ویزای سرمایه گذاری کانادا

ویزای سرمایه گذاری کانادا

ویزای سرمایه گذاری کانادا مرجع اطلاعات ویزای سرمایه گذاری کانادا 2021| آحرین آپدیت های اداره مهاجرت کانادا در مورد ویزای استارتاپ کانادا و اخذ اقامت دائم کانادا را اینجا بخوانید

بدون شک شما نیز تاکنون در مورد اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا جهت دریافت اقامت دائم کانادا  شنیده و درمورد نحوه اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا به چه صورت است و یا چگونه ویزای استارتاپ کانادا را بگیریم از اطرافیان، آشنایان و افراد خبره در این حوزه سوال کرده و یا حتی از گوگل جستجو کرده اید. مطمئناً در پایان، با مطالعه کامل این مطلب اطلاعات لازم را کسب خواهید کرد.

ویزای سرمایه گذاری کانادا

بدون شک شما نیز تاکنون در مورد اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا جهت دریافت اقامت دائم کانادا  شنیده و نحوه اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا به چه صورت است و یا چگونه ویزای استارتاپ کانادا را بگیریم از اطرافیان، آشنایان و افراد خبره در این حوزه سوال کرده و یا حتی از گوگل جستجو کرده اید. مطمئناً در پایان با مطالعه کامل این مطلب ، پاسخ این سوال که چگونه برای اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا اقدام کنم؟ را خواهید یافت.

مقدمه

کانادا یکی از 10 کشور اول جهان در زمینه راحتی آغاز یک کسب و کار به شمار می آید که آن را به گزینه ای مناسب برای اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا تبدیل نموده و این جایگاه از وفور منابع طبیعی، داشتن نیروی کار بسیار ماهر و دولت پایدار نشأت می گیرد. اگر می خواهید در آینده از طریق سرمایه گذاری در کانادا به این کشور مهاجرت کنید گزینه های متعددی در این زمینه هست که از میان آن ها می توان به اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا و برنامه ویزای استارتاپ کانادا و برنامه نامزدهای ایالتی اشاره کرد که در ادامه بطور مفصل به توضیح آنها می پردازیم.

ویزای سرمایه گذاری/استارتاپ کانادا چیست؟

در همین ابتدا بگوییم که اگر چه همه این نوع ویزا را با نام ویزای سرمایه گذاری یا ویزای استارتاپ کانادا می شناسند اما این نوع مهاجرت به کانادا از سال 2014 دچار تغییراتی شده است و می توان در بخش فدرال آن را به دو قسمت تقسیم کرد:

  • کلاس اقامت سرمایه گذاری فدرال کانادا (Immigrant Investor Venture Capital Program)- ویزای سرمایه گذاری کانادا
  • کلاس کسب و کار استارتاپی (Start-up Business Class)- ویزای استارتاپ کانادا

ویزای سرمایه گذاری کانادا، ویزای استارتاپ کانادا

کلاس ویزای سرمایه گذاری کانادا در بخش فدرال

برنامه ویزای سرمایه گذاری کانادا در بخش فدرال یا همان اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری یک برنامه آزمایشی مهاجرت به کانادا از طریق کسب و کار می باشد که خارجی های ثروتمند را هدف قرار داده است، مناسب کسانی می باشد که توانایی سرمایه گذاری هایی تضمین نشده بیش از 2 میلیون دلاری کانادا را داشته و حداقل استانداردهای تحصیلی و توانمندی در عرصه زبان را کسب کنند. این برنامه در ابتدا به مدت سه سال بطور آزمایشی انجام شده بود و در تاریخ 31 مارس 2018 دائمی شد.

چه کسانی واجد شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا و اقامت دائم کانادا در قالب برنامه ویزای سرمایه گذاری کانادا در بخش فدرال هستند؟

شاید سوال بسیاری این باشد که شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری/استارتاپی کانادا چیست و چه کسانی می توانند برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری در این کشور اقدام کنند. پاسخ اینکه، شهروندان غیرکانادایی می توانند درخواست خود را برای ویزای سرمایه گذاری کانادا ارائه دهند در صورتیکه:

  • توانایی استقرار در کانادا از لحاظ اقتصادی و مالی را داشته باشند
  • قصد اقامت در استانی غیر از کبک را داشته باشند
  • ثروت خالص آن ها دستکم 10 میلیون دلار بوده و این ثروت از طریق فعالیت های اقتصادی، سرمایه گذاری و کسب و کارهای قانونی بدست آمده باشد.
  • حداقل نمره ها در زمینه توانمندی زبانی را کسب کنند که از طریق تست های زبانی، مشخص خواهد شد
  • حداقل نیازهای مربوط به بخش تحصیلی را کسب کنند یا ثروت خالص آن ها دستکم 50 میلیون دلار کانادا باشد
  • یک سرمایه گذاری دستکم 2 میلیون دلاری تضمین نشده در صندوق سرمایه گذاری مهاجرتی کانادا انجام دهند

نکته مهم: اجرای این کلاس از مهاجرت و کسب اقامت دائم کانادا فعلاً متوقف شده و دولت این کشور در حال بررسی روشی جایگزین برای جذب سرمایه گذاران کلان و اعطای شهروندی دائم کانادا می باشد. یکی از برنامه های جایگزین این کلاس، اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری یا ایجاد کسب و کار در ایالت کبک است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ویزای سرمایه گذاری کانادا، ویزای استارتاپ کانادا

اقامت دائم کانادا از طریق ویزای سرمایه گذاری کبک

چه کسانی شرایط اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا از طریق برنامه سرمایه گذاری کبک را دارند؟

برای انتخاب شدن در برنامه اخذ ویزای سرمایه گذاری کبک باید:

  • خود و همسر یا شریک زندگی تان ثروتی دستکم 2 میلیون دلار کانادا داشته باشید که بر اساس فعالیت های قانونی کسب شده باشد که شامل مقادیری که در کمتر از شش ماه پیش از ثبت درخواست ویزای سرمایه گذاری کانادا (کبک) از طریق وام یا کمک دیگران کسب کرده اید نیز نخواهد شد.
  • داشتن تجربه مدیریتی دستکم دو ساله در پنج سال اخیر. این تجربه باید شامل وظایفی مرتبط با برنامه ریزی، مدیریت و کنترل منابع مالی، انسانی و موادی تحت مدیریت شما باشد. این تجربه شامل آن دسته تجربه هایی که در دوره های کارآموزی، آموزشی یا تخصص هایی که منجر به گرفتن گواهینامه تخصصی می شود نخواهد بود.
  • تصمیم برای اقامت در استان کبک (نه دیگر نقاط کشور کانادا)
  • امضای توافق سرمایه گذاری با یک واسطه مالی (کارگزار یا موسسه سرمایه گذاری) که صلاحیت لازم برای مشارکت در برنامه سرمایه گذاری کبک را داشته باشد
  • سرمایه گذاری 5 ساله به مبلغ 1200000 دلار کانادایی در بخش برنامه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در کبک که توسط دولت محلی تضمین خواهد شد. در پایان دوره 5 ساله، این مبلغ بدون سود و در مدت 30 روز کاری به متقاضی بازگردانده خواهد شد.
  • ایراد سوگند در مورد اطلاع و ارج نهادن به ارزش های دموکراتیک و ارزش های ایالت کبک. اعضای خانواده که در سفر به کبک شما را همراهی خواهند کرد (همسری که دستکم 16 سال سن دارد و فرزندان تحت تکفل شما که دستکم 18سال سن دارند) نیز باید این سوگند را ایراد کنند.

همچنین در بررسی درخواست شما برای اقامت دائم کانادا از طریق برنامه سرمایه گذاری ایالت کبک فاکتورهایی مانند سن شما، میزان تحصیلات و مهارت های زبانی نیز موثر خواهند بود. سرمایه گذاری در این بخش در زمینه کشاورزی، صنعتی و تجاری امکانپذیر است.

اقامت دائم کانادا از طریق برنامه کارآفرینی ایالت کبک

برنامه مهاجرت به کانادا و کسب اقامت دائم در این کشور از طریق برنامه کارآفرینی ایالت کبک از سال 2020 راه اندازی شده و یکی از راه های مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری است. لازم به ذکر است که متقاضیان اخذ ویزای کانادا از این طریق در دو بخش دسته بندی خواهند شد. کارآفرینی در این حوزه نیز در زمینه کشاورزی، صنعتی و تجاری امکانپذیر است.

شرایط اقامت دائم کانادا از طریق برنامه کارآفرینی کبک

گروه اول (Stream 1)

  • باید برای ایجاد و مدیریت کسب وکاری که برای آن از یک شریک تجاری، سرمایه گذار یا یک مرکز کارآفرینی دانشگاه پیشنهاد خدمت رسانی دریافت کرده اید در ایالت کبک ساکن شوید. می توانید پروژه خود را به تنهایی یا به کمک دیگران راه اندازی کنید اما تعداد این افراد نباید از 3 شریک خارجی (غیرکانادایی) که برای اقامت دائم کانادا از طریق همین پروژه کارآفرینی درخواست خود را ثبت کرده اند بیشتر باشد.
  • باید پروژه کارآفرینی خود را در قالب یک برنامه کسب و کاری و یک پیشنهاد خدمت رسانی ارائه دهید.
  • باید در مهلت تعیین شده سوگند در مورد اطلاع و ارج نهادن به ارزش های دموکراتیک و ارزش های ایالت کبک را ایراد کنید. اعضای خانواده که در سفر به کبک شما را همراهی خواهند کرد (همسری که دستکم 16 سال سن دارد و فرزندان تحت تکفل شما که دستکم 18سال سن دارند) نیز باید این شهادت را بدهند.
  • بر اساس برنامه کارآفرینی کبک گروه اول هیچ فهرستی از سازمان های حمایتی تایید شده برای پشتیبانی از متقاضی کارآفرینی وجود ندارد و هیچ معیار مشخصی نیز برای شناسایی این سازمان ها موجود نیست.

گروه دوم (Stream 2)

  • باید برای ایجاد و مدیریت کسب و کار، در کبک اقامت داشته باشید.
  • باید یک سپرده استارتاپی و یک سپرده تضمینی نزد یک موسسه مالی مستقر در کبک که با آن قرارداد سپرده گذاری انجام داده اید داشته باشید تا بتوانید از این سپرده برای راه اندازی کسب و کار خود استفاده کنید. درصورتی که بخواهید کسب و کار خود را خارج از منطقه شهری مونترال برپا کنید میزان سپرده مورد نیاز کمتر از (200000 دلار کانادا) خواهد بود. در صورتی که بخواهید کسب و کارتان در داخل منطقه شهری مونترال باشد، این رقم به 300000 دلار کانادا افزایش می یابد. سپرده تضمینی 200000 دلاری نقش تضمین و بیمه ای را خواهد داشت برای اثبات اینکه در واقع قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید. زمانی که ثابت کردید برنامه کارآفرینی خود را اجرا کرده اید، این مبلغ به شما بازگردانده خواهد شد.
  • همچنین باید به تنهایی یا با همسرتان دستکم ثروتی معادل 900000 دلار کانادا داشته باشید و باید ثابت کنید که این مبلغ از طریق فعالیت های تجاری قانونی بدست آمده است.
  • پروژه کارآفرینی خود را باید در قالب یک برنامه کسب و کار ارائه دهید.
  • باید در مهلت تعیین شده سوگند در مورد اطلاع و ارج نهادن به ارزش های دموکراتیک و ارزش های ایالت کبک را ایراد کنید. اعضای خانواده که در سفر به کبک شما را همراهی خواهند کرد (همسری که دستکم 16 سال سن دارد و فرزندان تحت تکفل شما که دستکم 18سال سن دارند) نیز باید این سوگند را ایراد کنند.
  • اگر راه اندازی یک کسب و کار را انتخاب کرده اید، باید مالکیت و کنترل دستکم 25 درصد از سرمایه یا سهام کسب و کار خود را در اختیار داشته باشید. اگر خرید یک کسب و کار را انتخاب کنید باید مالکیت و کنترل دستکم 51 درصد از سرمایه یا سهام این کسب و کار را در اختیار داشته باشید.
  • کسب و کار شما باید در مدت 5 سال پیش از درخواست ویزای اقامت دائم کانادا بر اساس برنامه کارآفرینی کبک فعال بوده باشد.
  • متقاضی باید یک فرد مقیم ایالت کبک را با حداقل کارکرد 30 ساعت در هفته استخدام نماید به شرطی که فرد مذکور از افراد خانواده خود یا دیگر کارآفرینان طرح اخذ ویزای کارآفرینی کبک نباشد. در بخش کشاورزی، متقاضی از این شرط معاف خواهد بود.
  • کسب و کار شما نباید در هیچ یک از فعالیت های زیر باشد:
  1. خرید و فروش و نقد کردن چک، وام گیری و وام فروشی و همچنین وام هایی با سود روزانه
  2. توسعه یا ساخت و ساز یا بیمه
  3. تولید، توزیع یا فروش محصولات پورنوگرافیک یا زننده جنسی یا خدمات مرتبط با صنعت سکس مانند رقص عریان یا اروتیک، تهیه خدمات جنسی یا ماساژهای اروتیک

نکته مهم: در صورتیکه خرید کسب و کار را انتخاب کرده اید نباید این کسب و کار را از مهاجری که در جریان برنامه کارآفرینی انتخاب شده خریداری کنید.

فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار در پذیرش متقاضی در طرح ویزای کارآفرینی کبک

فاکتور امتیاز
تحصیلات 12
سن 10
داشتن تجربه کاری مرتبط 12
دانش زبانی 22
داشتن فامیل نزدیک در کبک 8
داشتن قرارداد مالی 1
دارایی کافی 10
آشنایی با شرایط زندگی در کبک 5
راه اندازی کسب و کار در کبک و نوع آن 30
مجموع 110

نکته: بسته به دسته کسب و کاری که می خواهید در آن فعالیت داشته باشید حداقل امتیاز کسب شده توسط شما باید بین 50 تا 60 امتیاز باشد.

ویزای استارتاپ کانادا

در صورت پذیرش در کلاس کسب و کار استارتاپی و اخذ ویزای استارتاپ کانادا ، این نوع ویزا به شما اجازه می دهد با راه اندازی یک کسب و کار در هر نقطه ای از این کشور ویزای سرمایه گذاری کانادا را دریافت کرده و همراه با خانواده به صورت دائم در این کشور مقیم شوید. برای این کار، خودتان و همچنین کسب و کار استارتاپی که قصد راه اندازی آن در کانادا را دارید باید حداقل شرایط مورد نظر دولت کانادا را داشته باشید تا بتوانید از طریق ویزای استارتاپ کانادا، اقامت دائم در این کشور را اخذ نمایید. به طور کلی کسب و کاری که راه اندازی می کنید باید خلاقانه باشد و برای کانادایی ها ایجاد شغل کند و همچنین قابلیت رقابت با دیگر کسب و کارها را در داخل کشور داشته باشد. کانادا همواره پذیرای افراد موفق در حوزه کسب و کار است که به دنبال فرصت ها و چالش های جدید هستند. برنامه مهاجرت کاری و سرمایه گذاری طوری طراحی شده که افراد واجد شرایط را تشویق به راه اندازی کسب و کار در کانادا نماید. علاوه بر دولت فدرال، دولت های محلی نیز پذیرای مهاجران از طریق راه اندازی کسب و کار بوده و خدمات قابل توجهی برای کمک به این افراد به منظور راه اندازی کسب و کار و اقامت در کانادا در نظر گرفته اند.

ویزای سرمایه گذاری کانادا، ویزای استارتاپ کانادا

تعاریف

پیش از اینکه از خود بپرسید چگونه می توانم ویزای استارتاپ کانادا بگیرم و ویزای استارتاپ کانادا چه شرایطی دارد، باید با تعریف دولت این کشور از کسب و کار استارتاپی آشنا شوید. بدیهی است که برای گرفتن اقامت دائم کانادا از طریق کسب و کار استارتاپی باید کسب و کاری که راه اندازی می کنید شرایط خاصی داشته و استانداردهایی که دولت کانادا تعیین کرده را برآورده نماید.

تعریف کسب و کار استارتاپی در برنامه ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

بر اساس برنامه اعطای ویزای استارتاپ کانادا یک کسب و کار استارتاپی باید کسب و کار جدیدی  باشد که در کانادا راه اندازی شده و معیارهای ارزیابی کسب و کار در این کشور را داشته باشد. این بدان معناست که کسب و کارهای جدید استارتاپی برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا باید از مراکز زیر مورد حمایت قرار گیرند:

1- یک نهاد سرمایه گذاری مشخص که تایید می کند دستکم 75000 دلار کانادا در یک کسب و کار تایید شده، سرمایه گذاری کرده یا دو یا چند گروه سرمایه گذاری مشخص که تایید می کنند آن ها به صورت جمعی دستکم 75000 دلار در چنین کسب و کاری سرمایه گذاری می کنند.

2- یک نهاد سرمایه گذاری ریسک پذیر مشخص (designated venture capital fund) [سرمایه گذاری هایی که سوددهی آن ها تضمین نشده بوده و به اصطلاح ریسکی هستند] تایید می کند که دستکم 200000 دلار در یک کسب و کار مشخص سرمایه گذاری می کند یا دو یا چند مرکز سرمایه گذاری ریسک پذیر مشخص تایید می کنند که به صورت جمعی دستکم 200000 دلار در چنین کسب و کاری سرمایه گذاری می کنند؛ یا

3-یک مرکز رشد کسب و کار مشخص، تایید می کند که متقاضی ویزای سرمایه گذاری کانادا را، در برنامه رشد کسب و کار خود می پذیرد.

نکته: سرمایه گذاری به معنای خرید سهام یا دیگر شکل دارایی ها در کسب و کار متقاضی ویزای سرمایه گذاری کانادا بوده و بدین ترتیب وام های قابل تبدیل یا اوراق قرضه قابل تبدیل را نمی توان در این برنامه پذیرفت.

نهاد یا کمپانی معین (Designated Entity)

نهاد معین به یک گروه سرمایه گذاری فرشته  (angel investor groups) به گروه های سرمایه گذاری اطلاق می شود که برای کمک به کسب و کارهای استارتاپی نوپا بدون داشتن تضمین خاصی کمک مالی می کنند یا یک گروه سرمایه گذاری خطرپذیر یا یک مرکز رشد کسب و کار اطلاق می شود که توسط وزارت مهاجرت کانادا تایید شده و شرایط لازم برای اعلام تعهد بر اساس مهاجرت به کانادا از طریق برنامه کسب و کار استارتاپی را داراست. در مورد گروه سرمایه گذاری فرشته حداقل سرمایه گذاری باید 75000 دلار کانادا باشد که می تواند توسط یک گروه یا چند گروه سرمایه گذاری تامین شود. در مورد گروههای سرمایه گذاری خطرپذیر نیز حداقل مبلغ سرمایه گذاری باید 200000 دلار در کسب و کارهای واجد شرایط باشد. لازم به ذکر است که تنها حداکثر 5 نفر می توانند از طریق یک برنامه سرمایه گذاری استارتاپی مشترک، ویزای سرمایه گذاری کانادا را دریافت کنند و در صورت رد شدن درخواست یا انصراف یکی از آن ها، درخواست بقیه گروه نیز رد خواهد شد مگر اینکه مجدداً در گروهی دیگر یا انفرادی اقدام نمایند.

ویزای سرمایه گذاری کانادا، ویزای استارتاپ کانادا

کسب و کار تائید شده

یک کسب و کار تائید شده باید شرایط زیر را داشته باشد:

موسسه ای که بطور قانونی ثبت شده و در کانادا به طور قانونی در زمینه کسب و کار فعالیت می کند یک کسب و کار تایید شده است اگر در هنگام اعلام تعهد، دو مورد زیر در مورد آن صدق کنند:

  • هر متقاضی 10 درصد یا بیشتر از حق رأی تمامی سهم های موسسه در آن زمان را داشته باشد
  • متقاضیان و نهاد مربوطه با هم بیش از 50 درصد از حقوق رأی کلی سهام آن موسسه را داشته باشند

به منظور برگزیده شدن در برنامه اخذ ویزای استارتاپ کانادا، یک کسب و کار به صورت قانونی ثبت شده و به همان کسب و کارهایی در داخل کشور کانادا پرداخته شود که در هنگام ارائه تقاضای اخذ ویزای کارآفرینی کانادا از آن ها نام برده شده است. به عبارت دیگر، پس از ورود به کانادا، باید در همان کسب و کارهایی که برای آن ها ویزای استارتاپ کانادا دریافت کرده اید فعالیت نمایید. همچنین متقاضی یا متقاضیان باید به صورت فعال در مدیریت کسب و کار خود در کانادا مشارکت داشته، بخش اعظم و اساسی آن در این کشور انجام شده و کلیت کسب و کار به ثبت رسیده باشد.

نامه حمایت

نامه حمایت نامه ای است که توسط نهاد سرمایه گذاری فرشته، گروه سرمایه گذاری خطرپذیر یا تسهیل کننده کسب و کار به شرط داشتن مجوزهای مورد قبول دولت کانادا، به متقاضی ویزای سرمایه گذاری کانادا داده و باید در میان اسناد تقاضای ویزا وجود داشته باشد.

آیا می خواهید از طریق اخذ ویزای استارتاپ کبک اقامت دائم کانادا را بدست آورید؟

کسانی که می خواهند در کبک ساکن شوند نمی توانند تحت عنوان اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا از طریق راه اندازی کسب و کار استارتاپی اقدام کنند. بر اساس توافق مهاجرتی بین کانادا و کبک، ایالت کبک خود نیازمندهای مهاجرتی اش را تعیین کرده و مهاجرانی را می پذیرد که بر اساس معیارهای زندگی در این ایالت انتخاب شوند.

معیارهای پذیرش ویزای سرمایه گذاری کانادا بر اساس برنامه کسب و کار استارتاپی

برای این که درخواست شما شرایط لازم برای بررسی را داشته باشد باید:

  • یک نامه حمایت از یک ارگان سرمایه گذاری مشخص دریافت کرده باشید و
  • نیازمندی های مربوط به زبان را دارا بوده و
  • سرمایه اقامت کافی (سرمایه های موجود و منقول، آزاد از هر گونه وام و بدهی یا دیگر تعهدات و جدای از سرمایه گذاری هایی که توسط یک ارگان سرمایه گذاری مشخص در کسب و کار آن ها صورت گرفته است).

شرایطی که متقاضیان دریافت ویزای استارتاپ کانادا بر اساس برنامه کسب و کارهای جدید باید داشته باشند

درخواست شما برای مهاجرت به کانادا تحت برنامه کسب و کار استارتاپی بر اساس یک رویکرد دارا بودن و داران نبودن در سه بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این سه نیازمندی عبارتند از:

1- تعهد حمایت (نامه حمایت) از یک ارگان سرمایه گذاری مشخص و معتبر

2- توانایی در زبان انگلیسی، فرانسوی یا هر دو

3- سرمایه های اقامت

در صورتیکه تمامی این سه گزینه را داشته باشید می توانید شانسی برای پذیرفته شدن برای اقامت دائم کانادا بر اساس برنامه کسب و کار استارتاپی داشته باشید.

ویزای سرمایه گذاری کانادا، ویزای استارتاپ کانادا

تعهد از یک ارگان سرمایه گذاری مشخص

سازمان های بخش خصوصی حمایت خود را از ایده کسب و کار شما با ارائه یک نامه حمایت نشان می دهند که شرایط تعهداتی که در قبال کسب و کار شما دارند در آن آمده است. آن ها جزییات بیشتر را در قالب گواهی تعهد به طور مستقیم برای وزارت مهاجرت کانادا خواهند فرستاد.

با نامه حمایت چه باید کرد؟

نامه حمایت را باید در میان اسناد مربوط به تقاضای ویزای سرمایه گذاری کانادا قرار دهید، در غیر این صورت درخواست شما به دلیل کامل نبودن به شما بازگردانده خواهد شد. نامه حمایت برای یک دوره شش ماهه از تاریخ صادر شدن معتبر خواهد بود. این بدان معناست که تقاضای اقامت دائم بر اساس ویزای سرمایه گذاری در بخش کسب و کارهی استارتاپی را در عرض شش ماه پس از دریافت نامه حمایت ثبت نمایید.

توانایی در زبان انگلیسی، فرانسه یا هر دو

توانایی تعامل و کار به یک یا هر دو زبان رسمی در کانادا به عنوان یک مهاجر کاری بسیار مهم است. توانمندی در مکالمه به زبان انگلیسی، فرانسوی یا هر دو به شما کمک خواهد کرد که در بازار کار کانادا جایگاه خود را کسب کنید. باید دستکم سطح 5 معیار دولت کانادا در زمینه مهارت زبانی را کسب کنید که شامل توانایی شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن می شود و تاییدیه زبان خود را در مدارک لازم هنگام درخواست ویزای سرمایه گذاری کانادا جای دهید.

گواهی مهارت زبانی

برای اینکه درخواست شما شرایط لازم برای بررسی را داشته باشد باید یک نسخه از نتایج یکی از تست های زبان زیر را که در یک موسسه مورد پذیرش وزارت مهاجرت کانادا از شما گرفته شده در مدارک خود قرار دهید:

  • انگلیسی
  1. CELPIP (فقط تست عمومی)
  2. IELTS (فقط تست آموزش عمومی)
  • فرانسوی
  1. TEF Canada
  2. TCF Canada

از زمان اخذ نتیجه تست های شما در هنگام ثبت درخواست ویزای سرمایه گذاری کانادا نباید بیش از دو سال گذشته باشد.

سرمایه یا هزینه سکونت در کانادا

دولت کانادا برای مهاجران سرمایه گذاری هیچ حمایت مالی در نظر نمی گیرد. متقاضی ویزای سرمایه گذاری کانادا باید نشان دهد که پول کافی برای حمایت از خود و خانواده اش بعد از رسیدن به کانادا را دارد. این پول باید برای پرداخت هزینه های زندگی متقاضی و خانواده اش در دسترس باشد. مقدار این پول یک براورد از چیزی است که برای حمایت از خود و خانواده بدون نیاز به استخدام یا یک منبع درآمدی دیگری به آن نیاز دارد. این منبع مالی باید:

  • در دسترس و قابل انتقال
  • عاری از وام و بدهی و دیگر تعهدات باشد

این بدان معناست که این پول را نمی توانید از فرد دیگری قرض بگیرید. مقدار این پول بر اساس تعداد اعضای خانواده تعیین خواهد شد و هر سال روزآمد می شود. مدارک مربوط به سرمایه سکونت را نیز باید همراه درخواست خود ارسال نمایید. گواهی سرمایه سکونت شما باید در قالب نامه های رسمی از هر بانک یا موسسه مالی باشد که سرمایه نقدی خود را در آن نگهداری می کنید. این نامه ها باید:

  1. با سربرگ بانک یا موسسه مالی صادر شده باشند
  2. اطلاعات مربوط به تماس با بانک یا موسسه مالی مورد نظر در آن ها موجود باشد (آدرس، شماره تلفن و ایمیل)
  3. نام شما در این نامه ذکر شده باشد
  4. وام ها و بدهی های شما مانند بدهی های کارت های اعتباری در آن ذکر شده باشد
  5. برای هر بانک و حساب سرمایه گذاری حاوی موارد زیر باشد:
    • شماره حساب ها
    • زمان افتتاح حساب
    • موجودی کنونی حساب
    • موجودی متوسط حساب برای شش ماه گذشته

همانطور که گفته شد، مقدار منابع مالی کافی در بخش سرمایه سکونت برای اخذ ویزای سرمایه گذاری کانادا بر اساس تعداد اعضای خانواده متقاضی، اعضای خانواده همراه و غیرهمراه، با استفاده از کمترین میزان درآمد جاری برای مناطق شهری با جمعیت 500000 نفر یا بیشتر تعیین خواهد شد. به همین دلیل به شما اکیداً توصیه می کنیم که هزینه زندگی در منطقه یا استانی از کانادا که قصد سکونت در آن را دارید را از قبل بررسی کنید. برای اقامت راحتتر در کانادا هر چقدر پول نقد که می توانید با خود به همراه بیاورید.

گواهی تمکن مالی برای ویزای سرمایه گذاری کانادا در ذیل برنامه کسب و کارهای استارتاپی

شما باید نشان دهید که پول کافی برای حمایت مالی از خود و خانواده تان بعد از نقل مکان به کانادا را دارید. باید بتوانید از این پول برای پرداخت هزینه های زندگی خانواده خود استفاده کنید (حتی اگر همراه شما به کانادا نقل مکان نکنند).

باید تائیدیه ها و اسناد لازم در این زمینه را به مامور ویزای کانادا که در کشور شما مستقر است نشان دهید و ثابت کنید که شما در هنگام ثبت درخواست ویزای سرمایه گذاری کانادا پول کافی را در اختیار دارید.

تعداد اعضای خانواده میزان تمکن مالی لازم (دلار کانادا)
1 12960 دلار
2 16135 دلار
3 19836 دلار
4 24083 دلار
5 27315 دلار
6 30806 دلار
7 34299 دلار
برای هر عضو اضافی دیگر 3492 دلار

اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت و عکس)

متقاضی و اعضای خانواده وی باید شخصاً برای ارائه و ثبت اثر انگشت و عکس که در مراکز تعیین شده گرفته می شوند مراجعه کنند. شهروندان کانادا و دارندگان اقامت دائم در این کشور از دادن اطلاعات بیومتریک معاف هستند. هزینه های مربوط به اطلاعات بیومتریک را پرداخت کرده و نامه ای تحت عنوان نامه دستورالعمل بیومتریک (BIL) را دریافت کنید که فهرستی از مراکز خدمات بیومتریک که باید از میان آن ها انتخاب کنید را به شمانشان خواهد داد. در اسرع وقت باید اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنید زیرا تا زمان ثبت نشدن این اطلاعات، بررسی پرونده تقاضای ویزای سرمایه گذاری کانادا شما آغاز نخواهد شد.

ویزای سرمایه گذاری کانادا، ویزای استارتاپ کانادا

چگونه برای ویزای سرمایه گذاری کانادا در ذیل برنامه کسب و کار استارتاپی اقدام کنم؟

1-مدارک مورد نیاز را تهیه کنید

از چک لیست مدارک (IMM 5760) استفاده کنید که در زمینه کمک به مدارک ضروری بسیار به شما کمک خواهد کرد. در صورتی که مدارک شما ناقص بوده یا کپی ها واضح نباشند درخواست شما ناکامل تلقی شده و بررسی نخواهد شد.

مدارک پزشکی

متقاضی و اعضای خانواده او، چه در سفر به کانادا همراه وی باشند و چه نباشند، باید آزمایشات پزشکی را انجام دهند تا بتوانند به کانادا بیایند. برای گذراندن موفقیت آمیز این تست های پزشکی، متقاضی یا هیچ یک از اعضای خانواده وی نباید شرایطی داشته باشند که:

  • برای سلامت و امنیت عمومی خطرناک است
  • در کانادا بار اضافی به بخش خدمات درمانی و اجتماعی تحمیل نماید

مدارک پزشکی و نتیجه آزمایشات تنها به مدت 12 ماه پس از تاریخ صدور اعتبار دارند و در صورتی که در این مدت نتوانید اجازه اقامت دائم کانادا را دریافت کنید باید بار دیگر این آزمایشات پزشکی را انجام دهید.

مدارک سوء پیشینه

اگر شما و اعضای خانواده تان 18 سال یا بیشتر سن دارید و اقامت دائم کانادا یا شهروندی این کشور را در اختیار ندارید باید مدارک سوء پیشینه معتبر از طریق پلیس کشوری که در 6 ماه اخیر به شکل متوالی در آن سکونت داشته اید تهیه کنید. بعد از ترجمه مدرک سوء پیشینه باید نسخه ترجمه شده و نسخه اصلی را در مدارک خود قرار دهید.

ترجمه مدارک

برای هر مدرکی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست باید موارد زیر را ارائه دهید:

  • ترجمه انگلیسی یا فرانسوی و
  • استشهادی از کسی که ترجمه را انجام داده است (در صورتی که یک مترجم دارای گواهینامه معتبر نباشد) و
  • یک کپی تائید شده از مدرک اصلی

نکته مهم: ترجمه ها نباید توسط متقاضی، والدین او یا خانواده، همسر، نزدیکان و وکیل وی انجام شده باشد.

کپی های تائید شده

تمام نسخه های کپی باید توسط شخص یا سازمانی معتبر با نسخه اصلی مقایسه و تایید شوند.

2- کامل کردن درخواست

پر کردن تقاضا نامه

تمام فرم هایی که در چک لیست آورده شده را باید گام به گام و بر اساس دستورالعمل پر کنید. در پر کردن این فرم ها دقت کنید و هیچ بخشی را پر نکرده به حال خود رها نکنید مگر اینکه در مورد شما صدق نداشته باشد. به یاد داشته باشید که ارائه اطلاعات غلط باعث می شود پرونده شما به طور کلی رد شده و فرصت درخواست مجدد از شما گرفته شود.

3- پرداخت هزینه ها

از جدول زیر برای برآورد هزینه هایی که هنگام ثبت درخواست ویزای سرمایه گذاری کانادا از طریق برنامه کسب و کار استارتاپی باید بپردازید استفاده کنید. برآورد هزینه ها باید در میان اسناد ثبت شده شما همراه درخواستتان وجود داشته باشد. به شما اکیداً توصیه می کنیم که هزینه حق اقامت دائم کانادا که 500 دلار است را در همین مرحله پرداخت کنید تا بررسی پرونده شما دچار تاخیر نشود. پیش از اقامت دائم در کانادا باید این مبلغ را بپردازید.

درخواست ویزای کسب و کار استارتاپی (به ازای نفر) مبلغ (دلار کانادا)
هزینه بررسی تقاضا نامه (1575 دلار) و حق اقامت دائم (500 دلار) 2075 دلار
هزینه بررسی تقاضا نامه (بدون هزینه حق اقامت دائم) 1775 دلار
هزینه بررسی تقاضا نامه برای همسر همراه با حق اقامت دائم 1325 دلار
هزینه بررسی تقاضا نامه برای همسر بدون حق اقامت دائم 825 دلار
هر کودک تحت تکفل 225 دلار

افراد زیر از پرداخت هزینه اقامت دائم معاف خواهند بود:

  • کودکان تحت تکفل شما
  • خودتان اگر متقاضی اصلی و فرزند تحت تکفل یک فرد دارنده اقامت دائم کانادا یا شهروند این کشور باشید به شرطی که شرایط و تعاریف فرزند تحت تکفل در مورد شما صدق کند.
  • شما و اعضای خانواده تان اگر شخصی محافظت شده باشید.

لازم به ذکر است که برای پرداخت این هزینه ها به کارت های اعتباری بین المللی، کارت های اعتباری معتبر در کانادا یا دبیت کارت کانادا نیاز خواهید داشت.

4- ارسال درخواست ویزای سرمایه گذاری کانادا

دستورالعمل های ارسال مدارک

دستورالعمل های زیر را در مورد ارسال مدارک دنبال کنید:

  • فرم های تکمیل شده و مدارک لازم و سند مربوط به پرداخت هزینه ها را در یک پاکت با ابعاد 23 سانتیمتر در 30.5 سانتیمتر قرار دهید
  • تقاضا نامه کامل را به آدرس زیر ارسال کنید
  • روی بسته حتماً عبارت ویزای کسب وکار استارتاپی را درج کنید
  • قبل از آن باید درخواست خود را امضا کرده و تاریخ تکمیل آن را درج کنید

دو نکته مهم:

  • اگر 18 ساله و بالاتر هستید باکس های مشخص شده در زیر صفحه درخواست را امضا کرده و تاریخ بزنید
  • اگر کمتر از 18 سال هستید تقاضا نامه شما باید توسط یکی از والدین یا قیم قانونی تان امضا شود

مدت زمان بررسی پرونده های مربوط به ویزای سرمایه گذاری یا همان کسب و کار استارتاپی بین 12 تا 16 ماه خواهد بود.

ویزای سرمایه گذاری کانادا، ویزای استارتاپ کانادا

سوالات متداول

1- آیا اخذ اقامت دائم کانادا از طریق خرید ملک در این کشور امکان پذیر است؟

خیر. از سال 2014 برنامه دولت کانادا برای اعطای اقامت دائم به کسانی که در این کشور ملک خرید می کنند کنار گذاشته شده و دیگر برنامه ای از این طریق وجود ندارد. بهترین گزینه های جایگزین از طریق کسب و کار استارتاپی در بخش فدرال و سرمایه گذاری و کارآفرینی برای ایالت کبک هستند.

2- حداقل سرمایه مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری چقدر است؟

حداقل سرمایه گذاری مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم کانادا در بخش فدرالی و ایالتی متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت که حداقل سرمایه لازم باید 200000 دلار کانادا باشد.

3- آیا می توان با خرید سهام بورس کانادا اقامت دائم این کشور را بدست آورد؟

خیر. از سال 2017 مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری در بورس ملغی شده است.

4- مدت زمان رسیدگی به پرونده های تقاضای اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری چقدر است؟

این فرآیند بین 12 تا 16 ماه طول کشیده اما امکان اینکه تا 2 سال طول بکشد نیز وجود دارد.

5- آیا می توانم همسر و فرزندانم را نیز از طریق ویزای سرمایه گذاری کانادا با خود ببرم؟

بله. با دریافت ویزای سرمایه گذاری کانادا، همسر و فرزندان تحت تکفل شما نیز می توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. نکته اینکه به طور کلی فرزندان زیر 18سال می توانند از این شرط برخوردار باشند هر چند در برخی ایالت های کانادا امکان همراه کردن فرزندان با سن بالاتر نیز وجود دارد.

6- چرا ویزای استارتاپ کانادا یکی از بهترین روش های اخذ اقامت دائم این کشور به شمار می آید؟

کانادا یکی از بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کارهای استارتاپی است زیرا تجارت پویایی داشته، سابقه اقتصادی قوی دارد و دسترسی آن به بازارهای بین المللی بسیار منحصربفرد است. از دیگر مزایای کانادا برای کارآفرینان استارتاپی می توان به نیروی کار با تحصیلات و تخصص بالا، نرخ مالیات پایین، محیط رقابتی، ثبات مالی و همچنین شرایط زندگی بسیار باکیفیت اشاره کرد.

7-آیا امکان ریجکت شدن ویزا در روش استارتاپ ویزای کانادا وجود دارد؟

پاسخ صریح به این سوال، مثبت است. هر روشی برای اخذ ویزا امکان قانع نشدن افسر مهاجرت بوده و اقدام به اخذ ویزای استارتاپ کانادا نیز از این قانون مستثنی نیست.

8- چه عللی سبب ریجکتی ویزای استارتاپ می شوند؟

علت های مختلفی برای ریجکتی ویزای کانادا وجود دارد. کلیت این دلایل را می توانید در این لینک مطالعه کنید. اما عمده دلایل موجود در این نوع ویزا، عدم اثبات توان مالی کافی، نداشتن برنامه کاری (business plan) مناسب و ارسال مدارک ناقص یا ناکافی اشاره نمود.

سخن پایانی

درپایان خاطرنشان می کنیم، با اینکه این نوع ویزا، یکی از بهترین و مطمئن ترین روشهای مهاجرت به کانادا می باشد، اما نکات بسیاری در آن مبهم است که حتما پیش از اقدام نیاز به مطالعه و بررسی همه جانبه دارد. ما در موسسه حقوقی بین المللی فراگامان مهام با وکلای خبره و همکارانی که در کانادا داریم و البته تجربیات موفق در زمینه اخد ویزای سرمایه گذاری کانادا و ویزای استارتاپ کانادا، می توانیم راهنمای مناسبی در کنار شما باشیم.برای اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ انواع ویزای کانادا به این لینک مراجعه نمائید.

ثبت ديدگاه