تحصیل در استونی

پیش از آشنایی با تحصیل در استونی، اندکی با این کشور آشنا خواهیم شد. استونی یکی از کشورهای اروپایی و حوزه شینگن، که در شمال اروپا و منطقه بالتیک واقع شده است. استونی با لتونی و روسیه هم مرز است، به خلیج فنلاند هم راه دارد. استونی به عنوان یکی از کشورهای حوزه شینگن با واحد پولی یورو مبادله میکند و برای سفر به این کشور متقاضیان ایرانی نیازمند دریافت ویزای شینگن استونی هستند.

برای آشنایی با نحوه اخذ ویزای شینگن برای سفر به استونی این لینک را بخوانید.

استونی از کم جمعییت ترین کشورهای اروپا با آب و هوایی متعادل است. پایتخت این کشور تالین است و در شهرهای استونی علاوه بر مردم استونیایی، از دیگر ملت ها همچون روسیه، لتونی و آلمان نیز مهاجر زندگی میکند. شاخص توسعه انسانی در این کشور بسیار بالا و سیستم آموزشی آن مطابق با استاندارد های بالای جهانی است. همچنین سازمان ملل بالاترین امتیاز آزادی مطبوعات، آزادی سیاسی، آزادی اقتصادی و آزادی شبکه های اینترنتی را به استونی داده است. استونی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست، در نتیجه با ویزای استونی شما میتوانید به تمام کشورهای حوزه شینگن و اروپا سفر کنید.

ویزای شینگن، ویزای استونی، تحصیل در استونی، سفارت استونی

 

تحصیل در استونی

آماده برای ترم پاییز

برای شروع تحصیل در استونی برای ترم پاییز ۲۰۱۹ دانشجویان و دانش آموزان ایرانی باید تا پیش از تاریخ ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) درخواست خود را به سفارت تحویل دهند. شروع دانشگاه های استونی برای ترم پاییز اول سپتامبر است ولی دانشجویان بین المللی برای ورود به دانشگاه نیازمند گذراندن برخی کورس های آموزشی هستند که هفته آخر آگوست برگزار خواهد شد.

توجه : ددلاین ثبت نام دانشجویان مقطع دکتری تحصیل در استونی متفاوت است.

دانشجویان و متقاضیان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در استونی در کورس های دانشگاهی یک ساله و یا بیشتر نیازمند دریافت ویزای نوع D و یا همان اجازه اقامت موقت (TRP) هستند و باید آن را مستقیما از طریق سفارت استونی دریافت کنند.

توجه : استونی در ایران سفارت نداشته و امور مرتبط با ویزای کوتاه این کشور برعهده کشور فنلاند و نمایندگی آن در VFS است. برای اطلاعات بیشتر این لینک را بخوانید. ولی برای برای درخواست ویزای بلندمدت جهت مهاجرت و یا تحصیل در استونی متقاضی باید سفارت استونی در آنکارا مراجعه کند.

درخواست اقامت موقت جهت تحصیل در استونی در سفارت بررسی شده و به اطلاع متقاضی می رسد تا وی بتواند در محل سفارت کارت اقامتش را دریافت کند. فراموش نکنید این پروسه زمان بر است. پس برای از دست ندادمن ترم پاییز هرچه زودتر مدارکتان را تکمیل کرده و اقدام کنید.

آخری مهلت درخواست ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) است و اگر دانشجویان و دانش آموزان تا این تاریخ درخواست خود را به سفارت تحویل ندهند، میتوانند پس از ورود به استونی برای کارت اقامت درخواست داده و روند قانونی را پیگیری کنند.

توجه: همچنین ارائه نامه پذیرش دانشگاه ( (Admission letterبه سفارت ضروری نیست و این مسئله توسط سفارت استونی و پلیس مرزی به صورت مستقیم از دانشگاه پیگیری میشود.

نحوه گرفتن وقت سفارت استونی

برای گرفتن وقت سفارت استونی در آنکارا متقاضیان باید ایمیلی را به این آدرس ارسال کنند و درخواست خود را برای وقت اعلام کنند، تا وقتی برای آنها در نظر گرفته شود.

مدارک مورد نیاز

  • تکمیل فرم درخواست ویزای استونی به صورت آنلاین به یکی از سه زبان انگلیسی، استونیایی و یا ترکی

  • عکس ۵/۳ در ۵/۴ مطابق با استانداردهای سفارت

  • بیمه سفر (۳۰۰۰۰ یورو) برای تمام مدت اقامت و معتبر در تمامی کشورهای حوزه شینگن

  • گواهی محل اقامت (که میتواند شامل هتل و یا اجاره نامه باشد)

  • نامه پذیرش دانشگاه

  • گواهی تمکن مالی برای تحصیل در استونی ( ماهانه ۳۰۰ یورو برای یک دانشجو جهت زندگی در استونی لازم است)

  • پاسپورت معتبر با حداقل دو صفحه خالی و اعتبار بیش از ۶ ماه

  • گواهی شرکت در برنامه های بین المللی و یا بورسیه از سوی آراسموس جهت تحصیل در استونی ( مدرک ساپورتیو)

 

هزینه دریافت ویزای استونی ۸۰ یورو است و در صورت رد شدن درخواست به متقاضی باز پس داده نمی شود.