ویزای جاب سیکر آلمان

ویزای جاب سیکر آلمان

ویزای جاب سیکر آلمان جدیدترین و بروز ترین اطلاعات ویزای جاب سیکر آلمان و تفاوت آن با جاب آفر آلمان و ویزای کار و شرایط و مدارک مورد نیاز جاب سیکر آلمان در این نوشته آمده است.

ویزای جاب سیکر آلمان یکی از روش های مختلف گرفتن ویزای کاری آلمان و مهاجرت به این کشور است. آلمان نه تنها کشور زیبایی است بلکه قدرتمندترین اقتصاد اروپا به شمار آمده و به دلیل نیاز بالا به نیروی کار، به محبوب ترین کشور برای مهاجران تبدیل شده است.

ویزای جاب سیکر آلمان

ویزای جاب سیکر آلمان یکی از روش های مختلف گرفتن ویزای کاری آلمان و مهاجرت به این کشور است. آلمان نه تنها کشور زیبایی است بلکه قدرتمندترین اقتصاد اروپا به شمار آمده و به دلیل نیاز بالا به نیروی کار، به محبوب ترین کشور برای مهاجران تبدیل شده است. اگر شما نیز به اخذ ویزای جاب سیکر آلمان فکر کرده اید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد مدارک مورد نیاز برای ویزای جاب سیکر آلمان داشته باشید با ادامه این مطلب همراه باشید.

ویزای جاب سیکر آلمان چیست؟

ویزای جاب سیکر (job seeker) آلمان یک اجازه اقامت بلند مدت آلمان است که به فرد اجازه می دهد به مدت 6 ماه در این کشور مانده و به دنبال کار باشد. آلمان کشوری با رشد اقتصادی بالا و نرخ بیکاری بسیار پایین است که به دنبال تامین نیروی متخصص مورد نیاز خود از مهاجران است. بدین ترتیب مهاجرت به آلمان بر اساس ویزای کاری و ویزای جاب سیکر به یکی از محبوب ترین گزینه ها برای غیراروپایی ها تبدیل شده است. نکته دیگر در مورد ویزای جاب سیکر آلمان این است که اگر در پایان 6 ماه مهلت این ویزا توانسته باشید شغلی در آلمان پیدا کرده باشید، ویزای کار آلمان یا مجوز کار آلمان دریافت کرده و اجازه خواهید داشت تا زمان اعتبار ویزا، در آلمان زندگی و کار کنید. در واقع داشتن ویزای جاب سیکر آلمان بدین معنا نیست که به محض ورود به آلمان مشغول به کار خواهید شد بلکه این ویزا تنها بدین معنی است که می توانید وارد آلمان شده و در مدت اعتبار 6 ماهه این ویزا به دنبال کار باشید.

برای اینکه ویزای جاب سیکر آلمان را دریافت کنید باید مراحل زیرا را با موفقیت طی کنید:

  1. داشتن شرایط لازم برای درخواست ویزای جاب سیکر آلمان
  2. فراهم کردن تمامی مدارک مورد نیاز
  3. تکمیل کردن فرم درخواست ویزای جاب سیکر آلمان و تعیین وقت ویزا در سفارت

ویزای جاب سیکر آلمان

شرایط متقاضی برای اخذ ویزای جاب سیکر آلمان

معیارهای متفاوتی وجود دارد که متقاضیان اخذ ویزای جاب سیکر آلمان باید داشته باشند:

  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاهی در آلمان یا معادل آن در یک کشور خارجی
  • داشتن دستکم 5 سال سابقه کار در حوزه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
  • مدارک بانکی که نشان دهد منابع مالی کافی برای پوشش هزینه ها در طول مدت حضور در آلمان را داشته باشید.
  • داشتن بیمه سفر یا بیمه درمانی برای تمام طول مدت اقامت در آلمان یا تا زمانی که مجوز کار دریافت می کنید.

مدارکی که برای ثبت درخواست ویزای جاب سیکر آلمان باید تهیه کنید

پس از آنکه متوجه شدید شرایط و معیارهای لازم برای ثبت درخواست ویزای جاب سیکر آلمان را دارید، مرحله بعد جمع آوری مدارک و اسناد لازم است که باید ضمیمه فرم درخواست شما شوند. این مدارک باعث می شوند که درخواست شما بلافاصله به خاطر ناکافی بودن مدارک رد نشود؛ پس، از کامل بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

  • دریافت وقت سفارت از طریق مراجعه به صفحه نوبت دهی آنلاین سفارت آلمان در تهران
  • دو فرم ثبت درخواست تکمیل و امضا شده
  • پاسپورت معتبر که در 10 سال اخیر صادر شده و پس از پایان دوره 6 ماهه ویزا، دستکم 12 ماه دیگر از اعتبار آن باقی مانده باشد و این یعنی دستکم اعتبار آن در زمان درخواست ویزا، 18 ماه باشد.
  • یک کپی از صفحه اول پاسپورت
  • 3 قطعه عکس رنگی متناسب با شرایط و مشخصات عکس ویزای شنگن
  • نامه ای کتبی که در آن هدف سفر خود به آلمان، برنامه تان برای پیدا کردن شغل و برنامه های کاری جانشین شما در صورت پیدا نکردن شغل در آلمان، در آن ذکر شده باشد به زبان آلمانی
  • مدرک دانشگاهی شما یا هر سند رسمی از یک دانشگاه آلمانی یا غیرآلمانی که ثابت کند فارغ التحصیل شده اید، همراه با گواهینامه هایی که تجربه کاری شما را نشان دهند همراه با ترجمه آلمانی
  • سی وی (Curriculum Vitae) که شامل پیشینه کاری و تحصیلی (رزومه) است.
  • مدارک مربوط به محل اقامت در آلمان (جایی که بعد از ورود به آلمان در آن سکونت خواهید داشت)
  • مدارک مربوط به داشتن تمکن مالی برای تامین هزینه های پس از ورود به آلمان که می تواند یک نامه تعهد رسمی از جانب اسپانسری در آلمان باشد (Verpflichtungserklärung)، گواهی تمکن مالی از بانک یا حساب بانکی بلوکه شده (به مبلغ دستکم 5110 یورو)
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه، عقدنامه و دیگر اسناد مرتبط که باید به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه شده باشد.
  • اسناد مربوط به بیمه سفر یا بیمه درمانی

ویزای جاب سیکر آلمان

فارغ التحصیلان رشته های ذیل می توانند درخواست ویزای جاب سیکر داشته باشند

  1. مهندسی فناوری اطلاعات (IT)
  2. مهندسی کامپیوتر
  3. مهندسی نرم افزار و یا سخت افزار
  4. مهندسی برنامه نویسی
  5. مهندسی صنایع
  6. مهندسی خودرو (رشته ای به این نام وجود دارد)
  7. مهندسی مکانیک
  8. مهندسیالکتروتکنیک
  9. مهندسیبرق و برق صنعتی
  10. مهندسی الکترونیک
  11. مهندسی معماری
  12. مهندسی عمران
  13. مهندسی ساختمان
  14. مهندسی پروژه
  15. مهندسی تجهیزات بهداشتی
  16. مهندسی جوش
  17. مهندسی پزشکی
  18. مهندسی فناوری حفاری
  19. مهندسی ژنتیک
  20. مهندسی شیمی
  21. مهندسی قدرت
  22. مهندسی مخابرات
  23. مهندسی مکانیک خودرو
  24. مهندسی مواد
  25. مهندسی اپتیک و لیزر
  26. مهندسی احتراق
  27. مهندسی محیط زیست
  28. مهندسی معدن
  29. مهندسی مکاترونیک
  30. مهندسی نفت
  31. مهندسی هوافضا
  32. مهندسی اتوماسیون صنعتی
  33. مهندسی لجیستیک
  34. پزشک عمومی
  35. دنداپزشکان
  36. دامپزشکی
  37. پرستاری
  38. مامایی
  39. ارتوپدی
  40. توانبخشی
  41. شنوایی شناسی
  42. بینایی سنجی
  43. زیست شناسی
  44. بهداشت، درمان و مراقبت
  45. مشاغل بیمارستانی
  46. نگهداری سالمند
  47. ادمین شبکه
  48. علوم پایه
  49. لوکوموتیورانی
  50. رباتیک
  51. مدیر و مهندسی فروش
  52. مدیر و مهندسی پروژه
  53. مدرس اتوماسیون صنعتی
  54. تحقیقات فنی و توسعه علم
  55. مکانیک ساخت و ساز
  56. مشاغل مرتبط با سازه‌های الکتریکی
  57. تکنولوژی ماشین‌های الکتریکی
  58. متخصص فن آوری فلزی – فناوری ساخت
  59. مشاغل مرتبط با ساخت و ساز ساختمان
  60. مشاغل مرتبط با لوله کشی، گرمایش، تهویه مطبوع
  61. مشاغل مرتبط با کوره و سیستم‌های گرمایش هوا
  62. تکنولوژیست صنعت
  63. سنگ تراشی
  64. مشاور شرکت
  65. مدیریت خرید
  66. دستیار فروش
  67. مدیریت توزیع
  68. مدیر منابع انسانی

هزینه ویزای جاب سیکر آلمان

هزینه ویزای جاب سیکر آلمان برای افراد بالغ 75 یورو و برای افراد زیر 18 سال نیز 37.5 یورو تعیین شده است. حداقل موجودی حساب بانکی متقاضی ویزای جاب سیکر آلمان نیز باید دستکم 4500 یورو باشد. هزینه بیمه سفر برای 6 ماه نیز 150 یورو در نظر گرفته شده است. در صورتیکه مدرک تحصیلی شما قابل تطبیق با سیستم آموزشی آلمان نباشد، باید تائیدیه ارزیابی ZAB دریافت کنید که هزینه آن در درخواست اول 200 و در بارهای بعدی 100 یورو است.

ویزای جاب سیکر آلمان

سوالات متداول

1-تفاوت ویزای جاب سیکر آلمان با ویزای کار آلمان چیست؟

برای اخذ ویزای کاری آلمان باید از کارفرمایی مستقر در آلمان جاب آفر یا همان پیشنهاد کار داشته باشید اما در ویزای جاب سیکر نیازی به جاب آفر ندارید و می توانید به مدت 6 ماه در آلمان اقامت داشته و به دنبال پیدا کردن کار باشید. پروسه دریافت جاب آفر نیز کمی پیچیده و طولانی است.  برای دریافت جاب آفر آلمان، یک شغل ابتدا باید به مدت 3 ماه در داخل کشور آلمان و پس از آن 3 ماه دیگر ( در مجموع 6 ماه کامل ) در کل اتحادیه اروپا آگهی شود. در صورتیکه هیچ کسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا متقاضی یا واجد شرایط اخذ آن جایگاه شغلی نشد، نوبت به سایر اتباع خارج از اتحادیه اروپا از جمله ایران می رسد.

2- آیا برای اخذ ویزای جاب سیکر آلمان باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشیم؟

اگر چه داشتن مدرک رسمی زبان آلمانی یکی از شرایط اخذ ویزای جاب سیکر آلمان نیست، از آنجایی که آلمان کشوری است که زبان رسمی آن آلمانی بوده و اکثر مردم آن به همین زبان صحبت می کنند، آشنایی نسبی با زبان آلمانی برای پیدا کردن کار در این کشور یک ضرورت است. داشتن مدرک دستکم B1 زبان آلمانی می تواند شانس شما را برای دریافت ویزای جاب سیکر آلمان و پیدا کردن کار در این کشور افزایش دهد. در واقع هر چه آشنایی شما با زبان آلمانی بهتر و بیشتر باشد، شانس شما برای اخذ ویزای جاب سیکر و ویزای کار آلمان افزایش خواهد یافت.

3- آیا افراد متأهل نیز می توانند برای ویزای جاب سیکر آلمان درخواست دهند؟

بله تمام افراد می توانند برای ویزای جاب سیکر آلمان درخواست دهند اما مجرد بودن و سن کمتر از 40 سال شانس شما را برای دریافت این ویزا، به شرط داشتن معیارهای دیگر و کامل بودن مدارک، بالاتر خواهد برد. با توجه به اینکه متقاضی ویزای جاب سیکر هنوز شغلی ندارد، ارائه درخواست ویزای همزمان برای همسر و فرزندان می تواند شانس شما را برای پذیرش، به شدت کاهش دهد. از این رو متقاضیان متأهل ویزای جاب سیکر آلمان بهتر است ابتدا تنها برای خود دریافت ویزا کرده و پس از سفر به آلمان و پیدا کردن شغل و بدنبال آن دریافت ویزای کار، می توانند خانواده خود را نیز به آلمان منتقل کنند. با ویزای کاری می توان همسر و فرزندان زیر 18سال را با خود به آلمان آورد.

4- آیا افراد دارای مدرک کاردانی نیز می توانند برای اخذ ویزای جاب سیکر آلمان درخواست دهند؟

تا پیش از شیوع کرونا، اعلام شده بود که افراد دارای مدرک کاردانی نیز بزودی خواهند توانست برای اخذ ویزای جاب سیکر آلمان درخواست دهند اما این موضوع تاکنون عملاً اجرا نشده است. همچنین قرار بود افراد بدون مدرک دانشگاهی، به شرط داشتن تجربه کاری کافی و مهارت در یک حوزه خاص بتوانند ویزای جاب سیکر آلمان دریافت کنند که این موضوع نیز بدنبال شیوع کرونا تاکنون اجرایی نشده است.

5- دریافت ویزای جاب سیکر آلمان چه مدت زمان می برد؟

در سال های اخیر گرفتن وقت سفارت آلمان برای ویزاهای غیردانشجویی بسیار طولانی شده و شیوع کرونا نیز بر این تاخیر افزوده است. در حال حاضر مدت زمان انتظار برای اخذ وقت سفارت آلمان در ایران بین 12 تا 18 ماه است که از این مدت می توانید برای یادگیری زبان آلمانی و آمادگی بیشتر و بهتر برای مصاحبه سفارت آلمان استفاده کنید. در صورتیکه ساکن ترکیه یا مجارستان باشید می توانید به سفارت آلمان در این کشورها مراجعه کرده و یک وقت مصاحبه با زمان انتظار کمتر بگیرید. مصاحبه حدود 20 دقیقه زمان داشته و می تواند به یکی از زبان های فارسی و آلمانی باشد که توصیه ما به شما استفاده از زبان آلمانی برای بالا رفتن شانس پذیرشتان است. مدت زمان انتظار برای پاسخ سفارت آلمان پس از مصاحبه نیز یک تا دو ماه است.

6- شرایط اقامت آلمان پس از پیدا کردن کار چگونه است؟

در صورتیکه با ویزای جاب سیکر آلمان وارد این کشور شده و در مهلت 6 ماهه بتوانید شغلی پیدا کنید، می توانید برای اخذ ویزای کار آلمان درخواست دهید. پس از آن که به مدت 4 سال با ویزای کار در آلمان حضور داشته و حق بیمه پرداخت کنید، می توانید برای اقامت دائم آلمان درخواست دهید. دو سال پس از اخذ اقامت دائم آلمان نیز در صورت یادگیری کامل زبان آلمانی و سازگار شدن با فرهنگ و ساختار جامعه این کشور می توانید برای اخذ پاسپورت آلمانی و تابعیت این کشور درخواست دهید.

7- مدرک آوسبیلدونگ چیست؟

آوسبیلدونگ یک دوره کارورزی و کسب مهارت مختص آلمان است که افراد خارجی را برای ورود به بازار کار در این کشور آماده می کند. داشتن این مدرک می تواند در پیدا کردن یک شغل مناسب با درآمد کافی کمک بسیار زیادی به فرد داشته باشد. برای شرکت در دوره های آوسبیلدونگ باید زیر 25 سال سن داشته و آشنایی نسبی با زبان آلمانی داشته باشید.

8- آیا امکان تمدید ویزای جاب سیکر وجود دارد؟

خیر. همانطور که گفته شد، مدت اعتبار ویزای جاب سیکر آلمان تنها 6 ماه بوده و امکان تمدید آن وجود ندارد. در صورتیکه طی مدت 6 ماه نتوانید شغلی در آلمان پیدا کنید باید این کشور را ترک کنید. با این وجود امکان تبدیل این ویزا به ویزاهای دیگر وجود دارد، برای مثال ویزای تحصیلی. با این وجود امکان درخواست مجدد برای ویزای جاب سیکر آلمان وجود دارد به شرطی که به کشور خود بازگشته و پس از 6 ماه، بار دیگر درخواست ویزای جاب سیکر دهید. در صورتیکه در طی مدت 6 ماه اعتبار ویزای جاب سیکر آلمان، موفق به پیدا کردن کار شوید، نیازی به بازگشت به کشور خود نداشته و ویزای جاب سیکر شما به صورت اتوماتیک به ویزای کاری تبدیل می شود.

سخن پایانی

همراهان گرامی؛ امیدواریم با مطالعه مطالب فوق به اطلاعات کاملی درمورد ویزای جاب سیکر آلمان دست یافته باشید. برای آگاهی بیشتر نسبت به اخذ ویزای آلمان می توانید به این لینک مراجعه نمائید. توجه داشته باشید که در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوران و وکلای مجرب موسسه حقوقی بین المللی فراگامان مهام بهره مند شوید.