تحصیل رایگان در آلمان

آلمان صنعتی ترین کشور اروپا و یکی از معدود کشورهایی است که امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. شرایط تحصیل رایگان در آلمان موجب شده در سال های اخیر دانشجویان بسیاری از کشورهای مختلف دنیا برای ویزای تحصیلی آلمان درخواست داده و راهی قلب اروپا شوند. برای آشنایی با پروسه تحصیل رایگان آلمان با ما همراه باشید.

نگاهی به تحصیل رایگان در آلمان

دولت این کشور با فراهم کردن شرایط تحصیلی آلمان همچون کیفیت مراکز آموزشی و دانشگاه ها، بازار کار با ثبات، رفاه اقتصادی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی موجب شده که این کشور به مقصد محبوب دانشجویان تبدیل شود. شما برای شروع پروسه آلمان تحصیل رایگان باید چند مورد مهم را مد نظر قرار داده و سپس برای اخذ ویزا و وقت سفارت اقدام کنید. این گام های مهم ابتدا با پیدا کردن دانشگاه و ارائه یک برنامه تحصیلی خوب شروع شده و به ارائه مدرک زبان (انگلیسی یا آلمانی) میرسد. سپس شما باید بتوانید منابع مالی مطمئنی را تحت عنوان تمکن مالی و توانایی پرداخت هزینه های زندگی ارائه دهید. با اخذ پذیرش از دانشگاه، باید برای درخواست ویزای نحصیلی آلمان درخواست داده و با ثبت نام دانشگاه و خوابگاه ( یا هرگونه محل زندگی) مسیر آلمان تحصیل رایگان را شروع کنید.

در نظر داشته باشید که دانشجوی تحصیلی آلمان باید حداقل ۸۶۴۰ یورو برای پرداخت هزینه های سال اول زندگی خود داشته باشد. دانشجو باید در حین درخواست ویزای تحصیلی آلمان، مدارکی دال بر داشتن این تمکن مالی را به سفارت ارائه کند.

تحصیل رایگان آلمان، تحصیل رایگان در آلمان، رتحصیلی آلمان، آلمان تحصیل رایگان

 یافتن دانشگاه قدم اول

یافتن دانشگاه متناسب با پیشینه تحصیلی و ارائه پروپوزال یا همان برنامه درسی اولین گام برای تحصیل رایگان آلمان است. برای این مهم باید بین دانشگاه هایی که رشته تحصیلی شما را ارائه میدهند، به دنبال اساتید و دپارتمان هایی باشید که بخواهند بر روی پروپوزال شما سرمایه گذاری کنند. البته این پروپوزال باید همسو با اهداف اساتید، گروه و دپارتمان باشد. پیشنهاد میکنیم قبل از تصمیم گیری نهایی و رزرو وقت سفارت، حداقل از سه ماه قبل در مورد نگارش پروپوزال فکر کرده و مکاتبه با دانشگاه را شروع کنید. این مدت زمان کافی است تا بتوانید همه دانشگاه های آلمان را که کورس های تحصیلی شما را ارائه می دهند، بررسی کنید. پس از آنکه دانشگاه مناسب و گروه مورد نظر را پیدا کردید، باید برای برآورد هزینه های زندگی تحقیق کنید.

برآورد همه نیاز ها

اکنون که تصمیم گرفتید در کدام دانشگاه ثبت نام کنید، باید بدانید که چگونه میخواهید هزینه زندگی را پرداخت کنید. بخش زیادی از پروسۀ تحصیل رایگان در آلمان مرتبط با هزینه های دانشگاه و موارد مرتبط است. در نتیجه شما پیش از شروع مسیر باید تصور درستی راجع به هزینه های زندگی داشته باشید. برای این مهم  وب سایت دانشگاه و بخش مربوط به پذیرش  را چک کنید، شما میتوانید هزینه تحصیل و زندگی را با سرچ کردن در سایت هایی همچون نامبئو یا آیدیا لندز پیدا کنید. به این ترتیب شما گام مهم تحصیل رایگان در آلمان را برداشته اید و تصور درستی از هزینه های زندگی خواهید داشت.

یادگیری زبان

متقاضی ویزای تحصیلی آلمان، باید اول مدرک زبان معتبری را ارائه دهد. تحصیل رایگان آلمان با ارائه مدرک زبان آلمانی میسر میشود، ولی با زبان انگلیسی هم شما همچنان شانس تحصیل خواهید داشت. ارائه مدرک زبان به دانشگاه نشان میدهد که شما دانش و تسلط جامعی به زبان داشته و میتوانید به خوبی مباحث آموزشی، سرفصل ها و سخنرانی ها را درک کنید. در آلمان دوره های کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می شود و مردم نیز گرایش دارند تا به جای انگلیسی به زبان آلمانی صحبت کنند. در نتیجه زندگی روزمره شما به این ترتیب روال عادی خواهد داشت.

دریافت پذیرش تحصیلی

بعد از این که مدرک زبان شما صادر شد، باید به کمک نتایج مکاتباتی که با دانشگاه ها و اساتید داشتید برای پذیرش اقدام کنید. این همان مرحله ای است که با نام اپلای کردن شناخته میشود و شما باید تمامی مدارک تحصیلی، مقاله ها و دیگر مدارک مرتبط را برای دپارتمان ارسال کنید، تا آنها بعد از بررسی مربوطه به شما پذیرش دهند. این مرحله تقریبا شبیه به کنکور است با این تفاوت که شما به جای امتحان دان، با مدارک، مقاله و پروپوزالی قوی که دانشگاه از شما قبول کرده وارد پروسه ثبت نام میشوید.

مراجعه به سفارت و ارائه مدارک

شما بعد از دریافت پذیرش باید تمامی مدارک خود را به سفارت ارائه دهید. در نظر داشته باشید که برنامه ریزی شما باید به صورتی باشد که بعد از اخذ پذیرش بلافاصله برای رزرو وقت سفارت اقدام کرده و شانس خود را برای تحصیل از دست ندهید. با صدور ویزای تحصیلی شما در مسیر تحصیل رایگان آلمان موفق شده اید و تنها باید به محل اقامت و تهیه بلیط فکر کنید.

اقامت در آلمان برای دانشجویان بین المللی گران نیست و شما میتوانید پانسیون، خوابگاه و یا خانه ای کوچک را جاره کنید. تتوصیه میکنیم حتما پیش از رسیدن به آلمان وضعیت اقامت خود را مشخص کرده و بخشی از هزینه هایش را پرداخت کنید. به این ترتیب در بدو ورود نگرانی بیشتری نخواهید داشت.

 

ثبت نام در دانشگاه

مرحله نهایی تحصیل رایگان در آلمان، ثبت نام رسمی و حضوری در دانشگاه است. به این ترتیب و با پایان ثبت نام شما به عنوان دانشجوی در حال تحصیل در آلمان شناخته شده و میتوانید از خدمات شهری و بیمه استفاده کنید. در این شرایط بهتر است ابتدا یک خساب بانکی باز کرده و زودتر به وضعیت محل اقامت خود بهبود دهید و بعد پیگیر بیمه باشید.

در انتها باید یادآور شد که این پروسه به زمان زیادی احتیاجی دارد، پس به خوبی برای تحصیل رایگان در آلمان برنامه ریزی کنید. بهتر است در زمانی که برای آزمون زبان درس میخوانید، دانشگاه ها را سرچ کرده و مکاتبات را شروع کنید. شرایط آلمان تحصیل رایگان یکی از بهترین شانس ها برای دانشجویانی است که تسلط خوبی به زبان دارند. در نتیجه بهتر است با یک برنامه ریزی جامع برای این مهم آماده شوید.