اخذ ویزای آمریکا2022-12-11T12:43:12+03:30
وقت سفارت آمریکا
ویزای توریستی آمریکا
ویزای تحصیلی آمریکا
ویزای کاری آمریکا
ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت آمریکا
ویزای نامزدی آمریکا
ویزای ازدواج آمریکا
ویزای الحاق به خانواده
گرین کارت آمریکا
لاتاری آمریکا
تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران
اخذ اقامت از طریق تولد فرزند

انواع ویزای آمریکا

اخذ ویزای آمریکا؛ به استثناء شهروندان کشورهای طرح VWP سایر افرادی که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند می بایست نسبت به اخذ ویزای آمریکا اقدام نمایند. پیش از اقدام به اخذ ویزای آمریکا و انتخاب روش مناسب مهاجرت به آمریکا، می بایست با دسته بندی انواع ویزاهای آمریکا آشنا شوید در این متن سعی داریم شما را با انواع ویزای آمریکا در دسته بندی های ویزای مهاجرتی آمریکا و ویزای غیرمهاجرتی آمریکا آشنا کنیم. همچنین اطلاعات موجود در این صفحه به سوالات زیر پاسخ خواهد داد؛

  • کدام روش مهاجرت به آمریکا با شرایط من مطابقت دارد؟
  • چگونه می توانم اقامت دائم آمریکا (Green Card) بگیرم؟
  • برای مهاجرت به آمریکا به چه مدارک و مستنداتی نیاز خواهم داشت؟
  • چگونه برای سفر به آمریکا اقدام کنم؟
  • چگونه به فرمهای ویزای آمریکا دسترسی پیدا کنم؟ نحوه تکمیل آنها چگونه است؟
  • هزینه اخذ ویزای آمریکا چقدر است و چگونه باید آن را بپردازم؟
  • وقت سفارت (وقت مصاحبه) را به چه ترتیب و از سفارت آمریکا و در کدام کشور رزرو کنم؟

 

مقدمه

کشور آمریکا با نام کامل ایالت متحده آمریکا (United States of America) در قاره آمریکای شمالی واقع شده است. آمریکا با وسعتی معادل 8/9 میلیون کیلومتر مربع، چهارمین کشور پهناور جهان با حدود 330 میلیون نفر جمعیت می باشد. پایتخت آمریکا شهر واشنگتن دی سی است ولیکن پر جمعیت ترین شهر آن نیویورک و همچنین آلاسکا بزرگ ترین ایالت این کشور محسوب می شوند. جاذبه های گردشگری فراوان این کشور پهناور می تواند دلیل قانع کننده ای برای ارائه درخواست ویزای توریستی آمریکا باشد. این کشور یکی از قدرتمند ترین کشور های دنیا در زمینه اقتصاد و درآمد زایی می باشد و بسیاری از صاحبین مشاغل هر ساله برای اخذ ویزای کار آمریکا اپلای می کنند.

طبق آخرین آپدیت های سال 2021 با روی کار آمدن جو بایدن، بیانیه های شماره 9645 و 9983 صادر شده توسط رئیس جمهور ترامپ باطل و از 20 ژانویه 2021 بیانیه ای تحت عنوان “پایان دادن به ممنوعیت‌های تبعیض‌آمیز برای ورود به ایالات متحده” برای یازده کشور از جمله ایران، منتشر گردید و بار دیگر سفر به آمریکا از طریق دسته بندی انواع ویزاهای آمریکا، که در ادامه به آنها می پردازیم فراهم شده است. رویای اخذ ویزای آمریکا و مهاجرت به آمریکا دور از دسترس نیست. کشور مهاجرین از 300 سال پیش تا کنون پذیرای متقاضیان مهاجرت به آمریکا بوده و اداره مهاجرت و شهروندی این کشور(USCIS) بیش از 185 نوع ویزا برای افراد با شرایط مختلف ارائه می نماید. بنابراین مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت دائم آمریکا برای بسیاری از افراد در سراسر جهان امکانپذیر است. مطابق با قوانین وضع شده جدید، متقاضیان ایرانی نیز می توانند برای سفر به آمریکا با اهداف گردشگری، تحصیلی، کاری و یا مهاجرت به آمریکا از روش های مختلف مهاجرتی، راهی این کشور شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع ویزای آمریکا در دسته های مهاجرتی و غیر مهاجرتی با ما همراه باشید.

اخذ ویزای آمریکا، مهاجرت به آمریکا، انواع ویزاهای آمریکا 

انواع ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا (Non Immigrant Visa)

برای اخذ ویزای آمریکا با اهداف کوتاه مدت، می بایست برای زیرمجموعه های ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا جهت اقامت موقت در این کشور اقدام نمود. ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا انواع بسیاری بشرح ذیل دارد:  

ویزای B-1این نوع ویزای آمریکا که در زیر مجموعه ویزای توریستی آمریکا قرار می گیرد برای اهداف سفر زیر بکار می رود؛ معامله کاری و مذاکره در مورد یک قرارداد (اهداف تجاری کوتاه مدت)، ورزشکار آماتور و حرفه ای برای دریافت جایزه، کارمند یا پرستار بچه که باید یک کارفرمای خارجی را همراهی کند.

ویزای B-2 : اخذ ویزای آمریکا در این دسته، زیر مجموعه ویزای توریستی آمریکا قرار می گیرد و برای اهدافی چون سفر توریستی-گردشگری، دیدار با خانواده و دوستان، تعطیلات و درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

ویزای J : این نوع ویزای آمریکا مخصوص اشخاصی مانند دانشمندان، اساتید و دبیران است که قصد مهاجرت به آمریکا بطور موقت و با اهداف امور تحقیقاتی را دارند.

ویزای A : این نوع ویزای آمریکا جهت مهاجرت به آمریکا بطور موقت برای دیپلمات ها یا مقامات دولت خارجی صادر می گردد.

ویزای A-2 & NATO1-6 : این نوع ویزای آمریکا برای افراد نظامی خارجی که قصد مهاجرت به آمریکا بصورت موقت و استقرار در این کشور را دارند صادر می شود.

ویزای E : این نوع ویزای آمریکا نیز مخصوص افراد خارجی می باشد که قصد مهاجرت به آمریکا بطور موقت و سرمایه گذاری/انجام معامله تجاری در این کشور را دارند.

ویزای E-3 : این نوع ویزای آمریکا فقط برای شهروندان استرالیایی بعنوان کارگر ماهر و یا متخصص حرفه ای که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند صادر می شود.

ویزای CW-1 : این نوع ویزای آمریکا فقط مخصوص کارگران موقت (Commonwealth of the Northern Mariana Islands) یا همان کارگران کشورهای مشترک المنافع از جزایر مارینای شمالی CNMI می باشد.

ویزای C : این نوع ویزای آمریکا برای افرادی صادر می شود که قصد دارند از طریق ایالات متحده آمریکا به کشوری دیگر سفر کنند. (ویزای ترانزیت)

ویزای D : اخذ ویزای آمریکا در این دسته برای خدمه یا پرسنلی که بر روی کشتی و یا در هواپیما مشغول خدمت هستند امکانپذیر است.

انواع ویزاهای آمریکا سری O : ویزای O-1 برای افراد خارجی (نخبگان) دارای توانایی ها و دستاورد های متمایز و ویژه در زمینه علوم، هنر، آموزش، تجارت و ورزش صادر می شود. ویزای O-2 به افرادی تعلق می گیرد که همراهان دارنده ویزای O-1 می باشند و به آنها در انجام یک رویداد یا اجرای خاص کمک کنند. ویزای O-3 به همسر و فرزندان مجرد زیر 21سال دارندگان ویزاهای O-1 وO-2 تعلق می گیرد.

ویزای R : این نوع ویزای آمریکا به اشخاصی تعلق می گیرد که قصد کار در آمریکا بصورت موقت برای هدایت فعالیت‌های مذهبی را دارند. (مبلغان دینی)

ویزای V : این نوع ویزای آمریکا به همسر و فرزندان یک مقیم دائم قانونی (LPR) اعطا می شود.

ویزای T : این نوع ویزای آمریکا برای قربانیان خاص و به منظور کمک به تحقیقات دادگاهی در مورد پرونده های قاچاق انسان صادر می شود. (قربانیان قاچاق انسان)

ویزای U : این نوع ویزای آمریکا به افرادی تعلق می گیرد که قربانی جنایت های خاص بوده و در اثر این جنایات دچار صدمه روحی یا جسمی شدید شده و قصد مهاجرت به آمریکا جهت رسیدگی به این جنایات را دارند.

ویزای H-3 : این نوع ویزای آمریکا به کارآموزان یا افرادی که با هدف آموزشی خاصی قصد مهاجرت به آمریکا بصورت موقت را دارند اعطا می گردد.

ویزای H-1B : این نوع ویزای آمریکا زیر مجموعه ویزای کاری آمریکا می باشد و جهت کار در آمریکا بعنوان یک کارگر ماهر در یک شغل حرفه ای صادر می شود(مشاغل تخصصی در زمینه هایی که به دانش بسیار تخصصی نیاز دارند).

ویزای H-1B1 : این نوع ویزای آمریکا فقط برای شهروندان کشورهای شیلی و سنگاپور صادر می شود(توافق تجارت آزاد (FTA)).

ویزای H-2A : این نوع ویزای آمریکا در فصول مختلف بر اساس نیاز های روز دولت آمریکا بصورت موقتی و فصلی در حوزه کشاورزی برای شهروندان کشورهای خاص صادر می شود.(کارگر موقت بخش کشاورزی)

ویزای H-2B : این نوع ویزای آمریکا نیز بصورت موقتی و فصلی مطابق با منافع دولت ایالت متحده در حوزه های غیر از کشاورزی و با استثناهای محدود صادر می شود. (کارگر موقت بخش های غیر از کشاورزی)

توجه: اطلاعات کامل درمورد نحوه اخذ ویزای کاری آمریکا را می توانید در این لینک مطالعه کنید.

ویزای L : این نوع ویزای آمریکا جهت کار در آمریکا در شعبات دیگر از یک شرکت در جایگاه مدیریتی و اجرایی یا در جایگاهی که نیاز به دانش تخصصی دارد صادر می شود. (نقل و انتقال نیروی کار بین شرکت ها)

ویزای I : این نوع ویزای آمریکا به نمایندگان رسانه های خارجی از جمله روزنامه ها، رادیوها، شبکه های خبری و صنعت تلویزیون و سینما که قصد مهاجرت به آمریکا بصورت موقت را دارند اعطا می شود.

ویزای Q-1 : این نوع ویزای آمریکا برای آموزش عملی و استخدام برای به اشتراک گذاشتن تاریخ، فرهنگ و سنت های کشور محل تولد از طریق مشارکت در یک برنامه تبادل فرهنگی بین المللی به افراد واجد شرایط اعطا می شود.

ویزای F & M : این نوع ویزای آمریکا برای متقاضیانی که قصد مهاجرت به آمریکا بصورت موقت به منظور تحصیل در آمریکا را دارند صادر می گردد.

ویزای J & H-1B : این نوع ویزای غیر مهاجرتی آمریکا برای پزشکانی که قصد مهاجرت به آمریکا بطور موقت و کار در آمریکا در حوزه های پزشکی را دارند صادر می شود.

انواع ویزاهای آمریکا سری P : این نوع ویزای آمریکا زیر مجموعه ویزای کار آمریکا می باشد. ویزای P-1 برای ورزشکاران حرفه ای و شناخته شدۀ بین المللی بصورت انفرادی یا تیمی. ویزایP-2 بین یک سازمان در آمریکا و سازمان معتبر دیگری در خارج از آمریکا برای تبادل متقابل مخصوص هنرمندان و ورزشکاران  بصورت انفرادی یا تیمی. ویزایP-3 برای اجرا، آموزش یا مربی گری، ذیل برنامه ای که از لحاظ فرهنگی منحصربفرد است یا یک اجرا و نمایش قومی سنتی، فرهنگی، موزیکال، نمایشی و هنری که شامل هنرمندان و ورزشکاران می شود. ویزایP-4 برای همسر و فرزندان مجرد زیر21سال دارندگان ویزاهای P-1 وP-2 وP-3 صادر می شود.

ویزای TN & TD : این نوع ویزای آمریکا به شهروندان کشورهای مکزیک و کانادا بعنوان کارگر حرفه‌ای طبق توافقنامه NAFTA اعطا می گردد.

ویزای G1-G5 NATO : این نوع ویزای آمریکا منحصر به کارمندان یک سازمان بین المللی مشخص یا ناتو می باشد.

ویزای BCC : این نوع ویزای آمریکا مختص شهروندان کشور مکزیک بعنوان کارت عبور از مرز آمریکا، می باشد.

اخذ ویزای آمریکا، مهاجرت به آمریکا، انواع ویزاهای آمریکا 

انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکا (Immigrant Visa)

برای اهدافی مانند مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت دائم آمریکا (گرین کارت) می بایست برای زیرمجموعه های ویزاهای مهاجرتی آمریکا جهت اقامت طولانی مدت در آمریکا اقدام کرد. انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکا بشرح ذیل می باشند: 

  • ویزاهای مهاجرتی آمریکا در قالب الحاق به خانواده

ویزایIR1 : این نوع ویزای آمریکا که در دسته ویزای مهاجرتی خانوادگی قرار می گیرد برای همسر شهروند آمریکایی که بیش از دو سال از ازدواج آنها گذشته باشد صادر می شود.

ویزایIR2 : این نوع ویزای آمریکا برای فرزندان مجرد زیر 21 سال شهروند آمریکایی صادر می گردد.

ویزایIR3 & IH3 : این نوع ویزای آمریکا نیز به کودک یتیمی که توسط یک شهروند آمریکایی در خارج از این کشور به فرزندخواندگی پذیرفته شده است اعطا می شود.

ویزایIR4 & IH4 : این نوع ویزای آمریکا برای کودک یتیمی که توسط یک شهروند آمریکایی در داخل خاک آمریکا به فرزندخواندگی پذیرفته شده است صادر می شود.

ویزایIR5 : این دسته از ویزای آمریکا برای پدر و مادر یک شهروند آمریکایی که 21 سال یا بیشتر سن داشته باشد صادر می گردد.

ویزایCR1 : این نوع ویزای آمریکا برای همسر شهروند آمریکایی که کمتر از دو سال از ازدواج آنها گذشته باشد صادر می شود.

ویزایCR2 : این نوع ویزای آمریکا به فرزندان مجرد زیر21 سال دارندۀ ویزای CR1 اعطا می شود.

ویزایF1 : این نوع ویزای آمریکا برای پسران و دختران مجرد (21 ساله یا بالاتر) یک شهروند آمریکایی قابل صدور می باشد.

ویزایF2A : این نوع ویزای آمریکا برای همسر و فرزندان (مجرد و زیر 21 سال) یک فرد دارنده اقامت دائم آمریکا (گرین کارت) صادر می شود.

ویزایF2B : این نوع ویزای آمریکا به پسران و دختران مجرد (21 ساله و بالاتر) یک فرد دارنده گرین کارت آمریکا اعطا می شود.

ویزایF3 : این دسته از ویزای آمریکا برای فرزندان متاهل یک شهروند آمریکایی صادر می گردد.

ویزایF4 : این نوع ویزای آمریکا مخصوص برادران و خواهران یک شهروند آمریکایی است مشروط برآنکه شهروند آمریکایی 21 ساله یا بالاتر باشد.

ویزایV : این نوع ویزای آمریکا برای افرادی می باشد که پرونده ویزای خانوادگیشان بیشتر از 5 سال به طول انجامیده است.

  • ویزاهای مهاجرتی آمریکا در قالب پیوستن به همسر

ویزایK-1 : این نوع ویزای آمریکا به نامزد شهروند آمریکایی اجازه می دهد به این کشور سفر کرده و در مدت 90 روز پس از ورود به آمریکا با نامزد خود ازدواج کند.

ویزایK-3 : این دسته از ویزای آمریکا با هدف کاهش مدت زمان جدایی فیزیکی بین شهروندان آمریکایی و همسران خارجی آن ها و در زمان انتظار برای تائید ویزای مهاجرت دائم (IR1  یا CR1) طراحی شده است.

  • ویزاهای مهاجرتی آمریکا جهت کار در آمریکا

ویزایEB1 : این نوع ویزای آمریکا مخصوص نخبگان در زمینه های ورزشی، علمی، هنری و اجرایی و…

ویزایEB2 : این نوع ویزای آمریکا به افراد متخصص دارای مدارک پیشرفته (حداقل فوق لیسانس) و اشخاصی که توانایی های منحصربفرد دارند اعطا می گردد.

ویزایEB3 : این دسته از ویزای آمریکا ویژه کارگران ماهر، افراد حرفه ای و کارگران غیرماهر (دیگر کارگران) با مدرک حداقل لیسانس می باشد.

ویزایEB4 : این نوع ویزای آمریکا برای مهاجران خاص در نظر گرفته شده است.

ویزایEB5 : این نوع ویزای آمریکا مخصوص سرمایه گذاری در آمریکا از طریق کار آفرینی یا ثبت شرکت و یا روش های دیگر برای سرمایه گذاران واجد شرایط صادر می گردد.

توجه: جهت آشنایی کامل با انواع ویزای سرمایه گذاری آمریکا به این لینک مراجعه نمائید.

ویزایSD & SR : این نوع ویزای آمریکا به کارگران دینی که قصد مهاجرت به آمریکا به منظور کار در یک سازمان مذهبی غیر انتفاعی را دارند اعطا می شود.

ویزایSI : این نوع ویزای آمریکا زیر مجموعه ویزای کاری آمریکا و همچنین ویژه مترجمان افغان و عراقی می باشد.

ویزایSQ : این نوع ویزای آمریکا مخصوص عراقی هایی است که توسط دولت آمریکا در عراق بعد از 20 مارس 2003 به مدت دستکم یک سال استخدام شده باشند.

ویزایSQ : این دسته از ویزای آمریکا ویژه افغان هایی است که توسط نیروهای کمک امنیتی بین المللی (ISAF) استخدام شده باشند.

  • ویزاهای مهاجرتی آمریکا در قالب ویزای لاتاری آمریکا

ویزایDV1 : این نوع ویزای آمریکا به برنده لاتاری آمریکا اعطا می شود.

ویزایDV2 : این نوع ویزای آمریکا مخصوص همسر برنده لاتاری آمریکا می باشد.

ویزایDV3 : این دسته از ویزای آمریکا برای فرزندان برنده لاتاری آمریکا صادر می شود.

ویزایSB : این نوع ویزای آمریکا مربوط به ویزای بازگشت شخص دارای اقامت دائم آمریکا می باشد.

توجه: جهت آشنایی با شرایط شرکت در لاتاری آمریکا این لینک را مطالعه نمائید.

سخن پایانی

همراهان ارجمند امیدواریم با مطالعه دقیق مطالب فوق با انواع ویزاهای آمریکا در دسته بندی های ویزای مهاجرتی آمریکا و ویزای غیرمهاجرتی آمریکا آشنا شده باشید. تیم وکلای موسسه حقوقی و بین المللی مهام قصد داشتند که اطلاعات کاملی پیش از اقدام به اخذ ویزای آمریکا و انتخاب روش مناسب مهاجرت به آمریکا و مستقیماً از سایت رسمی اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا طبق آخرین آپدیت های سال 2021 در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

ثبت ديدگاه

New Courses

Contact Info

1600 Amphitheatre Parkway New York WC1 1BA

Phone: 1.800.458.556 / 1.800.532.2112

Fax: 458 761-9562

Web: ThemeFusion

نوشته‌های تازه