ویزای کارآفرینی انگلیس

ویزای کارآفرینی انگلیس

ویزای کارآفرینی انگلیس مرجع معتبراطلاع رسانی اداره مهاجرت انگلیس در مورد اخذ ویزای کارآفرینی انگلیس و ویزای استارتاپی انگلیس و ویزای استعداد جهانی انگلیس و ویزای کسب و کار خلاقانه

ویزای کارآفرینی انگلیس یکی از انواع ویزاهای Tier 1 این کشور است که از طریق آن می توان با ایجاد یک کسب وکار و اشتغال آفرینی، اقامت موقت و در ادامه اقامت دائم انگلیس را اخذ نمود. جهت آشنایی بیشتر با این نوع ویزای انگلیس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اخذ ویزای کارآفرینی انگلیس

ویزای کارآفرینی انگلیس یکی از انواع ویزاهای Tier 1 این کشور است که از طریق آن می توان با ایجاد یک کسب وکار و اشتغال آفرینی، اقامت موقت و در ادامه اقامت دائم انگلیس را اخذ نمود. اگر شما نیز قصد اخذ اقامت دائم انگلیس با سرمایه ای کمتر نسبت به ویزای سرمایه گذاری انگلیس را دارید و می خواهید از شرایط، روند و مدارک لازم برای اخذ ویزای کارآفرینی انگلیس اطلاعات بیشتری داشته باشید، در ادامه این مطلب پاسخ تمام سوالات شما در مورد ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس و به تبع ویزای استارتاپی انگلیس و ویزای استعداد جهانی انگلیس، داده شده است.

مقدمه

ویزای کارآفرینی انگلیس مناسب کسانی بوده که قصد راه اندازی یک کسب وکار در انگلیس را داشتند. برای اخذ این نوع ویزا، متقاضی می بایست با سرمایه گذاری 50000 پوندی، یک کسب و کار در انگلیس ایجاد می کرد. این نوع ویزا در واقع از دو دسته ویزای کارآفرینی (Entrepreneur) و ویزای کارآفرین فارغ التحصیل (Graduate Entrepreneur) تشکیل شده بود ولیکن از تاریخ 29 مارس 2019 لغو شده و کسانی که بخواهند با کارآفرینی، اقامت دائم انگلیس را دریافت کنند باید از ویزای استارتاپی انگلیس (Start-up visa)، ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس (Innovator visa) و ویزای استعداد جهانی (Global talent visa) استفاده کنند. در واقع ویزای استارتاپی انگلیس جایگزین ویزای کارآفرین فارغ التحصیل و ویزای کسب و کار خلاقانه نیز جایگزین ویزای کارآفرینی انگلیس شد. در این مطلب می خواهیم در مورد شرایط کسانی که قبل از این تاریخ با ویزای کارآفرینی انگلیس در این کشور اقامت کرده اند صحبت کرده و در ادامه به بررسی شرایط و فرآیند اخذ ویزای استارتاپی انگلیس، ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس و ویزای استعداد جهانی خواهیم پرداخت. اگر چه ویزای کارآفرینی انگلیس دیگر به متقاضیان خارج از انگلستان داده نمی شود اما دارندگان این نوع ویزا که ساکن انگلیس هستند از مزایای زیر برخوردار خواهند بود:

  • افراد تحت تکفل شما هنوز می توانند برای پیوستن به شما از طریق دسته ویزای الحاق به خانواده انگلیس درخواست دهند.
  • تمدید برای ویزای کارآفرینی انگلیس تا 5 آوریل 2023 ممکن است.
  • درخواست اقامت دائم انگلیس برای دارندگان این ویزا تا 5 آوریل 2025 امکان پذیر است.
  • تغییر دسته ویزایی برای دارندگان ویزای کارآفرین فارغ التحصیل تا 5 جولای 2021 باز بوده و تمدید ویزا برای آنان تا 5 جولای 2025 همچنان باز است.
  • دارندگان ویزای کارآفرین فارغ التحصیل می توانند تا 5 جولای 2027 همچنان درخواست اقامت دائم انگلیس دهند.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

درخواست اقامت دائم انگلیس با ویزای کارآفرینی انگلیس

برای اینکه بتوانید با ویزای کارآفرینی انگلیس، درخواست اقامت دائم دهید باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • در حال حاضر ویزای کارآفرینی انگلیس Tier 1 داشته باشید.
  • برای مدت 3 یا 5 سال در انگلیس زندگی کرده باشید که طول این مدت به شغل های ایجاد کرده و درآمد کسب شده بستگی دارد.
  • انجام تست زندگی در انگلیس و تسلط به زبان انگلیسی، در صورتیکه بین 18 تا 64 سال سن داشته باشید.

در چه صورت درخواست اقامت دائم انگلیس شما رد خواهد شد؟

برای دلایل زیر، درخواست اقامت دائم شما از طریق ویزای کارآفرینی انگلیس رد خواهد شد:

  • داشتن سوء سابقه در انگلیس و کشورهای دیگر
  • ارائه اطلاعات جعلی یا ناکافی به وزارت کشور انگلیس
  • زیر پا گذاشتن قوانین مهاجرتی انگلیس

مدت زمان اقامت مداوم برای داشتن شرایط اخذ اقامت دائم انگلیس

مدت زمانی که در انگلیس اقامت دارید را اقامت مداوم می نامند. برای اینکه بتوانید درخواست اقامت دائم انگلیس کنید می توانید تنها 180 روز در سال در خارج از انگلیس زندگی کنید. در شرایط معمول، بعد از 5 سال اقامت در این کشور با ویزای کارآفرینی انگلیس، می توانید برای اقامت دائم انگلیس درخواست دهید. در صورتیکه کسب و کار راه اندازی شده توسط شما جدید بوده یا شرایط زیر را داشته باشید، بعد از 3 سال اقامت می توانید برای اقامت دائم انگلیس درخواست دهید:

  • 10 فرصت شغلی جدید و تمام وقت ایجاد کرده باشید.
  • 5 میلیون پوند درآمد در این مدت ایجاد کرده باشید
  • همچنین در صورتیکه مالکیت یک کسب و کار موجود را صاحب شده و در طول سه سال دستکم 5 میلیون پوند درآمد خالص داشته باشید.

در صورتیکه هیچ یک از سه شرط بالا در مورد شما صدق نکند، باید 5 سال برای اخذ اقامت دائم انگلیس صبر کنید. دوره های سه ساله و 5 ساله می توانند شامل دوره هایی باشند که با ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس در این کشور بوده اید.

برای اخذ اقامت دائم انگلیس با استفاده از ویزای کارآفرینی باید بصورت آنلاین و از طریق این لینک درخواست دهید. در مدت 6 ماه به شما پاسخ داده خواهد شد. بعد از ثبت درخواست و ارائه مدارک، باید برای ثبت اطلاعات بیومتریک خود اقدام کنید.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

اخذ اقامت دائم انگلیس برای اعضای خانواده از طریق ویزای کارآفرینی انگلیس

همسر و فرزندان زیر 18 سال شما می توانند ذیل پرونده خودتان، برای دریافت اقامت دائم انگلیس اقدام نمایند.

همسر شما باید تمامی شرایط زیر را داشته باشد تا بتواند برای اقامت دائم انگلیس اقدام نماید:

  • بعنوان همسر شما اجازه اقامت در انگلیس را داشته باشد.
  • در صورتیکه تا قبل از 9 جولای 2012 درخواست اقامت دائم انگلیس داده اند، دستکم دو سال با شما زندگی کرده باشند و در صورتیکه بعد از 9 جولای 2012 درخواست داده باشند، باید دستکم 5 سال با شما زندگی کرده باشند.
  • رابطه زن و شوهری شما واقعی باشد.
  • قصد زندگی کردن در کنار یکدیگر در آینده را داشته باشید.
  • درآمد کافی برای تامین هزینه های زندگی خود و افراد تحت تکفل را داشته باشید.
  • از کمک های مالی دولتی و عمومی استفاده نکنید.
  • همسر شما تست زندگی در انگلیس را بگذراند.
  • به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد.

فرزندان شما باید تمامی شرایط زیر را داشته باشند تا بتوانند برای اقامت دائم انگلیس اقدام نمایند:

  • از قبل اجازه اقامت در انگلیس بعنوان فرزند شما را داشته باشند
  • مجرد باشند.
  • همچنان با شما زندگی کرده و توسط شما حمایت مالی شوند بدون اینکه از کمک های مالی عمومی و دولتی استفاده کنید.
  • شما و دیگر والد فرزندان باید هر دو بصورت قانونی ساکن انگلیس باشید.

همچنین فرزندان شما در یکی از موارد زیر می توانند برای دریافت اقامت دائم انگلیس درخواست دهند:

  • تنها والد بازمانده کودک باشید (برای مثال یکی از والدین فوت کرده یا جدا شده باشد)
  • مسئولیت مطلق بزرگ کردن فرزند با شما باشد
  • مشکلات یا ملاحظات جدی خانوادگی وجود داشته باشد (برای مثال فرزند شما یک بیماری جدی داشته باشد)، بشرطی که ساکن انگلیس باشید.

در صورتیکه فرزند شما 16 ساله یا بزرگ تر است، در هنگام درخواست باید مدارکی را ارائه دهید که محل اقامت آن ها را نشان دهد، مدارکی مانند صورتحساب بانکی، صورتحساب کارت اعتباری، گواهینامه رانندگی، نامه اشتغال به تحصیل از مدرسه، کالج یا دانشگاه. این گونه مدارک تنها تا یک ماه پس از تاریخ صدور معتبر خواهند بود.

هزینه درخواست اقامت دائم انگلیس از طریق ویزای کارآفرینی انگلیس برای هر شخص 2389 پوند است.

تمدید ویزای کارآفرینی انگلیس

تا قبل از اینکه اعتبار ویزای کارآفرینی انگلیس شما به پایان برسد باید برای تمدید آن اقدام کنید. اگر:

  • کمتر از 6 ماه پس از اخذ اقامت موقت انگلیس بر اساس ویزای کارآفرینی انگلیس، بعنوان مدیر یک کسب و کار یا خوداشتغال نام شما ثبت شده باشد.
  • بتوانید ثابت کنید که در سه ماه گذشته خوداشتغال، عضو یک شراکت کسب و کاری یا فعال بعنوان مدیر یک کسب و کار بوده اید.
  • دستکم 2 شغل تمام وقت ایجاد کرده باشید که حداقل برای 12 ماه برقرار بوده باشند.
  • توان ادامه پشتیبانی مالی از خود را داشته باشید.
  • همچنین باید در یک یا چند کسب و کار در داخل انگلیس مبلغ 200000 یا 50000 پوند سرمایه گذاری کرده باشید. این مبلغ به سطح سرمایه گذاری که ویزای کارآفرینی انگلیس شما بر آن اساس اخذ شده بستگی دارد.

نکته: تمامی افراد تحت تکفل نیز باید ذیل درخواست شما برای تمدید ویزای کارآفرینی انگلیس قرار گیرند، از جمله فرزندانی که در طول سکونت شما در انگلیس 18 ساله شده اند.

هزینه تمدید ویزای کارآفرینی انگلیس

هزینه تمدید ویزای کارآفرینی انگلیس 1277 پوند است. در صورتیکه درانگلیس هستید، تمدید ویزا باید بصورت آنلاین و از طریق این لینک صورت گیرد و پس از ثبت درخواست، برای ثبت اطلاعات بیومتریک، در تاریخ معین شده به سرویس ویزای انگلیس و ثبت درخواست شهروندی مراجعه کنید. بررسی درخواست شما 8 هفته به طول خواهد انجامید. اگر در خارج از انگلیس قصد ثبت درخواست تمدید ویزای کارآفرینی انگلیس را دارید باید به این لینک مراجعه کرده و بعد از ثبت درخواست، به منظور ثبت اطلاعات بیومتریک به کارگزاری VFS گلوبال در کشور خود مراجعه کنید.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

الحاق به خانواده در ویزای کارآفرینی انگلیس

اگر با ویزای کارآفرینی انگلیس در این کشور ساکن هستید، می توانید خانواده را نیز به خود ملحق کنید با این شرط که اعضای خانواده خود برای دریافت ویزا اقدام کنند. در صورتیکه اهل کشورهای عضو حوزه اقتصادی اروپا یا سوئیس هستید و تا قبل از 1 ژانویه 2021 در انگلیس ساکن شده اید، شرایط لازم برای درخواست اقامت در طرح سکونت اتحادیه اروپا را دارا هستید. اعضای خانواده یا افراد وابسته در واقع به همسر، فرزندان زیر 18 سال یا فرزندان بالای 18 سال بشرطی که مجرد بوده و تحت کفالت شما باشند، اطلاق می شود. نکته اینکه افراد بالای 18 سال باید از هر کشوری که در 10 سال اخیر دستکم به مدت 12 ماه در آن ساکن بوده اند، گواهی عدم سوء پیشینه اخذ کنند. همچنین شما باید نشان دهید که توانایی مالی تامین هزینه های زندگی افراد تحت تکفل خود را دارید. برای هر شخص تحت تکفل باید مبلغ خاصی را در دسترس داشته باشید که جدا از 945 پوندی است که برای تامین هزینه های خود باید داشته باشید. این مقدار به شرایط شما بستگی دارد. در صورتیکه برای کمتر از 12 ماه با ویزای کارآفرینی انگلیس در این کشور بوده اید، باید برای هر یک از افراد تحت تکفل خود 1890 پوند پول نقد داشته باشید. در صورتیکه این مدت بیش از 12 ماه باشد، این مبلغ به 630 پوند برای هر فرد تحت تکفل کاهش می یابد. باید مدارکی را ارائه دهید که ثابت کند این مبلغ را در حساب بانکی خود دستکم به مدت 90 روز متوالی پیش از درخواست ویزای الحاق به خانواده داشته اید. برای مثال اگر بخواهید همسر و یک فرزندتان را به انگلیس بیاورید باید 4725 پوند را به مدت دستکم 90 روز پیش از درخواست ویزا در حساب خود داشته باشید (945 پوند برای هزینه های خودتان به اضافه 1890 پوند برای هزینه های همسر و 1890 پوند برای فرزندتان). در صورتیکه در خارج از انگلیس درخواست الحاق به دارنده ویزای کارآفرینی انگلیس را داشته باشید، اعضای خانواده باید در این لینک بصورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنند. اگر فرزند شما بیشتر از 18 سال سن داشته و در خارج از انگلیس است نمی تواند درخواست ویزای الحاق به خانواده نماید. آن ها تنها می توانند از داخل انگلیس و در صورتیکه از قبل بعنوان یکی از افراد تحت تکفل شما به انگلیس آمده باشند، درخواست الحاق به خانواده کنند. افراد تحت تکفل شما در صورتیکه در انگلیس باشند می توانند جداگانه برای تمدید یا تغییر دسته ویزایی اقدام کنند. اما با ویزای توریستی انگلیس نمی توان برای این کار اقدام کرد. اگر فرزند شما در انگلیس به دنیا بیاید می توانید او را بعنوان تحت تکفل به ویزای خود اضافه کنید.

هزینه درخواست الحاق به خانواده در ویزای کارآفرینی انگلیس

هزینه درخواست ویزای الحاق برای هر عضو خانواده در داخل انگلیس 1878 پوند است که هزینه 20 پوندی ثبت اطلاعات بیومتریک نیز به آن اضافه خواهد شد.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

تغییر دسته ویزایی به ویزای کارآفرینی انگلیس

اگر چه دیگر ویزای کارآفرینی انگلیس به معنای سابق برای افراد خارج از انگلیس ارائه نمی شود، در صورتیکه از قبل در انگلیس باشید می توانید ویزای کنونی خود را به ویزای کارآفرینی انگلیس تغییر دهید، اگر:

  • ویزای Tier 1 (Graduate Entrepreneur) یا همان ویزای کارآفرین فارغ التحصیل گرفته باشید.
  • در سال دوم خود از ویزای کارآفرین فارغ التحصیل به ویزای استارتاپی انگلیس تغییر ویزا داده باشید.

برای اینکه بتوانید دسته ویزایی خود را به ویزا کارآفرینی انگلیس تغییر دهید باید شرایط لازم برای ویزای کارآفرینی را داشته باشید که عبارتند از:

  • 50000 پوند سرمایه گذاری در انگلیس
  • داشتن یک برنامه کسب و کاری قابل اجرا و عملی

در صورتیکه هنوز ویزای انگلیس کنونی شما اعتبار دارد و به هر دلیلی در خارج از کشور هستید و قصد دارید دسته ویزایی خود را به ویزای کارآفرینی انگلیس تغییر دهید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • ویزای کارآفرین فارغ التحصیل معتبر
  • ویزای استارتاپی انگلیس معتبر و بشرطی که برای سال دوم از ویزای کارآفرین معتبر به این دسته ویزایی تغییر وضعیت ویزا داده باشید.
  • ویزای کارآفرین فارغ التحصیلی که کمتر از 12 ماه پیش اعتبار آن به پایان رسیده است.
  • ویزای استارتاپی که اعتبار آن کمتر از 12 ماه پیش به پایان رسیده و برای سال دوم از ویزای کارآفرین فارغ التحصیل به این دسته ویزایی تغییر ویزا داده باشید.

هزینه تغییر ویزا به ویزای کارآفرینی انگلیس

در صورتیکه بخواهید دسته ویزایی خود را به ویزای کارآفرینی انگلیس تغییر دهید می توانید تا 3 سال دیگر در انگلیس بمانید، در صورتیکه با درخواست شما موافقت شود. هزینه تغییر ویزا 1277 پوند به اضافه 20 پوند برای ثبت اطلاعات بیومتریک است. برای تغییر دسته ویزایی به ویزای کارآفرینی باید به این لینک مراجعه کرده و بصورت آنلاین درخواست دهید.

ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس (Innovator visa)

همانطور که گفته شد این دسته ویزایی جایگزین ویزای کارآفرینی انگلیس شده است.  با این نوع ویزا می توانید تا 3 سال در انگلیس بمانید، چه با ویزای کسب و کار خلاقانه به انگلیس آمده باشید و چه از دسته ویزایی دیگر به این ویزا تغییر ویزا داده باشید. برای درخواست ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس باید از طریق این لینک اقدام کنید.

می توانید برای ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس درخواست دهید اگر:

  • بخواهید یک کسب و کار خلاقانه و جدید در انگلیس راه اندازی کنید. این کسب و کار باید چیزی باشد که با هر چیزی که از قبل در بازار انگلیس بوده متفاوت باشد.
  • کسب و کار یا ایده کسب و کاری شما توسط یک نهاد تائید کننده معتبر در انگلیس تائید شده باشد و نامه ای در این باب به شما داده شود.
  • تسلط خود به زبان انگلیسی را نشان دهید- سطح B2 در آزمون CEFR شهروندان کشورهایی موجود در این لینک نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند.
  • دستکم 18 سال سن داشته باشید.
  • بتوانید ثابت کنید که منابع مالی کافی برای تامین هزینه های خود در انگلیس را دارید.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

اگر بخواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید

باید دستکم 50000 پوند بعنوان مبلغ سرمایه گذاری در اختیار داشته باشید تا بتوانید برای راه اندازی یک کسب و کار جدید و دریافت ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس اقدام کنید. باید مدارکی را ارائه دهید که منبع سرمایه شما را نشان دهد. در صورتیکه اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید، نیازی به تخصیص مبلغ مورد نظر برای سرمایه گذاری نخواهید داشت:

  • کسب و کار جدید شما از قبل راه اندازی شده و از پیش برای دریافت ویزا تائید شده باشد.
  • کسب و کار خود را تغییر داده و از قبل موافقت نهاد تائید کننده را دریافت کرده اید.

در زمینه پس انداز برای تامین هزینه های زندگی در انگلیس نیز پیش از موارد زیر باید دستکم 1270 پوند برای حداقل 28 روز متوالی در حساب بانکی خود داشته باشید:

  • درخواست ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس
  • درخواست تمدید ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس یا تغییر دسته ویزایی به ویزای کسب و کار خلاقانه در صورتیکه کمتر از یک سال در انگلیس بوده باشید

از منابع مالی زیر نمی توانید بعنوان منبعی برای تامین هزینه های جاری خود در انگلیس استفاده کنید:

  • مبلغ در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری (مبلغ 50000 پوندی)
  • پولی که در طول اقامت در انگلیس به شکل غیرقانونی بدست آورده اید
  • استفاده از سرمایه های مشترک برای اخذ ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس
  • می توانید با دیگر متقاضیان ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس مشارکت کنید بشرطی که هر یک از متقاضیان دستکم مبلغ 50000 پوند سرمایه گذاری کند.

شرایط لازم برای اثبات خلاقانه بودن کسب و کار

باید بتوانید ثابت کنید که ایده کسب و کاری شما:

  • جدید است- نمی توانید به کسب و کاری که از قبل موجود است بپیوندید.
  • خلاقانه است- باید یک ایده کسب و کاری منحصربفرد و به اصطلاح اورجینال داشته باشید که متفاوت از هر چیز دیگری موجود در بازار باشد.
  • قابل اجرا بودن با پتانسیل رشد و سوددهی.

تمدید ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس

پیش از پایان سه سال اعتبار ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس می توانید برای تمدید سه ساله آن اقدام کنید. هیچ محدودیتی برای تعداد تمدیدها نخواهید داشت و هر سه سال یکبار بشرطی که هنوز واجد شرایط باشید می توانید سه سال دیگر ویزای خود را تمدید کنید. بعد از اینکه سه سال با ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس در این کشور ساکن بودید می توانید برای اقامت دائم انگلیس اقدام کنید.

پایان اعتبار پیش از موعد ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس

در صورتیکه نهاد تائید کننده ایدۀ کسب و کار شما، تائیدیه خود را پس بگیرد، دیگر نمی توانید از ویزای خود استفاده کنید. در صورتیکه بخواهید بیشتر بمانید باید تا پیش از پایان اعتبار ویزای خود، درخواست مجدد ویزا کرده و یک تائیدیه جدید اخذ نمائید.

چگونه باید برای ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس درخواست داد؟

برای اخذ ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس باید بصورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید. در صورتیکه در خارج از انگلیس درخواست می دهید باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • نامه تائید از نهاد تائید کننده
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهد برای دستکم 28 روز متوالی قبل از درخواست ویزا، 1270 پوند در حساب خود داشته اید.
  • مدرکی که نشان دهد به زبان انگلیسی تسلط دارید.
  • مدرکی که نشان دهد منابع لازم برای سرمایه گذاری را دارید (در صورتیکه قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارید)
  • نتیجه تست بیماری سل در صورتیکه شهروند یکی از کشورهای این فهرست باشید.

مدت بررسی پرونده اگر از داخل انگلیس درخواست داده باشید 8 هفته و در صورتیکه از خارج از انگلیس درخواست داده باشید، 3 هفته خواهد بود. هزینه درخواست ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس نیز به شرح زیر است:

درخواست دهنده درخواست از خارج انگلیس درخواست از داخل (تمدید یا تعویض)
متقاضی اصلی 1021 پوند 1277 پوند
همسر و فرزندان  هر کدام 1021 پوند هر کدام 1277 پوند

نکته: به این هزینه ها مبلغ بیمه نیز اضافه خواهد شد. هزینه درخواست ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس برای شهروندان کشورهای زیر به 55 پوند کاهش یافته است:

  • اتریش
  • بلژیک
  • کرواسی
  • جمهوری قبرس
  • جمهوری چک
  • دانمارک
  • فنلاند
  • فرانسه
  • آلمان
  • یونان
  • مجارستان
  • ایسلند
  • ایرلند
  • ایتالیا
  • لیتوانی
  • لوگزامبورگ
  • مالت
  • هلند
  • مقدونیه شمالی
  • نروژ
  • لهستان
  • پرتغال
  • اسلواکی
  • اسپانیا
  • سوئد
  • ترکیه

با ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس چه کارهایی می توان و چه کارهایی نمی توان انجام داد؟

با ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس می توان:

  • یک یا چند کسب و کار راه اندازی کرد.
  • برای کسب و کار خود کار کرد که شامل کار بعنوان مدیر یا خوداشتغال در قالب عضوی از یک کسب و کار اشتراکی است.
  • همسر و فرزندان را در صورت واجد شرایط بودن با خود به انگلیس آورد
  • به خارج از انگلیس سفر کرده و بازگشت.
  • برای اقامت دائم انگلیس درخواست داد اگر 3 سال در انگلیس با ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس زندگی کرده و دیگر شرایط را داشته باشید.

با ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس نمی توان:

  • هیچ کاری خارج از کسب و کار خود انجام داد، برای مثال در یک کسب و کار دیگر استخدام شد.
  • بعنوان یک ورزشکار حرفه ای یا مربی ورزشی فعالیت کرد.
  • برای کمک های مالی عمومی و دولتی درخواست داد.

اگر بخواهید همسر و فرزندان زیر 18 سال (و بالای 18 سال بشرطی که مجرد بوده و مستقل زندگی نکنند) خود را با ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس خود به این کشور بیاورید، می توانید برای آن ها درخواست ارائه دهید. همسرتان باید همسر قانونی شما بوده و پیش از درخواست، دستکم 2 سال از ازواج شما گذشته باشد. در مورد فرزندان نیز باید همراه شما زندگی کنند مگر اینکه در مدرسه شبانه روزی یا دانشگاه مشغول تحصیل باشند. همچنین فرزندان باید مجرد بوده و از لحاظ مالی توسط دارنده ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس حمایت شوند. همسر و فرزندان شما باید مقدار معینی پول در حساب خود داشته باشند که جدای از مبلغ 1270 پوندی است که شما بعنوان متقاضی اصلی ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس باید داشته باشید. این مبلغ باید دستکم 28 روز متوالی قبل از درخواست ویزا در حساب شما بوده باشد. حداقل مبلغ مورد نیاز برای همسر و فرزندان به شرح زیر است:

  • 285 پوند برای همسر
  • 315 پوند برای یک فرزند
  • 200 پوند برای هر فرزند اضافی

نکته: در صورتیکه خانواده شما در هنگام درخواست ویزای الحاق به شما در انگلیس بوده و از داخل انگلیس درخواست دهید، بشرطی که دستکم یک سال از اقامت شما و خانواده تان در انگلیس گذشته باشد از ارائه مدارک برای نشان دادن تمکن مالی فوق معاف خواهید بود. در صورتیکه بخواهید از خارج از انگلیس برای همسر و فرزندانتان ویزای الحاق بگیرید باید هر کدام بصورت جداگانه در این لینک درخواست خود را ثبت کنند.

تمدید ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس

تنها در صورتیکه دو شرط زیر در مورد شما صدق کند می توانید از طریق این لینک برای تمدید ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس درخواست دهید:

  • همچنان واجد شرایط اولیه اخذ ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس باشید (سن بالای 18 سال، داشتن نامه از تائید کننده، سرمایه گذاری 50000 پوندی در یک کسب و کار جدید و غیره)
  • همچنان کسب و کاری در انگلیس داشته یا بخواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید

همسر و فرزندان شما باید بصورت جداگانه درخواست داده و تا پیش از پایان اعتبار ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ، برای تمدید آن اقدام کنید. همچنین اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را داشته باشید باید 50000 پوند دیگر به آن اختصاص دهید.

تغییر دسته ویزایی به ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس

در صورتیکه از قبل با ویزایی دیگر در انگلیس هستید و می خواهید دسته ویزایی خود را به ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس تغییر دهید، می توانید این کار را انجام دهید بشرطی که تمام شرایط لازم برای اخذ این ویزا را داشته باشید. دارندگان ویزاهای زیر امکان تغییر دسته ویزایی به ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس را ندارند:

با تغییر دسته ویزایی به ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس می توانید تا سه سال در انگلیس بمانید و تا زمانی که واجد شرایط باشید می توانید این ویزا را تمدید کنید. برای تغییر دسته ویزایی به ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس باید از این لینک استفاده کنید.

ویزای استارتاپی انگلیس (Start-up visa)

می توانید برای ویزای استارتاپی انگلیس درخواست دهید اگر:

  • قصد دارید یک کسب و کار خلاقانه در انگلیس راه اندازی کنید، بایستی متفاوت از هر چیز موجودی در بازار این کشور باشد.
  • نامه تائید از یک نهاد تائید کننده رسمی داشته باشید.
  • دستکم 18 سال سن داشته باشید.
  • تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشید.
  • بتوانید ثابت کنید که تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های روزمره زندگی خود در انگلیس را دارید.

نهاد تائید کننده نوآورانه بودن کسب و کار شما باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • یک موسسه آموزش عالی مستقر در انگلیس باشد.
  • یک سازمان کسب و کاری با تاریخچه پشتیبانی از کارآفرینان انگلیسی باشد.

همچنین باید نشان دهید که ایده کسب و کاری شما مانند ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس جدید و خلاقانه است و پتانسیل رشد و سوددهی دارد.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

تمدید یا تغییر ویزای استارتاپی انگلیس

با ویزای استارتاپی انگلیس می توانید حداکثر دو سال در این کشور بمانید. امکان تمدید این نوع ویزا وجود ندارد. در صورتیکه بخواهید برای مدت بیشتری در انگلیس بمانید باید پس از پایان دو سال، ویزای خود را به ویزای کسب و کار خلاقانه کسب و کار خلاقانه انگلیس تغییر دهید، بشرطی که:

  • نهاد تائید کننده با آن موافقت کند.
  • کسب و کار استارتاپی شما فعال و سودده باشد.
  • خود در آن مشارکت فعال و هر روزه داشته باشید.

چگونه باید درخواست ویزای استارتاپی انگلیس داد؟

چگونگی درخواست ویزای استارتاپی انگلیس به این بستگی دارد که از خارج یا داخل این کشور اقدام کنید. در صورتیکه از خارج از انگلیس درخواست ویزای استارتاپی کنید باید به این لینک مراجعه کرده و مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه تائیدیه از یک نهاد تائید کننده معتبر
  • صورتحساب بانکی مبنی بر اینکه برای دستکم 28 روز متوالی پیش از درخواست ویزا، 1270 پوند در حساب بانکی خود داشته اید.
  • مدرک زبان
  • تست بیماری سل برای برخی از کشورها (شامل متقاضیان ایرانی نمی شود)

نکته: همسر و فرزندان شما نیز می توانند همزمان با خودتان برای درخواست ویزای استارتاپی اقدام کنند و شرایط آن ها مشابه شرایط همسر و فرزندان در ویزای کسب و کار خلاقانه است.

تغییر دسته ویزایی به ویزای استارتاپی انگلیس

برای تغییر به دسته ویزایی استارتاپی انگلیس باید تمامی شرایط اخذ ویزای استارتاپی این کشور را داشته و از قبل با یک ویزای دیگر در انگلیس ساکن باشید. لیست ویزاهایی که با داشتن آن ها نمی توانید به ویزای استارتاپی انگلیس تغییر ویزا دهید همانند ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس می باشد.

  • ویزای توریستی
  • ویزای دانشجویی کوتاه مدت
  • ویزای همراه تحصیلی
  • ویزای کارگر فصلی
  • ویزای کارگر بومی در بخش خانه های خصوصی

در صورتیکه یکی از دسته های ویزایی بالا هستید و قصد تغییر به ویزای استارتاپی را دارید، باید انگلیس را ترک کرده و در خارج از کشور درخواست ویزای استارتاپی انگلیس دهید. در صورتیکه ویزای خود را تغییر دهید می توانید حداکثر تا دو سال با ویزای استارتاپی در انگلیس بمانید. لازم به ذکر است که مدت زمانی که از قبل با ویزای کارآفرین فارغ التحصیل در انگلیس بوده اید نیز بخشی از این دو سال محدودیت محاسبه خواهد شد.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

هزینه درخواست ویزای استارتاپی انگلیس

هزینه درخواست ویزای استارتاپی انگلیس به شرایط شما و محلی که از آن اقدام می کنید بستگی دارد:

درخواست دهنده ویزا درخواست از خارج از انگلیس تغییر دسته ویزایی به ویزای استارتاپی انگلیس
متقاضی اصلی 363 پوند 493 پوند
همسر و فرزندان 363 پوند برای هر نفر 493 پوند برای هر نفر

نکته: هزینه درخواست ویزای استارتاپی انگلیس یا تغییر به این دسته ویزایی برای شهروندان کشورهایی که در بخش ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس به آن ها اشاره شد نیز تنها 55 پوند است.

با ویزای استارتاپی انگلیس چه کارهایی می توان و چه کارهایی نمی توان انجام داد؟

با ویزای استارتاپی انگلیس می توان:

  • همسر و فرزندان را در صورت واجد شرایط بودن با خود به انگلیس آورد
  • علاوه بر کسب و کار خود، یک شغل دیگر نیز داشت
  • به خارج از انگلیس سفر کرده و بازگشت
  • از برخی از دسته های ویزایی دیگر به ویزای استارتاپی انگلیس تغییر وضعیت داد.

با ویزای استارتاپی انگلیس نمی توان:

  • برای کمک های مالی عمومی و دولتی درخواست داد
  • بعنوان یک ورزشکار حرفه ای یا یک مربی ورزشی فعالیت کرد
  • با این ویزا امکان اقامت دائم انگلیس وجود ندارد

بررسی پرونده درخواست ویزای استارتاپی انگلیس در صورتیکه از خارج از این کشور درخواست داده باشید 3 هفته و اگر در داخل این کشور درخواست داده باشید 8 هفته به طول خواهد انجامید.

ویزای استعداد جهانی انگلیس (Global Talent visa)

ویزای استعداد جهانی انگلیس ویزایی است که از سال 2020 جایگزین دسته ویزایی Tier 1 (Exceptional talent)  شده است.برای ویزای استعداد جهانی انگلیس و برای کار در این کشور می توانید درخواست ویزا دهید، اگر در یکی از حوزه های زیر پیشگام یا بسیار بااستعداد باشید:

  • حوزه آکادمیک یا تحقیقاتی
  • فرهنگ و هنر
  • تکنولوژی دیجیتال

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس 

1- ویزای استعداد جهانی انگلیس در حوزه آکادمیک یا تحقیقاتی

با ویزای استعداد جهانی انگلیس می توانید در حوزه آکادمیک و تحقیقاتی در انگلیس کار کنید، اگر در یکی از حوزه های زیر نقش رهبر داشته باشید:

  • علم
  • پزشکی
  • مهندسی
  • علوم انسانی

با ویزای استعداد جهانی انگلیس می توان:

  • مدت اعتبار ویزای خود را انتخاب کنید که حداکثر 5 سال است.
  • کارمند، خوداشتغال یا مدیر یک شرکت بود.
  • بدون نیاز به اطلاع به وزارت کشور انگلیس شغل خود را تغییر داده یا دست از کار در یک شغل خاص برداشت
  • همسر و فرزندان را در صورت واجد شرایط بودن به انگلیس آورد
  • به خارج از انگلیس سفر کرده و به این کشور بازگشت

نکته: هیچگونه نیازی به مدرک زبان یا داشتن حداقل دستمزد تعیین شده برای ویزای استعداد جهانی انگلیس وجود ندارد.

در صورتیکه بخواهید مدت بیشتری با ویزای استعداد جهانی انگلیس در این کشور بمانید، می توانید:

  • هر چند بار که بخواهید ویزای خود را تمدید کنید، بشرطی که واجد شرایط تمدید باشید.
  • برای اقامت دائم انگلیس درخواست دهید اگر برای سه سال با این ویزا در انگلیس زندگی کرده و دیگر نیازمندی های اقامت دائم راداشته باشید (مدت زمانی که بعد از دریافت ویزای استعداد جهانی در خارج از انگلیس مشغول تحصیل بوده اید نیز جزو این مدت خواهد بود)

شرایط اخذ ویزای استعداد جهانی انگلیس چیست؟

در صورتیکه در بخش آکادمیک و تحقیق یکی از شرایط زیر را دارا باشید می توانید برای دریافت ویزای استعداد جهانی انگلیس اقدام کنید:

  • یک پیشنهاد کاری (جاب آفر) معتبر بعنوان یک فرد آکادمیک یا محقق
  • فلوشیپ (کمک هزینه تحصیلی یا پژوهانه) شخصی
  • کمک هزینه تحقیقاتی که توسط موسسه تحقیقات و نوآوری انگلیس (UKRI) تائید شده باشد.

2- ویزای استعداد جهانی انگلیس در حوزه فرهنگ و هنر

در حوزه هنر و فرهنگ نیز در صورتیکه در حوزه های زیر نقش رهبری دارید، درخواست ویزای استعداد جهانی انگلیس کنید:

  • هنرهای ترکیبی، رقص، ادبیات، موسیقی، تئاتر و هنرهای بصری
  • معماری
  • طراحی مد و فشن
  • فیلم و تلویزیون، شامل انیمیشن، مراحل پس از تولید و جلوه های ویژه

3- ویزای استعداد جهانی انگلیس در حوزه تکنولوژی دیجیتال

در حوزه تکنولوژی دیجیتال نیز اگر در حوزه های زیر نقش رهبری دارید، می توانید برای ویزای استعداد جهانی انگلیس اقدام کنید:

  • تکنولوژی تجاری (فینتک)
  • گیمینگ (بازی های ویدیویی و کامپیوتری)
  • امنیت سایبری
  • هوش مصنوعی

نکته: برای درخواست ویزای استعداد جهانی انگلیس باید دستکم 18 سال سن داشته باشید.

گرفتن نامه تائیدیه برای ویزای استعداد جهانی انگلیس

برای اخذ ویزای استعداد جهانی انگلیس، علاوه بر درخواست ویزا، باید برای گرفتن تائیدیه (endorsement) نیز اقدام کنید که در همه حوزه ها از طریق این لینک انجام می شود. در واقع این تائیدیه برای این است که ثابت کنید در حوزه خود قابلیت رهبری دارید. وزارت کشور انگلیس درخواست شما را برای یک سازمان انگلیسی (نهاد تائید کننده) که در زمینه تحصیلی شما تخصص دارد خواهد فرستاد تا آن را مورد بررسی قرار دهد. در صورتیکه بعنوان یک فرد آکادمیک یا محقق از موسسه ای مورد تائید جامعه سلطنتی (Royal Society)، آکادمی سلطنتی مهندسی (Royal Academy of Engineering) و آکادمی بریتانیا (British Academy) پیشنهاد کار داشته باشد می توانید برای دریافت ویزای استعداد جهانی انگلیس اقدام کنید. فهرست موسسات تحقیقاتی مورد تائید دولت بریتانیا را در این لینک و فهرست دانشگاه ها و کالج های مورد تائید را در این لینک مشاهده کنید. در این بخش باید نامه ای از مدیر منابع انسانی (یا معادل آن) از سازمانی که برای شما پیشنهاد کار داده است را ارائه دهید. این نامه باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • عنوان شغلی و بخشی که در آن کار خواهید کرد
  • اینکه شما این شغل و پست را پذیرفته اید
  • اینکه این جایگاه از طریق رقابت بدست آمده است
  • اینکه شما دستکم توسط دو شخصیت علمی در زمینه تحصیلی تان توصیه نامه داشته اید
  • اینکه دستکم 3 شخصیت آکادمیک از موسسه ای که در آن کار خواهید کرد در جلسه مصاحبه شما حضور داشته اند
  • اینکه یک کارشناس در حوزه تحصیلی شما در فرآیند رسیدگی به پذیرفتن درخواست های کاری بوده است

معمولاً در طول یک هفته به درخواست شما پاسخ داده خواهد شد. در صورتیکه موفق به اخذ نامه تائیدیه برای یک شغل واجد شرایط نشدید، می توانید از طریق فلوشیپ شخصی اقدام کنید، بشرطی که دارای فلوشیپ معتبر دستکم در 12 ماه اخیر باشید. فلوشیپ شما باید توسط یکی از سه ارگان زیر تائید شود:

در صورتیکه در بخش فرهنگ و هنر درخواست ویزای استعداد جهانی انگلیس کرده باشید، شورای هنر انگلیس (Arts Council England) در بخش موسیقی، هنرهای ترکیبی، رقص، ادبیات، تئاتر و هنرهای تصویری مسئول بررسی درخواست و ارائه نامه تائیدیه به شما خواهد بود. در حوزه معماری نیز موسسه معماری بریتانیا (Royal Institute of British Architects (RIBA)) به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد. در حوزه طراحی مد و فشن نیز شورای مد بریتانیا (British Fashion Council) از جانب شورای هنر انگلیس (Arts Council England) درخواست نامه تائیدیه شما را بررسی خواهد کرد . در حوزه سینما و تلویزیونی نیز اتحادیه تهیه کنندگان سینما و تلویزیون (The Producers’ Alliance for Cinema and Television (PACT) ) رسیدگی بررسی درخواست شما را بر عهده خواهند داشت. در تمام این موارد، بررسی درخواست شما حدود 8 هفته طول خواهد کشید.

 بطورکلی در دسته فرهنگ و هنر باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • دستکم در مدت 5 سال اخیر در حوزه خود فعالیت مستمر داشته اید.
  • آثار تولید شده توسط شما منتشر شده یا در سطح بین المللی اجرا شده و ارگان تائید کننده آن ها را «قابل توجه» (outstanding) ارزیابی کند.
  • ثابت کنید که اثر یا آثار شما دستکم در دو کشور شناخته شده اند.

اسنادی که باید ارائه دهید:

  • سه توصیه نامه از ارگان های شناخته شده در حوزه فعالیتتان که همراه با درخواست خود باید ارسال کنید
  • تا 10 عدد مدرک که نشان دهد شما استعداد منحصربفرد داشته یا خوش آتیه هستید و مربوط به 5 اخیر باشند (مانند جوایز هنری بین المللی و تقدیرنامه و غیره)

در حوزه تکنولوژی دیجیتال نیز Tech Nation مسئول رسیدگی به درخواست تائیدیه شما خواهد بود و بین 5 تا 8 هفته بعد از درخواست به شما پاسخ داده خواهد شد.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

مدت اعتبار ویزای استعداد جهانی انگلیس

بطورکلی ویزای استعداد جهانی انگلیس حداکثر 5 سال اعتبار دارد. در کل هیچ محدودیتی برای اقامت در انگلیس نخواهید داشت و تنها با تمدید ویزا بعد از پایان دوره اعتبار می توانید، اقامت خود را تمدید کنید. هر بار بین 1 تا 5 سال ویزای شما تمدید خواهد شد. همچنین بعد از 3 یا 5 سال می توانید درخواست اقامت دائم انگلیس کنید که مدت آن بسته به مسیر اخذ ویزای استعداد جهانی انگلیس دارد. با ویزای استعداد جهانی انگلیس می توانید در این کشور زندگی، تحصیل و کار کنید.

درخواست ویزای استعداد جهانی انگلیس

برای ویزای استعداد جهانی انگلیس باید بصورت آنلاین درخواست دهید که چگونگی آن به اقدام از داخل انگلیس یا خارج آن بستگی دارد. در صورتیکه از خارج از انگلیس درخواست ویزای استعداد جهانی می کنید، باید ثابت کنید که در حوزه تخصصی خود رهبر و پیشرو هستید. بعد از دریافت نامه تائیدیه، می توانید برای ویزا اقدام کنید اگر:

  • توسط یک سازمان مورد تائید وزارت کشور انگلیس نامه تائیدیه دریافت کرده باشید
  • در مدت حداکثر 3 ماه پس از دریافت نامه تائیدیه درخواست ویزا کنید
  • سازمانی که به شما نامه تائیدیه داده، آن را باطل نکرده باشد

نکته: درخواست نامه تائیدیه باید قبل از درخواست ویزا صورت گیرد و هزینه آن نیز 456 پوند است.

برای درخواست ویزای استعداد جهانی انگلیس علاوه بر تائیدیه، به پاسپورت معتبر و تست بیماری سل برای برخی کشورها نیاز دارید که قبلاً به آن ها اشاره شده است. همسر و فرزندان شما نیز می توانند بطور جداگانه درخواست کرده و از شماره پرونده شما برای این کار استفاده کنند تا بتوانند همراه شما به انگلیس سفر نمایند. برای درخواست ویزای استعداد جهانی از خارج از انگلیس، باید از این لینک استفاده کنید. همسر (حداقل دو سال از ازدواج شما گذشته باشد)، فرزندان زیر 18 سال و فرزندان بالای 18 سال در صورتیکه همراه شما زندگی کرده و مجرد باشند نیز می توانند ذیل ویزای استعداد جهانی انگلیس به این کشور سفر کنند. هزینه درخواست ویزا برای هر یک از اعضای خانواده 608 پوند به اضافه 20 پوند هزینه اطلاعات بیومتریک و هزینه بیمه سلامت (معمولاً 624 پوند سالیانه برای هر نفر) است. هزینه ویزا برای متقاضی اصلی در صورتیکه در خارج از انگلیس درخواست دهد 152 پوند است، در حالی که شهروندان کشورهای زیر تنها 97 پوند برای ویزای استعداد جهانی انگلیس می پردازند:

  • اتریش
  • بلژیک
  • کرواسی
  • جمهوری قبرس
  • جمهوری چک
  • دانمارک
  • فنلاند
  • فرانسه
  • آلمان
  • یونان
  • مجارستان
  • ایسلند
  • ایرلند
  • ایتالیا
  • لیتوانی
  • لوگزامبورگ
  • مالت
  • هلند
  • مقدونیه شمالی
  • نروژ
  • لهستان
  • پرتغال
  • اسلواکی
  • اسپانیا
  • سوئد
  • ترکیه

نکته: رسیدگی به درخواست ویزای استعداد جهانی در خارج از انگلیس، 3 هفته به طول می انجامد.

تمدید ویزای استعداد جهانی انگلیس

معمولاً برای تمدید ویزای استعداد جهانی انگلیس مشکلی نخواهید داشت اگر:

  • ارگان صادر کننده نامه تائیدیه، تائیدیه خود را باطل نکرده باشد.
  • مدارکی را نشان دهید که ثابت کنند در دوره اقامت خود در انگلیس با ویزای استعداد جهانی انگلیس، درآمد داشته اید

نکته: افرادی که اکنون با ویزای  Tier 1 (Exceptional Talent) در انگلیس هستند می توانند ویزای خود را تحت عنوان ویزای استعداد جهانی انگلیس تمدید کنند.

هر بار تا حداکثر 5 سال می توانید ویزای استعداد جهانی انگلیس خود را تمدید کنید و محدودیتی در تعداد دفعات تمدید وجود ندارد، تا زمانی که واجد شرایط باشید. هزینه تمدید ویزا در این دسته از داخل و خارج از انگلیس 608 پوند است و افراد تحت تکفل نیز هر کدام باید بصورت جداگانه این مبلغ را بپردازند. هزینه تمدید ویزای استعداد جهانی انگلیس برای کشورهایی که در بالا به آن ها اشاره شد تنها 55 پوند است. برای تمدید ویزای استعداد جهانی انگلیس باید از طریق این لینک اقدام کنید.

تغییر دسته ویزایی به ویزای استعداد جهانی انگلیس

برای اینکه بتوانید بصورت آنلاین و در این لینک، دسته ویزایی خود را به ویزای استعداد جهانی انگلیس تغییر دهید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • در انگلیس باشید
  • ثابت کنید که در یکی از حوزه های ذیل این دسته ویزایی رهبر و پیشرو هستید که مستلزم دریافت نامه تائیدیه است.

با دسته های ویزایی زیر نمی توانید ویزای خود را به ویزای استعداد جهانی انگلیس تغییر دهید:

  • ویزای توریستی
  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت
  • ویزای همراه تحصیلی
  • ویزای کارگر فصلی
  • ویزای کارگر بومی در بخش خانه های خصوصی

هزینه تغییر ویزا به ویزای استعداد جهانی انگلیس 456 پوند برای نامه تائیدیه و 152 پوند برای بررسی پرونده است. این مبلغ برای هر یک از افراد تحت تکفل 608 پوند است.

نکته: مدت زمان رسیدگی به درخواست تمدید یا تغییر دسته ویزایی به ویزای استعداد جهانی انگلیس 8 هفته است.

نکته مهم: در تمام موارد ویزای کارآفرینی انگلیس، ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس، ویزای استارتاپی و ویزای استعداد جهانی انگلیس، بعد از ثبت درخواست ویزا، باید برای ثبت اطلاعات بیومتریک به سفارت یا کنسولگری انگلیس یا کارگزاری VFS گلوبال در کشور خود مراجعه کنید (متقاضیان ایرانی باید به VFS گلوبال نمایند). برای دریافت وقت سفارت انگلیس به این لینک مراجعه نمائید.

ویزای کارآفرینی انگلیس ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس ویزای استارتاپی انگلیس

سوالات متداول

1- منظور از تسلط به زبان انگلیس در دسته های ویزایی کارآفرینی انگلیس (کسب و کار خلاقانه و استارتاپی) چیست؟

برای اخذ ویزاهای دسته کارآفرینی انگلیس باید بتوانید ثابت کنید که توانایی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و درک زبان انگلیس در سطح B2 آزمون Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) را دارا هستید. همچنین می توان با مدارک زیر تسلط خود را به زبان انگلیس نشان داد:

قبولی در آزمون Secure English Language Test (SELT)

داشتن مدرک GCSE، A level، سطح 4 و 5 ارزیابی ملی اسکاتلند که در طول تحصیل در یک مدرسه در انگلیس پیش از سن 18سالگی اخذ شده باشند

دارای مدرک دانشگاهی در رشته ای که تحصیل در آن به زبان انگلیسی صورت گرفته باشد. در صورتیکه در خارج از انگلیس تحصیل کرده باشید، باید مدرک شما توسط UK ENIC تائید شود که نشان دهد مدرک شما معادل مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکتری در انگلیس است.

شهروندان کشورهای زیر نیازی به نشان دادن مدرک تسلط به زبان انگلیسی برای ویزاهای کارآفرینی انگلیس ندارند:

  • آنتیگوا و بابودا
  • استرالیا
  • باهاماس
  • باربادوس
  • بلیز
  • کانادا
  • دومینیکن
  • گرنادا
  • گویانا
  • جاماییکا
  • مالت
  • نیوزیلند
  • سنت کیتس و نوویس
  • سنت لوسیا
  • سنت وینسنت و گرنادینز
  • ترینیداد و توباگو
  • ایالات متحده

2- منظور از تست زندگی در انگلیس چیست؟

تست زندگی در انگلیس (Life in the UK Test) تستی آنلاین است که متقاضیان اخذ اقامت دائم انگلیس یا شهروندی این کشور باید آن را بگذرانند. برای ثبت نام در این تست باید از سه روز قبل اقدام کرده و هزینه آن نیز 50 پوند است. در انگلیس بیش از 30 مرکز انجام تست زندگی در انگلیس وجود دارد و می توانید از میان آن ها یکی را انتخاب کنید. در این تست از اطلاعاتی که در راهنمای زندگی در انگلیس وجود دارد از شما تست گرفته خواهد شد. این کتاب راهنما به شکل کتاب الکترونیکی، کتاب چاپی یا کتاب صوتی در دسترس است. در این تست برای پاسخگویی به 24 سوال در مورد سنت ها و آداب و فرهنگ انگلیس، 45 دقیقه وقت خواهید داشت. برای ثبت نام در این تست می توانید از این لینک استفاده کنید. افراد زیر برای اخذ شهروندی یا اقامت دائم انگلیس از انجام تست زندگی در انگلیس معاف خواهند بود:

  • افراد زیر 18 سال
  • افراد بالای 65 سال
  • افرادی که قبلاً این تست را گذرانده باشند
  • داشتن مشکلات جسمی یا روانی طولانی مدت

3- اگر ویزای کارآفرین فارغ التحصیل انگلیس داشته باشم، چه گزینه های ویزایی پیش رو دارم؟

اگر با ویزای کارآفرین فارغ التحصیل در انگلیس هستید بدون شک از شنیدن خبر بسته شدن این دسته ویزایی بعد از سال 2019 نگران شده اید. در صورتیکه با این ویزا در انگلیس هستید، گزینه های زیر را پیش رو دارید:

  • می توانید به ویزای استارتاپی انگلیس تغییر ویزا بدهید اگر هنوز دو بار تغییر دسته ویزایی نداده اید.
  • تا 5 جولای 2021، دارندگان ویزای کارآفرین فارغ التحصیل، از جمله کسانی که به ویزای استارتاپی تغییر وضعیت داده اند، می توانند برای دریافت ویزای کارآفرینی انگلیس درخواست دهند.
  • تا 5 جولای 2025، دارندگان ویزای کارآفرین فارغ التحصیل می توانند برای تمدید ویزای کارآفرین فارغ التحصیل خود درخواست دهند بشرطی که شرایط برای اقامت دائم شما فراهم باشد و حداکثر تا 5 جولای 2027 وقت دارید درخواست اقامت دائم انگلیس نمائید.

4- چطور می توانم ویزای کارآفرینی انگلیس خود را تمدید کنم؟

اگر می خواهید برای تمدید ویزای کارآفرینی انگلیس (Tier 1 (Entrepreneur)) درخواست دهید، باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • باید حداکثر 6 ماه پس از دریافت اقامت انگلیس با این دسته ویزایی، نام شما به عنوان یک مدیر کسب و کار یا شرکت یا به عنوان یک فرد خوداشتغال ثبت شده باشد
  • باید بتوانید ثابت کنید که تا سه ماه قبل از درخواست تمدید ویزا، خود اشتغال یا عضو یک کسب و کار مشارکتی یا مدیر یک کمپانی یا کسب و کار بوده اید
  • باید دستکم 2 شغل تمام وقت در کسب و کار خوداشتغالی خود که دستکم برای 12 ماه برقرار بوده ایجاد کرده باشید
  • باید توانایی ادامه پشتیبانی مالی از خود و افراد تحت تکفلتان را داشته باشید
  • باید مبلغ 200000 پوند یا 50000 پوند در یک یا چند کسب و کار در انگلیس سرمایه گذاری کنید. این عدد به مبلغ اولیه سرمایه گذاری در هنگام دریافت ویزای کارآفرینی بستگی دارد

در صورتیکه خانواده شما با ویزای الحاق به خانواده در کنار شما زندگی می کنند، باید نام آن ها را در درخواست تمدید ویزای خود درج کنید. فرزندانی که در طول اقامت در انگلیس 18 ساله شده باشند نیز شامل این قانون خواهند شد.

5-نامه سازمان تائید کننده برای اخذ ویزای کارآفرینی انگلیس باید چه اطلاعاتی را در خود داشته باشد؟

نامه تائیدیه (endorsement letter ) باید از یک نهاد تائید کننده معتبر تهیه شده و تمامی اطلاعات زیر را در خود داشته باشد:

  • نام نهاد تائید کننده
  • شماره ارجاع تائید
  • تاریخ صدور (که نباید 3 ماه پیش تر از تاریخ درخواست ویزا باشد)
  • نام، تاریخ تولد، ملیت و شماره پاسپورت متقاضی
  • توصیف کوتاهی از کسب و کار متقاضی و محصولات و سرویس هایی که برای مشتریان خود فراهم می کند
  • نام و اطلاعات تماس یک شخص در نهاد تائید کننده که می تواند محتوای نامه تائیدیه را برای وزارت کشور انگلیس تائید نماید
  • تائید این موضوع که کسب و کار متقاضی خلاقانه، امکانپذیر و قابل ارزیابی است.
  • نهاد تائید کننده به شکل منطقی متقاعد شده که متقاضی تمام وقت کار خود در انگلیس را صرف توسعه کسب و کار خلاقانه خود خواهد کرد

6- آیا با ویزای استارتاپی انگلیس می توان درخواست اقامت دائم انگلیس یا شهروندی این کشور را کرد؟

ویزای استارتاپی انگلیس بطور مستقیم به شهروندی یا اقامت دائم انگلیس منتهی نمی شود زیرا مدت اعتبار آن 2 سال بوده و قابل تمدید هم نیست. با این وجود می توانید در ماه های پایانی ویزای 2 ساله استارتاپی، برای تغییر به دسته ویزایی کسب و کار خلاقانه انگلیس درخواست دهید. ویزای کسب و کار خلاقانه در واقع برای کارآفرینان بسیار باتجربه تر در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن می توانید در ابتدا اقامت دائم انگلیس بعد از 5 سال را کسب کرده و سپس برای شهروندی این کشور اقدام کنید.

7- تفاوت بین ویزای استارتاپی و ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس چیست؟

ویزای کسب و کار خلاقانه در مقایسه با ویزای استارتاپی انگلیس، برای کارآفرینان بسیار باتجربه تر در نظر گرفته شده در حالی که ویزای استارتاپی برای اشخاص با تجربه کاری و کارآفرینی کمتر در دسترس قرار گرفته است. برای اخذ ویزای کسب و کار خلاقانه به دستکم 50000 پوند سرمایه گذاری نیاز دارید، در حالی که ویزای استارتاپی نیازی به این مقدار سرمایه گذاری ندارد. مدت اعتبار ویزای استارتاپی تنها دو سال و غیرقابل تمدید است اما ویزای کسب و کار خلاقانه در ابتدا سه ساله بوده و امکان تمدید بدون محدودیت را دارد. بدین ترتیب در حالی که با ویزای استارتاپی بیش از دو سال در انگلیس اقامت داشته و شرایط را برای اقامت دائم فراهم کرد، در مورد ویزای کسب و کار خلاقانه، دستکم می توان سه سال در این کشور اقامت کرده و پس از یک بار تمدید، واجد شرایط اخذ اقامت دائم انگلیس شد. در صورتیکه به پایان اعتبار ویزای دو ساله استارتاپی انگلیس نزدیک می شوید، می توانید برای تغییر ویزا به ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس اقدام کنید بشرطی که تمام شرایط لازم برای اخذ این دسته ویزایی را داشته باشید.

8- ویزای کارآفرین فارغ التحصیل چیست؟

ویزای کارآفرین فارغ التحصیل (Tier 1 Graduate Entrepreneur Visa) یک نوع ویزای کسب و کاری در انگلیس بود که با اعتبار یک سال در اختیار شهروندان خارجی ساکن انگلیس قرار می گرفت که به تازگی از دانشگاه های انگلیس فارغ الحصیل شده و بطور رسمی توسط یک نهاد اسپانسر حمایت می شدند تا با ایده خلاقانه خود برای راه اندازی یک کسب و کار اقدام کنند. این نوع ویزا به سرمایه گذاری اجباری نیاز نداشته و شهروندان عضور منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس نمی توانستند از آن استفاده کنند. از تاریخ 6 جولای 2019 این نوع ویزا ملغی شده و دیگر به درخواست های جدید رسیدگی نمی شود.

9- در سیستم امتیازمحور برای اخذ ویزای کارآفرینی انگلیس باید چه امتیازی را کسب کرد؟

متقاضیان باید دستکم 95 امتیاز کسب کنند که شامل 75 امتیاز در زمینه ویژگی های شخصی و کسب و کار، 10 امتیاز در زمینه تسلط به زبان انگلیسی و 10 امتیاز نیز در زمینه برآورده ساختن نیازمندی های تداوم کسب و کار است.

10- از کدام دسته ویزایی می توان به ویزای کارآفرینی انگلیس تغییر ویزا داد؟

متقاضیانی که با ویزاهای زیر در انگلیس زندگی می کنند می توانند در صورت واجد شرایط بودن، برای ویزای کارآفرینی انگلیس اقدام نمایند:

  • ویزای کارگران ماهر
  • ویزای Tier 1 (عمومی)
  • ویزای سرمایه گذاری انگلیس
  • ویزای کارآفرین فارغ التحصیل
  • ویزای Tier 2
  • دارندگان ویزای توریستی که اجازه فعالیت های مجازی در حوزه کسب و کار بعنوان یک کارآفرین آینده دار را دارند.

11- مدت اعتبار ویزای استعداد جهانی انگلیس چند سال است؟

بطورکلی مدت اعتبار ویزای استعداد جهانی حداکثر 5 سال در نظر گرفته شده که قابل تمدید است. بر اساس نامه تائیدیه، در صورتیکه استعداد منحصربفرد (Exceptional Talent) تشخیص داده شوید، اعتبار ویزای شما 5 ساله و در صورتیکه استعداد آینده دار (Exceptional Promise) تشخیص داده شوید، مدت اعتبار ویزای شما 3 سال است.

12- چه کسانی می توانند ویزای خود را به ویزای استعداد جهانی انگلیس تغییر دهند:

دارندگان دسته های ویزایی زیر می توانند در صورت داشتن شرایط اخذ ویزای استعداد جهانی انگلیس، برای آن اقدام کنند:

  • دارندگان ویزاهای Tier 1
  • دارندگان ویزاهای Tier 2
  • دارندگان ویزاهای Tier 5
  • دارندگان ویزاهای Tier 4 غیر از ویزای تحصیلی کوتاه مدت
  • دارندگان ویزای استارتاپی انگلیس
  • دارندگان ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس

13- ویزای استعداد جهانی انگلیس چه مزایایی دارد؟

  • می توانید برای یک کارفرما یا مدیر یک شرکت یا بعنوان خوداشتغال در حوزه ای که در آن تائیدیه گرفته اید، مشغول به کار شوید
  • می توانید در شرکتی که قصد استخدام شما را دارد مشغول به کار شوید، حتی اگر گواهینامه اسپانسری مورد تائید دولت انگلیس را نداشته باشد
  • بعد از 3 سال می توانید درخواست اقامت دائم کنید در حالی که این عدد برای کسانی که با ویزای منسوخ شده استعداد خوش آتیه (Exceptional Promise) وارد انگلیس شده اند، 5 سال است
  • می توانید بدون نیاز به اطلاع دادن به وزارت کشور انگلیس، شغل خود را تغییر دهید.

سخن پایانی

همراهان ارجمند، امیدواریم با مطالعه مطالب فوق به پاسخ سوالات خود در زمینه چگونگی اخذ ویزای کارآفرینی انگلیس، ویزای کسب و کار خلاقانه انگلیس و شرایط و مدارک مورد نیاز ویزای استارتاپی انگلیس دست یافته باشید. تیم وکلای موسسه حقوقی و بین المللی فراگامان مهام با داشتن سال ها تجربه در این زمینه میتوانند مشاوری امین برای شما عزیزان باشند. برای آشنایی با سایر ویزاهای انگلیس به این لینک مراجعه نمائید.