کسانی که اکنون در آمریکا ساکن هستند و یا برای کسانی که خارج از آمریکا زندگی می کنند. کسانی که در آمریکا زندگی می کنند باید دسته ای که در آن قرار می گیرند و در بالا به آن اشاره شد را شناسایی کرده و فرم های مربوط به آن را تهیه و تکمیل نمایند. در صورتی که در آمریکا حضور دارید باید فرآیند تغییر وضعیت ویزایی را دنبال کنید. در صورتی که با ویزاهای مهاجرتی به آمریکا آمده اید باید فرم I‑485 را تکمیل کنید  و در ادامه مدارکی مانند پاسپورت، عکس و گواهی تمکن مالی را برای خود و خانواده ارائه دهید. در صورتی که در خارج از آمریکا حضور دارید نیز باید در کنسولگری یا سفارت آمریکا در کشورتان درخواست ویزای مهاجرتی کنید که با تکمیل فرم I-130  و دیگر مدارکی که در بخش ویزاهای مهاجرتی به آن ها اشاره کردیم همراه خواهد بود.

دیگر مدارک لازم برای درخواست اقامت دائم آمریکا به شرح زیر هستند:  

  • کپی فرم I-797 مربوط به اعلام تائید یا دریافت درخواست
  • دو عکس با ابعاد پاسپورتی
  • کپی کارت شناسایی عکس دار صادر شده توسط دولت آمریکا
  • کپی گواهی تولد-شناسنامه
  • کپی صفحه اول پاسپورت غیرمهاجرتی (در صورت وجود)
  • کپی فرم I-94 مربوط به سوابق ورود و خروج به آمریکا که توسط سرویس مرزی در اختیار شما قرار می گیرد
  • فرم I-130 (Petition for Alien Relative) برای کسانی که قصد گرفتن گرین کارت برای همسر و فرزندان خارجی خود را دارند
  • فرم I-864 مربوط به تعهد حمایت مالی از جانب همسر یا والدین
  • فرم I-140 برای مهاجران کاری
  • فرم I-730 برای پناهجویان و آوارگان
  • فرم I-589 برای پناهندگی و جلوگیری از دیپورت
  • فرم I-360 برای آسیایی-آمریکایی ها، همسران شهروندان آمریکایی فوت کرده و مهاجران خاص
  • فرم I-526 برای کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی
  • فرم I-918 برای دارندگان ویزای غیرمهاجرتی U
  • فرم I-929 برای اعضای خانواده دارندگان ویزای غیرمهاجرتی U
  • فرم I-693 مربوط به آزمایشات پزشکی و واکسیناسیون
  • اسناد تائید شده مربوط به سوء پیشینه یا سوابق مجرمانه توسط پلیس و دادگاه
  • فرم I-601 مربوط به دلایل و شواهد نداشتن شرایط لازم (در صورت مربوط بودن)
  • فرم آنلاین I-212 مربوط به اجازه درخواست مجدد برای گرین کارت بعد از دیپورت شدن یا باطل شدن گرین کارت (در صورت مربوط بودن)
  • اسناد مربوط به شرایط حال حاضر دارنده ویزاهای غیرمهاجرتیJ-1 یا  J-2(در صورت مربوط بودن)
  • فرم آنلاین I-508 در صورتی که دارنده یکی از ویزاهای غیرمهاجرتیA, G یا  Eهستید
  • فرم آنلاین I-566 برای دارندگان ویزاهای A, G یا وابستگان کارمندان ناتو
  • فرم آنلاین برای تغییر وضعیت تحت بند 245(i) (در صورت مربوط بودن)

هزینه درخواست اقامت دائم آمریکا

به طور کلی هزینه درخواست اقامت دائم آمریکا که هنگام تکمیل و ثبت فرم I-485 دریافت می شود برای افراد زیر 14 سال 750 دلار و برای افراد 14 سال به بالا نیز 1140 دلار است. در مورد افراد 14 تا 78 ساله نیز مبلغ 85 دلار برای انگشت نگاری و ثبت دیگر اطلاعات بیومتریک گرفته خواهد شد.

بعد از ثبت درخواست خود در اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا، تاریخی برای مصاحبه حضوری به شما اعلام خواهد شد. بعد از حضور در این جلسه پرونده شما مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که شرایط اخذ اقامت دائم آمریکا و گرین کارت این کشور را داشته و مرتکب خلافی در مدت حضورتان در آمریکا نشده باشید، با درخواست شما موافقت خواهد شد.

گرین کارت آمریکا

سوالات متداول اخذ گرین کارت آمریکا

1- آیا در صورت دریافت گرین کارت آمریکا، خانواده من نیز به صورت اتوماتیک آن را دریافت خواهند کرد؟

کودکان مجرد زیر 21 سال، فرزند خواندگان و همچنین همسر، می توانند همزمان با متقاضی اصلی، اقامت دائم آمریکا را دریافت کنند. فرزندان بالای 21 سال دارنده گرین کارت آمریکا، می توانند بعدها در قالب پیوستن به خانواده برای دریافت گرین کارت اقدام کنند. فرزندان متاهل (بدون توجه به سن)، والدین و خواهر و برادر تنها از طریق داشتن نسبت خانوادگی با یک شهروند آمریکایی می توانند اقامت دائم این کشور را بدست آورند. این بدان معناست که دارنده گرین کارت آمریکا می تواند بعد از سه یا 5 سال برای شهروندی آمریکا اقدام کند و در صورت موافقت با درخواست وی و اخذ شهروندی آمریکا، می تواند برای اعضای درجه دوم خانواده اش درخواست گرین کارت نماید.

2- دارنده گرین کارت آمریکا چه حقوق و وظایفی دارد؟

داشتن گرین کارت با حقوق و مسئولیت هایی همراه خواهد بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دارنده گرین کارت آمریکا می تواند برای مدت نامحدود در آمریکا زندگی و کار کرده و بعد از 5 سال (در موارد محدود بعد از 3 سال) شهروندی آمریکا را دریافت نماید. نکته مهم این است که هدف از دریافت گرین کارت مهاجرت همیشگی و دائم به آمریکاست و در صورتی که مشخص شود برای مدت طولانی در کشور دیگری اقامت دارید، گرین کارت شما باطل خواهد شد. مقامات آمریکا انتظار دارند که دارنده گرین کارت، به آمریکا نقل مکان کند و برای مهیا کردن این شرایط به شما وقت خواهند داد. نکته دیگر اینکه پس از اخذ گرین کارت آمریکا نیز می توانید حداکثر تا یک سال متوالی در خارج از این کشور اقامت کنید و در صورتی که از قبل مجوز ورود مجدد گرفته باشید نیز این زمان تا 2 سال قابل افزایش است اما اگر هر چه مدت اقامت مستمر شما در خارج از کشور بیشتر باشد امکان باطل شدن گرین کارت شما نیز بیشتر خواهد شد. داشتن گرین کارت آمریکا برای داشتن حق رأی و کمک هزینه های تحصیلی خاص کافی نیست و فقط کسانی که شهروند آمریکا هستند از این دو حق برخوردار هستند. به عنوان دارنده گرین کارت آمریکا باید سالانه مالیات های لازم را بپردازید.

3- در چه صورت گرین کارت باطل می شود؟

به طور کلی گرین کارت به صورت دائمی و تا پایان عمر فرد معتبر خواهد بود، اگر چه مانند دیگر مدارک باید هر 10 سال یکبار تمدید شود. با این وجود، در صورت وقوع یکی از موارد زیر، گرین کارت شما به صورت اتوماتیک باطل می شود:

  • اقامت در خارج از آمریکا برای مدتی بیش از 364 روز بدون اطلاع و دریافت مجوز قبلی از اداره مهاجرت آمریکا
  • بدست آوردن شهروندی آمریکا
  • داوطلبانه درخواست ابطال گرین کارت نمائید
  • ارتکاب خلاف قابل توجه و یا نقض قوانین مالیاتی

4- گرین کارت مشروط چه تفاوتی با گرین کارت دارد؟

گرین کارت مشروط یا اقامت دائم آمریکا به صورت مشروط زمانی صادر می شود که در زمان درخواست اقامت دائم، کمتر از دو سال از ازدواج می گذرد. در واقع اگر فردی با استفاده از ویزاهای مهاجرتی و سپس اخذ اقامت دائم به آمریکا مهاجرت کرده و می خواهد برای همسر خود نیز اقامت دائم بگیرد، در صورتی که هنوز کمتر از دو سال از ازدواجتان گذشته باشد، گرین کارت شما به صورت مشروط و دو ساله خواهد بود. بعد از دو سال، در صورتی که جرمی مرتکب نشده و همچنان شرایط اخذ گرین کارت را داشته باشید، اقامت دائم شما دیگر مشروط نخواهد بود. در صورتی که در هنگام درخواست گرین کارت بیش از دو سال از ازدواج شما و همسرتان گذشته باشد گرین کارت شما نیز دائمی خواهد بود. صدور گرین کارت مشروط توسط اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا به این خاطر است که اطمینان یابد ازدواج شما واقعی بوده و تنها با هدف سود بردن از امکانات مهاجرت به آمریکا (برای مثال ازدواج های صوری) نباشد. بعد از پایان دو سال، با تکمیل فرم I-751 نزد اداره شهروندی و مهاجرت، گرین کارت دائم برای شما صادر خواهد شد.

5- چند سال بعد از اخذ اقامت دائم آمریکا می توانم شهروندی آمریکا را نیز بدست بیاورم؟

اگر گرین کارت آمریکا را بر اساس ازدواج با یک شهروند آمریکایی بدست آورده اید می توانید بعد از سه سال برای اعطای تابعیت (naturalization) اقدام کنید که در صورت موافقت شهروند آمریکا خواهید شد. در صورتی که گرین کارت خود را از طریق دیگر روابط (روابط غیراز ازدواج) با یک شهروند آمریکایی بدست آورده باشید بعد از 5 سال می توانید برای گرفتن تابعیت آمریکا و شهروندی این کشور اقدام کنید.

6- چگونه می توانم برای همسر خارجی ام درخواست گرین کارت آمریکا کنم؟

فرآیند درخواست گرین کارت برای همسر خارجی متفاوت است. اگر همسر خارجی شما اکنون در آمریکا و با ویزای قانونی سکونت دارد، باید همزمان فرم های I-130 و I-485 را نزد اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا تکمیل نمایید. اگر همسرخارجی شما با ویزای نامزدی وارد آمریکا شده، با تکمیل فرم I-485 گرین کارت آمریکا برای وی صادر خواهد شد. اگر همسر خارجی شما در حال حاضر در خارج از آمریکا حضور دارد باید در ابتدا فرم  I-130 را تکمیل کنید.

7- گرفتن گرین کارت آمریکا چه مدت زمان می برد؟

روش های مختلفی برای اخذ گرین کارت آمریکا وجود دارد که طول آن ها متفاوت خواهد بود. بسته به شرایط، فرآیند دریافت گرین کارت آمریکا بر اساس ازدواج می تواند بین 10 ماه تا 3 سال زمان ببرد.

8- در جلسه مصاحبه گرین کارت آمریکا چه سوالاتی پرسیده می شود؟

در واقع، اتفاقاتی که در جلسه مصاحبه گرین کارت می افتد و سوالاتی که در حین مصاحبه از شما پرسیده خواهد شد به روشی که برای دریافت گرین کارت انتخاب کرده اید بستگی دارد؛ مثلا از طریق ازدواج با شهروند آمریکایی است یا از طرق دیگر. در جریان مصاحبه گرین کارت، پرونده شما توسط افسر مربوطه بررسی شده و سوال هایی کلی در مورد هویت شما، محل زندگی و کار و اینکه آیا شرایط مالی مناسبی برای سکونت در آمریکا را دارید یا نه، از شما پرسیده خواهد شد. برای مثال اگر از طریق ازدواج با یک شهروند آمریکایی یا دارنده اقامت دائم این کشور بخواهید گرین کارت بگیرید، باید مدارکی مانند گواهی تولد و شناسنامه فرزندان (در صورت فرزند دار بودن)، اسنادی که نشان دهند با شوهر خود در ارتباط بوده اید، مانند بلیط هواپیما، قبض تلفن و نامه ها، همچنین تصاویر عروسی، تعطیلات مشترک و دیگر مراسمات خانوادگی، قرارداد اجاره مسکن مشترک و این قبیل مدارک را به همراه داشته باشید.

9-تفاوت گرین کارت با پاسپورت آمریکا چیست؟

با دریافت گرین کارت آمریکا، می توانید بصورت دائم در آمریکا با شرایطی که در متن توضیح داده شد در این کشور زندگی کنید و از تمام حقوق یک فرد آمریکایی،  بدون داشتن حق رای استفاده کنید. با دریافت پاسپورت آمریکا شما CITIZEN این کشور می شوید و می توانید ملیت آمریکایی داشته باشید و از حق رای نیز برخوردار خواهید شد.

10-آیا فردی که گرین کارت آمریکا دارد میتواند در این کشور رایگان تحصیل کند؟

بله- افراد دارای گرین کارت آمریکا بدلیل داشتن اقامت دائم آمریکا می توانند در این کشور بصورت رایگان تحصیل کنند. ولیکن دریافت بورسیه های خاص تحصیلی امکانپذیر نیست.

11-آیا با داشتن گرین کارت آمریکا به کشور های دیگر هم میتوان سفر کرد؟

خیر- اخذ گرین کارت آمریکا صرفاً به معنای داشتن اقامت این کشور می باشد و یک سند مسافرتی محسوب نخواهد شد. برای سفر به هر کشوری بنابر ملیتی که دارید و با توجه به قوانین آن میتوانید برای دریافت ویزا اقدام نمائید. داشتن گرین کارت آمریکا صرفاً می تواند یک مزیت در روند اخذ ویزای شما باشد.

12-ازدواج با شهروند آمریکایی می تواند منجر به دریافت تابعیت آمریکا گردد؟

بله- برای اخذ تابعیت آمریکا از طریق ازدواج با یک شهروند آمریکایی می توانید اقدام نمائید. اطلاعات کامل در پاسخ به این پرسش در دو متن اخذ ویزای نامزدی آمریکا و اخذ ویزای ازدواج آمریکا در دسترس می باشد.

سخن پایانی

همراهان ارجمند، امیدواریم با مطالعه دقیق مطلب فوق به پاسخ سوالات خود در زمینه اخذ گرین کارت آمریکا، مدارک مورد نیاز برای دریافت گرین کارت آمریکا دست یافته باشید. تیم وکلای موسسه حقوقی و بین المللی فراگامان مهام قصد داشتند که اطلاعات کاملی از نحوه اخذ اقامت دائم آمریکا را بدون دخل و تصرف در اختیار شما عزیزان قرار دهند. تیم ما با داشتن سوابق و پرونده های موفق متعدد می تواند در زمینه اخذ انواع ویزای آمریکا شما عزیزان را همراهی نماید. همچنین خوانندگان محترم می توانند با مراجعه به این لینک از شرایط و توضیحات مربوط به سایر انواع ویزای آمریکا مطلع شوند.

ثبت ديدگاه