رفع ریجکتی کانادا

رفع ریجکتی کانادا؛ کشور کانادا یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجران و گردشگران است و روزانه هزاران درخواست برای ورود به این کشور ارائه می شود. کشوری که جاذبه های توریستی منحصر بفردی دارد. از اینرو درخواست های بسیاری برای انواع ویزای کانادا به کنسولگری های این کشور در سراسر جهان ارائه می شود و بدیهیست که ریجکتی ویزای کانادا نیز آمار قابل توجهی را به خود اختصای می دهد. رفع ریجکتی کانادا یکی از مواردیست که برای انواع ویزای کانادا اعم از ویزای توریستی کانادا، ویزای تجاری کانادا و ویزای تحصیلی کانادا کاربرد دارد.

ریجکتی ویزای کانادا از سوی سفارت عبارتی است که تا به حال بارها و بارها به گوش مهاجران و مسافران خورده است و احساس بسیار ناخوشایندی را در آنان ایجاد خواهد کرد، ولیکن باید بدانیم که در هر اقدام برای اخذ ویزا هر کجای دنیا که باشیم و برای هر کشوری که بخواهیم ویزا بگیریم، پدیده ای عادیست و در هنگام اقدام به اخذ ویزای کانادا نیز اجتناب ناپذیر بوده و ریجکتی کانادا جزو لاینفک این پروسه است.

امکان ندارد تمامی پرونده های ویزای کانادا قبول شوند و اگر چنین بود که کانادا با مشکل کمبود اکسیژن برای تنفس رو به رو می شد! کسی که پرونده مهاجرتی تشکیل می دهد، باید به همان اندازه که خوشبین به قبولی باشد، به همان اندازه نیز آمادگی پذیرش شکست را داشته باشد.

نباید با ریجکت شدن پرونده مهاجرتی یا تحصیلی مان روز و شب را برخود حرام کرده و تصور کنیم در مسابقه زندگی از همه عقب مانده ایم، این یک اشتباه بزرگ و یک خطای نابخشودنی است. اما ریجکت شدن به چه معناست و چگونه باید برای رفع آن اقدام کرد؟

رفع ریجکتی کانادا - ریجکتی کانادا - ریجکتی ویزای کانادا

ریجکتی ویزای کانادا چیست؟

متاسفانه ایران به عنوان یکی از کشورهای با ریسک بالا در دریافت ویزای کانادا قرار دارد و روز به روز بر حساسیت های اعطای ویزای کانادا به ایرانیان افزوده می شود. ریجکتی ویزای کانادا یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که برای مهاجران و مسافرانی که مدت ها برای سفرهای شان برنامه ریزی کرده اند، رخ خواهد داد. بنابراین توصیه می گردد پیش از هر اقدامی از خدمات مشاوره رایگان   رفع ریجکتی کانادا در مجموعه ما استفاده نمائید.

آنهایی که با مجموعه ما آشنایی دارند، می­ دانند که بیش از پنج سال است به طور مستقل و با مجوز در زمینه مشاوره و وکالت در زمینه، ویزای توریستی کانادا، ویزای کار کانادا، ویزای تحصیلی کانادا، مهاجرت به کانادا و اخذ تابعیت (شهروندی) این کشور در خدمت مشتریان و هم وطنان خوب کشورمان بوده ایم.

جهت آشنایی با انواع ویزاهای کانادا به صفحه ویزای کانادا از طریق این لینک مراجعه نمائید.

حاصل تجربیات موجود در زوایای مختلف تئوری، عملی و انجام خدمات مهاجرت به کانادا در اخذ ویزای توریستی (ویزیتوری)، ویزای کاری، ویزای تحصیلی و… را در متن زیر با شما به اشتراک می گذاریم، باشد که اندکی از مخاطرات ذهنی شما عزیزان از پدیده ریجکتی ویزای کانادا کاسته شود.

مدارک مورد نیاز و ضروری برای اخذ ویزای توریستی کانادا شامل سه بخش اصلی مدراک مالی، شغلی و ملکی است که نقص در هر کدام از آن ها می تواند موجب ریجکتی ویزای کانادا از سوی سفارت شود. علاوه بر نقص در مدارک، داشتن سوابق کیفری و یا درخواست پناهندگی در انگلستان، اروپا و آمریکا، وابستگی های خانوادگی بسیار در کانادا، نداشتن وضعیت شغلی پایدار و یا درآمد مناسب که به عنوان تمکن مالی شناخته می شود و مواردی از این دست موجب ریجکتی ویزای کانادا خواهد شد.

نقش افسر مهاجرت در ریجکتی ویزای کانادا

افرادی که درباره پرونده های ویزا یا اقامت کانادا تصمیم گیری می کنند، افسر مهاجرت Immigration Officer نامیده می شوند. این افراد کارمندان سازمان IRCC یا به عبارت دیگر اداره مهاجرت کانادا هستند، درحقیقت افسر مهاجرت را می توان نماینده Delegate وزیر مهاجرت کانادا دانست که قدرت فراوانی در تصمیم گیری دارد و به موارد متعددی در ریجکتی ویزای کانادا استناد می کند که در ذیل آورده شده است:

  • فرم ها و مدارک ارائه شده توسط متقاضی

مهم ترین معیار تصمیم گیری در اعطای ویزای کانادا برای افسران مهاجرت، فرم ها و مدارکی است که متقاضی ارائه می کند. بسته به پیچیدگی یا نوع پرونده هر شخص، ممکن است تا ۱۰۰ درصد تصمیم گیری تنها بر اساس این فرم ها و مدارک باشد. در نتیجه دقت در پر کردن فرم ها و ارائه مدارک اهمیت بسزائی دارد.نقض در تکمیل فرم ها یا وجود تناقض در آنها می تواند سبب ریجکتی ویزای کانادا گردد.

شواهدی نیز از سوی نماینده (مشاور یا وکیل) متقاضی ارائه می شود، همچنین مشاوران مهاجرت علاوه بر تمامی فرم ها و مدارک، نامه ای را نیز با عنوان کاور لتر  Submission Letter یا Cover Letter  ارائه می کنند که وضعیت پرونده را برای افسر مهاجرت و سفارت تشریح می کند. این نامه ها گاه حاوی قوانین مهاجرتی کانادا و همین طور تصمیمات مهم دادگاه های کاناداست. در کنار آن نامه ممکن است مشاور مهاجرت یک سری نامه های توضیحی مانند Addendum ,Memorandum یا Appendix و گاه حتی Business plan وExhibit هم برای تقویت پرونده به آن اضافه کند. باید دانست که این نامه ها و توضیحات، جایگزین فرم ها و مدارک نمی شوند، ولی باعث می شوند که افسر مهاجرت درکی عمیق و واضح تر از شرایط پرونده داشته باشد. درصورت رد درخواست ویزا این نامه ها نقطه اتکای پرونده در رفع ریجکتی کانادا خواهند بود.

  • تحقیقات از منابع ثالت

گاه افسر مهاجرت به مقالات موجود در اینترنت یا گزارش های خبری مراجعه کرده و یا با کسانی که برای متقاضی نامه صادر کرده اند تماس می گیرد تا اطلاعات بیشتری در خصوص پرونده کسب کند .اگر افسر پرونده ای در کشوری مستقر باشد که فرد متقاضی در آن ساکن نیست، ممکن است با دفتر نمایندگی کانادا در کشور متقاضی تماس بگیرد تا اطلاعات بیشتری در خصوص مسائل مربوط به پرونده دریافت کند. همچنین در بررسی پیشینه متقاضی به تحقیقات سازمان ضد جاسوسی کانادا، گزارش پلیس فدرال کانادا، گزارش سازمان های بین المللی و … استناد خواهد شد. این بخش از فعالیت های افسر مهاجرت بخصوص در حوزه بررسی پیشینه و اطمینان از عدم جعل اسناد یا پنهان سازی واقعیات نقش مهمی دارد.

  • مصاحبه با متقاضی

این روزها مصاحبه با متقاضی مرسوم نیست ولی در مواردی نادر برگزار می شود.

معیارهای حقوقی، مبنای تصمیم گیری در ریجکتی ویزای کانادا !

در نظام حقوقی کانادا به طور معمول چهار معیار حقوقی زیر برای تصمیم گیری در خصوص پرونده های مهاجرتی وجود دارد که می توان از آنها در پرونده های رفع ریجکتی کانادا نیز بهره برد:

شک – در معیار شک  Mere Suspicion افسر مهاجرت تنها براساس شکی که نسبت به پرونده دارد تصمیم گیری می کند.

عقل – در معیار عقل یا To a Reasonable Mind افسر مهاجرت از خود می پرسد که اگر یک انسان عاقل و منصف به این پرونده نگاه می کرد چه تصمیمی می گرفت. این معیار فشار بیشتری روی افسر مهاجرت می گذارد و اجازه نمی دهد صرفاً براساس شک و تردید تصمیم گیری کند، در نتیجه او وادار به تحقیقات بیشتری بر روی پرونده خواهد شد.

کفه ترازو – در این معیار که با نام Balance of Probabilities نیز شناخته می شود، افسر مهاجرت احتمالات مثبت و منفی را در دو کفه ترازو قرار می دهد و آن سویی را قبول می کند که سنگین تر باشد. این معیار از معیار عقل دقیق تر است و افسر را وادار می کند که زمان قابل توجهی روی پرونده بگذارد، و از اشتباهات بسیاری نیز پیشگیری خواهد کرد.

فراتر از شک عادی – در این معیار یا همان Beyond Reasonable Doubt افسر مهاجرت تنها زمانی درباره پرونده تصمیم گیری می کند که بدون شک مطمئن باشد تصمیمی که گرفته اشتباه نیست. اعمال این معیار که قوی ترین معیار ممکن است در مورد پرونده های مهاجرتی تقریباً محال است، چرا که افسر مهاجرت باید کلیه مدارک متقاضی را بازرسی کند. در شرایطی که متقاضی متعلق به یک کشور دیگر است و عملا همکاری از سوی عناصر آن کشور به خاطر روابط سیاسی و همین طور آشنایی با زبان انگلیسی یا فرانسه ممکن است شدنی نباشد، نمی توان از این معیار استفاده کرد. در نتیجه، معیار پیش فرض بررسی پرونده های مهاجرتی معیار “عقل”  است. البته تجربیات ما نشان می دهد که در مورد پرونده های ویزای ویزیتوری(توریستی) کانادا در عمل معیار “شک”  حاکم است، ولیکن بعید است اداره مهاجرت کانادا حاضر به تأیید این گفته باشد! و همین امر باعث می شود پرونده های رفع ریجکتی کانادا از پیچیدگی ها و روندهای خاصی پیروی نمایند.

معیار “عقل”  اشکالات زیادی دارد، از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این معیار ممکن است افسر مهاجرت سطحی عمل کند و همین که با بررسی مدارک به این نتیجه رسید که عقل او به سمت و سوی خاصی اشاره می کند، درباره پرونده تصمیم گیری نهایی را اعلام کند.
  • این معیار به شدت تابع تصمیم گیری های مقطعی اداره مهاجرت و حتی رئیس افسر مهاجرت است. برای مثال پیش از سال ۲۰۱۷ به سختی به ایرانیان ویزای توریستی کانادا می دادند، ولیکن در حال حاضر شرایط اعطای ویزای توریستی به ایرانیان تا حدودی تسهیل شده است.

در حال حاضر و بدلیل پاندمی ویروس کرونا نیز در سال 2021 شاهد این موضوع هستیم که اداره شهروندی و مهاجرت کانادا قوانین سخت گیرانه ای بر ورود اتباع کشورهای ثالث وضع نموده و کلاً  روند اعطای ویزای توریستی را بصورت موقت متوقف نموده و هر پرونده درخواست ویزای توریستی با ریجکتی ویزای کانادا مواجه می گردد.

برای مشاوره با ما در تماس باشید. (ملاقات حضوری در تهران فقط با تعیین وقت قبلی)

مشاوره بگیرید

دلایل ریجکتی ویزای کانادا

افسر مهاجرت ممکن است به دلایل مختلفی پرونده های مهاجرتی را ریجکت کند. این دلایل با استناد به قانون مهاجرت کانادا IRPA، آیین نامه های مهاجرتی کانادا IRPR، تصمیمات دادگاه های Common Law قانون عرف، دستورالعمل های اداره مهاجرت Operational Manuals or Bulletins و قوانینی از این دست اعلام می شود. همان طور که در بالا هم آمد افسر مهاجرت این منابع را با توجه به تجربیات خود و معیار عقل To a Reasonable Mind تفسیر کرده و مورد استفاده قرار می دهد.

به طور کلی دلایل ریجکتی کانادا را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پرونده فرد متقاضی شرایط مهاجرت به کانادا و یا دریافت ویزای کانادا را ندارد، در این حالت افسر مهاجرت مدعی شده و یا به این نتیجه می رسد که مدارک و فرم های تکمیلی، وی را قانع نکرده و متقاضی، شرایط اخذ ویزای کانادا و یا مهاجرت را دارا نیست.
  • گاهی افسر مهاجرت به این نتیجه می رسد که متقاضی دروغ گفته، جعل واقعیت کرده و یا اطلاعات مهمی را پنهان کرده است. اگر افسر مهاجرت به این نتیجه برسد که متقاضی در پرونده خود صادق نبوده نه تنها پرونده را رد می کند بلکه به طور معمول متقاضی به مدت پنج تا ده سال به کانادا ممنوع الورود خواهد شد. در این حالت به جریان انداختن پروسه رفع ریجکتی کانادا بسیار مشکل خواهد بود.

توجه: گزینه استفاده از اسناد و مدارک جعلی، بدترین گزینه برای متقاعد کردن افسر مهاجرتی بوده و بالاترین مجازات را برای متقاضی به همراه دارد.

  • گاهی ممکن است بعضی از متقاضیان (همسر یا فرزندان ایشان) به دلایلی چون مسائل امنیتی، جزایی، حقوقی، مالی، پزشکی یا روحی/روانی به کانادا ممنوع الورود باشند. در این شرایط حتی اگر متقاضی شرایط مهاجرت یا ویزا را داشته باشد، افسر مهاجرت، پرونده را رد کرده و برای چنین تصمیم گیری هایی به نتیجه آزمایشات پزشکی یا بررسی پیشینۀ متقاضی استناد خواهد کرد.
  • ریجکتی ویزای کانادا بدلیل تکمیل ناقص فرم ها یا تناقض بین فرم ها و مدارک پیوستی نیز از جمله دلایل عمده محسوب می شود.

برگه ریجکتی ویزای کانادا شامل چه اطلاعاتی می باشد؟

درصورت رد درخواست ویزای کانادا، اداره مهاجرت یک برگه حاوی اطلاعات شخصی شما (شامل نام کامل، شماره رفرنس پرونده و آدرس) همچنین دلایل کلی ریجکت ویزای کانادا برای شما ارسال می کند. در این برگه ضمن اشاره به قوانین مهاجرتی برای اعطای ویزا به شما، دلایل کلی ریجکتی ویزای کانادا اشاره می نماید و درصورتیکه می خواهید به جزئیات تصمیم افسر مهاجرت پی ببرید، می توانید درخواست کنید که یک مدرک با عنوان “Officer Note” برای شما ارسال کنند.

اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا

آیا می توان به پاسخ سفارت اعتراض کرد و آیا این اعتراض ها به نتیجۀ مثبتی منجر خواهد شد؟

پاسخ این سوال کمی پیچیده است. در بعضی موارد نظیر پرونده های اسپانسرشیپ همسران یا والدین حق تجدید نظر وجود دارد و می توان از طریق دادگاه IRB اعتراض کرد. مشاوران مهاجرت اجازه این کار را دارند و می توانند از موکل خود در چنین دادگاهی دفاع کنند. ولی بسیاری موارد امکان تقاضای تجدید نظر وجود ندارد و متقاضی یا باید تصمیم افسر مهاجرت را بپذیرد یا آنکه از طریق دادگاه فدرال کانادا از افسر مهاجرت شکایت کند. معیار چنین شکایت هایی که در اصطلاح Judicial Review  (بازدید قضایی) خوانده می شوند، این است که افسر مهاجرت در حقایق fact یا قانون Law  اشتباه کرده باشد، تنها وکلای عضو کانون وکلای یکی از استان های کانادا حق دارند در این دست دادگاه ها از طرف متقاضی شرکت کرده و از افسر مهاجرت شکایت کنند.

هر روز چندین دادگاه از این دست هم در سطحIRB و هم دادگاه فدرال کانادا تشکیل می شود. تنها دادگاه IRB سالانه بیش از۶۰۰۰ دادگاه تجدید نظر برگزار می کند. در بعضی موارد خاص که اشتباهات افسر مهاجرت کاملا واضح است می توان پیش از مراجعه به دادگاه به طور مستقیم از طریق دفتر ویزا یا دفتر وزیر مهاجرت کانادا پرونده را پیگیری کرد. این موارد بسیار نادر است و نباید روی آنها حساب کرد.

رفع ریجکتی کانادا به چه معناست؟

همانگونه که در بالا اشاره کردیم افسر مهاجرت باید درخصوص اینکه شما یک مهاجر غیر قانونی در کانادا نخواهید بود، اطمینان حاصل نماید. لذا می توان گفت که پروسه رفع ریجکتی کانادا، همان پروسه دریافت ویزاست، منتها در یک راستا ولی در مسیر معکوس!! بدین معنا که در هنگام درخواست ویزا، متقاضی مدارکی دال بر حق خود مبنی بر ورود به کانادا اشاره می کند و در پروسه ریجکتی ویزای کانادا، متقاضی با ارائه اسناد و مدارکی سعی دارد افسر را از تصمیم خود در رد ریجکتی ویزا منصرف نماید.

رفع ریجکتی ویزا در پرونده های ویزای توریستی 

در پرونده ای درخواست ویزیتور ویزا که شامل ویزای توریستی، دیدار با اقوام ، تحصیلی کوتاه مدت زیر شش ماه می باشد، عمده دلایل ریجکتی کانادا بشرح زیر هستند:

1-ریجکتی ویزا بدلیل نداشتن سابقه سفر (Travel History) کافی ؛ در این نوع ویزا افسر مهاجرت بدلیل ماهیت گردشگری موضوع سوابق مشابه شما در سایر کشورها را بررسی می کند. از این رو در پرونده های این دسته ویزایی و جهت جلوگیری از ریجکتی ویزای کانادا بهتر است سابقه سفر مناسبی به کشورهایی نظیر انگلستان، آمریکا و حوزه شنگن داشته باشید.

2-ریجکتی ویزای کانادا بدلیل وابستگی های خانوادگی؛ اگر همه اعضای خانواده برای دریافت ویزای توریستی کانادا اقدام کنند و وابستگی خانوادگی به کشور مبداء قطع شود و یا اگر متقاضی دارای خانواده در کانادا باشد، افسر مهاجرت بدلیل Family Ties  می تواند درخواست ویزا را ریجکت کند. راه رفع ریجکتی کانادا در این حالت، اقدام مجدد تعدادی از اعضای خانواده می باشد.

3- ریجکت ویزای کانادا بدلیل عدم اطمینان از بازگشت؛ مهمترین دلیلی که افسران مهاجرت به آن تکیه می کنند، دلیل کلی عدم اطمینان از بازگشت است که بسیار کلی، درعین حال مهم می باشد. پرونده های رفع ریجکتی ویزای کانادا در این حالت بسیار پیچیده و کلی خواهند بود و توصیه می گردد حتماً نوت آفیسر در این حالت و پیش از هر اقدامی اخذ گردد.

4- ریجکتی ویزا بدلیل نداشتن تمکن مالی کافی؛ متناسب با طول مدت اقامت در کانادا و یا هدف از سفر خود می بایست افسر مهاجرت را در داشتن تمکن مالی کافی قانع نمائید.

رفع ریجکتی ویزا در پرونده های ویزای تحصیلی

علاوه بر موارد چهارگانه فوق در پرونده های درخواست ویزای تحصیلی کانادا موارد ذیل می تواند سبب ریجکت ویزای کانادا شوند:

1-داشتن فاصله زیاد در بین مقاطع تحصیلی یا اصطلاحاً گپ تحصیلی

2-عدم تناسب رشته مورد درخواست با سابقه تحصیلی

3-وجود رشته تحصیلی مشابه د کشور مبدا

4-نداشتن بورسیه تحصیلی و عدم تمکن جهت پرداخت هزینه تحصیل در کانادا

5-نداشتن مدرک زبان متناسب با مقطع تحصیلی انتخاب شده

درصورت وجود هر یک از ایرادات فوق ممکن است درخواست ویزای تحصیلی شما ریجکت شود. جهت انجام پروسه رفع ریجکتی کانادا در این حالت می بایست افسر مهاجرت را با تغییر در رشته انتخابی قانع کنید که رشته مورد نظر شما در ایران تدریس نمی شود و یا با تغییر دانشگاه و یا شرکت در آزمون زبان دانشگاه مورد نظر موارد گفته شده را مرتفع نمائید.

جهت آشنایی با انواع ویزای تحصیلی کانادا و راههای انجام رفع ریجکتی کانادا در این زمینه می توانید به این لینک مراجعه نمائید.

از صمیم قلب امیدواریم که هیچ گاه تقاضای مهاجرتی شما ریجکت نشود ولی متأسفانه این بخشی از فرآیند مهاجرت به کاناداست و خیلی اوقات علت اصلی آن اشتباه از طرف مشاور و خودتان نیست، بلکه به نحوۀ نگرش افسر مهاجرت به پرونده و یا اشتباهات وی  بر می گردد.

شروع پروژه رفع ریجکتی

قابل توجه دوستانی که پرونده ریجکتی کانادا به دلایل زیر دارند:

  • ریجکت ویزای توریستی کانادا

  • ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

  • ریجکتی تمامی برنامه های اقامتی

  • ریجکتی اسپانسری همسر

در این زمان که پرونده ریجکت می شود باید دلیل دقیق ریجکتی کانادا را از سفارت جویا شد، زیرا این دلایل برای شما ارسال نمی شود. در واقع دلایلی که در ایمیل خود دریافت می کنید صرفا دلایل کلی است که تقریبا برای بیشتر پرونده ها یکسان بوده و مشابه هم است.

اما اگر بخواهید دلالیل دقیق را بدانید تا برای رفع ریجکتی ویزای کانادا اقدام کنید، باید به اصطلاح نوت را دریافت کنید. در نوت دلایل دقیق ریجکتی کانادا و توضیحات کامل افسر را می توانید بخوانید.

 نکته بسیار مهم

اگر قصد دارید دوباره اقدام کنید و یا حتی برای برنامه دیگری نیز اپلای نمایید باید این نوت گرفته شود. در ضمن این نوت محدود به پرونده های ریجکت شده نیست، بلکه اگر در گذشته ویزای توریستی کانادا را دریافت نموده اید و در حال حاضر قصد دارید برای برنامه ای دیگر، اقدام کنید برای رفع تضاد در اطلاعات ارائه شده حتما باید این نوت گرفته شود.

 اقدام مجدد بدون دریافت نوت (note) بسیار کار اشتباهی است.

در بسیاری از موارد با داشتن نوت و برطرف کردن مشکلات می توان پرونده را با موفقیت به پایان رساند. چنانچه اعتراضی دارید باید براساس همین نوت باشد، و به یاد داشته باشید که اخذ نوت تقریباً ۳۰ تا ۴۰ روز زمان می برد. آسوده خاطر باشید که شرکت مهاجرتی بالمن و وکلای موسسه حقوقی بین المللی فرگامان مهام خدمات زیر را در جهت رفع ریجکتی ویزای کانادا پرونده شما ارائه می دهد که به ترتیب زیر است:

جهت دریافت مشاوره رایگان اخذ انواع ویزای کانادا اینجا کلیک کنید.

هزینه دریافت نوت آفیسر و تفسیر کتبی

عادی

200$دریافت نوت آفیسر
  • تعداد نفرات: تا ۴ نفر
  • مدت انجام کار: ۷ روز
  • زمان دریافت: ۶۰ روز
  • مشاوره ویزا و تحلیل نوت: دارد

فوری

250$دریافت نوت آفیسر
  • تعداد نفرات: تا ۴ نفر
  • مدت انجام کار: ۳ روز
  • زمان دریافت: ۳۰ روز
  • مشاوره ویزا و تحلیل نوت: دارد

توجه: هزینه ترجمه و تحلیل برگه ریجکتی ویزای کانادا، ۳۰۰ هزارتومان می باشد.

[emoji-rating]