شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند

شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند

شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند شرایط اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزندبا آحرین آپدیت 2021|چگونه از طریق تولد فرزند اقامت دائم آمریکا بگیرم؟ شرایط اخذ گرین کارت با تولد فرزند در آمریکا

اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند مسیری است که بسیاری از افراد برای بدست آوردن اقامت دائم آمریکا و یا به عبارتی گرین کارت آمریکا از آن استفاده می کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی شرایط اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند و مدارک لازم برای اخذ شهروندی آمریکا از طریق این پروسه و فرآیند درخواست آن بپردازیم.

شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند

اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند مسیری است که بسیاری از افراد برای بدست آوردن اقامت دائم آمریکا و یا به عبارتی گرین کارت آمریکا از آن استفاده می کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی شرایط اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند و مدارک لازم برای اخذ شهروندی آمریکا از طریق این پروسه و فرآیند درخواست آن بپردازیم.

مقدمه

بطورکلی هر شخصی که در آمریکا به دنیا آمده و ذیل قوانین قضایی این کشور قرار می گیرد، هنگام تولد، شهروندی آمریکا را دریافت می کند. بدین ترتیب شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند به افرادی که حتی به شکل غیرقانونی به آمریکا مهاجرت کرده و یا با ویزای توریستی آمریکا به این کشور سفر کرده اند، در صورتیکه در دوره حضورشان در آمریکا صاحب فرزند شوند، بطور خودکار به آن فرزند تعلق می گیرد.

 این اتفاق بر اساس قانونی به نام قانون «حق خاک» (Jus soli) صورت می گیرد که در تعداد معدودی از کشورها، از جمله آمریکا و کانادا همچنان رواج داشته و بر اساس آن افراد متولد شده در خاک یک کشور می توانند شهروندی آن کشور را بدست آورند. بنابراین اگر در آمریکا زندگی می کنید (مهاجر غیرقانونی، دارنده اقامت دائم آمریکا (گرین کارت آمریکا)، دارنده ویزای تحصیلی آمریکا، ویزای کاری آمریکا یا توریستی) و شهروند این کشور محسوب نمی شوید، فرزندانتان در صورتیکه در مدت حضورتان در این کشور بدنیا آمده باشند بطور خودکار شهروند آمریکا به شمار خواهند آمد.

توجه: اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند، علیرغم اجرای قانون خاک در این کشور، استثنائاتی نیز دارد. برای مثال فرزندان دیپلمات های خارجی و همچنین فرزندان نیروهای نظامی اشغالگر خارجی که در خاک آمریکا به دنیا آمده باشند نمی توانند شهروندی آمریکا را بدست آورند.

اما اگر به شکل قانونی در آمریکا ساکن بوده اما شهروند این کشور نیستید و زمان زایمان همسرتان فرا رسیده، باید بدانید که هزینه های زایمان را باید شخصاً بپردازید. پس از زایمان، برای گرفتن پاسپورت آمریکایی نوزاد باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گواهی تولد که توسط ایالت محل تولد نوزاد صادر می شود.
  • گواهی تولد والدین کودک
  • پاسپورت و مدارک شناسایی والدین کودک
  • تکمیل فرم درخواست پاسپورت کودک متولد شده در آمریکا

نکته: در صورتیکه پس از گذشت یک سال از تاریخ تولد فرزند در آمریکا، برای دریافت پاسپورت آمریکایی وی اقدام کنید باید مدارکی را ارائه دهید که ثابت کند کودک در خاک آمریکا متولد شده است که شامل مدارک بیمارستانی و زایمان، گواهی تولد کودک و همچنین تکمیل فرم DS-10 است.

شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند،اقامت دائم آمریکا

اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند برای والدین

والدین کودکی که با تولد در خاک آمریکا، شهروندی این کشور را بدست آورده و دستکم 21 سال سن دارد بعنوان «خانواده درجه یک» می توانند از طریق فرزندشان برای دریافت اقامت دائم آمریکا و گرین کارت این کشور اقدام کنند. بدین ترتیب بعد از رسیدن فرزند دارای تابعیت آمریکا به سن 21 سالگی، والدین غیرشهروند او نیز می توانند از طریق گرین کارت آمریکا در این کشور زندگی و کار کنند. اما ممکن است موانعی در این زمینه سد راه شوند به ویژه اگر والدین، مهاجر غیرقانونی آمریکا باشند یا مدتی بصورت غیرقانونی در این کشور اقامت داشته باشند. در واقع اگر بیش تر از 6 ماه به شکل غیرقانونی در آمریکا ساکن بوده باشند، حتی پس از 21 ساله شدن فرزند شهروند آمریکایی خود نیز برای گرفتن اقامت دائم این کشور با مشکل مواجه خواهند شد.

نکته دیگر اینکه کودک متولد شده در آمریکا، بعد از 21 سالگی باید ثابت کند که درآمد او برای پشتیبانی مالی از خانواده و والدینش دستکم 125 درصد بیشتر از خط فقر در آمریکاست و همچنین بایستی ثابت نماید که والدین او واقعاً قصد اقامت و زندگی در آمریکا را دارند. گرین کارت آمریکا به معنای اسناد سفر نیست و اگر والدین شما بعد از دریافت اقامت دائم آمریکا، برای مدت طولانی در خارج از این کشور سکونت داشته باشند، مقامات مرزی آمریکا متوجه می شوند که آن ها در حقیقت در جایی غیر از آمریکا ساکن بوده و مانع از ورود مجدد آن ها به خاک آمریکا می شوند، حتی اگر گرین کارت آن ها هنوز معتبر باشد. اکنون بطور جداگانه به احتمالات و چگونگی اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند برای والدین می پردازیم.

والدین فرزند دارای پاسپورت آمریکایی که به شکل غیرقانونی در آمریکا زندگی می کنند

در آمریکا خانواده های خارجی بسیاری زندگی می کنند که به شکل غیرقانونی وارد این کشور شده یا بیشتر از مهلت تعیین شده در ویزایشان در این کشور مانده اند. همانطور که گفته شد، کودکانی که از این والدین در مدت حضورشان در خاک آمریکا متولد شوند، بطور خودکار شهروندی آمریکا را بدست خواهند آورد. اما والدینی که مهاجر غیرقانونی هستند یا اعتبار ویزایشان به پایان رسیده، در صورتیکه کمتر از 180 روز اقامت غیرقانونی در آمریکا داشته باشند، تا سه سال اجازه درخواست ویزای آمریکا یا ورود به این کشور را نخواهند داشت. در صورتیکه مدت اقامت غیرقانونی آن ها یک سال و بیشتر باشد، دوره محرومیت از ورود به آمریکا به 10 سال افزایش خواهد یافت. برای والدین غیرشهروند کودکان دارای تابعیت آمریکایی، هیچ امکانی برای استفاده از قوانین ورود بدون ویزا وجود نخواهد داشت.

والدین فرزندان دارای شهروندی آمریکا که بصورت قانونی در این کشور اقامت دارند

والدین فرزند دارای شهروندی آمریکا که با استفاده از ویزای قانونی یا برنامه های بدون نیاز به ویزا وارد آمریکا شده اند، نیازی به ترک  خاک این کشور نداشته و از طریق فرآیند موسوم به «تغییر وضعیت» (adjustment of status) و بدون مشکل می توانند دوره اقامت خود در آمریکا را طولانی تر کنند. این بدان معناست که باید درخواست تغییر وضعیت ویزا داده و در مصاحبه حضوری اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا در خاک این کشور حضور یابند. تنها استثنا در این مورد این است که کلاهبرداری والدین محرز شود و آن ها از ابتدا با هدف تغییر وضعیت ویزایی به آمریکا سفر کرده باشند. برای مثال، اگر آن ها برای ویزای توریستی اقدام کرده باشند باید واقعاً هدفشان از سفر به آمریکا اهداف توریستی باشد و نمی توانند در ادامه برای تغییر وضعیت ویزای توریستی و درخواست گرین کارت اقدام نمایند.

والدین فرزند دارای شهروندی آمریکا که خارج از آمریکا زندگی می کنند

برای والدین فرزند دارای تابعیت آمریکا که خارج از این کشور زندگی می کنند و هیچ خلافی در گذشته مرتکب نشده اند که آن ها را از حق ورود به آمریکا منع کند، فرآیند درخواست گرین کارت از طریق فرزند شهروند آمریکا بسیار ساده است اما این کار باید بعد از رسیدن فرزندشان به سن 21 سالگی صورت گیرد. والدین بایستی در مصاحبه حضوری کنسولگری یا سفارت آمریکا در کشور محل زندگی خود حاضر شده و برای ویزای مهاجرت درخواست دهند. در صورتیکه ویزای مهاجرت به آن ها داده شود، این والدین به محض ورود اقامت دائم آمریکا و گرین کارت این کشور را دریافت خواهند کرد، که می توانید توضیحات کامل آنرا در این لینک مطالعه فرمائید.

شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند،اقامت دائم آمریکا

فرآیند درخواست والدین برای اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند

فرآیند دریافت اقامت دائم آمریکا و گرین کارت این کشور برای والدین فرزند دارای شهروندی آمریکا به این بستگی دارد که آن ها از طریق فرآیند کنسولی یا تغییر وضعیت برای دریافت گرین کارت اقدام کنند. در صورتیکه هنگام ارائه درخواست، والدین در کشور آمریکا ساکن باشند می توانند برای تغییر وضعیت درخواست نمایند اما در صورت سکونت در خارج از کشور آمریکا باید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری آمریکا در محل زندگی خود برای دریافت ویزای مهاجرتی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که به دلیل نداشتن روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا و عدم وجود سفارت آمریکا در ایران، ایرانیانی که قصد اخذ ویزای مهاجرتی دارند بایستی سفارت آمریکا در آنکارا، ایروان و  دبی را بعنوان سفارت یا کنسولگری محل درخواستشان انتخاب کرده و برای مصاحبه حضوری به آنجا مراجعه نمایند. برای دریافت وقت سفارت آمریکا به این لینک مراجعه نمائید. در هر دو صورت باید جهت پرداخت هزینه هایی که مبلغ آن متفاوت است، اقدام نمود.

فرآیند اخذ اقامت دائم آمریکا از طریق تغییر وضعیت

برای تغییر وضعیت ویزا، باید فرزند دارای پاسپورت آمریکایی بعد از رسیدن به سن 21 سالگی، فرم I-130 یا فرم درخواست بستگان خارجی (Petition for Alien Relative) را تکمیل نماید که فرم اصلی برای درخواست ویزای مهاجرتی بر اساس روابط خانوادگی با شهروند آمریکا یا دارنده اقامت دائم این کشور می باشد. یکی دیگر از فرم هایی که فرزند دارای پاسپورت آمریکایی باید تکمیل نماید فرم I-864 است که در واقع فرم تعهدنامه پشتیبانی مالی از والدین است. همچنین وی باید مدارک دیگری را به اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا ارائه دهد، از جمله:

  • پاسپورت آمریکایی معتبر خود
  • یک نسخه از گواهی تولد یا
  • گواهی قبول تابعیت (naturalization)

نکته: در صورتیکه نتوانید هیچ یک از مدارک فوق را بعنوان ادله برای اثبات نمودن شهروندی خود ارائه دهید باید به وزارت بهداشت ایالت محل تولد خود مراجعه کرده و از آنها درخواست «نامه عدم پیشینه» (Letter of No Record) نمائید که نشان دهد هنگام تولد برای شما گواهی تولد صادر نشده است. همچنین این وزارت می تواند اسناد اولیه مربوط به تولد شما مانند گواهی تولد بیمارستانی، اسناد سرشماری، اسناد مربوط به تولد و هر مدرکی که ثابت کند متولد و شهروند آمریکا هستید را در اختیار شما قرار دهد.

علاوه بر این مدارک، متقاضی تغییر وضعیت ویزای والدین باید مدارک و شواهدی را ارائه دهد که رابطه خویشاوندی وی با آن ها را ثابت نماید، مانند پاسپورت و اسناد هویتی والدین، اسناد مربوط به ازدواج والدین و حتی گواهی تولد والدین.

تمامی مدارک خواسته شده را باید یکجا برای اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا ارسال نمائید. در صورت موافقت با درخواست تغییر وضعیت ویزای والدین فرزند دارای شهروندی آمریکا، اداره شهروندی و مهاجرت از والدین برای گرفتن اثر انگشت و مصاحبه حضوری دعوت خواهد کرد و به آن ها اقامت دائم آمریکا اعطا خواهد شد.

شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند،اقامت دائم آمریکا

فرآیند اخذ اقامت دائم آمریکا از طریق کنسولگری

در صورتیکه والدین در خارج از آمریکا ساکن بوده و بخواهند از طریق فرزندشان اقامت دائم آمریکا را کسب کنند باید از فرزند خود بخواهند از طریق اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا برای کسب مجوز ویزای مهاجرتی آن ها اقدام نماید. بطورکلی این فرآیند شبیه اخذ ویزای مهاجرت به آمریکا برای خانواده درجه اول است. فرزند دارای تابعیت آمریکا فرم I-130 را تکمیل و به اداره شهروندی و مهاجرت ارائه می دهد. پس از تائید این درخواست، پرونده به مرکز ملی ویزا منتقل خواهد شد و در ادامه برای سفارت یا کنسولگری آمریکا در کشور محل سکونت والدین فرزند دارای تابعیت آمریکا ارسال خواهد شد. در ادامه فرم هایی در اختیار والدین قرار گرفته که باید تکمیل شوند و فرزند آن ها نیز در ادامه فرم آنلاین I-864 که تعهد حمایت مالی از والدین است را نزد اداره شهروندی و مهاجرت ثبت خواهد کرد. از دیگر مدارک مالی لازم باید به مدارکی اشاره کرد که فرزند دارای شهروندی آمریکا بتواند با آن ها ثابت کند استطاعت مالی پشتیبانی از والدینش را داراست که شامل فیش حقوقی، پیشینه پرداخت مالیاتی، اسناد ملکی، اسناد نشان دهنده محل سکونت و… خواهد بود.

در آخرین مرحله نیز والدین بایستی با مراجعه حضوری به سفارت یا کنسولگری آمریکا در کشور خود  برای ویزای مهاجرتی آمریکا (immigrant visa (IV)) از طریق فرزند دارای تابعیت آمریکا اقدام نمایند.

هزینه های ثبت درخواست برای والدین فرزند دارای تابعیت آمریکا

  • هزینه تکمیل فرم I-130 به مبلغ 535 دلار که به اداره شهروندی و مهاجرت پرداخت می شود.
  • هزینه بررسی فرم آنلاین I-864 به مبلغ 120 دلار

والدین ناتنی (پدر خوانده و مادر خوانده)

اگر فرزند دارای شهروندی آمریکا بخواهد برای والدین ناتنی (پدر خوانده و مادرخوانده یا یکی از آن ها) اقامت دائم آمریکا بگیرد نیز امکان آن وجود دارد. تنها شرط آن، این است که فرآیند فرزند خواندگی پیش از رسیدن وی به سن 16 سالگی و بصورت قانونی انجام شده و والدین و کودک باید دستکم برای دو سال در یک خانه با هم زندگی کرده باشند. همچنین ازدواج والدین ناتنی فعلی باید پیش ار تولد 18 سالگی فرزند رخ داده باشد.

اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند

همانطور که با مطالعه این مطلب تاکنون متوجه شده اید، اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند در یک مرحله اتفاق نمی افتد. در ابتدا باید فرزند دارای شهروندی آمریکا به سن 21 سالگی برسد تا بتواند برای والدین خود درخواست اقامت دائم آمریکا یا همان گرین کارت آمریکا نماید. پس از کسب اقامت دائم آمریکا، والدین در صورت واجد شرایط بودن می توانند برای شهروندی آمریکا اقدام نمایند. این کار را باید 90 روز پیش از اتمام دوره اقامت ضروری (5 ساله) آغاز کنید.

شرایط لازم برای درخواست شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند

  • عدم ارتکاب جرم بزرگ در مدت اقامت
  • حداقل به مدت 5 سال در آمریکا اقامت داشته باشید
  • اقامت در آمریکا به مدت 3 سال متوالی در صورت ارائه تقاضای شهروندی آمریکا پس از 3 سال
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • تکمیل فرم N-400 و پرداخت 640 دلار جهت بررسی پرونده پذیرش تابعیت و ارائه به اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا
  • پرداخت 85 دلار جهت خدمات بایومتریک (انگشت نگاری)
  • ارائه کپی گرین کارت

در ادامه تاریخی برای مصاحبه حضوری به شما اعلام خواهد شد. در این جلسه حضوری در اداره شهروندی و مهاجرت، پرونده شما بررسی شده و افسر پرونده تصمیم گیری می کند که آیا شرایط اخذ شهروندی آمریکا داز طریق تولد فرزند را دارید یا خیر. همچنین پرونده مهاجرت شما به آمریکا در گذشته نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در آخرین مرحله مصاحبه نیز دانش انگلیسی و دانش شما نسبت به تاریخ و فرهنگ آمریکا سنجیده می شود. در پایان، در صورتیکه با درخواست شما موافقت شود، باید در یک مراسم عمومی حضور یافته و سوگند وفاداری به آمریکا یاد کنید. بعد از آن گواهینامه پذیرش تابعیت به شما داده شده و رسماً شهروند آمریکا خواهید شد.

نکته: در مورد شرط اقامت 5 ساله برای اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند باید بدانید که در این مدت نباید دوره ای بیش از 6 ماهه در خارج از آمریکا سکونت داشته باشید. در واقع باید ثابت کنید که دستکم 30 ماه از 5 سال گذشته را در آمریکا اقامت داشته اید تا بتوانید برای اخذ شهروندی آمریکا درخواست نمائید. موضوع دیگر اینکه باید دستکم در سه ماه اخیر در همان ایالتی اقامت داشته باشید که در آن درخواست تابعیت کشور آمریکا می کنید.

اقامت دائم آمریکا

سوالات متداول

1- چه جرم هایی امکان گرفتن اقامت دائم آمریکا را از بین می برد؟

داشتن سابقه در برخی جرم ها می تواند فرد را فاقد شرایط کافی برای درخواست ویزای مهاجرتی و اقامت دائم آمریکا کند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • جرمی که شامل فساد اخلاقی (مگر اینکه کاملاً سیاسی باشد) یا تلاش و طرح ریزی برای چنین جرمی باشد. افرادی که زیر 18 سال داشته باشند یا بیش از 5 سال پیش از درخواست ویزای مهاجرتی آمریکا از زندان آزاد شده باشند و همچنین در صورتی که جرمشان کمتر از شش ماه زندان در پی داشته است از این شرط معاف خواهند بود.
  • جرم های مربوط به حمل، قاچاق یا مصرف مواد مخدر
  • محکومیت های بیش از دو بار (غیر از جرم های کاملاً سیاسی) که در مجموع فرد به خاطر آن ها بیش از 5 سال زندانی شده باشد
  • در صورتی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده شما از خرید و فروش مواد مخدر ثروتی اندوخته و شما از این ثروت منتفع شده باشید
  • مشارکت در روسپیگری و قاچاق انسان
  • نقض قوانین آزادی دین و مذهب
  • پولشویی

2– اگر والدین گرین کارت آمریکا دریافت کرده اما نمی خواهند تمام سال را در آمریکا باشند آیا این موضوع تاثیری بر اعتبار اقامت دائم آن ها خواهد داشت؟

بسیاری از افراد امیدوارند که اخذ گرین کارت آمریکا توسط والدینشان باعث شود سفرهای راحت و طولانی به کشور محل تولدشان داشته باشند اما در واقعیت اینطور نیست. برخلاف باور عمومی، هیچ حداقل زمان اقامتی برای یک شخص دارنده گرین کارت آمریکا وجود ندارد که بتوان با رعایت آن از خطر اتهام «ترک اقامت» فرار کرد. اگر والدین شما گرین کارت آمریکا داشته اما این کشور را حتی برای مدت کوتاهی ترک کنند، بعد از بازگشت به آمریکا، مقامات مرزی ممکن است به این باور برسند که سکونتگاه اصلی آن ها خارج از آمریکا بوده و با باطل کردن گرین کارت، از ورود آن ها به کشور جلوگیری کنند. در واقع هر چه مدت اقامت والدین در خارج از کشور بیشتر باشد احتمال چنین اتفاقی نیز بیشتر است. به طور کل نباید اقامت شما در خارج از آمریکا بیش از 6 ماه متوالی به طول بینجامد.

3– تفاوت اقامت دائم آمریکا و شهروندی آمریکا در چیست؟

معمولاٌ بسیاری اقامت دائم آمریکا و داشتن گرین کارت را با شهروندی آمریکا و تابعیت این کشور اشتباه می گیرند. اگر چه با داشتن هر یک از این دو می توان به شکل قانونی و درازمدت در آمریکا زندگی کرد اما شرایط و معانی آن ها متفاوت است. دارنده اقامت دائم آمریکا کسی است که می تواند به مدتی بدون محدودیت در آمریکا زندگی کند. این افراد که کارتی به نام گرین کارت آمریکا دارند می توانند در این کشور کار کنند، همسر و فرزندان مجرد خود را برای دریافت اقامت دائم به آمریکا بیاورند و همسر و فرزندانشان نیز حق کار و تحصیل را خواهند داشت. با این وجود، دارنده اقامت دائم آمریکا همچنان شهروند کشور محل تولدش به شمار آمده و باید پاسپورت آن کشور را همیشه همراه داشته باشد. در واقع از گرین کارت تنها برای ورود بدون محدودیت به آمریکا استفاده می کند. این افراد حق رأی در انتخابات آمریکا را نداشته و ممکن است گرین کارت آن ها به دلیل تخلفات بزرگ باطل شود. با داشتن اقامت دائم آمریکا نمی توانید بیش از یک سال خارج از این کشور اقامت داشته باشید و در صورتیکه ناچار به این کار باشید باید از قبل، اجازه ورود مجدد دریافت کنید. در مقابل، شهروندی تنها به کسانی داده می شود که در آمریکا به دنیا آمده یا والدینشان (یکی یا هر دو) شهروند آمریکا باشند. شهروند آمریکا پاسپورت آمریکایی دریافت می کند که توسط وزارت امور خارجه آمریکا صادر می شود در حالی که دارنده گرین کارت آمریکا، پاسپورت این کشور را دریافت نمی کند. با این پاسپورت می توانید بدون نیاز به ویزا به بسیاری از کشورهای جهان سفر کنید. دارندگان شهروندی آمریکا هر زمان و هر چند بار که بخواهند می توانند از کشور خارج شده و در خارج از آمریکا اقامت نمایند، بدون اینکه بعد از بازگشت مورد موأخذه قرار گیرند. شهروند آمریکا می تواند در انتخابات محلی و فدرال رأی دهد، به استخدام دولت آمریکا درآید و در دادگاه های این کشور فعالیت کند. بسیاری از کمک هزینه های تحصیلی فدرال و ایالتی تنها برای شهروندان در نظر گرفته می شوند. حق شهروندی شهروندان آمریکایی را نمی توان سلب کرد مگر اینکه مرتکب خیانت شده یا در فرآیند دریافت گرین کارت و شهروندی خود مرتکب کلاهبرداری شده باشند.

4- آیا هنگامی درخواست شهروندی آمریکا می توان نام خود را تغییر داد؟

اگر بعد از دریافت اقامت دائم آمریکا نتوانسته اید اسم خود (اعم از اسم کوچک یا اسم خانوادگی یا هر دو) را تغییر دهید، بعد از طی فرآیند پذیرش تابعیت و اخذ شهروندی آمریکا می توانید این کار را انجام دهید. برای این کار کافی است که در فرم N-400 که به اداره شهروندی و مهاجرت ارائه می نمائید از نام جدید خود استفاده کنید. اما تایید این تغییر نام تنها می تواند توسط قاضی که مراسم ادای سوگند وفاداری شما به آمریکا را مدیریت می کند صورت گیرد. همچنین تغییر اسم، مدت کوتاهی دریافت شهروندی شما را طولانی تر خواهد کرد. البته محدودیت هایی در مورد تغییر اسم هنگام اخذ شهروندی آمریکا وجود دارد، برای مثال اگر هدفتان از تغییر نام موضوعی خلاف قانون باشد (مثلاً فرار از دستگیری یا پرداخت بدهی)، اسم جدید شما حق مالکیت شخص دیگر یا ارگان خاصی بر این اسم را نقض کند (در مورد اسامی مشهور)، اسم شما غیرمعمول و گیج کننده باشد، اسم جدید شما اهانت یا باعث درگیری شود، باید اسم دیگری را انتخاب نمائید.

5- آیا پذیرفتن شهروندی آمریکا به معنی از دست دادن شهروندی کشور محل تولد است؟

اگر چه ادای سوگند وفاداری به آمریکا از شروط لازم برای اخذ شهروندی آمریکا است اما این بدان معنا نیست که حق شهروندی کشور محل تولدتان را از دست می دهید. اخذ شهروندی کشور دیگری نیز نمی تواند باعث از بین رفتن شهروندی آمریکا شود. تنها در صورتی نمی توانید شهروندی آمریکا و یک کشور دیگر را همزمان داشته باشید که قانون آن کشورِ دیگر داشتن دو تابعیت را ممنوع کرده باشد. بسیاری از کشورها مانند آمریکا، کانادا، بیشتر کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آمریکای جنوبی داشتن چند تابعیت را مجاز می دانند اما کشورهای آسیایی مانند چین، هند، ژاپن و سنگاپور چنین اجازه ای به شهروندان خود نداده و بعد از اخذ شهروندی یک کشور خارجی، شهروندان خود را از حق شهروندی کشور محل تولدشان محروم می کنند.

سخن پایانی

همراهان ارجمند همانگونه که با مطالعه مطلب فوق دریافتید، اخذ شهروندی آمریکا پروسه ای زمانبر و نیازمند تهیه مدارک و ملزومات خاص خود می باشد. در گردآوری متن فوق سعی بر آن بود که محوریت نحوه اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد فرزند حفظ شده و نکات مفیدی در مورد اخذ تابعیت آمریکا با رعایت امانت در اختیار شما بزرگواران قرار گیرد.جهت آشنایی بیشتر با انواع ویزای آمریکا می توانید از این لینک استفاده نمائید. همچنین کلیه مطالب درج شده در وبسایت مجموعه با تکیه بر تجربیات وکلای موسسه حقوقی بین المللی مهام تدوین گردیده و حاوی آخرین آپدیت های سال 2021 می باشند. 

۲ نظر

  1. علیرضا 14 می 2022 در 22:21- پاسخ دادن

    با سلام.دوستی نوشته بود اگر سفارت بفهمند نیست سفر زایمان و اخذ شهروندی جهت کودک هست جهت سفر ویزا صادر نمی کنند.خواهشمندم توضیح بفرمایید

    • زهرا ملکی 15 می 2022 در 13:12

      درود بر شما
      قطعا اگر آفیسر سفارت آمریکا متوجه شود که قصد شما از ارائه تقاضای ویزای آمریکا، تولد فرزند و دریافت پاسپورت برای اوست، به شما ویزا نخواهند داد. بنابراین اعلام چنین موضوعی پرونده شما را با مشکل مواجه میکند.

ثبت ديدگاه