تمدید کارت اقامت کانادا

تمدید کارت اقامت کانادا

تمدید کارت اقامت کانادا آخرین و بروز ترین اطلاعات درمورد روند تمدید کارت اقامت کانادا از ایران و یا تمدید کارت PR کانادا و کارت اقامت دائم کانادا در این برگه شرح داده شده است.

کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند باید کارت اقامت دائم معتبر یا اسناد سفر مربوط به اقامت دائم خود را در هنگام سفر به کانادا همراه داشته باشند. این وظیفه شماست که مطمئن شوید کارت اقامتتان هنوز معتبر است، چه زمانی که قصد عزیمت به کانادا را دارید و چه زمانی که می خواهید درخواست کارت اقامت کانادایی جدید کنید.

تمدید کارت اقامت کانادا 

آیا تمدید کارت اقامت کانادا از ایران امکانپذیر است؟ اخذ اقامت دائم کانادا و دریافت شهروندی کانادا از آرزوهای بسیاری از کسانی است که آینده خود را در مهاجرت می بینند و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند برای اخذ اقامت دائم کانادا از روش های مختلف اقدام می کنند. اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، اگر می خواهید در مورد نحوه دریافت کارت PR کانادا و یا تمدید کارت اقامت کانادا از ایران بیشتر بدانید و در صورتیکه می خواهید از امکان تمدید کارت اقامت کانادا از ایران مطلع شوید، در ادامه این مطلب اطلاعات زیادی در مورد تمدید کارت PR کانادا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مقدمه

کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند باید کارت اقامت دائم معتبر یا اسناد سفر مربوط به اقامت دائم خود را در هنگام سفر به کانادا همراه داشته باشند. این وظیفه شماست که مطمئن شوید کارت اقامتتان هنوز معتبر است، چه زمانی که قصد عزیمت به کانادا را دارید و چه زمانی که می خواهید درخواست کارت اقامت کانادایی جدید کنید.

کارت اقامت دائم کانادا یا PR Card یک سند رسمی است که شرایط شما بعنوان یک فرد دارای اقامت دائم در کانادا را اثبات می کند.

 شما به کارت اقامت دائم کانادا نیاز خواهید داشت اگر:

  • دارای اقامت دائم کانادا هستید. (حتی کودکان زیر سن قانونی)
  • قصد سفر به خارج از کانادا را دارید.
  • قصد دارید از طریق یک وسیله حمل و نقل تجاری مانند هواپیما، قطار، کشتی یا اتوبوس به کانادا برگردید.

تمدید کارت اقامت کانادا ، تمدید کارت PR کانادا

چه زمانی باید درخواست کارت اقامت کانادا کرد؟

اگر دارای اقامت دائم کانادا هستید و قصد انجام یکی از موارد زیر را دارید می بایست برای اخذ کارت اقامت دائم کانادا یا کارت PR کانادا درخواست دهید:

  • قصد دارید اولین کارت اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.
  • قصد تمدید کارت اقامت کانادا که تاریخ اعتبار آن به پایان رسیده یا بزودی به پایان خواهد رسید.
  • بصورت قانونی نام خود را تغییر داده و قصد آپدیت کارت اقامت دائم خود را دارید.
  • کارت اقامت دائم کانادای شما به سرقت رفته، گم شده یا آسیب دیده است.
  • می خواهید جنسیت نقش بسته روی کارت اقامت دائم کانادای خود را تغییر دهید.

نکته: اگر کارت اقامت دائم کانادای شما برای دستکم 9 ماه (270 روز) اعتبار دارد، برای تعویض آن درخواست ندهید مگر اینکه اسمتان را بصورت قانونی تغییر داده باشید. در غیر این صورت درخواست شما رد خواهد شد.

کارت اقامت دائم کانادا برای کسانی که به تازگی اقامت این کشور را کسب کرده اند

اگر به تازگی اقامت دائم کانادا را کسب کرده اید، بصورت اتوماتیک کارت اقامت دائم کانادا را از طریق پست پس از ورود به این کشور دریافت خواهید کرد. صدور کارت اقامت دائم کانادا بخشی از فرآیند مهاجرت به کانادا بوده و نیازی به ثبت درخواست کارت اقامت دائم کانادا بصورت جداگانه نخواهد بود.

چه کسانی می توانند برای کارت اقامت دائم کانادا درخواست دهند؟

برای اینکه شرایط اخذ کارت اقامت دائم کانادا را داشته باشید، باید:

  • اقامت دائم کانادا را داشته باشید.
  • در کانادا حضور داشته باشید.
  • نیازمندی های لازم برای اقامت کانادا را داشته باشید.
  • فرمان اخراج از کشور برای شما صادر نشده باشد.
  • شهروند کانادا نباشید.
  • به جرمی مربوط به استفاده غیرمجاز و سوء استفاده از کارت اقامت دائم کانادا متهم نشده باشید.

آیا امکان تمدید کارت اقامت کانادا از ایران یا هر کشوری غیر از کانادا وجود دارد؟

دارندگان اقامت دائم کانادا که در خارج از این کشور هستند و کارت اقامت دائم معتبر برای بازگشت به کانادا ندارند باید از مرکز ثبت درخواست ویزای کانادا در محل حضورشان یا دفتر ویزای کانادا، اسناد سفر اقامت دائم دریافت کرده و بعد از  بازگشت به کانادا بلافاصله درخواست کارت اقامت دائم نمایند. بدین ترتیب امکان تمدید کارت اقامت کانادا از ایران وجود ندارد مگر اینکه به کانادا برگردید. اگر در خارج از کانادا به سر می برید و کارت اقامت دائم کانادا را به هر دلیلی (به سرقت رفتن یا گم کردن) در اختیار ندارید یا قصد تمدید کارت PR کانادا را دارید، باید پیش از هر چیزی ثابت کنید که دارای اقامت دائم کانادا هستید. در شرایطی که کارت PR کانادا را ندارید باید در ابتدا مدرک سفر اقامت دائم Permanent Resident Travel Document (PRTD)  داشته باشید. برای تهیه این مدرک باید به دفتر صدور ویزای کانادا یا سفارت این کشور، در کشور محل حضور مراجعه نمائید. ایرانیان می بایست برای تمدید کارت اقامت کانادا به کنسولگری های این کشور در آنکارا، ایروان، ابوظبی و… مراجعه نمایند. برای درخواست مدرک سفر اقامت دائم باید فرم موسوم به imm5524e را تکمیل و تحویل دفتر صدور ویزا یا سفارت کانادا در کشور محل حضورتان دهید تا امکان بازگشت به کانادا برایتان فراهم شود. در صورتیکه یک نفر از طرف شما درخواست این مدرک را بدهد باید فرم imm5476e را تکمیل و ارائه دهد. پس از تکمیل و تحویل هر یک از این فرم ها، در صورت موافقت دفتر صدور ویزا یا سفارت کانادا، شرایط برای بازگشت شما به کانادا فراهم خواهد شد. پس از ورود به کانادا باید بلافاصله برای تمدید کارت PR کانادا یا تمدید کارت اقامت کانادا و یا همان صدور مجدد آن اقدام نمائید.

اطلاعات بیومتریک

اغلب کسانی که خواستار اخذ کارت اقامت دائم کانادا هستند نیازی به ثبت اطلاعات بیومتریک ندارند. با این وجود در صورتیکه شرایط زیر را داشته باشید باید اطلاعات بیومتریک خود را به ثبت برسانید:

  • هنگام ثبت درخواست اقامت دائم کانادا کمتر از 14 سال سن داشته یا پس از 31 جولای 2018 درخواست اقامت دائم کانادا کرده اید.
  • اکنون بیش از 14 سال سن داشته و می خواهید برای تعویض یا تمدید کارت اقامت کانادا خود اقدام کنید.

تمدید کارت اقامت کانادا ، تمدید کارت PR کانادا

شرایط اخذ شهروندی کانادا

ممکن است شرایط اخذ شهروندی کانادا را داشته باشید اگر:

  • اقامت دائم کانادا را دارید.
  • بدون در نظر گرفتن سن، 5 سال قبل از ثبت درخواست شهروندی، دستکم 1095 روز در این کشور اقامت داشته اید.

نکته: مدت زمانی که بعنوان مقیم موقت یا فردی تحت حفاظت در کانادا حضور داشته اید نیز جزء این مدت حساب خواهد شد. هر روزی که بدین ترتیب در کانادا در طی 5 سال گذشته حضور فیزیکی داشته اید به مثابه نیم روز محسوب خواهد شد به شرطی که طول این دوره بیش از 365 روز نباشد.

مدارکی که برای درخواست تمدید کارت اقامت کانادا به آن ها نیاز خواهید داشت

1- کارت اقامت دائم کانادا

همانطور که گفته شد، اولین کارت اقامت دائم شما بصورت اتوماتیک پس از اخذ اقامت دائم این کشور در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از این رو اگر قصد تعویض و یا تمدید کارت اقامت کانادا خود را به دلیل اتمام اعتبار آن دارید باید یک کپی از کارت اقامت دائم قبلی خود را در درخواستتان قرار دهید و کارت قبلی را تا زمان دریافت کارت جدید نگه دارید. اگر می خواهید کارتتان را به دلیل آسیب فیزیکی تعویض کنید، باید کارت آسیب دیده را ضمیمه فرم درخواست صدور کارت اقامت دائم نمائید. هنگام مراجعه به دفاتر صدور کارت اقامت دائم کانادا نیز باید کارت اقامت دائم را همراه خود داشته و بعد از دریافت کارت جدید، آن ها را معدوم یا تحویل نمائید.

2- مدارک شناسایی اصلی

در صورت درخواست صدور کارت اقامت دائم کانادا باید کپی یکی از مدارک شناسایی زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر یا اسناد سفر
  • پاسپورت یا اسناد سفری که هنگام اخذ اقامت دائم کانادا داشته اید (صفحه پاسپورتی که هنگام ورودتان به کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور مهر خورده است)
  • کارت شناسایی یا اسناد مسافرتی که توسط وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا یا یک کشور دیگر صادر شده است.

نکته: در صورتیکه ارائه هر یک از اسناد بالا به هر دلیلی برای شما غیرممکن باشد باید یک فتوکپی از هر مدرک هویتی که قبل از سفر به کانادا برایتان صادر شده یا استشهادنامه ای که هویت واقعی شما را فاش کند و توسط یکی از نزدیکان شما یا یک مقام یا سازمان رسمی نماینده کشور محل تولد یا محل سکونت قبلی تان تائید شده باشد را ارائه دهید.

3- عکس

هنگام ثبت درخواست کارت اقامت دائم کانادا به دو قطعه عکس یکسان که در 6 ماه اخیر گرفته اید نیاز خواهید داشت. این دو عکس را بدون مهر و پشت نویسی در یک پاکت کوچک قرار داده و نام خود را روی پاکت بنویسید. جهت آشنایی با شرایط و مشخصات عکس مورد تائید اداره مهاجرت کانادا به این لینک مراجعه نمائید.

ثبت درخواست صدور کارت اقامت دائم کانادا

همه افرادی که درخواست صدور کارت اقامت دائم کانادا را دارند باید فرم [IMM 5444] را تکمیل کنند. در صورتیکه از یک نماینده برای این کار استفاده می کنید باید فرم [IMM 5476] را تکمیل کرده و در صورتیکه درخواست تغییر جنسیت داشته باشید باید فرم [IRM 0002] را تکمیل نمائید.

هزینه درخواست کارت اقامت دائم کانادا

هزینه درخواست کارت اقامت دائم کانادا برای هر نفر 50 دلار کانادایی بوده و هزینه ثبت اطلاعات بیومتریک نیز به ازای هر نفر 85 دلار کانادا و برای هر خانواده دو نفره یا بیشتر 170 دلار خواهد بود.

پس از تهیه مدارک لازم، درخواست خود را در یک پاکت به شکل زیر قرار داده و به آدرسی که در عکس زیر آمده ارسال نمائید. (برای افرادی که در کانادا حضور دارند.)

تمدید کارت اقامت کانادا ، تمدید کارت PR کانادا

اگر می خواهید بصورت ویژه و سریع به درخواست شما رسیدگی شود باید نشان دهید به یکی از دلایل زیر تا حداکثر سه ماه دیگر به کارت اقامت دائم کانادا خود نیاز دارید:

  • سفر به دلیل داشتن یک بیماری سخت
  • سفر به دلیل بیماری سخت یا مرگ یکی از نزدیکان
  • سفر به دلیل نیازهای کاری

لازم به ذکر است که در هر مورد باید اسناد تائید کننده ادعایتان را نیز ارائه نمائید.

بعد از ارسال درخواست کارت اقامت دائم کانادا، اداره مهاجرت کانادا، در صورتیکه مدارک ارسالی شما کامل و معتبر باشد، از طریق ایمیلی که داده اید رسید دریافت درخواست صدور کارت اقامت برای شما ارسال می شود و در ادامه چگونگی و زمان دریافت کارت به شما اعلام خواهد شد. در صورتیکه مدارک شما ناقص یا درخواستتان دارای اشکال باشد، درخواست به شما بازگردانده شده و نقص های آن به اطلاعتان خواهد رسید.

سخن پایانی

همراهان ارجمند امیدواریم با مطالعه دقیق مطالب فوق که مستقیماً از سایت اداره مهاجرت کانادا برگرفته شده است به اطلاعات کاملی از روند تمدید کارت اقامت کانادا و یا همان کارت PR کانادا دست یافته باشید. همچنین جهت اطلاع از سایر ویزاهای کانادا و شرایط آنها می توانید به این لینک مراجعه نمائید.