ویزای توریستی ایتالیا

ویزای توریستی ایتالیا

ویزای توریستی ایتالیا همه چیز درمورد اخذ ویزای توریستی ایتالیا 2021| معتبرترین مرجع اطلاع رسانی ویزای ایتالیا و سفر به ایتالیا از سایت رسمی اداره مهاجرت ایتالیا سال 2021

ویزای توریستی ایتالیا یکی از پر طرفدارترین ویزاهای دنیا برای سفر به ایتالیا می باشد. کشور زیبای ایتالیا با دو جزیرۀ ساردنیا و سیسیل یکی از زیباترین کشورهای جهان با جاذبه های گردشگری و تاریخی بی شمار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه اخذ ویزای ایتالیا طبق آخرین آپدیت های سفارت در سال 2021 در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ویزای توریستی ایتالیا 2021

ویزای توریستی ایتالیا یکی از پر طرفدارترین ویزاهای دنیا برای سفر به ایتالیا می باشد. ایتالیا جزء کشورهای عضو اتحادیه اروپا (محدوده شینگن) است و به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری تاریخی و زیبا مقصد بسیاری از توریست های جهان می باشد که با اخذ ویزای توریستی ایتالیا به این کشور زیبا سفر می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه اخذ ویزای ایتالیا طبق آخرین آپدیت های سفارت در سال 2021 در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مقدمه

از سال های اخیر تاکنون اخذ ویزای توریستی ایتالیا مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. کشور زیبای ایتالیا با دو جزیرۀ ساردنیا و سیسیل یکی از زیباترین کشورهای جهان با جاذبه های گردشگری و تاریخی بی شمار است. همانطور که گفته شد ایتالیا جزء محدودۀ شینگن است و شهروندان غیر اروپایی و ایرانیانی که قصد سفر به ایتالیا به منظور گردشگری و دیدار از بناهای زیبای این کشور یا حتی سفرهای کوتاهی مانند دیدار با خانواده، سفرهای درمانی و سفرهای تجاری را دارند بایستی نسبت به اخذ ویزای ایتالیا که لازمۀ آن  اخذ ویزای شنگن یا ویزای نوع C می باشد اقدام نمایند. این ویزای کوتاه مدت براساس مدت تعیین شده، حداکثر 90 روز اجازه اقامت برای سفر به ایتالیا و سایر کشورهای عضو شنگن را به شما می دهد و می تواند یک بار ورود (سینگل) یا چند بار ورود (مالتیپل) باشد. بعد از پایان مدت این نوع ویزا، می توانید دوباره برای ویزای توریستی ایتالیا اقدام کنید. هنگام درخواست ویزا و تکمیل فرم درخواست، کشورهای عضو پیمان شنگن (غیر از ایتالیا) که می خواهید به آن ها سفر کنید را نیز ذکر نمائید.

ویزاهای چند بار ورود معمولاً پس از یکبار سفر به ایتالیا قابل درخواست خواهند بود. کشورهای محدودی نیز در حوزه شنگن وجود دارند (مانند فرانسه) که در اولین درخواست ویزا، ممکن است به شما ویزا مالتی سه ماهه بدهند.

انواع ویزای مالتیپل جهت سفر به ایتالیا

ویزای ایتالیا در حالت مالتیپل به ترتیب زیر صادر می شوند؛ البته هنگام درخواست این ویزا می بایست افسر مهاجرت متقاعد شود که شما یک توریست کثیرالسفر هستید یا نیازمند به داشتن سفرهای متوالی با مقصد اصلی ایتالیا می باشید. در واقع مهمترین اصل در ارائه ویزای توریستی ایتالیا بصورت مالتیپل ارائه یک برنامه سفر توجیه پذیر می باشد.

  • ویزای توریستی ایتالیا، سه ماهه- در این نوع ویزای ایتالیا که مدت آن سه ماه می باشد، تعداد روزهای اقامت بنا به صلاحدید افسر مهاجرت با توجه به مدارک و برنامه سفر شما می تواند از 7 تا 90 روز صادر شود.
  • ویزای توریستی ایتالیا، شش ماهه – در این نوع ویزای ایتالیا که مدت آن شش ماه می باشد حداکثر مدت 90 روز در طول 180 روز به شما مجوز سفر به ایتالیا داده می شود.
  • ویزای توریستی ایتالیا، یکساله – در این نوع ویزا که مدت آن دوازده ماه می باشد حداکثر مدت 90 روز در طول 365 روز به شما مجوز سفر به ایتالیا داده می شود. توجه نمائید که این ویزا با ویزای ملی نوع D متفاوت می باشد. هرچند که ویزای ایتالیا در حالت ویزای ملی نیز یکساله است. تفاوت این دو نوع ویزا در این است که در ویزاهای ملی شما محدودیت سفر به ایتالیا و اقامت در این کشور را ندارید می توانید کل مدت یکسال (و یا هر مدتی بیش از 90 روز) را در این کشور اقامت داشته باشید.
  • ویزای توریستی ایتالیا، دو ساله – در این نوع ویزا که مدت آن بیست و چهار ماه می باشد حداکثر مدت 90 روز در طول 730 روز به شما مجوز سفر به ایتالیا داده می شود.
  • ویزای توریستی ایتالیا، پنج ساله – این نوع ویزای ایتالیا به ندرت برای گردشگران صادر می شود ولیکن حداکثر مدت 90 روز در طول پنج سال به شما مجوز سفر به ایتالیا داده می شود. معمولا این نوع ویزا به افرادی با اهداف دیدار با اقوام یا تاجران داده می شود که در طول سالیان به این کشور سفر کرده اند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی ایتالیا

  • تکمیل فرم درخواست ویزای توریستی ایتالیا یا همان فرم ویزای شنگن
  • دو قطعه عکس رنگی که دستکم در 3 ماه گذشته گرفته شده باشند.
  • پاسپورت معتبری که دستکم 3 ماه اعتبار داشته، در کمتر از 10 سال اخیر صادر شده و دو صفحه خالی داشته باشد. توجه داشته باشید که برای سفر و اخذ ویزای ایتالیا، پاسپورت شما می بایست به مدت کل زمان سفر شما از زمان شروع تا بازگشت معتبر باشد.
  • کپی ویزاهای شینگن قبلی که در سه سال گذشته اخذ شده اند. (در صورت وجود)
  • بیمه مسافرتی منطقه شینگن با سقف پوشش دستکم 30000 یورو که کل مدت اقامت شما را پوشش دهد.
  • اطلاعات دقیق در مورد برنامه سفر مانند بلیط رفت و برگشت، رزرو هتل و …
  • گردش حساب سه ماهه
  • شناسنامه و مدارکی که متاهل یا مجرد بودن شما را ثابت نماید.
  • اثبات بازگشت از سفر، با ارائه اسناد ملکی و … که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.
  • اثبات تمکن مالی برای دوره سفر که بسته به تعداد روزهای اقامت شما در ایتالیا تعیین شده و به شرح زیر است:
  • تا 5 روز: 270 یورو برای هر نفر و 213 یورو برای دو نفر یا بیشتر (تمام دوره سفر)
  • 6 تا 10 روز: 45 یورو برای هر نفر و 26 یورو برای دو نفر یا بیشتر (تمام دوره سفر)
  • 11 تا 20 روز: 52 یورو برای هر نفر و 26 یورو برای دو نفر یا بیشتر (تمام دوره سفر)، به اضافه مقدار روزانه 37 یورو برای یک نفر و 22 یورو برای دو نفر و بیشتر
  • بیش از 20 روز: 207 یورو برای هر نفر و 119 یورو برای دو نفر و بیشتر (تمام دوره سفر)، به اضافه مقدار روزانه 28 یورو برای یک نفر و 17 یورو برای دو نفر و بیشتر

ویزای توریستی ایتالیا، ویزای ایتالیا

توجه: هزینه های فوق برای سفر به ایتالیا برگرفته از سایت اطلاع رسانی اتحادیۀ اروپا می باشد. ولیکن برای ایرانیان شرایط اخذ ویزای توریستی ایتالیا کمی متفاوت بوده چراکه افسر مهاجرت از مدارک بانکی علاوه بر محاسبۀ تامین هزینه های سفر قصد بررسی وابستگی مالی به کشور مبدأ را نیز دارد. بنابراین حداقل مبلغ در نظر گرفته شده بابت هزینه سفر به ایتالیا، تهیه بلیط برای هر نفر بین یکصد تا یکصد و پنجاه میلیون تومان می باشد.

نکته: در صورتیکه دعوتنامه از خانواده یا دوستان در ایتالیا دارید، شانس شما برای دریافت ویزای توریستی ایتالیا بیشتر است اما می بایست حتما این دعوتنامه که توسط فرد ساکن ایتالیا برای شما تهیه شده را نیز در مدارک خود جای دهید. فرد دعوت کننده باید مدارک اقامتی خود را نیز ضمیمه کند.

توجه نمائید که برای اخذ ویزای توریستی ایتالیا، می توانید بعنوان بخشی از مدارک مالی خود، اوراق سهام یا برگه های سپرده های ثابت بانکی را نیز ارائه نمائید.

نحوه اثبات تمکن مالی برای ویزای توریستی ایتالیا

همانگونه که در مطالب فوق نیز اشاره کردیم، تمکن مالی در اخذ ویزای ایتالیا به دو بخش تامین هزینه های سفر به ایتالیا و وضعیت مالی فرد در کشور محل سکونت تقسیم میشود. در بخش تامین هزینه های سفر به ایتالیا شما می بایست به افسر مهاجرت اثبات کنید که توان تامین هزینه های رفت و برگشت، هتل و خورد و خوراک و سایر هزینه های توریستی خود را دارید. این امر را می توانید با ارائه یک گردش مالی سه ماهه و گواهی تمکن مالی که به زبان لاتین باشد، اثبات نمائید. در بخش دوم نیز شما باید ثابت کنید که هدف سفر به ایتالیا برای شما صرفاً توریستی بوده و شما قصد اقامت غیرقانونی در ایتالیا یا حوزه شنگن را ندارید و در کشور خودتان از وضعیت مالی خوبی برخوردارید. این مسئله که  Economy Ties نیز گفته می شود، می تواند افسر مهاجرت را قانع کند که شما وضعیت مالی خوبی دارید و به کشور خود بر می گردید. در ادامه بیشتر در مورد این مسئله صحبت میکنیم.

نحوه اثبات بازگشت از سفر برای ویزای توریستی ایتالیا

اخذ ویزای ایتالیا نباید راهی برای ورود به حوزه شنگن جهت پناهندگی و سایر اقدامات مجرمانه باشد. متاسفانه بدلیل وضعیت نامناسب اقتصادی حاکم بر کشور ما، دید افسران مهاجرت به این ترتیب است که همه درخواست کنندگان ویزای ایتالیا قصد پناهندگی دارند، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. بنابراین با ارائه مدارک کامل شغلی، اسناد ملکی و مالی می بایست وابستگی خود به کشور مبداء و بازگشت بدلیل وجود این وابستگی ها را اثبات نمائید.

چگونگی ارائه درخواست ویزای توریستی ایتالیا

جهت ثبت درخواست ویزای توریستی ایتالیا می بایست تصمیم بگیرید که فرم های درخواست ویزای شینگن را بصورت آنلاین تکمیل می کنید یا بصورت آفلاین، درصورتیکه تصمیم داشته باشید درخواست ویزای ایتالیا خود را بصورت آنلاین تکمیل کنید می بایست کلیه اطلاعات مربوطه را پیش از ورود به سایت در دسترس قرار دهید. درغیراینصورت می توانید در روند تعیین وقت، فرم ها را دانلود و بصورت آفلاین بوسیله نرم افراز آکروبات و یا پرینت گرفته و با خودکار آبی تکمیل نمائید. در ابتدا به وبسایت کارگزاری کاکس اند کینگز گلوبال سرویس در ایران (Cox and Kings Global Services LLC) یا به اختصار CKGS از طریق این لینک مراجعه کنید.

سفارت ایتالیا در تهران که می توانید از طریق این لینک به وبسایت آن دسترسی پیدا کنید، رسیدگی به درخواست  ویزاهای زیر را به این شرکت واسط واگذار کرده است:

ویزای نوع  C، اقامت حداکثر تا 90 روز

ویزای نوع C یا همان ویزای اقامت موقت برای کسانی صادر می شود که قصد سفر به ایتالیا برای یکی از اهداف زیر را داشته باشند:

  • ویزای توریستی ایتالیا
  • ویزای بیزنس (تجاری) ایتالیا
  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت ایتالیا
  • ویزای ترانزیت ایتالیا
  • ویزای دیدار با خانواده
  • ویزای دیدار با خانواده با دعوتنامه ( ویژه کسانی که دعوت کننده آنها اقامت دائم و یا موقت ایتالیا را داشته باشد)
  • ویزای بیزنس (تجاری) ایتالیا با دعوتنامه

ویزای نوع  D، اقامت بیش از 90 روز

  • ویزای دانشجویی
  • ویزای دانشجویی- پیش از پذیرش
  • ویزای ورود مجدد
  • ویزای دانشجویی AFAM
  • ویزای دانشجویی مقطع پست دکتری
  • ویزای الحاق به خانواده
  • ویزای درمانی بلند مدت
  • ویزای تحقیقاتی بلند مدت
  • ویزای تحقیقاتی
  • انواع ویزاهای کاری و تحقیقاتی

در وبسایت پس از وارد کردن یک سری از اطلاعات برای شما یک اکانت ایجاد می شود و به شما یک رفرنس نامبر (شماره پرونده) اختصاص داده می شود. سپس تاریخی برای حضور در کارگزاری برای شما تعیین خواهد شد که برای تحویل و بررسی مدارک و همچنین ثبت اطلاعات بیومتریک در این مرکز حاضر می شوید. برای آشنایی با نحوه دریافت وقت سفارت ایتالیا به این لینک مراجعه نمائید. بررسی درخواست ها معمولاً 15 روز کاری بطول می انجامد. در پایان و پس از تعیین وقت به شما امکان داده می شود که برگه وقت سفارت خود را پرینت بگیرید. این برگه را می بایست هنگام مراجعه به دفتر CKGS و جهت ثبت درخواست ویزای ایتالیا ارائه دهید. همچنین اگر بصورت آنلاین فرم های درخواست ویزای شینگن را تکمیل کرده باشید می توانید فرم ویزای شینگن و مدارک درخواست ویزای توریستی ایتالیا را پرینت گرفته و یا ذخیره نمائید.

ویزای توریستی ایتالیا، ویزای ایتالیا

استفاده از سرویس Premium Lounge Service

شرکت CKGS، ارائه دهنده خدمات ویزای ایتالیا به شما این امکان را می دهد که در روز مراجعه جهت ارائه درخواست ویزا به دو صورت مصاحبه شوید، اولین روش مصاحبه عادی (وقت عادی) و روش دوم وقت ویژه و استفاده از سرویس Premium Lounge Service  می باشد. در ابتدای مسیر تکمیل فرم های ویزای توریستی ایتالیا که در بخش قبل توضیح داده شد، می توانید این سرویس را انتخاب نمائید. در این حالت، مصاحبه و تحویل مدارک شما در یک اتاق خصوصی انجام شده و افسر مهاجرت مستقیماً مدارک شما را تحویل گرفته، مستقیماً عملیات بیومتریک برای شما انجام می شود، از شما پذیرایی بعمل می آید و نیازی نیست در صف انتظار تحویل مدارک بمانید، همچنین می توانید از خدمات ارسال رایگان پاسپورت به درب منزل در شهر تهران نیز بهره مند شوید. در این سرویس هزینه اضافه ای از شما اخذ خواهد شد.

هزینه اخذ ویزای توریستی ایتالیا

هزینه ویزای توریستی ایتالیا بسته به سن شما متفاوت است:

  • افراد بالغ- 80 یورو یا 90 دلار
  • کودکان بین 6 تا 12 سال- 40 یورو یا 45 دلار
  • کودکان زیر 6 سال- رایگان

نکته: به این هزینه ها، هزینه کارگزاری که معمولاَ 21 یورو برای هر نفر است اضافه خواهد شد و حضور همه افراد در هر رده سنی در روز انگشت نگاری الزامیست.

آپدیت های ویزای توریستی ایتالیا سال 1400(2021)

افرادی که قصد دارند برای ویزای توریستی ایتالیا جهت دیدار با اقوام، اقدام کنند می بایست حداکثر 8 ساعت پس از رزرو وقت سفارت اسکن مدارک خود شامل کپی پاسپورت متقاضی، دعوتنامه، کارت اقامت دعوت کننده، اجازه اقامت منقضی شده و کپی رسید درخواست تمدید اقامت (درصورتیکه اجازه اقامت منقضی شده باشد).

توجه نمائید که درصورت عدم ارسال مدارک در مهلت مقرر، وقت سفارت شما کنسل خواهد شد. حجم مدارک ارسالی حداکثر می تواند 5 مگابایت باشد.

طبق اعلام وزارت خارجه ایتالیا، مسافرینی که از تاریخ 29 فروردین 1400 قصد سفر به ایتالیا را دارند می بایست تست PCR مولکولی را 48 ساعت قبل از ورود به ایتالیا انجام داده و پس از ورود و طی 10 روز قرنطینه خانگی، مجدداً تست مذکور(آنتی بادی) را انجام دهند. همچنین می بایست فرم الکترونیکی موقعیت مکانی را نیز از طریق این لینک تکمیل نموده تا بجای خوداظهاری پیش از سوار شدن به هواپیما تسلیم گردد.

روز مصاحبه ویزای توریستی ایتالیا چه مدارکی به همراه داشته باشیم؟

در روز مصاحبه ویزای شنگن، افسر مهاجرت ممکن است سوالاتی در مورد علت سفر به ایتالیا، مدارک موجود و زمان بازگشت بپرسد. در این لینک می توانید به سوالات و پاسخ های احتمالی در روز مصاحبه ویزای شنگن آشنا شوید. در روز مصاحبه ویزای ایتالیا از به همراه بردن مدارک اضافی و کپی از مدارک ترجمه شده خودداری فرمائید. به همراه داشتن مدارکی چون ترجمه کارت ملی، ترجمه فیش های متعدد حقوقی و… هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

اصلی ترین مدارکی که برای اخذ ویزای توریستی ایتالیا می بایست به همراه داشته باشید در بخشهای قبلی ذکر شده است. مهمترین نکته در ارائه مدارک رعایت ترتیب مدارک، پرهیز از ارائه مدارک بیش از حد و ارائه مدارک لازم در چک لیست مدارک مورد نیاز ویزای توریستی ایتالیا می باشد. 

دلایل ریجکتی ویزای توریستی ایتالیا

همانگونه که بیشترین درخواست ها در حوزه شنگن از سفارت ایتالیا بوده و ویزای ایتالیا بیشترین تعداد صدور در حوزه شنگن را دارد، به تبع بیشتری تعداد ریجکتی ویزای شنگن نیز مربوط به این کشور می باشد. عمده ترین دلایل ریجکتی ویزای ایتالیا، عدم اطمینان به بازگشت از سفر، منابع مالی ناکافی برای تامین هزینه های سفر و نداشتن وابستگی خانوادگی در کشور مبدا می باشد. شما می توانید با مراجعه به این لینک اطلاعات کامل علل ریجکتی ویزای شنگن را مطالعه نمائید.

ویزای توریستی ایتالیا، ویزای ایتالیا

سوالات متداول

1-برای اخذ ویزای توریستی ایتالیا چه مقدار باید موجودی بانکی داشته باشیم؟

بطورکلی باید در 6 ماه اخیر، دستکم متوسط 3000 یورو در حساب بانکی شما موجود بوده باشد. در صورتیکه این مبلغ را در حساب خود نداشته باشید باید یکی از اعضای خانواده یا یک اسپانسر، تامین هزینه های سفر شما را در قالب یک تعهد نامه اعلام نماید.

2-قصد یک سفر توریستی به چندین کشور عضو حوزه شنگن را دارم، از کدام کشور باید درخواست ویزای توریستی کنم؟

در واقع می توانید از هر کشوری که عضو حوزه شنگن است درخواست ویزا کرده و در فرم درخواست ویزا به نام کشورهای دیگری که قصد سفر به آن ها را دارید اشاره کنید. اسم کشورهای دیگری که در فرم درخواست ویزا وارد می کنید بر نتیجه درخواست ویزای شما تاثیرگذار است پس در نام بردن از کشورهای دیگر دقت کنید.  اگر چه دارندگان ویزای یکی از کشورهای عضو شنگن به این معناست که می توانید بدون محدودیت به دیگر کشورهای عضو این پیمان نیز سفر کنید اما افسران مرزی کشورهای فوق می توانند حتی در صورت داشتن ویزا نیز از ورود شما به کشور خود جلوگیری نمایند. بطورکلی اگر قصد سفر به چند کشور عضو شنگن را دارید باید بر اساس یکی از موارد زیر عمل نمائید:

  • اگر تنها قصد سفر به یک کشور عضو شنگن را دارید باید در سفارت، کنسولگری یا کارگزاری مربوط به آن کشور در کشور محل تولد خود درخواست ویزای توریستی کنید.
  • اگر قصد دارید به چند کشور عضو شنگن سفر کنید، باید درخواست ویزای آن کشوری را بدهید که قصد دارید بیشترین مدت سفر را در آن بگذرانید و در واقع مقصد اصلی شماست.
  • اگر قصد سفر به چند کشور عضو شنگن را داشته و هیچ یک از آن ها مقصد اصلی شما نیست (می خواهید زمانی نسبتاً مساوی را به سفر به هر کدام اختصاص دهید)، باید از کشوری درخواست ویزا کنید که سفر خود به حوزه شنگن را از آن کشور آغاز کرده و ابتدا وارد آن کشور می شوید.

3- آیا با ویزای توریستی ایتالیا می توانم در آنجا مشغول به کار شوم؟

خیر- بایستی بصورت جداگانه برای ویزای تجاری ایتالیا اقدام نمائید.

4-برای اخذ ویزای ایتالیا ترجمه مدارک لازم است و آیا باید مدارک را به تائید وزارت خارجه برسانیم؟

بله –  می بایست مدارک خود را به زبان انگلیسی یا ایتالیایی ترجمه کنید ولیکن نیازی به اخذ تائیدات از وزارت خارجه و دادگستری نیست. جهت آشنایی با کشورهایی که دارالترجمه های خاصی را معرفی کرده اند به این لینک مراجعه کنید.

5- آیا وقت سفارت ایتالیا صرفاً از طریق CKGS داده می شود؟

خیر- می توانید از طریق وبسایت رسمی سفارت ایتالیا هم درخواست وقت سفارت ایتالیا را ارائه دهید.

سخن پایانی

همراهان گرامی، امیدواریم با مطالعه مطالب فوق به پاسخ سوالات خود در زمینه چگونگی اخذ ویزای توریستی ایتالیا آشنا شده باشید. تیم وکلای موسسه حقوقی و بین المللی فراگامان مهام قصد داشتند اطلاعات جامع و کاملی را در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای توریستی ایتالیا مطابق با آخرین آپدیت های سال 2021 در اختیار شما عزیزان قرار دهند. همچنین شما عزیزان می توانید با مطالعه مطالب این لینک به پاسخ متداول ترین سوالات موجود در زمینه اخذ ویزای شنگن دست یابید.