شرایط و هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

کشور زیبای ایتالیا با دو جزیرۀ کوچک ساردنیا و سیسیل یکی از زیباترین کشورهای جهان با جاذبه های گردشگری و تاریخی بی شمار است. این کشور از لحاظ برخورداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی در رتبه اول جهان قرار دارد. در این مقاله به توضیح درباره هزینه تحصیل در ایتالیا و شرایط زندگی دانشجویی در ایتالیا می پردازیم.

 

شرایط و هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

کشور ایتالیا از لحاظ اقتصادی به دو قسمت تقسیم می شود:

قسمت شمال این کشور اقتصادی رو به رشد دارد و اغلب، شرکت های خصوصی در این قسمت فعال می باشند.

همچنین در قسمت جنوب ایتالیا اقتصاد بیشتر بر پایه بخش کشاورزی می باشد.

این کشور در زمینۀ صادرات نیز فعالیت هایی دارد؛ البته باید یادآوری کرد که این کشور از لحاظ اقتصادی قوی و ثروتمند نیست، اما با این وجود بیشتر افراد به دلیل جاذبه های توریستی، سطح بالای علمی و رنکینگ بالای دانشگاه ها، ایتالیا را انتخاب می کنند. واحد پول در ایتالیا همچون سایر کشورهای اروپایی، یورو می باشد.

شرایط و هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بین موسسات ایتالیایی متفاوت است، با این حال اگر بخواهید در یک دانشگاه خصوصی شرکت کنید، باید انتظار هزینه بیشری را  داشته باشید. اما در عین حال شرایط و هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا  از دیگر گشورهای اروپایی پایین تر است. همین موجب شده زندگی دانشجویی در ایتالیا معقول باشد و دانشجویان بین المللی را دلگرم کند. دانشجویان بین المللی در ایتالیا فرصتی برای دریافت آموزش عالی با هزینه ای مناسب دارند.

مقطع کارشناسی در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا برای دوره لیسانس به طور متوسط ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال خواهد بود. در موسسه خصوصی نیز هزینه ها به طور متوسط بین ۶۰۰۰ تا ۲۰ هزار یورو در سال است. اگر شهروند اتحادیه اروپا هستید، هزینه مشابه به دانشجویان ایتالیایی پرداخت خواهید کرد. سایر دانشجویان خارجی باید انتظار هزینه های بالاتر را داشته باشند.

نگران نباشید، گزینه های بسیاری برای زندگی دانشجویی در ایتالیا به دانشجویان پرداخت هزینه ها کمک خواهد کرد.

توجه:همه دانشجویان (ایتالیایی و بین المللی) می توانند برای کمک مالی درخواست دهند.

 این بودجه براساس وضعیت مالی و شایستگی های دانشگاهی توزیع خواهد شد. علاوه بر این در صورت دریافت پشتیبانی دانشجو می تواند از این کمک هزینه تحصیل در ایتالیا نیز بهرمند شود.

گرفتن شغل نیمه وقت، راهی عالی برای کمک به زندگی دانشجویی در ایتالیا و تامین هزینه های تحصیل در ایتالیا است. به عنوان یک دانشجوی اتحادیه اروپا، شما قادر به کار بدون مجوز هستید. به عنوان یک دانشجوی غیر اتحادیه اروپا، ابتدا ویزای شما بررسی خواهد شد، اگر شما باوجود تحصیل مجاز به اشتغال باشید می توانید شروع به کار کنید. در این صورت احتمالا تنها ۲۰ ساعت در هفت مجاز به کار کردن هستید.

توجه: زبان ایتالیایی برای کار کردن در این کشور بسیار مفید است.

انواع بورس های تحصیلی در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا برای تامین هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا، تحصیل، معیشت و خوراک بورسیه های متنوعی را بر اساس شایستگی دانشجو و سابقه تحصیلی ارائه می دهند. در ادامه با بورسیه های ایتالیا آشنا می شویم:

بورسیه های دانشگاه میلان

سالانه دانشگاه میلان ایتالیا (Politecnico di Milano) چندین بورس تحصیلی مبتنی بر شایستگی تحصیلی را به بهترین نامزدان بین المللی که اجازه تحصیل در ایتالیا را دارند، اعطا می نماید. دانشجویانی که بورس تحصیلی دریافت می کنند، فقط یک هزینه اداری غیر قابل بازگشت، در حدود ۱۶۰ یورو پرداخت می نمایند.

شرایط موجود برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

ارائه بورس بر اساس نتایج آزمون GRE شما ارزیابی خواهند شد، اگر گزارش نمره GRE نداشته باشید، نمی توانید برای  بورس تحصیلی درخواست بدهید. معیارهای انتخاب براساس ارزیابی آموزش قبلی و مطابقت آن با پیش نیازهای کشور است. برای دریافت بورس ها بدیهی است که  GPA (درجه امتیاز متوسط) و دستاوردهای علمی (از جمله نمونه کارها در صورت درخواست و یا پیشینۀ تحصیلی) اهمیت زیادی دارند .آخرین مرحله دریافت بورس تحصیلی ایتالیا، انگیزه نامه ای است که باید به خوبی نوشته شده باشد، و به تصمیم گیری مثبت کمیته اعطای بورس تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا کمک زیادی خواهد کرد.

به صورت کلی بورسیه تحصیلی ایتالیا به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

  1. بورس تحصیلی پلاتین (PLATINUM)

این نوع بورسیه تحصیلی در ایتالیا  ارزشی معادل ۱۰،۰۰۰ یورو در سال دارد و تمامی هزینه های تحصیل در ایتالیا را شامل می شود. همچنین، این بورس تحصیلی هزینه های اقامت در یکی از اقامتگاه دانشجویی Politecnico را نیز پوشش می دهد. مبلغ باقیمانده (پس از پرداخت مالیات) به عنوان پول نقد جیبی داده می شود و دانشجو تنها باید هزینه اداری را پرداخت کند.

  1. بورس تحصیلی طلا (GOLD)

این نوع بورسیه تحصیلی ارزشی معادل ۵۰۰۰ یورو در سال و پرداخت تمامی هزینه تحصیل را شامل می شود. مبلغ بورس تحصیلی هزینه های اقامت در یکی از اقامتگاه دانشجویی Politecnico را پوشش می دهد، مبلغ باقیمانده (پس از پرداخت مالیات) به عنوان پول نقد داده می شود. دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند.

  1. بورس تحصیلی نقره(SILVER)

این نوع بورسیه تحصیلی با توجه به هزینه قابل پرداخت دانشجو برای ۱ سال تحصیل، مبلغ کل هزینه سال تحصیلی را پوشش می دهد. دانشجو فقط باید هزینه اداری را پرداخت کند. تعداد اعطای بورس تحصیلی پلاتین، طلا و نقره نسبت به سال تحصیلی متفاوت است، تعداد کمی از بورس تحصیلی Platinum  و تعداد بیشتری از بورس تحصیلی طلا و نقره در دسترس است.

علاوه بر کمک هزینه تحصیلی پلاتین، طلا و نقره، هر ساله سایر انواع بورس تحصیلی مبتنی بر شایستگی ارائه شده توسط نهادهای خارجی ممکن است برای برنامه های خاص یا کشور مبدا دانشجویان، در دسترس باشد، که در ادامه به برخی از آنها اشاره می نمائیم.

  • بورسیه تحصیلی DSU دانشگاه های پیمونت

بسیاری از دانشجویان از جمله دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دوره های دکترا در یکی از دانشگاه های پیمونت به عنوان مثال Politecnico  تورینو می توانند بورس تحصیلی DSU دریافت کنند. البته اگر آنها بر اساس الزامات اقتصادی آن کشور شرایط لازم را احراز کنند. دانشجویان نیمه وقت می توانند در صورت ثبت نام در مقطع کارشناسی شرکت کنند. مقدار بورس تحصیلی بسته به شرایط دانشجو متفاوت است و خدمات اقامتی نیز می تواند به دانشجویان اعطا شود.

  • بورسیه تحصیلی در ایتالیا در دانشگاه بولونیا برای دانشجویان بین المللی

دانشگاه بولونیا کمک هزینه تحصیل در ایتالیا را برای دانشجویان بین المللی که شایستگی لازم را داشته باشند، پرداخت می کند. این دانشجویان باید مایل به ثبت نام برای دوره اول (لیسانس)، دوره دوم (کارشناسی ارشد) یا دوره های تک دوره ای در دانشگاه بولونیا باشند. هر کمک تحصیلی برای یک سال تحصیلی اعطا می شود و به مبلغ ۱۱،۰۵۹ یورو می باشد و هزینه های کامل یک سال تحصیل پرداخت می شود.

  • دانشگاه پاویا بورس تحصیلی بین المللی برای توسعه دانشجویان کشور

دانشگاه پاویا به منظور ارتقاء همکاری بین المللی با کشورهای در حال توسعه، بورس تحصیلی را برای دانشجویان برجسته کشورهای در حال توسعه ارائه می­دهد تا برنامه تحصیلات فوق لیسانسی را که به زبان انگلیسی در دانشگاه آموزش داده می شود، ارائه دهد. هر بورس تحصیلی حدود ۸۰۰۰ یورو است.

  • بورس تحصیلی دانشگاه Padova

برای تمام دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه پاتووا می تواند برای کمک به دانشجویان کم درآمد ایتالیایی و خارجی، که رکورد تحصیلی خوب و مدرک تحصیلی در دانشگاه دارند، ارائه دهد. بورس تحصیلی تقریبا شامل پول و بخشی از خدمات، از قبیل مسکن یا غذا در دانشگاه می باشد. در سال ۲۰۱۹، دانشگاه Padova برنامه تحصیلی عالی بین المللی Padova ارائه می دهد که دانشجویان بالقوه با استعداد بالایی را برای تحصیل در مقطع ابتدایی یا درجه دوم در انگلستان در پاتوا فراهم می کند.

  • Scuola Normale Superiore بورس تحصیلی  PhD

Scuola Normale Superiore 78 بورس تحصیلی که کاملا متشکل از دانشجویان خارجی و خارج از ایتالیا است را تأمین می کند. تمام دانشجویان پذیرفته شده در برنامه دکترا از حمایت مالی کامل از جمله تحصیلات، هزینه ها و هزینه تحصیل درسی برخوردار می شوند.

لیست هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

  • خوراک

غذا، رستوران ارزان قیمت برای یک نفر     ۱۵  یورو

نوشیدنی ( آب، کاپوچینو، پپسی و …)      ۱۳ یورو

  • بازار ها

شیر (۱لیتر)                    ۱.۱۲ یورو

نان سفید                       ۱.۵۱ یورو

برنج (۱ کیلوگرم)              ۱.۹۳ یورو

تخم مرغ                        ۲.۵۸ یورو

پنیر محلی (۱کیلوگرم)       ۱۱.۸۳یورو

سینه مرغ (۱ کیلوگرم)       ۸.۳۰ یورو

گوشت گاو (۱کیلوگرم)       ۱۵.۰۷ یورو

میوه و سیفیجات              ۱۳ یورو

  • حمل و نقل

بلیط یک طرفه محلی          ۱.۵۰ یورو

تاکسی                             ۵.۰۰ یورو

بنزین                               ۱.۵۴ یورو

  • ورزش و اوقات فراغت

باشگاه تناسب اندام برای بزرگسالان ماهانه     ۴۶.۹۸ یورو

اجاره میز تنیس       ۱۹.۱۷ یورو

سینما هر صندلی        ۸.۰۰ یورو

  • مراقبت از کودک

مهد کودک ، خصوصی، ماهانه برای یک کودک     ۴۳۱.۸۳ یورو

ابتدایی بین المللی، سالانه برای ۱ کودک         ۱۵،۲۶۶.۶۷ یورو

  • پوشاک

۱ جفت کفش        ۷۸.۱۵ یورو

لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای   ۳۰.۴۲ یورو

  • اجاره محل اقامت

آپارتمان (۱ خوابه) در مرکز شهر           ۵۹۳.۲۷ یورو

آپارتمان (۱ خوابه) خارج از مرکز          ۴۴۸.۱۹ یورو

آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر    ۱،۰۴۱.۶۹ یورو

آپارتمان (۳ اتاق خواب) خارج از مرکز     ۷۴۴.۱۴ یورو

بیمه درمانی ایتالیا

بیمه دانشجویی در ایتالیا نوع دیگری از امکانات است، که برای دانشجویان در طول تحصیل فراهم شده است. این بیمه‌ها دو نوع هستند؛

  • بیمه‌ی عمومی
  • بیمه‌ی S.L

بیمه‌ عمومی

این بیمه فقط شامل درمان‌های سرپایی و هزینه‌های درمانی اورژانسی می‌شود. هزینه‌ی این نوع بیمه نسبت به سایر بیمه‌ها کم‌تر است. بیمه‌های عمومی برای دریافت و یا تمدید اقامت در ایتالیا لازم هستند. اعتبار این بیمه یک سال است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات پستی که کارهای مربوط به اقامت در این کشور را انجام می‌دهند، مراجعه کنند.

بیمه ‌   A.S.L

 نوع دیگر بیمه درز ایتالیا است هزینه‌ی آن چیزی در حدود ۵۰ یورو از بیمه‌ی عمومی بالاتر است و در عوض خدمات ارائه شده توسط این بیمه بیشتر است. افراد تحت پوشش این بیمه می‌توانند تحت نظر یک پزشک شخصی قرار بگیرند، ویزیت پزشک عمومی برای آن‌ها رایگان است، هزینه‌ی ویزیت پزشک متخصص طبق تعرفه‌ی بیمه پرداخت می‌شود و از همه مهم‌تر این‌ که بیمه A.S.L  در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر است. برای دریافت بیمه‌ی A.S.L ابتدا باید درخواست خود را در اداره‌ی پست ثبت کنید و سپس به شعب این بیمه در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه نمایید. فرم درخواست، کد مالیاتی، مجوز اقامت، گذرنامه، گواهی ثبت نام در دانشگاه و رسید پرداخت مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه‌ی A.S.L است.

توجه: ضمناً توجه داشته باشید که اولین گام برای اخذ ویزای ایتالیا، گرفتن وقت سفارت از طریق شرکت واسط ckgs می باشد. جهت آشنای کامل با روند اخذ وقت سفارت ایتالیا به این لینک مراجعه نمائید.