بهترین مشاغل در آلمان

آلمان یکی از کشورهای صنعتی اروپا و مقصد محبوب مهاجرت برای مهندسین و متخصصین کشورهای خارج از اتحادیه اروپا است. این کشور که دارای بزرگ‌ ترین اقتصاد اروپا و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است، و به همین دلیل بهترین مشاغل در آلمان یافت می شود. برای آشنایی بیشتر با شرایط کار در آلمان در ادامه با ما همراه باشید. اگر میخواهید برای ویزای کاری آلمان درخواست دهید، این مقاله راهنمای  شماست تا علاوه بر اطلاعات ضروری بازار کار فعلی، الزامات شغلی و مجوزهای کار را نیز بدانید.

نکته: جهت آشنایی با روند اخذ ویزای جاب سیکر آلمان به این لینک مراجعه نمائید.

بهترین مشاغل در آلمان _ کار در آلمان - ویزای کاری آلمان

چگونه در آلمان استخدام شویم؟

متقاضیان خارج از کشورهای اتحادیه اروپا که به دنبال کار در آلمان هستند، در صورتی که به زبان آلمانی مسلط باشند به سرعت میتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند.

نکته: کار در آلمان به زبان انگلیسی اندکی محدود است اما غیر ممکن هم نیست. توجه خود را معطوف به بخش خصوصی کنید که با کمبود نیروی کار در برخی قسمت ها مواجه است.

اگر شما مدرک دانشگاهی یا حرفه‌ای مناسبی داشته باشید واجد شرایط بوده و شانس خوبی برای اخذ ویزای کاری آلمان دارید.

بازار کار آلمان

آلمان یکی از پایین‌ ترین نرخ های بیکاری را در اروپا دارد. این نرخ در سال ۲۰۱۷ نیز با نرخ ۸ درصدی کاهش نیز داشته است، و حتی در بخش های جنوبی تر آلمان مانند مونیخ این نرخ کمتر است. مطالعه‌ای توسط موسسه فدرال آلمان نشان داد که یک سوم از مهاجران خارج اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ توانسته اند تنها در طی ۱۲ ماه کار پیدا کنند، اگرچه این وضعیت پس از ورود پناهندگان به آلمان از سال ۲۰۱۵ به طور قابل‌توجهی تغییر کرده ‌است. با این حال، اگر شما واجد شرایط هستید، مدرک دانشگاهی و یا شغلی حرفه‌ای دارید، زبان آلمانی و یا انگلیسی بلد هستید شانس بیشتری برای اخذ ویزای کاری آلمان دارید.

انواع بهترین مشاغل در آلمان

برخی مشاغل خاص در آلمان با کمبود کارگران ماهر مواجه است. این مشاغل شامل مهندسین و متخصصین حوزه های مکانیک، خودرو، برق و ساختمان، IT، متخصصین بهداشت و مددکاران اجتماعی است. همچنین با افزایش جمعیت سالخورده نیاز به پرستار سالمندان نیز به شدت احساس می شود.

علی رغم وجود شرکت های بین ‌المللی بزرگ در آلمان مانند آدیداس، بی ام و، زیمنس،؛ کسب و کارهای کوچک نیز در این کشور رواج دارد. کسب و کارهای کوچک یکی از ویژگی‌های کلیدی در اقتصاد آلمان است و بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های آلمانی از شرکت‌های کوچک بوده و دو سوم مشاغل را تشکیل می‌دهند.

محیط کار آلمان و فرهنگ مدیریت

متوسط ساعات کاری در آلمان حدود ۳۸ ساعت، با حداقل ۱۸ روز تعطیلی در سال است. فرهنگ کسب‌ و کار آلمان به طور سنتی سلسله مراتبی بوده و مدیریتی بسیار قوی دارد. کار در آلمان با دقت بسیار برنامه‌ریزی‌ شده و براساس قوانین سخت گیرانه اجرا می شود. آلمانی ها کارمندانی بسیار منظم و کارآمد هستند و دستور کاری دقیق و زمانبندی درستی را دنبال می‌کنند. زمان مفهومی تعریف‌ شده در فرهنگ تجاری آلمان است، شما بعد از اخذ ویزای کاری آلمان باید به صورت حرفه ای عمل کرده و همچون دیگران بسیار وقت‌شناس  باشید. حداقل حقوق کار در آلمان در سال ۲۰۱۷ به ۸.۸۴ یورو افزایش یافت. حقوق کار آلمان تقریبا در هر دو سال مورد بررسی قرار گیرد.

صدور مجوز کار و اقامت آلمان

برای اقامت آلمان و اخذ ویزای کار آلمان متقاضیان ایرانی باید درخواست دهند در این صورت باید برای ویزای کاری آلمان درخواست دهند. برای اخذ این ویزا باید توانایی های لازم را برای کار داشته باشید.

در حالی که ممکن است بتوان با زبان انگلیسی‌ در آلمان کار پیدا کرد، اما متقاضی باید حداقل دانش را از زبان آلمانی داشته باشد. بعید است که بدون مهارت‌های زبانی خوب بتوان شغلی در سطوح سطح حرفه‌ای یافت.

همچنین برای فعالیت در حوزه های آموزش، پزشکی و چشم پزشکی باید صلاحیت های علمی و کاری متقاضی تائید شود. به همین منظور بای از قبل صلاحیت متقاضی تائید و  به رسمیت شناخته شود. در این رابطه باید با دفتر مرکزی وزارت آموزش و پرورش خارجی تماس بگیرید تا مدارک دانشگاهی تایید شود.

توجه: لینک آموزش و پرورش آلمان را اینجا بخوانید.

وب سایت های کاریابی

اداره فدرال اشتغال (Bundesagentur fur Arbeit) بزرگ ‌ترین تامین ‌کننده خدمات بازار کار در آلمان شبکه‌ای متشکل از ۷۰۰ اداره و دفتر در سراسر کشور است. سرویس کاریابی بین‌ المللی آن تمامی مشاغل جدید را در صورت توافق کارفرما آپلود میکند. متقاضی با ارسال رزومه، هایلایت سابقه کاری و توانایی ها در این پلت فرم هم میتواند برای کار مورد نظرش درخواست کند، و هم سوابق کاری اش را برای اطلاع دیگر کارفرمایان قرار دهد.

وب سایت های مورد نظر دانشگاهیان (شغل های علمی و تحقیقاتی)

JobWare      مدیریت و متخصص

Staufenbiel   کارآموزی و تحصیلات تکمیلی

Stepstone    شامل دوره های کارآموزی و فارغ التحصیلی است

Indeed         وبسایت کاریابی با تفکیک شهر و حوزه های کاری

 جست و جوی مشاغل در آلمان

برای جست و جوی کار علاوه بر روزنامه، آگهی های وبسایت ها و یا شبکه های اجتماعی، میتوانید وبسیات سفارت و یا کنسولگری آلمان را نیز چک کنید. در ادامه ما اندکی از نیاز بازار کار در آلمان را برای شما آورده ایم.

لیست بهترین مشاغل آلمان در سال ۲۰۱۹

  • توسعه علمی و تحقیقات فنی

  • ساخت و ساز ابزار و تجهیزات

  • برنامه نویسی و توسعه نرم افزار

  • فناوری اطلاعات، محاسبات و پردازش داده ها

  • مهندسی مکانیک

  • مهندسی خودرو و مهندسی فلزات

  • انرژی، الکتریک و مکاترونیک

  • ردیابی خودرو

  • راننده لوکوموتیو

  • کارشناس بهداشت، مراقبت و درمان

  • شنوایی سنجی و بینایی سنجی

  • پرستار متخصص در حوزه های انکولوژی، روانپزشکی، بیهوشی و مراقبت های ویژه

  • توانبخشی و ارتوپدی

  • مشاغل مرتبط با جوش و فلزات

  • مهندسی برق

  • تکنولوژی ماشین­ها و سازه های الکتریکی

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه ویزای آلمان مراجعه نمائید.