تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران

تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران

تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران معتبرترین منبع اطلاع رسانی اداره مهاجرت آمریکا سال 2021| همه چیز درمورد چگونگی تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران و تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران

اگر شهروند آمریکا و مقیم ایران هستید و قصد تمدید پاسپورت آمریکا از ایران را دارید یا می خواهید برای تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران اقدام کنید، باید بدانید که امکان این کار از داخل ایران یا در هر کشوری غیر از آمریکا امکان پذیر است. اگر می خواهید با فرآیند تمدید پاسپورت آمریکایی آشنا شوید در ادامه این مطلب شما را بطور کامل با این پروسه آشنا خواهیم کرد.

تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران

اگر شهروند آمریکا و مقیم ایران هستید و قصد تمدید پاسپورت آمریکا از ایران را دارید یا می خواهید برای تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران اقدام کنید، باید بدانید که امکان این کار از داخل ایران یا در هر کشوری غیر از آمریکا امکان پذیر است. اگر می خواهید با فرآیند تمدید پاسپورت آمریکایی آشنا شوید در ادامه این مطلب شما را بطور کامل با این پروسه آشنا خواهیم کرد.

مقدمه

اداره مهاجرت ایالات متحده آمریکا معمولا برای شهروندان خود شرایطی فراهم می آورد تا بتوانند در اقصی نقاط جهان به خدمات کنسولی بصورت مستقیم یا غیرمستقیم دسترسی داشته باشند. با توجه به اینکه کشور ما فاقد سفارت خانه رسمی از دولت آمریکاست، لذا ایرانیانی که قصد تعویض پاسپورت آمریکایی خود از ایران را دارند می بایست از طریق خدمات کشور واسط دیگری استفاده نمایند.

آیا امکان تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران وجود دارد؟

تمدید پاسپورت آمریکا از ایران (US passport renewal) یکی از دغدغه هایی است که ایرانیان دارای پاسپورت آمریکایی دارند. اگر پاسپورت آمریکایی خود را گم کرده اید، پاسپورت شما به دلیل آسیب دیدگی نیاز به تعویض دارد یا اعتبار پاسپورتتان رو به اتمام است، می توانید برای تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران که بیشتر تعویض است تا تمدید، اقدام کنید. برخلاف تصور بسیاری از افراد، امکان تمدید پاسپورت آمریکا برای ایرانیان از داخل ایران نیز وجود دارد. سفارت سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، می تواند فرآیند تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران را برای شما انجام دهد و برای این کار نیازی به سفر به آمریکا یا کشورهای همسایه نخواهید داشت، بشرطی که واجد شرایط تمدید پاسپورت آمریکا باشید.

مدت اعتبار پاسپورت آمریکا

پیش از هر چیز بهتر است با انواع پاسپورت آمریکا و اعتبار هر یک آشنا شوید. پاسپورت آمریکا در واقع سندی است که به شهروندان این کشور امکان می دهد سفرهای بین المللی داشته و در هر نقطه ای از جهان با مراجعه به سفارت یا کنسولگری این کشور، خدمات کنسولی دریافت کنند. پاسپورت آمریکایی به دو شکل کارت و کتابچه صادر می شود که منظور ما در این مطلب مورد کتابچه ای است که پرکاربردترین نوع پاسپورت آمریکا به شمار می آید. این کتابچه پاسپورتی است که برای سفرهای بین المللی دریایی، زمینی و هوایی به کار گرفته شده و مدت اعتبار آن از 5 تا 10 سال متفاوت است. کارت پاسپورت آمریکا نیز تنها برای ورود به این کشور از مرزهای کانادا، مکزیک، کارائیب و برمودا از طریق زمین و دریا به کار رفته و نمی توان با آن سفر هوایی به این کشور داشت. همچنین باید بدانید که پاسپورت آمریکا حاوی عکس صاحب پاسپورت، تاریخ و محل تولد وی و یک تراشه الکترونیکی است که تمامی اطلاعات مربوط به دارنده در آن ذخیره شده است. مدت اعتبار پاسپورت آمریکا برای افراد زیر 16 سال تنها 5 سال و برای افراد بالای 16 سال نیز تا 10 سال تعیین شده است.

تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران، تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران

انواع پاسپورت آمریکا

پاسپورت آمریکایی بسته به نوع و سن دارنده آن اعتبار و ظاهر متفاوتی دارد که به شرح زیر است:

پاسپورت آبی: پاسپورت آبی یا همان پاسپورت معمول آمریکا برای افراد 16 ساله و بیشتر دارای اعتبار 10 ساله و برای افراد زیر 16 سال دارای اعتبار 5 ساله است.

پاسپورت خاکستری: این نوع پاسپورت برای افرادی که برای اهداف خاصی به استخدام آمریکا درآمده و متناسب با آن به خاک این کشور رفت و آمد دارند صادر می شود و معمولاً حداکثر اعتبار آن 5 سال است.

پاسپورت رسمی: این نوع پاسپورت آمریکا برای شهروندان و کارمندان آمریکا (از جمله پرسنل نظامی) که در این کشور اقامت دائم یا موقت دارند صادر شده و 5 سال اعتبار دارد.

پاسپورت سفر: این نوع پاسپورت که با نام پاسپورت پناهندگی نیز شناخته می شود یک پاسپورت موقت و ساده است که برای افراد پناهجو صادر می شود. این نوع پاسپورت به فرد پناهجو امکان می دهد برای سپری کردن ادامه مراحل پناهندگی خود به آمریکا سفر کند.

کارت پاسپورت: این پاسپورت در واقع به شکل یک کارت بوده و همانطور که در بالا گفته شد تنها برای سفرهای غیرهوایی از مکزیک، کانادا، برمودا و کارائیب به آمریکا به کار می آید. مدت اعتبار این کارت پاسپورت نیز برای افراد بالای 16 سال حداکثر 10 سال و برای افراد زیر 16سال تنها 5 سال است.

پاسپورت اضطراری: این نوع پاسپورت نیز همانطور که از نام آن مشخص است در موارد اضطراری و خاص مانند فوت والدین در آمریکا صادر شده و مدت اعتبار آن تنها یک سال است.

تمدید پاسپورت آمریکا

اگر شهروند آمریکا هستید و پاسپورت آمریکایی دارید، برای تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران نیازی به سفر به این کشور یا کشورهای همسایه نیست و از طریق بخش امور بین الملل سفارت سوئیس در ایران که در واقع حافظ منافع آمریکا در ایران نیز هست، می توانید برای تعویض پاسپورت آمریکایی خود با وقت قبلی اقدام کنید. بطورکلی فرآیند تمدید پاسپورت آمریکایی در تمام کشورهایی که دارای کنسولگری یا سفارت آمریکا هستند امکان پذیر است با این شرط که وقت قبلی داشته باشید.

فرآیند تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران در حالت عادی بین 10 تا 12 هفته به طول می انجامد اما امکان کاهش این مدت به 4 تا 6 هفته از طریق پست یا مراکز در نظر گرفته شده در داخل آمریکا نیز وجود دارد.

برای اینکه بتوانید پاسپورت آمریکایی خود را تمدید کنید باید تمام شرایط زیر در مورد شما صدق کند:

  • پاسپورت شما سالم بوده و بتوانید همراه با درخواست تمدید پاسپورتتان آن را تحویل دهید.
  • در 15 سال اخیر صادر شده باشد.
  • با 10 سال اعتبار صادر شده باشد.
  • با نام کنونی شما صادر شده یا اگر نامتان را تغییر داده اید می توانید مدارک قانونی مانند گواهی ازدواج و حکم تغییر نام را ارائه دهید.

تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران، تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران

تعویض پاسپورت آمریکایی برای افراد زیر 16 سال

اگر کمتر از 16 سال دارید، برای تمدید پاسپورت آمریکایی خود به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت قبلی
  • اگر متقاضی تمدید پاسپورت زیر 16 سال بوده و والدین او نیز شهروند آمریکا هستند، باید پاسپورت های آمریکایی آن ها را نیز ارائه دهید. اگر یکی از والدین یا هر دوی آن ها گرین کارت داشته اما شهروند نیستند باید گرین کارت هایشان را ارائه دهید.
  • اصل گواهی تولد یا کپی تائید شده آن در آمریکا، یا گواهی تولد از کنسولگری آمریکا در خارج از کشور یا گواهی دریافت تابعیت آمریکایی متقاضی
  • کارت بیمه اجتماعی متقاضی، در صورت وجود یا شماره آن. درصورتیکه متقاضی برای دریافت شماره بیمه اجتماعی درخواست نداده باید فرم SS-5 را همزمان با درخواست تمدید پاسپورت تکمیل نموده و ارائه دهد.
  • گواهی تولد اصلی ایرانی (شناسنامه) همراه با ترجمه معتبر انگلیسی که توسط وزارت امور خارجه ایران تائید شده باشد.
  • دو عکس پاسپورتی مشابه با ابعاد 5 × 5 سانتیمتر، تمام رخ از نمای روبرو، با پس زمینه سفید که روی کاغذ غیربراق چاپ شده، بدون روتوش و بدون عینک. عکس ها را نباید به فرم درخواست تمدید پاسپورت آمریکا چسبانده یا منگنه کنید.
  • تصاویر خانوادگی در زمان های مختلف که متقاضی در این عکس ها بوده و عکس ها از زمان دریافت پاسپورت آمریکایی گرفته شده باشند.
  • پاسپورت معتبر ایرانی برای هر دو والدین الزامیست اما درصورتیکه موجود نباشد، باید این موضوع را از قبل به مرکز تمدید پاسپورت آمریکا اطلاع دهید.
  • حضور هر دوی والدین و خود متقاضی زیر 16 سال الزامیست. درصورتیکه یکی از والدین غایب باشد باید از قبل فرم موسوم به رضایت نامه را تکمیل، امضاء و ارائه نماید.
  • اگر متقاضی تمدید پاسپورت آمریکا بیشتر از 16 اما کمتر از 18 سال سن دارد باید دستکم یکی از والدین او را همراهی کند و پاسپورت معتبر ایرانی، آمریکایی یا هر پاسپورت دیگری که دارد را همراه داشته باشد.
  • اگر متقاضی کمتر از 16 سال سن دارد یا درصورتیکه متقاضی بیشتر از 16 اما کمتر از 18 سال سن دارد و والدین او از هم جدا شده اند، باید اصل طلاق نامه این دو ارائه شده و در آن حضانت فرزند تعیین شده باشد. درصورتیکه طلاق نامه در ایران تنظیم شده باشد، باید به زبان انگلیسی ترجمه شده و توسط وزارت امور خارجه تائید گردد.
  • فرم DS-11 می بایست قبل از مراجعه برای تمدید پاسپورت آمریکا تکمیل شود. (ترجیحاً با کامپیوتر) این فرم را امضا نکنید و در صورت تکمیل نبودن فرم باید مجدداً وقت بگیرید.
  • درصورتیکه متقاضی تغییر نام داده است باید اسناد مربوط به آن مانند گواهی ازدواج و حکم دادگاه ارائه شود.
  • پرداخت هزینه تمدید پاسپورت آمریکا
  • متقاضیان می توانند این مدارک را بصورت مستقیم و شخصی فقط به محل تمدید پاسپورت ارائه دهند.

 تعویض پاسپورت آمریکایی برای افراد 16 ساله و بالاتر

اگر 16 سال یا بیشتر سن دارید برای تمدید پاسپورت آمریکایی خود باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت قبلی متقاضی
  • کارت بیمه اجتماعی متقاضی، در صورت موجود بودن یا شماره آن درصورتیکه متقاضی هیچ وقت درخواست شماره کارت بیمه نکرده باشد. در این صورت باید درخواست اختصاص شماره بیمه همزمان با درخواست تمدید پاسپورت صورت گرفته و مدارک مربوط به درخواست کارت بیمه ارائه شود؛ از جمله فرم Form SS-5
  • پاسپورت معتبر ایرانی؛ درصورتیکه پاسپورت ایرانی به هر دلیلی در دسترس نباشد باید از قبل در این زمینه به مرکز تمدید پاسپورت اطلاع دهید.
  • دو عکس پاسپورتی مشابه با ابعاد 5 × 5 سانتیمتر، تمام رخ از نمای روبرو، با پس زمینه سفید که روی کاغذ غیربراق چاپ شده، بدون روتوش و بدون عینک. عکس ها را نباید به فرم درخواست تمدید پاسپورت آمریکا چسبانده یا منگنه کنید.
  • پرداخت هزینه تمدید پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست تمدید پاسپورت موسوم به فرم آنلاین DS-82 ، ترجیحاً به شکل آنلاین و قبل از مراجعه به محل تمدید پاسپورت. لطفاً این فرم را امضا نکنید. کسانی که این فرم را به درستی تکمیل نکرده باشند باید مجدداً وقت بگیرند.
  • اگر نام خود را تغییر داده اید باید اسناد اصلی یا کپی تائید شده مربوط به تغییر نام را ارائه دهید؛ اسنادی مانند گواهی ازدواج و حکم دادگاه
  • متقاضیان تنها می توانند از طریق حضوری درخواست خود برای تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران را ارائه دهند. برای وقت گرفتن نیز باید از قبل تماس بگیرید. دیر رسیدن یا نیامدن باعث از بین رفتن نوبت شما خواهد شد.

تعویض پاسپورت آمریکایی در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن پاسپورت

درصورتیکه پاسپورت آمریکایی تان به سرقت رفته یا آن را گم کرده اید و می خواهید پاسپورت جدیدی برایتان صادر شود به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • اصل یا کپی تائید شده گواهی تولد متقاضی در آمریکا یا شماره تابعیت آمریکا
  • کپی پاسپورت به سرقت رفته یا گم شده (در صورت موجود بودن)
  • اصل گواهی تولد متقاضی در ایران (شناسنامه). درصورتیکه فرد کمتر از 16 سال سن داشته باشد بایستی گواهی تولد والدینش را نیز ارائه دهد.
  • ترجمه انگلیسی رسمی گواهی تولد ایرانی فرد متقاضی که توسط وزارت امور خارجه ایران تائید شده است. اگر متقاضی کمتر از 16 سال سن دارد باید ترجمه انگلیسی گواهی تولد والدینش را نیز ارائه دهد.
  • درصورتیکه پاسپورت به سرقت رفته، می بایست گزارش پلیس با ترجمه تائید شده رسمی آن به زبان انگلیسی که به تائید وزارت امور خارجه ایران رسیده باشد را نیز ارائه دهد.
  • توضیحات کتبی متقاضی به زبان انگلیسی در مورد علت و نحوه به سرقت رفتن یا گم شدن پاسپورتش از جمله زمان، مکان و چگونگی آن
  • پاسپورت ایرانی معتبر متقاضی؛ درصورتیکه متقاضی کمتر از 16 سال سن داشته باشد باید پاسپورت های هر دو والدینش را نیز ارائه دهد. اگر به دلایل خاصی پاسپورت ایرانی موجود نباشد، باید از قبل به اطلاع مرکز تمدید پاسپورت آمریکا برسانید.
  • کارت بیمه اجتماعی فرد متقاضی در صورت موجود بودن یا شماره بیمه
  • دو عکس پاسپورتی یکسان با ابعاد 5 × 5 سانتیمتر، تمام رخ از نمای روبرو، با پس زمینه سفید که روی کاغذ غیربراق چاپ شده، بدون روتوش و بدون عینک. عکس ها را نباید به فرم درخواست تمدید پاسپورت آمریکا چسبانده یا منگنه کنید.
  • تکمیل کردن کامل فرم های DS-11 و DS-64 که ترجیحاً با کامپیوتر صورت گرفته و قبل از حاضر شدن در محل تمدید پاسپورت آمریکا انجام شود. این فرم ها را امضاء نکنید. درصورتیکه فرم ها تکمیل نباشند باید دوباره وقت بگیرید.
  • درصورتیکه متقاضی کمتر از 16 سال سن دارد، هر دو والدین او باید همراه او باشند (اگر بیشتر از 16 سال اما کمتر از 18 سال سن دارد باید دستکم یکی از والدین او را همراهی نماید)
  • پرداخت هزینه های مربوط به صدور پاسپورت

تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران، تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران

هزینه تمدید پاسپورت آمریکا از ایران

هزینه تمدید پاسپورت آمریکا از ایران در سفارت سوئیس به ریال از متقاضیان دریافت شده و به شرح زیر است:

درخواست ساده (Simplified) برای تمدید پاسپورت برای افراد واجد شرایط: 30350000 ریال

درخواست معمولی (Ordinary) برای تمدید پاسپورت برای متقاضیان 16 ساله و بالاتر: 40000000 ریال

درخواست معمولی برای تمدید پاسپورت برای کودکان و افراد زیر 16 سال: 31750000 ریال

درخواست برای ثبت تولد و پاسپورت آمریکایی برای کودکان و افراد زیر 16 سال: 59300000 ریال

تائید به ازای هر مدرک: 11600000 ریال

نکته: لازم به ذکر است که درخواست ساده برای کسانی است که واجد تمامی شروط تعویض پاسپورت آمریکایی که در بالا برشمرده شد و درخواست معمولی نیز برای کسانی است که یک یا چند مورد از این شروط در مورد آن ها صدق نمی کند، مثلاً پاسپورت آن ها بیش از حد آسیب دیده یا بیش از 15 سال پیش صادر شده و اکنون باید تمدید شود.

نکاتی در مورد تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران

  • پاسپورت خود را تقریباً 9 ماه قبل از پایان اعتبار آن تمدید کنید.
  • همواره تاریخ اعتبار پاسپورت خود را مد نظر داشته باشید زیرا در برخی کشورها باید پاسپورت شما بیشتر از 6 ماه اعتبار داشته باشند تا بتوانید به آن ها سفر کنید. همچنین برخی خطوط هواپیمایی درصورتیکه پاسپورت شما کمتر از 6 ماه اعتبار داشته باشند به شما اجازه سوار شدن به پرواز را نخواهند داد.
  • اگر بطور مرتب در سفر هستید، گزینه 52 صفحه ای در درخواست پاسپورت خود را تیک بزنید تا کتابچه پاسپورتی بزرگ تری با 52 صفحه دریافت کنید.

محل مراجعه برای ارائه درخواست تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران

محل مراجعه برای ایرانیان آمریکایی تبار، سفارت سوئیس در تهران به آدرس و مشخصات ذیل می باشد. همچنین می توانید با مراجعه به این لینک از سایر خدمات سفارت سوئیس در تهران استفاده نمائید.

تهران- پاسداران- خیابان شهید موسوی (گلستان پنجم)، نبش خیابان پایدارفرد، پلاک 55

شماره تلفن:

00982122542178

00982122565273

00982122772463

فکس:

00982122580432

آدرس ایمیل: tehran.fi@eda.admin.ch

کد پستی: 19395-468319649-63751

تمدید پاسپورت آمریکایی از ایران، تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران

سوالات متداول

1- آیا تا زمانی که پاسپورت آمریکایی من تمدید می شود می توانم از پاسپورت قدیمی ام استفاده کنم؟

در فرآیند تمدید پاسپورت آمریکا باید پاسپورت قدیمی خود را نیز تحویل دهید و بدین ترتیب تا زمان دریافت پاسپورت جدید نمی توانید سفر خارج از کشور داشته باشید، مگر اینکه پاسپورت دیگری غیر از پاسپورت آمریکایی داشته باشید. درصورتیکه پاسپورت جدید برای شما صادر شود، پاسپورت قبلی باطل شده و به شما بازگردانده خواهد شد.

2- آیا امکان پست کردن مدارک برای تمدید پاسپورت آمریکایی وجود دارد؟

بله- اما این امکان تنها در داخل خاک آمریکا امکانپذیر است آن هم بشرطی که مدارک مورد نیاز را بطور کامل همراه با فرم های تکمیل شده ارسال کنید. نکته دیگر اینکه پاسپورت شما باید صدمه زیادی ندیده باشد درغیراین صورت امکان استفاده از گزینه پستی را نخواهید داشت. اما در خارج از آمریکا می بایست بصورت حضوری به کنسولگری یا سفارت آمریکا در کشور محل تولدتان مراجعه کنید و مدارک را حضوری تحویل دهید.

3- ارزان ترین روش برای تمدید پاسپورت آمریکایی کدام است؟

بطورکلی مراجعه حضوری جهت تعویض پاسپورت آمریکایی از ایران ارزان تر است و در میان انواع پاسپورت های آمریکا نیز تمدید پاسپورت کارت، ارزان تر و سریع ترین گزینه خواهد بود. درصورتیکه بخواهید از خاک آمریکا پاسپورت کارت خود را به شکل پستی تمدید کنید علاوه بر تکمیل فرم DS-82 و دیگر مدارک، باید 30 دلار نیز هزینه پرداخت نمائید.

4- آیا امکان رد شدن درخواست تمدید پاسپورت آمریکا وجود دارد؟

بله به دلایل حقوقی ممکن است با درخواست تمدید پاسپورت آمریکایی شما موافقت نشود. برای مثال اگر هزینه های حمایت مالی از فرزندانتان را نپردازید نمی توانید پاسپورت خود را تمدید کنید حتی اگر تمامی مراحل را درست انجام داده و واجد دیگر شرایط تمدید پاسپورت باشید. بدین ترتیب دلایل متعددی برای مخالفت با درخواست تمدید پاسپورت آمریکایی شما وجود خواهد داشت.

5- تمدید پاسپورت آمریکا از داخل این کشور چه مدت زمان می برد؟

بطورکلی تمدید پاسپورت آمریکا حدود 10 هفته زمان خواهد برد و درصورتیکه درخواست خود را با پست ارائه کرده باشید این مدت بیشتر نیز خواهد شد. در صورت ارائه درخواست آنلاین، این زمان کمتر خواهد بود. امکان دریافت زودتر پاسپورت جدید در شرایط اضطراری نیز وجود دارد اما نباید تا پیش از دریافت پاسپورت جدیدتان برای سفر برنامه ریزی کنید.

سخن پایانی

همراهان ارجمند، ضمن سپاس از مطالعه این مطلب به اطلاع شما عزیزان می رسانیم که وکلای موسسه حقوقی بین المللی فراگامان مهام، با سالها تجربه در زمینه انجام امور حقوقی و تمدید پاسپورت آمریکایی و همچنین تمدید پاسپورت شهروندان کانادایی می تواند در خدمت شما عزیزان باشد. همچنین شما گرامیان می توانید با مراجعه به این لینک از شرایط سایر انواع ویزای آمریکا و شرایط اخذ انواع اقامت آمریکا مطلع شوید.