سختگیری در صدور ویزا تحصیلی کانادا

کاهش صدور ویزای تحصیلی کانادا

کاهش صدور ویزای تحصیلی کانادا؛ کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشور های جهان است و هر ساله فرصت های زیادی برای تحصیل صدها هزار دانشجوی بین المللی فراهم می کند بطوریکه برخی از دانشگاه های این کشور جزء برترین دانشگاه های جهان بشمار می آیند. این موضوع باعث شده تحصیل در کانادا به یکی از راه های محبوب برای اخذ اقامت دائم این کشور تبدیل شود. با این حال، کانادا به دلیل افزایش متقاضیان ویزای تحصیلی و حفظ تعادل سیستم مهاجرتی، تغییرات مهمی در رویکردهای مهاجرتی و پذیرش دانشجویان بین‌المللی اعمال کرده است. ما در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم و امیدواریم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

همچنین برای اطلاع بیشتر نحوه اخذ ویزای تحصیلی این کشور به این لینک مراجعه کنید.

کاهش صدور ویزای تحصیلی کانادا به منظور مدیریت بهتر متقاضیان، به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی و بهبود سیستم مهاجرتی انجام شده است. برخی از این تغییرات کلیدی شامل موارد زیر است:

کاهش تعداد مجوزهای تحصیلی (Study Permits) : دولت کانادا تعداد مجوزهای تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی را کاهش داده است. مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ سقف پذیرش دانشجویان بین‌المللی به ۴۳۷ هزار مجوز کاهش می‌یابد که ۱۰٪ کمتر از هدف سال ۲۰۲۴ است. پیش‌بینی می‌شود که در چند سال آینده ۳۰۰ هزار مجوز تحصیلی کمتر صادر شود.

قانون جدید برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری: دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از این پس ملزم به ارائه  تاییدنامه استانی هستند. دولت کانادا با این تغییر اطمینان حاصل می کند که دانشجویان با اهداف معتبر وارد کانادا می‌شوند. علاوه بر این، ۱۲٪ از ظرفیت مجوزهای تحصیلی به این نوع از دانشجویان اختصاص یافته است.

تغییرات در مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) :شرایط  برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل نیز سخت‌تر شده است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید نمره زبان CLB 7 و فارغ‌التحصیلان کالج‌ها CLB 5 را ارائه دهند. این تغییرات از نوامبر اجرایی شده و پیش‌بینی می‌شود که صدور مجوزهای کار پس از تحصیل طی سه سال آینده ۱۷۵ هزار مورد کاهش یابد.

محدودیت‌های جدید برای مجوز کار همسران: همسران دانشجویان بین‌المللی تنها در صورتی می‌توانند مجوز کار دریافت کنند که همسر آنان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد باشند و دوره تحصیلی‌شان حداقل ۱۶ ماه طول بکشد. این تغییر باعث می‌شود که صدور ۵۰ هزار مجوز کار برای همسران طی سه سال آینده کاهش یابد.

مدیریت تعداد نیروی کار موقت: به دلیل افزایش نرخ بیکاری، دولت کانادا به دنبال کاهش تعداد نیروی کار موقت است. این شامل پایان برای برخی رویکردهای دوره کووید و اعمال محدودیت‌های جدید برای درخواست‌های مجوز کار در مناطق با نرخ بیکاری بالاست.

رسیدگی به درخواست‌های بررسی نشده مهاجرتی: اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) با افزایش درخواست‌های مهاجرتی مواجه شده و تعداد درخواست‌های بررسی نشده تا ژوئیه ۲۰۲۴ به بیش از یک میلیون رسیده است. این رقم نسبت به سال گذشته افزایش یافته و مشکلات زیادی را در پردازش بموقع درخواست‌ها ایجاد کرده است. برای مقابله با این چالش، IRCC اقداماتی همچون اولویت‌بندی درخواست‌های مشاغل حیاتی و افزایش مدت اعتبار برخی مجوزهای کار را آغاز کرده است.

محدودیت‌های جدید برای اقامت موقت:  IRCC همچنین برای کاهش تعداد افراد دارای اقامت موقت، از جمله دانشجویان و کارگران، برنامه‌ریزی کرده است. پیش‌بینی می‌شود که طی چند سال آینده تعداد این افراد تا ۵٪ کاهش یابد.

با این حال IRCCدر تلاش است با انجام کاهش صدور ویزای تحصیلی کانادا، سیستم مهاجرتی را بهبود بخشد و تعداد درخواست‌های بررسی نشده را کاهش دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید