کانادا یکی از کشورهای مرفه جهان با اقتصادی پویاست. شرایط کاری این کشور موجب شده متقاضیان بسیاری برای کار و ویزای کانادا درخواست دهند. یکی از شرایط کار در کانادا، جاب آفر است. در ادامه برای آشنایی با جاب آفر کانادا و شرایط آن با ما همراه باشید. به طور کلی می توان گفت که جاب آفر یک پیشنهاد کاریست که کارفرما به متقاضیان کار از دیگر کشورها می دهد. فرد در صورت داشتن صلاحیت و شرایط می تواند برای مهاجرت به کانادا اقدام کرده و فعالیت کاری خود را آغاز کند. برای آشنایی با انواع ویزای کانادا این لینک را بخوانید.

جاب آفر، جاب آفر کانادا، ویزای کانادا، مهاجرت به کانادا، سیتیزن شیپ کانادا

روش های دریافت جاب آفر

کانادا به جهت داشتن اقتصادی قوی، امنیت بالای شغلی، تجهیزات به روز، رفاه و… مورد توجه افراد زیادی است.جاب آفر کانادا به دو روش استانی (Provincial) و دولتی (federal) اعطا می شود. لازم به ذکر است، که برای مهاجرت به کانادا قوانین هر استان با دیگری متفاوت است. در این بین، کبک متمایزترین استان این کشور است که قوانین و مقررات خاص خودش را دارد. کسی که از طریق استانی اقدام به دریافت پیشنهاد کار می کند می بایست درمورد شرایط آن منطقه اطلاعات کافی داشته باشد. عده ای از متقاضیان به دلایلی همچون داشتن اقوام در یکی از استانها، امکانات خوب، دسترسی آسان تر و یا نداشتن شرایط فدرال، اقدام به استفاده از برنامه های مهاجرتی استانی می کنند.

شرایط مورد نیاز جهت دریافت جاب آفر

از سال ۲۰۱۵ دولت کانادا سه روش مهاجرتی تحت عنوان های نیروی متخصص (skilled worker)، نیروی فنی (skilled trade) و نیروی با سابقه کار در کانادا (Canadian experience class) ارائه نموده است. این روش باعث تسریع روند بررسی درخواستهای مهاجران شده است و افراد بنا بر تخصص خود به راحتی تقسیم بندی شده و در یکی از این سه گروه قرار می گیرند. در زیر به اختصار شرایط این سه نیرو را شرح میدهیم:

نیروی متخصص و نیروی با سابقه کار در کانادا

متقاضی می بایست از سوی یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کاری داشته باشد. سابقه یک سال کار بصورت تمام وقت (حداقل ۳۰ ساعت درهفته) و با حقوق داشته باشد وحرفه ای که در آن مشغول بکاراست در جدول NOC دربین گروه های (۰،A،B) قرار داشته باشد  (NOC: national occupational classification)

 نیروی فنی

متقاضی میتواند حداکثر از سوی دو کارفرما پیشنهاد کار دریافت نماید، یک سال بصورت تمام وقت (حداقل ۳۰ ساعت درهفته) با حقوق کار کرده باشد، وحرفه ای که در آن است در جدولNOC  در بین گروه های (۷۲-۷۳-۸۲-۹۲-۶۳۲-۶۳۳) قرار گرفته باشد. توضیحات مربوط به جدول NOC را در این لینک بخوانید.

مدارک مورد نیاز برای جاب آفر

در گام نخست، فرد باید سوابق تحصیلی و کاری، مهارت های زبان (انگلیسی یا فرانسه)، وضعیت تاهل،سن و ملیت خود را ارائه دهد. درصورت کسب امتیاز کافی وارد مرحلۀ بعد خواهد شد. پس از ورود اطلاعت اولیۀ فردی و دریافت تائیدیه از سوی کارفرما، گام بعدی تهیه مدارکی چون: پاسپورت معتبر، ارائه مدرک آزمون زبان (انگلیسی یا فرانسه)، معادل سازی مدرک تحصیلی (از کشور مبدا به مقصد)، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، انگشت نگاری، انجام تست سلامت و ارائه گواهی تمکن مالی (از بانک) است. در صورت وجود هرگونه نقص درمدارک ارسالی، نامه ای جهت اصلاح از طریق اداره مهاجرت کانادا برای شما ارسال خواهد شد و به شما فرصتی کوتاه جهت اصلاح و بروز رسانی مدارک داده خواهد شد. درمورد آزمون زبان باید بدانید که، دو امتحانILTES  وCLEPIP (نوع جنرال) وجود دارد که شما می توانید در یکی از آنها شرکت کرده و پس از کسب نمره ی لازم، مدرک خود را بگیرید. نمره های مورد نیاز برای هرسه روش مهاجرتی متفاوت است. برای اطلاع از نمره ی قبولی هر روش می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

هزینه های اقدام جهت اخذ جاب آفر کانادا

 فراموش نکنید کلیه هزینه های مراحل ذکر شده برعهدۀ شخص متقاضی می باشد.

اگر قصد مهاجرت به کانادا از روش استانی را دارید، بایستی بدانید که هزینۀ مهاجرت به هراستان متفاوت است. برای مثال، هزینه ی اقدام برای کبک ۱۰۴۰ دلار کانادا است. چنانچه فرد متاهل با همسر خود قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشد، بایستی ۱۰۴۰ دلار کانادای دیگر نیز بپردازد.

توجه: اگر با روش نیروی دارای سابقه کار فدرال (experience class) برای اقامت کانادا اقدام کنید، نیازی به ارائه گواهی تمکن مالی ندارید. همچنین اگربه روش نیروی متخصص یا فنی قصد مهاجرت دارید، در صورت داشتن یک پیشنهاد کاری معتبر(valid job offer)، نیازی به ارائه گواهی تمکن مالی ندارید.

چنانچه شرایط ذکر شده را نداشته باشید، باید به تعداد هر نفر مبلغ مشخصی در حساب بانکی داشته باشید. اگر اعضای خانواده بیش از ۷ نفر باشد به اعضای هر نفر ۳,۴۱۴ دلار کانادا باید اضافه شود.

تمکن مالی لازم جهت دریافت جاب آفر با نرخ دلار کانادا تعداد اعضای خانواده
۱۲,۶۶۹ ۱
۱۵,۷۷۲ ۲
۱۹,۳۹۰ ۳
۲۳,۵۴۲ ۴
۲۶,۷۰۱ ۵
۳۰,۱۱۴ ۶
۳۳,۵۲۸ ۷

توجه به این نکته ضروریست که، هنگام ورود به خاک کانادا اگر بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار کانادا به همراه خود دارید بایستی حتما این موضوع به اطلاع مامور مرزی برسد؛ در غیر این صورت اگراز این موضوع مطلع شوند، شما را جریمه و اموال تان را ضبط می کنند. این اموال می توانند شامل پول نقد، چک، سهام و… باشد. سرانجام پس از طی مراحل فوق و دریافت جاب آفر می توانید برای اخذ ویزای کانادا اقدام کنید. پس از مهاجرت به کانادا از طریق جاب آفر، می توانید در حوزه ی کاری خود مشغول به کار شوید. اگر در مدت پنج سال ۱۰۹۵ روز در خاک کانادا بمانید( نیازی نیست که اقامت بصورت پیوسته باشد) می توانید جهت اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمائید.

نکته: جهت آشنایی با روند اخذ ویزای کاری کانادا به این لینک مراجعه نمائید.

 

سیتیزن شیپ کانادا

برای سیتیزن شیپ کانادا (اخذ شهروندی کانادا) حداقل باید ۳ سال در کانادا اقامت داشته باشید. همچنین اگر بین سنین ۱۸ تا ۵۴ سال هستید می بایست توانایی خود را در زبان انگلیسی یا فرانسه ثابت کنید، این به این معنی است که شما نمره کافی (CLB 4) را کسب نمائید. همچنین آزمون کتبی دیگری برای افراد بین ۱۸ تا ۵۴ سال برگزار می شود که، مدت زمان آن ۳۰ دقیقه می باشد، و محتوای این امتحان شامل اقتصاد، تاریخ، جغرافیا، قوانین و… کانادا است، و از ۲۰ سوال این آزمون می بایست به ۱۵  سوال آن پاسخ صحیح داده شود.

پس از گذراندن مراحل فوق، نتیجه امتحان در یک مصاحبه با مسئول کانادایی به شما اعلام می شود. علاوه بر آن مدارک شما بررسی و توانایی زبان شما سنجیده می شود. پس از پشت سر گذاشتن این مراحل برای به جا آوردن سوگند شهروندی به یک جشن دعوت خواهید شد.