اخذ پاسپورت کانادا

ارزش و رتبه بندی پاسپورت کانادا

ارزش و رتبه بندی پاسپورت کانادا؛ طبق اطلاعیه شرکت هنلی و شرکا  (Henley and Partners) رتبه‌بندی جدیدی، بر اساس داده‌های سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA) برای پاسپورت‌های جهان در سال 2024 منتشر شده است. این شرکت، پاسپورت ها را طبق معیارهای مختلفی از جمله تعداد کشورهایی که بدون نیاز به ویزا می توان به آنها سفر کرد ارزش گذاری می کند و بر این اساس پاسپورت کانادا را به عنوان هفتمین پاسپورت قدرتمند جهان در سال جاری رتبه‌بندی کرده است. افرادی که پاسپورت کانادایی دارند می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به 187 کشور سفر کنند و در بسیاری از این کشورها به کار و تحصیل بپردازند. از مزایای دیگر پاسپورت کانادایی این است که دارندگان آن می توانند تابعیت دوگانه یا شهروندی دو کشور را به صورت همزمان داشته باشند. کانادایی های مقیم ایران که پاسپورت‌شان منقضی شده و یا تاریخ اعتبارش به زودی به پایان می‌رسد جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه تمدید پاسپورت کانادایی از ایران به این لینک مراجعه نمایند.

کشور سنگاپور در جایگاه اول قرار دارد دارندگان پاسپورت این کشور بدون نیاز به اخذ ویزا می توانند به 195 کشور جهان سفر کنند و جایگاه دوم بطور مشترک متعلق به کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اسپانیا می باشد که شهروندان آنها بدون ویزا می توانند به 192 کشور سفر کنند. بر اساس این رتبه بندی پاسپورت آمریکا در جایگاه هشتم قرار دارد و شهروندان آمریکایی بدون نیاز به ویزا می توانند به 186 کشور سفر کنند و آخرین رتبه متعلق به پاسپورت کشور افغانستان است که دارندگان آن بدون ویزا به 26 کشور می توانند سفر کنند.

پاسپورت کانادایی؛ پاسپورتی قوی در ادوار مختلف

پاسپورت کانادایی در طول تاریخ و بر اساس رتبه بندی این شرکت علاوه بر داشتن مزایای ویژه برای دارندگان آن به عنوان پاسپورتی قوی در بین 10 پاسپورت برتر جهان نیز شناخته می شود.

نحوه دریافت پاسپورت کانادایی

ارزش و رتبه بندی پاسپورت کانادا موجب شده افراد زیادی به فکر اخذ شهروندی این کشور باشند. برای اخذ پاسپورت کانادا، کسانی که شهروند این کشور نیستند ابتدا نیازمند دریافت اقامت دائم کانادا (PR) می باشند. این بدان معناست که متقاضی اخذ شهروندی کانادا باید در  این کشور حضور فیزیکی داشته باشد. یعنی فرد باید از پنج سال حداقل سه سال در کانادا زندگی کرده باشد که این مدت حدودا معادل 1095 روز است. ضمن اینکه می بایست شرایط زیر را برای فرآیند اخذ شهروندی کانادا رعایت کند:

  • تشکیل پرونده مالیاتی: متقاضی در صورت نیاز بایستی پرونده مالیاتی تشکیل دهد و مالیات های معوقه خود را در طول دوره اقامت ثبت و پرداخت کند.
  • آزمون شهروندی: متقاضی بایستی در آزمون شهروندی کانادا قبول شود.
  • مهارت زبان: متقاضی باید اثبات نماید که مهارت زبان او معادل معیار زبان کانادایی (CLB) در سطح 4 انگلیسی یا فرانسوی است.

به طور کلی فرایند اخذ شهروندی کانادا حداقل سه سال به طول می انجامد.

پس از دریافت مدرک شهروندی کانادا، هر شهروند قانونی واجد شرایط اخذ پاسپورت کانادا می باشد، اگرچه مسائلی مانند ارائه اطلاعات نادرست هنگام ثبت درخواست شهروندی، موارد امنیتی، نقض حقوق بشر، یا ارتباط با جرایم سازمان یافته موجب عدم صلاحیت اخذ پاسپورت کانادایی می شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت کانادایی

  • گواهی شهروندی یا شناسنامه کانادایی
  •  پاسپورت معتبر کانادایی یا سند مسافرتی که به نام متقاضی صادر شده باشد.
  • معرفی دو نفر به عنوان رفرنس جهت تایید هویت شما
  • اسناد هویتی و شناسایی
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • معرفی یک ضامن برای متقاضیانی که اولین بار است برای اخذ پاسپورت کانادایی اقدام می کنند ضروری می باشد. ضامن باید شرایط خاصی را داشته باشد که بر اساس نوع پاسپورت و محل درخواست می تواند متفاوت باشد.

شهروندان جدیدی که متقاضی اخذ پاسپورت کانادا هستند می توانند به صورت آنلاین یا با مراجعه به یکی از شعب Service Canada با تعیین نوبت قبلی درخواست خود را ثبت نمایند. پاسپورت ها توسط اداره مهاجرات و شهروندی کانادا صادر می شود.