هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در مقایسه با سایر کشور های اروپایی بسیار منطقی تر و البته مناسب است. قیمت غذا، محل اقامت، پوشاک و دیگر موارد مشابه تقریبا متوسط است. دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان برای پرداخت هزینه های زندگی در ماه مبلغی در حدود ۸۵۰ یورو هزینه خواهند داشت و بیشترین هزینه آنها برای اجاره محل اقامت خواهد بود. در ادامه بیشت از جزئیات هزینه زندگی دانشجویی آلمان میگوییم.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان ، هزینه زندگی دانشجویی آلمان ، هزینه تحصیل آلمان

کلیاتی درباره هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان علاوه بر موارد مشخصی چون اجاره محل اقامت، خوراک و پوشاک شامل موارد جزئی بسیاری میشود که شاید به آن توجه نکنید ولی بدون شک برای برنامه ریزی درست به آن نیاز خواهید داشت. شما میتوانید تمامی جزئیات را از منابع معتبری چون هزینه تحصیل و زندگی در آلمان مطالعه کنید. ما نیز لیست مفید و البته جامعی را در ذیل آورده ایم :

  • هزینه اجاره محل زندگی

  • هزینه خوراک، پوشاک، باشگاه های ورزشی، گالری های هنری و موارد مشابه

  • شهریه دانشگاه در صورتی که با هزینه شخصی تحصیل میکنید

  • هزینه حمل و نقل

  • هزینه بیمه درمانی

متوسط هزینه زندگی دانشجویی آلمان

متوسط هزینه زندگی دانشجویی آلمان کاملا بستگی به شهر مورد نظر و دانشگاه دارد. قیمت اجاره خانه بین شهرهای کوچک و بزرگ مانند هر کشور دیگری بسیار متفاوت است و دانشجو باید مبلغی بین ۲۱۰ تا ۳۶۰ یورو درماه را برای اجاره پرداخت کند. قیمت اجاره در برخی از شهر های بزرگ مانند کلن، مونیخ، هامبورگ، دوسلدروف و فرانکفوت بیشتر از دیگر شهرها است. اما اگر به دنبال اجاره های پایین تر هستید باید از پانسیون و خوابگاه های دانشجویی استفاده کنید.

البته این مهم را نیز در نظر داشته باشید که دانشجویانی که در حال تحصیل در آلمان هستند میتوانند از مزایایی همچون تخفیف بلیط تئاتر، موزه و گالری،  کنسرت، سینما، استخرهای عمومی و موارد مشابه استفاده کنند. این مهم موجب میشود هزینه تحصیل در آلمان تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

شهریه دانشگاه

اگر بدون فاند و با هزینه شخصی مشغول تحصیل در دانشگاه های آلمان هستید، باید مبلغی را به عنوان شهریه ترم پرداخت کنید. البته شما بعد از ورود به آلمان میتوانید جهت کاهش هزینه از دیگر ارکان های آموزشی خصوصی درخواست بورسیه کنید. ولی تا زمانی که بورس به شما تعلق نگیرد، باید بخشی از هزینه را برای شهره بپردازید.

شهریه دانشگاه در آلمان بر مبنای خدمات دانشگاه متفاوت است، ولی به صورت کلی شامل تمام موارد زیر میشود:

  • هزینه سلف، امکانات ورزشی و خدمات اداری که شامل مبلغی تا حدود صد یورو میشود

  • هزینه خرید بلیط برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

  • هزینه های دانشگاه که شامل مبلغی بین 50 تا 75 یورو برای هر ترم است

بیمه سلامت

یکی از مهم ترین موارد هزینه زندگی دانشجویی در آلمان برای تمامی دانشجویانی که مشغول به تحصیل هستند، بیمۀ درمانی است. دانشجو برای استفاده از خدمات بیمه مبلغ 80 یورو در ماه بپردازد. این مهم را در نظر داشته باشید که داشتن بیمه در آلمان اجباری است. در نتیجه اگر دانشگاه برای شما خدمات بیمه درمانی را فراهم نکند، حتما باید به صورت شخصی پیگیر این مهم باشید.

دیگر هزینه های زندگی

حالا که تصوری کلی درباره هزینه ها دارید ما بر اساس اخرین به روز رسانی سایت های آلمانی برخی قیمت های را برای شما در اینجا آورده ایم. شما میتوانید برای هرگونه اطلاعات بیشتر و سوالات دیگر از خدمات مشاوره استفاده کنید.

  • متوسط اجاره منزل ماهانه ۳۲۳ یورو

  • متوسط هزینه غذا و نوشیدنی در یک ماه ۱۶۳ یورو

  •  متوسط هزینه حمل و نقل 94 یورو در ماه

  • متوسط هزینه بیمه 80 یورو برای هر ماه

  • متوسط هزینه اینترنت 31 یورو ماهانه

  • متوسط استفاده از امکانات و باشگاه های ورزشی از 60 یورو

در نهایت باید گفت که سطح بالای رفاه در آلمان، دانشگاه های معتبر و قدیمی، استاندارد بالای آموزشی و تحصیلی همگی موجب شده که این کشور یکی از مقاصد محبوب دانشجویان ممتاز برای تحصیلات تکمیلی باشد. در نتیجه بهتر است مکاتبات خود را با دانشگاه های مد نظر شروع کنید و با دریافت بورسیه تحصیلی برای اخذ ویزای آلمان آماده شوید. شما میتوانید برای آشنایی با پروسه تحصیل در آلمان نوشته های دیگر ما را بخوانید و از همین حالا برای آینده تحصیلی خود تصمیمی مهم بگیرید.