ویزای سرمایه گذاری

ویزای سرمایه گذاری آمریکا

ویزای سرمایه گذاری همه چیز درباره اخذ اقامت دائم آمریکا از طریق سرمایه گذاری با آخرین آپدیت های 2021|با انواع ویزای سرمایه گذاری آمریکا آشنا شوید|ویزای مهاجرتی EB-5 چیست؟

ویزای سرمایه گذاری آمریکا برای صاحبین مشاغل و کسب و کار های معتبر و بین المللی یکی از مطمئن ترین روش های مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت دائم آمریکا و به تبع اخذ گرین کارت آمریکا محسوب می شود. .با مطالعه کامل و دقیق این مطلب با شرایط و روند ویزای سرمایه گذاری آمریکا و ثبت شرکت در آمریکا مطابق آخرین آپدیت های سال 2021 آشنا خواهید شد.

ویزای سرمایه گذاری آمریکا

ویزای سرمایه گذاری آمریکا برای صاحبین مشاغل و کسب و کار های معتبر و بین المللی یکی از مطمئن ترین روش های مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت دائم آمریکا و به تبع اخذ گرین کارت آمریکا محسوب می شود. مهاجرت به آمریکا رویای بسیاری از افراد در سراسر جهان است، از این رو ثروتمندان در تلاش هستند تا با سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت در آمریکا و کار آفرینی به این کشور پهناور مهاجرت نمایند. .با مطالعه کامل و دقیق این مطلب با شرایط و روند ویزای سرمایه گذاری آمریکا و ثبت شرکت در آمریکا مطابق آخرین آپدیت های سال 2021 آشنا خواهید شد.

مقدمه

در هر سال مالی (از اوایل اکتبر تا 30 سپتامبر) تقریباً 140000 ویزای مهاجرت به آمریکا در دسته کاری برای متقاضیان واجد شرایط صادر می شود. ویزای مهاجرتی آمریکا در دسته استخدام و کاری، بطور کلی در 5 دسته اولویت بندی می شود که در این مطلب در مورد دسته اولویتی پنجم  Employment Fifth Preference که زیرمجموعه ویزای EB-5 می باشد، صحبت می کنیم که مربوط به چگونگی و شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا است. این دسته با عنوان سرمایه گذاران مهاجر (Immigrant Investors) یا کارآفرینان مهاجر (ImmigrantEntrepreneurs) نیز شناخته می شود. بر اساس قوانین مهاجرتی آمریکا، برای سرمایه گذاران مهاجری که به قصد ثبت شرکت در آمریکا و راه اندازی یک کسب و کار یا هر گونه فعالیت تجاری قانونی، وارد آمریکا می شوند، ویزای سرمایه گذاری EB-5 صادر می شود، به شرطی که مبلغ سرمایه گذاری قابل توجه شما در زمینه ایجاد شغل دولت آمریکا را منتفع نماید. هر ساله سرمایه گذاران دسته اولویتی EB-5 تا 7/1 درصد از تمامی ویزاهای مهاجرتی کار-محور صادر شده را دریافت می کنند.

از تاریخ 21 نوامبر 2019، برای داشتن شرایط دریافت ویزای سرمایه گذاری آمریکا (EB-5)، هر شهروند غیرآمریکایی باید دستکم یکی از مبالغ زیر را در یک کسب و کار تجاری قانونی سرمایه گذاری کند، بدون اینکه این سرمایه از طریق وام یا قرض گرفتن بدست آمده باشد:

  • 1/800/000 دلار آمریکایی
  • 900/000 دلار در مناطقی که سطح بیکاری بالایی داشته یا در مناطق روستایی

یک سرمایه گذاری مقبول باید در مدت حداکثر 2 سال، برای دستکم 10 شهروند آمریکایی، افراد دارای اقامت دائم این کشور یا دیگر مهاجرانی که اجازه کار در آمریکا دارند شغل ایجاد کند. لازم به ذکر است که خود سرمایه گذار، همسر و فرزندان او جزو این 10 نفر محسوب نخواهند شد. در ابتدا به این افراد ویزای دو ساله داده خواهد شد و در صورتی که در این مدت بتوانند تمامی تعهدات در زمینه ایجاد شغل برای شهروندان آمریکایی، راه اندازی کسب و کار، پرداخت مالیات، عدم ارتکاب جرم و … پایبند باشند، گرین کارت آمریکا یا همان حق اقامت دائم آمریکا به آن ها اعطا خواهد شد. متقاضی ویزای سرمایه گذاری آمریکا باید بتواند اثبات نماید سرمایه ای به اندازه یکی از مبالغ بالا داشته و آن را از راه مشروع بدست آورده است.

مزایای ویزای سرمایه گذاری آمریکا

  • عدم نیاز به مدرک زبان یا تحصیلات بالا
  • عدم نیاز به سابقه مدیریتی
  • بازگشت سرمایه در کمترین زمان ممکن

انواع ویزای سرمایه گذاری آمریکا

  • ایجاد شغل در خارج از منطقه هدف (C5)
  • ایجاد شغل در مناطق روستایی هدف/ مناطق با نرخ بیکاری بالا (T5)
  • برنامه آزمایشی سرمایه گذار (Investor Pilot Program) در منطقه غیر هدف (R5)
  • برنامه آزمایشی سرمایه گذار در منطقه هدف (I5)

درخواست ویزای سرمایه گذاری (ویزای EB-5)

برای داشتن شرایط لازم جهت اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا، متقاضیان باید فرم I-526 که فرم درخواست مهاجرت برای کارآفرینان خارجی است را نزد اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا (USCIS) تکمیل کنند. کسانی که برای ویزای سرمایه گذاری آمریکا اقدام می کنند نیازی به اخذ مجوز کار (work permit ) نخواهند داشت.

ویزای سرمایه گذاری آمریکا

مراحل کلی ارائه درخواست ویزای سرمایه گذاری آمریکا

بعد از این که اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا با درخواست شما برای ویزای سرمایه گذاری آمریکا موافقت نمود، درخواست شما به مرکز ملی ویزا فرستاده خواهد شد. مرکز ملی ویزا یک شماره پرونده به درخواست شما اختصاص داده و بعد از فرا رسیدن تاریخ اولویت (Priority date)، تاریخی که متقاضی ویزا، دولت آمریکا را از تمایل و نیت خود برای اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا باخبر می سازد و درخواست او توسط اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا دریافت می شود، مرکز ملی ویزا از متقاضی می خواهد که فرم آنلاین DS-261 که مربوط به آدرس و وکیل است را تکمیل نماید (در صورتی که از قبل وکیل داشتید، مرکز ملی ویزا برای تکمیل این فرم به شما اطلاع رسانی نکرده و نیازی به تکمیل آن نیست). بعد از تکمیل این فرم، مرکز ملی ویزا پردازش های اولیه روی پرونده شما را آغاز کرده و دستورالعمل های لازم برای پرداخت هزینه ها را در اختیار شما قرار خواهد داد.پس از پرداخت هزینه ها، مرکز ملی ویزا از متقاضی درخواست می کند تا مدارک و اسناد لازم برای ویزای مهاجرتی را آپلود نماید، از جمله فرم های درخواست ویزا، مدارک شناسایی و …

آیا می توان از طریق ویزای سرمایه گذاری آمریکا خانواده ام را به آمریکا ببرم؟

اگر درخواست شما برای ویزای سرمایه گذاری آمریکا با موافقت کنسولگری یا سفارت همراه شده و ویزای مهاجرت به آمریکا را بدست آوردید، می توانید همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال خود را نیز از طریق ویزای سرمایه گذاری، به آمریکا بیاورید. دارندۀ ویزای سرمایه گذاری بایستی همراه با درخواست خود، برای ویزای مهاجرتی همسر و فرزندان درخواست داده و تمامی فرم های لازم را تکمیل نماید، هزینه های درخواست ویزا را برای هر نفر جداگانه پرداخت کرده و در آخر نیز آزمایشات پزشکی و واکسیناسیون را بر اساس دستورالعمل های سفارت آمریکا انجام دهند.

محدودیت در تعداد ویزای سرمایه گذاری آمریکا

ویزای سرمایه گذاری آمریکا طبق تاریخی که درخواست ها بر اساس آن ثبت شده اند مورد بررسی قرار می گیرند تا زمانی که تعداد ویزاهای صادر شده در این بخش به تعداد ویزاهای در نظر گرفته شده برسند. تاریخ ثبت درخواست ویزای سرمایه گذاری آمریکا در سامانه اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا به عنوان تاریخ اولویت شما در نظر گرفته خواهد شد که مهم ترین نقش را در زمان رسیدگی به پرونده شما خواهد داشت. تا زمانی که کنسولگری یا سفارت به تاریخ اولویت شما نرسد نمی تواند برای شما ویزای مهاجرتی آمریکا صادر کند. در دسته های پر طرفدار ویزایی، ممکن است نوبت رسیدگی به پرونده چندین سال به طول انجامد.

ویزای سرمایه گذاری آمریکا

هزینه های ویزای سرمایه گذاری آمریکا

برای خدمات زیر هزینه دریافت می شود:

  • فرم I-526 (که توسط متقاضی تکمیل می شود) مربوط به سرمایه گذاران خارجی که توسط اداره شهروندی و مهاجرت اخذ می شود به مبلغ 345 دلار
  • بررسی پرونده ویزای مهاجرتی یا همان فرم آنلاین DS-260 به مبلغ 220 دلار
  • آزمایشات پزشکی و واکسیناسیون
  • سایر هزینه ها؛ شامل: ترجمه، کپی مدارک، هزینه های سفر و…

نکته: برای هر یک از کسانی که قصد کسب اقامت دائم آمریکا (اخذ گرین کارت آمریکا) را دارند، اعم از متقاضی اصلی یا اعضای درجه یک خانواده او و بدون توجه به سن، باید هزینه ها به صورت جداگانه پرداخت شود. این هزینه ها باید به صورت آنلاین پرداخت شده و امکان پرداخت حضوری آن ها به مرکز ملی ویزا یا هنگام مصاحبه حضوری وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا

بطور کلی کسانی که قصد مهاجرت به آمریکا از طریق ویزای سرمایه گذاری آمریکا را دارند باید مدارک زیر را تهیه کنند:

  • پاسپورت معتبر با دستکم 6 ماه اعتبار [ویزای دو ساله سرمایه گذاری آمریکا حتی در صورت پایان اعتبار پاسپورت، معتبر خواهد بود]
  • تائیدیه تکمیل فرم DS-260 که مربوط به ویزای مهاجرتی برای شهروندان غیرآمریکایی است.
  • دو قطعه عکس رنگی با پس زمینه سفید و ابعاد 5 *5 سانتیمتر
  • مدارک شناسایی متقاضی؛ اعم از شناسنامه، کارت پایان خدمت، سند ازدواج و طلاق. لازم به ذکر است که اصل و یک کپی تائید شده و ترجمه این مدارک را هنگام حضور در کنسولگری یا سفارت آمریکا برای مصاحبه حضوری به همراه داشته باشید.
  • حمایت مالی- در مصاحبه ویزای مهاجرت به آمریکا باید اسناد و مدارکی را به افسر کنسولگری ارائه دهید که اثبات نمایند پس از ورود و دریافت اقامت دائم آمریکا می توانید هزینه های زندگی خود و خانواده را پرداخته و هزینه ای در این زمینه به کشور آمریکا تحمیل نخواهید کرد.
  • تکمیل فرم های مربوط به آزمایشات پزشکی- این فرم ها بعد از مراجعه به محل های تائید شدۀ انجام آزمایشات پزشکی و واکسیناسیون توسط کنسولگری یا سفارت آمریکا، توسط پزشک معتمد تکمیل خواهد شد.

مصاحبه حضوری ویزای سرمایه گذاری آمریکا برای دریافت اقامت دائم آمریکا

پس از اینکه مرکز ملی ویزا به این نتیجه رسید که پرونده شما کامل است و تمامی مدارک لازم را تهیه کرده اید، تاریخ مصاحبه حضوری شما تعیین خواهد شد. در ادامه پرونده شما به کنسولگری یا سفارت آمریکا در کشور محل زندگی تان (برای ایرانیان یکی از سفارت های آمریکا در ارمنستان (ایروان)، ترکیه(آنکارا) یا امارات عربی (دبی) ) ارسال خواهد شد. تاریخ مصاحبه حضوری از طریق ایمیل به اطلاع شما یا وکیلتان خواهد رسید که تاریخ و زمان دقیق مصاحبه حضوری در آن مشخص شده و اطلاعات و دستورالعمل های مربوط به نحوه انجام آزمایشات پزشکی و واکسیناسیون نیز در آن آمده است. هر شخص متقاضی (اعم از متقاضی اصلی ویزای سرمایه گذاری آمریکا و همراهان او) باید پاسپورت و اصل و ترجمه تمام مدارکی که در سامانه ثبت نام ویزا آپلود کرده اند را در روز مصاحبه حضوری به همراه داشته باشند.

آزمایشات پزشکی و واکسیناسیون

پیش از صدور ویزای سرمایه گذاری آمریکا یا هر نوع ویزای مهاجرتی آمریکا در دسته های دیگر، هر متقاضی ویزا در هر سنی، باید آزمایشات لازم را انجام دهد. تمام کسانی که قصد مهاجرت به آمریکا و گرفتن اقامت دائم آمریکا را دارند باید واکسن های تعیین شده توسط بخش مهاجرت این کشور را پیش از صدور ویزا تزریق نمایند.

ویزای سرمایه گذاری آمریکا

مدت زمان بررسی و صدور ویزای سرمایه گذاری آمریکا

مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزاهای مهاجرتی برای استخدام و سرمایه گذاری به دلیل محدود بودن تعداد ویزاهای صادر شده و همچنین اولویت های مختلف می تواند متفاوت باشد. طول این فرآیند از موردی به مورد دیگر متفاوت بوده و نمی توان آن را پیش بینی کرد. به همین دلیل در برخی موارد ممکن است فرآیند اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا سال ها به طول بینجامد.

موانع دریافت ویزای سرمایه گذاری آمریکا

شرایط و فعالیت های خاصی می توانند باعث سلب شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا گردند. از جمله این فعالیت ها و شرایط خاص می توان به سابقه قاچاق یا حمل مواد مخدر، تخطی از شرایط ویزایی در سفرهای قبلی به آمریکا مانند ماندن بیش از حد مقرر در این کشور یا ارائه اسناد جعلی. در صورتی که سعی کنید با مدارک جعلی برای گرفتن ویزای مهاجرت به آمریکا اقدام کنید، ممکن است برای همیشه از شانس دریافت ویزای آمریکا محروم شوید.

افرادی که امکان ارائه درخواست ویزای سرمایه گذاری آمریکا را ندارند؟

  • هر شخص خارجی که کارمند رسمی یا غیررسمی یک دولت خارجی یا ارگان های بین المللی محسوب می شود و از مزایای سمت خود بهره مند است، یا هر شخص خارجی که مشاور، همراه، خدمتکار، کارمند یا عضو درجه یک خانواده چنین شخصی باشد نمی تواند برای ویزای مهاجرتی به آمریکا اقدام کند یا به عنوان مهاجر وارد این کشور شود، مگر اینکه در یک نامه از سمت رسمی خود و مزایای مربوط به آن استعفا نماید.
  • هر شخصی که مشخص شود بیماری مسری داشته و در این زمینه برای سلامت عمومی خطرناک است.
  • هر شخصی که دارای بیماری های جسمی، روانی یا رفتاری بوده که ممکن است برای اموال، امنیت و آرامش دیگران خطرناک باشد.
  • هر شخصی که بیماری فیزیکی یا روانی و تاریخچه خشونت مرتبط با آن بیماری داشته و بیم آن می رود که با تکرار آن رفتارهای خشونت آمیز به مال، جان و آرامش دیگران صدمه وارد نماید.
  • هر شخصی که مشخص شود مصرف کننده یا قاچاقچی مواد مخدر است یا اعضای خانواده او که از محل فعالیت های مجرمانه شخص اصلی انتفاع مالی کسب کرده باشند.
  • کسانی که سابقه تلاش برای قاچاق انسان به منظور روسپیگری داشته باشند.
  • کسانی که در دوران حضور قبلی در آمریکا مرتکب جرم های جدی شده باشند.
  • هر شخصی که جرمی مرتبط با فساد اخلاقی (غیر از فعالیت های محض سیاسی) یا تلاش برای توطئه و انجام چنین جرم هایی داشته است.
  • هر شخصی که دو بار یا بیشتر به خاطر یک جرم دستگیر و محکوم شده باشد (به غیر از جرم های کاملاً سیاسی) و دوره محکومیت او 5 سال و بیشتر باشد

نکته: کسانی که قبل از 18 سالگی مرتکب جرم شده و جرم آن ها بیشتر از 5 سال، پیش از ثبت درخواست ویزای مهاجرتی آن ها صورت گرفته و همچنین کسانی که جرمشان با کمتر از یک سال زندان همراه بوده است از این محرومیت ها معاف خواهند بود.

ویزای سرمایه گذاری برای کشورهای طرف قرارداد تجاری با آمریکا (ویزاهای E-1 و E-2)

این نوع ویزای سرمایه گذاری و تجارت در واقع مربوط به شهروندان کشورهایی است که آمریکا با آن ها قرارداد و معاهده تجاری و سرمایه گذاری دارد. لازم به ذکر است ایران جزو این کشورها نبوده اما ایرانیانی که تابعیت یا اقامت دائم کشورهای دیگر را داشته و قصد گرفتن اقامت دائم آمریکا از طریق تجارت با این کشور یا سرمایه گذاری در آمریکا را دارند می توانند از آن نیز به عنوان یک گزینه جایگزین یا تکمیلی برای ویزای EB-5 استفاده کنند. در ادامه به طور خلاصه با شرایط دریافت اقامت دائم آمریکا از طریق ویزاهای تجاری و سرمایه گذاری E-1 و E-2 خواهیم پرداخت. ویزای E-1 به شهروندان دارای معاهده تجاری با آمریکا و ویزای E-2 به شهروندان دارای معاهده سرمایه گذاری با آمریکا اعطا خواهد شد. فهرست کشورهای دارای چنین معاهده هایی با آمریکا را می توانید در این لینک مشاهده کنید. کسانی می توانند برای ویزاهای سرمایه گذاری و تجارت E-1 و E-2 درخواست دهند که برای یکی از دو هدف زیر به آمریکا بیایند:

  • مشارکت در تجارت عمده و قابل توجه در بخش خدمات یا تکنولوژی در فعالیت های تائید شده، به ویژه فعالیت های بین آمریکا و کشور طرف معاهده
  • توسعه و مدیریت عملیات های کاری یک موسسه یا بنگاه کاری که در آن مقدار قابل توجهی سرمایه گذاری پولی انجام شود

برخی از فعالیت هایی تجاری و سرمایه گذاری که می توان از طریق آن ها اقامت دائم آمریکا یا گرین کارت آمریکا را دریافت کرد:

  • بانکداری بین المللی
  • بیمه
  • حمل و نقل
  • گردشگری
  • ارتباطات

شرایط اخذ ویزای تجارتی E-1

  • باید شهروند کشور طرف قرارداد تجاری با آمریکا باشید.
  • شرکت تجاری که برای راه اندازی و توسعه آن قصد آمدن به آمریکا را دارید باید ملیت کشور طرف معاهده را داشته باشد، یعنی اینکه اشخاص دارنده ملیت کشور طرف معاهده آمریکا باید دستکم 50 درصد از سهام و سرمایه آن را در اختیار داشته باشند.
  • تجارت بین المللی شرکت باید قابل توجه باشد و این یعنی از لحاظ سایز و ارزش مداوم تجاری در حدی مقبول برای دولت آمریکا باشد.
  • بیش از 50 درصد از تجارت بین المللی این پروژه، باید بین آمریکا و کشور طرف معاهده صورت گیرد.
  • تجارت به معنای تبادل بین المللی کالاها، خدمات و تکنولوژی باید جزء رزومه شرکت باشد.
  • متقاضی ویزای E-1 باید از کارمندان کلیدی، کارمند بخش مدیریتی و اجرایی این پروژه تجاری بوده یا مهارت های بسیار بالا برای انجام عملیات شرکت خود به صورت موثر را دارا باشد. کارگران بدون مهارت یا دارای مهارت معمولی پذیرفته نخواهند شد.

ویزای سرمایه گذاری آمریکا

شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا از نوع E-2

سرمایه گذار (شخص حقیقی، یا مشارکت یا یک موسسه سرمایه گذاری) باید شهروند کشور طرف معاهده سرمایه گذاری با آمریکا باشد.

اگر از طریق یک کسب و کار می خواهید در آمریکا سرمایه گذاری کرده و ویزای سرمایه گذاری آمریکا بگیرید باید دستکم 50 درصد آن کسب و کار متعلق به شخص یا اشخاصی باشد که شهروند کشور طرف معاهده سرمایه گذاری با آمریکا است.

سرمایه گذاری باید قابل توجه (حداقل 200/000 دلار) بوده و به هیچ عنوان قابل فسخ نباشد. مقدار این سرمایه گذاری باید برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن کسب و کار، کافی باشد.

سرمایه گذاری باید در قالب یک کسب و کار یا فعالیت تجاری فعال و واقعی باشد. داشتن سرمایه غیرفعال و راکد در بانک یا منابع مالی مشابه به عنوان سرمایه گذاری در نظر گرفته نخواهند شد.

سرمایه گذاری صورت گرفته باید درآمدی بیش از آنچه برای زندگی خود و خانواده تان نیاز دارید در پی داشته باشد یا باید تاثیر اقتصادی قابل توجهی در آمریکا داشته باشد.

باید کنترل منابع مالی سرمایه گذاری شده را در اختیار داشته و سرمایه شما از جنبه تجاری، ریسک پذیر باشد. با استفاده از دارایی های کسب و کاری که راه انداخته اید حق گرفتن وام و کمک های مالی مشابه را ندارید.

باید برای راه اندازی، توسعه و مدیریت کسب و کار خود به آمریکا سفر کنید. اگر سرمایه گذار اصلی نیستید، باید یکی از کارمندان اصلی و حیاتی، یا از مدیران و کارمندان بخش اجرایی بوده و یا از ظرفیت مهارتی بسیار بالایی برخوردار باشید.

چگونه برای ویزاهای E-1 و E-2 اقدام کنم؟

  • تکمیل فرم آنلاین DS-160 برای ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا
  • آپلود عکس رنگی با پس زمینه سفید و ابعاد 5 *5 سانتیمتر
  • تعیین وقت مصاحبه حضوری سفارت یا کنسولگری آمریکا
  • پرداخت هزینه بررسی پرونده ویزای غیرمهاجرتی به مبلغ 205 دلار

مدارکی که روز مصاحبه حضوری در سفارت باید به همراه داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر برای سفر به آمریکا با دستکم 6 ماه اعتبار باقیمانده
  • برگ تائیدیه تکمیل فرم DS-160
  • رسید پرداخت هزینه بررسی درخواست ویزا
  • عکس (در صورتی که موفق به آپلود عکس با شرایط تعیین شده نشده باشید)
  • تکمیل فرم DS-156E مربوط به ویزای غیرمهاجرتی تجارت یا سرمایه گذاری با کشور طرف معاهده- این فرم برای موارد زیر الزامیست:
  1. تمامی متقاضیان ویزای تجارت با کشور طرف معاهده (E-1)
  2. متقاضیان ویزای سرمایه گذاری با کشور طرف معاهده (E-2)، در صورتی که مالک کسب و کار، مدیر اجرایی یا از کارمندان کلیدی آن باشید.

 دیگر مدارک مورد نیاز برای متقاضیان ویزاهای E-1 و E-2

متقاضیان ویزاهای E-1 و E-2 باید اثبات نمایند که شرکت تجاری یا مرکز سرمایه گذاری آن ها دارای شرایط و ملزومات مورد تائید قانون مهاجرت آمریکا و دسته بندی ویزایی E می باشد. بدین ترتیب ممکن است افسر مهاجرت از شما بخواهد فرم های خاصی در این زمینه را در روز مصاحبه حضوری تکمیل نمائید. همچنین باید انتظار داشته باشید که افسر مهاجرتی مدارک و اسناد دیگری نیز از شما درخواست کند تا اطمینان حاصل کند که شما شرایط دریافت ویزای تجاری یا سرمایه گذاری با کشور طرف معاهده را دارید.

آیا همسر و فرزندان خود را می توان از طریق ویزاهای E-1 و E-2 به آمریکا برد؟

بله. از مزیت های این نوع ویزا این است که می توانید همسر و فررندان زیر 21 سال را به آمریکا آورده و آن ها در مدت حضور در آمریکا با دریافت مجوزهای مربوطه، اجازه کار و تحصیل را خواهند داشت. در ابتدا ویزای غیرمهاجرتی دو ساله برای متقاضی و خانواده او صادر شده و در صورت پایبندی به تعهدات و راه اندازی کسب و کار با شرایط تعیین شده، امکان تمدید و تغییر وضعیت آن وجود دارد. برای مثال اگر چه این نوع ویزا به طور خودکار به دریافت اقامت دائم آمریکا یا گرین کارت آمریکا منجر نمی شود اما در ادامه می توان با تغییر وضعیت به ویزای EB-5، اقامت دائم آمریکا را نیز دریافت کرد. همچنین در این نوع ویزا نیازی به تحصیلات و مدرک زبان نبوده و بعد از حدود 6 ماه می توان آن را برای خود و همسر و فرزندان اخذ کرد.

ثبت شرکت در آمریکا

یکی از راه های اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا، ثبت شرکت در این کشور است که می توان از طریق آن به ویزای غیرمهاجرتی کوتاه مدت دست یافت. در واقع این دسته ویزایی (L-1 یا H-1B) در ذیل ویزاهای کاری یا سرمایه گذاری قرار گرفته و برای اخذ مستقیم اقامت دائم آمریکا مناسب نمی باشد. به عبارت دیگر با ثبت شرکت در آمریکا نمی توان به اقامت دائم این کشور دست یافت. اما می توان بدون نیاز به سکونت در آمریکا نیز به صورت منفرد یا با مشارکت چند نفر یک شرکت را در آمریکا به ثبت رسانده و در ادامه به یک کسب و کار تبدیل کرد. ثبت شرکت در آمریکا برای کسانی که در این کشور اقامت ندارند بسیار دشوارتر از کسانی است که به روش های دیگر، اقامت این کشور به صورت دائم یا موقت را بدست آورده اند. کسانی که خارج از آمریکا اقامت داشته و ملیت کشورهای دارای معاهده تجاری با آمریکا را ندارند، برای بیرون آوردن درآمد خود از این کشور با مشکل مواجه می شوند و مالیات بر درآمد بیشتری نیز پرداخت خواهند کرد. تصمیم گیری در مورد دسته ویزایی مناسب و باز کردن حساب بانکی نیز می تواند مشکل دیگری باشد که برای افراد غیرساکن در آمریکا دردسرساز خواهد شد. در واقع با ثبت شرکت در آمریکا، علاوه بر اینکه باید یک مدل کسب و کار  سودآور و کارا ایجاد کنید همچنین باید طوری آن را اداره نمائید که با سیستم حقوقی، مالیاتی و اقتصادی آمریکا نیز متناسب باشد.

ویزای سرمایه گذاری آمریکا

مراحل ثبت شرکت در آمریکا معمولاً به شکل زیر است:

  • داشتن طرح تجاری (BUSINESS PLAN) که ثابت می کند کسب و کار شرکتی شما سودآور و تاثیرگذار است. از آنجایی که در مورد تعداد سالانه ثبت شرکت در آمریکا برای شهروندان خارجی محدودیت وجود دارد،  نوآوری و کارآفرینی در طرح تجاری شما، در رابطه با موافقت دولت محلی یا فدرال با درخواست ثبت شرکت شما تاثیرگذار است.
  • نوع شرکتی که می خواهید به ثبت برسانید چیست؟ بهترین گزینه برای کسانی که در خارج از آمریکا ساکن هستند شرکت های مشارکتی (corporation) یا شرکت های با مسئولیت محدود (LLC) است.
  • تصمیم گیری در مورد نام شرکت و ثبت آن در دفتر ایالتی و فدرال
  • درخواست برای شماره شناسایی مالیاتی (TIN) و شماره شناسایی کارمندان (EIN). این شماره در ادامه به عنوان شماره تامین اجتماعی برای کسب و کار شما به عنوان یک شرکت قانونی مستقل به کار خواهد رفت.
  • تامین مکان فیزیکی برای راه اندازی شرکت
  • اخذ تمامی مجوزها و گواهینامه ها برای راه اندازی کسب و کار قانونی
  • تعیین تعداد کارمندان و ایالتی که در آن قصد راه اندازی کسب و کار را دارید
  • تعیین شرکا، سرمایه گذاران و سهامداران و سهم هر یک از آن ها در سرمایه شرکت
  • افتتاح حساب بانکی
  • افتتاح حساب بانکی جهت واریزی پرداختی های مشتریان
  • اخذ آدرس پستی
  • اخذ شماره تلفن

نکته مهم: لازم به ذکر است که مالیات در آمریکا برای شرکت ها معمولاً بین 10 تا 35 درصد بوده و از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است و می توان بدون اقامت در آمریکا نیز یک شرکت را ثبت و راه اندازی کرد. در شرکت های با مسئولیت محدود معمولاً نیازی به سرمایه گذاری اولیه نیست و مالیات تنها بر درآمد و سود اعمال می شود، هر چند این موضوع از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.

میزان سرمایه لازم برای ثبت شرکت در آمریکا

بعد از ثبت شرکت، محدودیتی در زمینه میزان سرمایه گذاری نخواهید داشت و در مواردی حتی با یک دلار سرمایه گذاری می توان کار را شروع کرد.

انواع شرکت ها

شرکت های با مسئولیت محدود (LLC): این شرکت ها برای افرادی که مقیم آمریکا نبوده و می خواهند ریسک و هزینه کمتری داشته باشند بهتر بوده و ثبت آن ها نیز راحتتر و سریع تر انجام می شود. همانطور که گفته شد در این مورد مالیات بر درآمد وجود ندارد.

شرکت انحصاری: شرکت انحصاری شرکتی است که تنها توسط یک فرد ثبت شده و در آن تمامی مسئولیت ها بر عهده یک نفر است.

شرکت مشارکتی :سهامداران این نوع شرکت باید دستکم دو نفر باشند و مالیات نیز بین آن ها و با توجه به توافقاتشان تقسیم می شود.

شرکت سهامی: این نوع شرکت ها دارای هیئت رئیسه و تعدادی سهامدار بوده و تعداد سهامداران نباید بیشتر از 75 نفر باشد. ثبت این نوع شرکت تنها برای کسانی که در آمریکا ساکن هستند ممکن است و مدیران و سهامداران آن باید در این کشور اقامت داشته باشند.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در آمریکا

  • اسکن پاسپورت تمامی سهامداران (معمولاً تنها مدرک مورد نیاز در بسیاری از ایالت هاست)
  • تنظیم اساسنامه
  • نامگذاری شرکت
  • قبض رسمی و ارائه ترجمۀ رسمی برای تائیدیه آدرس شرکت

نکته: هزینه حفظ شرکت به صورت سالانه در ایالت های مختلف متفاوت است و هر ساله در ماه ژانویه اخذ می شود.

نحوه ثبت شرکت

نحوه ثبت شرکت در آمریکا به صورت آنلاین نیز امکان پذیر بوده و بسیار ساده است. برای این کار باید به وبسایت اداره علائم تجاری و حق امتیاز آمریکا به این نشانی www.uspto.gov مراجعه کنید.

ویزای سرمایه گذاری آمریکا

سوالات متداول اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا

1- سالانه چه تعداد ویزای سرمایه گذاری آمریکا از نوع EB-5 صادر می شود؟

برنامه اعطای ویزای سرمایه گذاری EB-5 سالانه 10000 ویزای مهاجرتی با قابلیت اخذ اقامت دائم آمریکا در اختیار شهروندان خارجی قرار می دهد که شرایط و ملزومات سرمایه گذاری جهت ایجاد دستکم 10 فرصت شغلی تمام وقت برای شهروندان یا افراد دارای اقامت آمریکا را دارا باشند. از این مقدار، 3000 ویزای سرمایه گذاری برای خارجی هایی که در مناطق با نرخ بیکاری بالا یا مناطق روستایی و حومه ای معرفی شده توسط دولت درنظر گرفته می شود. مناطقی که نرخ بیکاری آن ها 150 درصد بیشتر از نرخ بیکاری متوسط کل کشور باشد مناطق با نرخ بیکاری بالا محسوب می شوند. شغل های ایجاد شده نباید حتماً به صورت مستقیم به پروژه کسب و کار شما مربوط باشند و می توانند بصورت غیرمستقیم مربوط به آماده سازی کسب و کار شما نیز باشند. شغلی تمام وقت محسوب می شود که دستکم شامل هفته ای 35 ساعت کار باشد.

2- آیا بعد از دریافت اقامت دائم آمریکا از نوع مشروط، باید حتماً در آمریکا بمانم؟

ضرورتاً خیر. بسته به ماهیت کسب و کار و شغل، متقاضی ویزای EB-5 می تواند بعد از اخذ این نوع از ویزای سرمایه گذاری آمریکا، در صورت نیاز خارج از آمریکا زندگی کند. با این وجود اگر می خواهید اقامت دائم آمریکا را دریافت کنید به شما توصیه می شود که همراه با خانواده خود دستکم هر 6 ماه یکبار وارد آمریکا شوید. هر چه مدت حضور دارنده ویزای سرمایه گذاری نوع EB-5 و خانواده اش در آمریکا بیشتر باشد، احتمال اینکه دولت آمریکا مدعی شود متقاضی ایالات متحده و کسب و کار خود را به عنوان دارنده اقامت دائم ترک کرده کمتر خواهد بود. در واقع هر چه مدت اقامت شما در خارج از کشور با داشتن ویزای دو ساله سرمایه گذاری بیشتر باشد، شک و تردید نسبت به نیت شما بالاتر خواهد رفت. در مواردی که سرمایه گذار قصد اقامت طولانی در خارج از آمریکا را دارد، باید برای صدور «مجوز ورود مجدد» (re-entry permit) اقدام کند. اخذ این مجوز به سرمایه گذار اجازه خواهد داد که تا حداکثر 2 سال متوالی در خارج از این کشور بماند، بدون این که مجبور باشد هر چند وقت یکبار و به منظور حفظ شرایط گرین کارت خود وارد آمریکا شود. اما در این مدت فرزندان او باید در داخل آمریکا به مدرسه بروند.

3- دارنده ویزای سرمایه گذاری آمریکا از نوع EB-5 می تواند گرین کارت آمریکا را اخذ نماید؟

اخذ گرین کارت آمریکا یک مسئله نیت-محور است، بدین معنا که صادر کننده گرین کارت باید به این نتیجه برسد که هدف شما از اخذ ویزای سرمایه گذاری، صرفاً و کاملاً برای مهاجرت به آمریکا و سکونت واقعی در این کشور است. بدین ترتیب در قانون، برای اخذ آن به یک دوره حداقلی سکونت و حضور در آمریکا اشاره نشده است. دیده شده که شخص بعد از دریافت ویزای دو ساله سرمایه گذاری، بیشتر این مدت را در خارج از آمریکا زندگی کرده و در واقع هدف او از اخذ ویزای سرمایه گذاری دو ساله و اقامت دائم مشروط، تنها گرفتن گرین کارت آمریکا برای مقاصدی غیر از سکونت و زندگی در این کشور بوده است. شواهد و مدارکی دال بر قصد شما برای اقامت دائم در آمریکا مانند باز کردن حساب بانکی، اخذ گواهینامه رانندگی یا شماره تامین اجتماعی، پرداخت مالیات بر درآمد فدرال و ایالتی و اجاره یا خرید خانه می توانند شواهد کافی برای تبدیل اقامت دائم مشروط به اقامت دائم غیرمشروط باشند. افراد دارنده اقامت دائم آمریکا در صورتی که بخواهند شهروندی این کشور را بدست آوردند باید در 5 سال گذشته دستکم 30 ماه در این کشور اقامت داشته باشند تا شرایط لازم برای درخواست شهروندی آمریکا را دارا شوند.

4- آیا برای اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا حتماً باید کسب و کار جدیدی راه اندازی کنم؟

برای اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا ضرورتاً لازم نیست که کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید، بلکه می توانید در کسب و کارهای موجود نیز سرمایه گذاری کنید. همچنین می توانید یک کسب و کار موجود را بخرید یا آن را تغییر ساختار داده یا حتی در مدت دو سال 40 درصد سرمایه آن را افزایش داده یا تعداد کارمندان آن را به این مقدار افزایش دهید. یک روش دیگر نیز مشارکت با مراکز اقتصادی مورد تایید محلی است که اسپانسری یک یا چند پروژه مربوط به دسته ویزایی EB-5 را بر عهده می گیرند.

5- مزایای اخذ گرین کارت آمریکا از طریق ویزای سرمایه گذاری EB-5 چیست؟

اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا از نوع EB-5 دارای مزایای متعددی به شرح زیر است:

  • اقامت دائم آمریکا و امکان ارائه درخواست شهروندی پس از 5 سال
  • آزادی مسافرت در داخل و خارج از آمریکا و همچنین کار، تحصیل و زندگی در هر نقطه ای از آمریکا
  • آزادی در راه اندازی و مالکیت کسب و کار مورد نظر خود
  • دسترسی رایگان به یکی از بهترین سیستم های آموزشی جهان برای فرزندان دارندگان ویزای سرمایه گذاری EB-5
  • دسترسی رایگان به بهترین دانشگاه ها و کالج های جهان با امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی
  • دسترسی به برنامه های اجتماعی آمریکا مانند برنامه امنیت اجتماعی
  • امکان مشارکت و دسترسی به قوی ترین اقتصاد جهان
  • امکان دسترسی به مراقبت بهداشتی و درمانی باکیفیت

سخن پایانی

همراهان ارجمند، امیدواریم با مطالعه دقیق مطلب فوق به پاسخ سوالات خود در زمینه اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا، مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای سرمایه گذاری دست یافته باشید. تیم وکلای موسسه حقوقی و بین المللی فراگامان مهام قصد داشتند که اطلاعات کاملی از مهاجرت به آمریکا و اخذ گرین کارت آمریکا از طریق ویزای سرمایه گذاری آمریکا را بدون دخل و تصرف در اختیار شما عزیزان قرار دهند. تیم ما با داشتن سوابق و پرونده های موفق متعدد می تواند در زمینه اخذ انواع ویزای آمریکا شما عزیزان را همراهی نماید. همچنین خوانندگان محترم می توانند با مراجعه به این لینک از شرایط و توضیحات مربوط به سایر انواع ویزای آمریکا اعم از ویزای توریستی آمریکا، ویزای نامزدی آمریکا و… مطلع شوند.

ثبت ديدگاه